Hvad Er Vintage Trommer!?


AlexP

Recommended Posts

FAKTA:

 

man bruger ordet vintage til instrumenter der er 30 år gamle :-)

 

 

Hmmmm thjaaaa det er jo en sandhed med modifikationer. Det kræver nu også at det er af en hvis kvalitet !!!! Et Pearl Export sæt vil ALDRIG(i mine øjne) kunne blive et "vintage" sæt !

 

Så ja det skal være gammelt(omkring de 30 år) og dte skal være noget godt !

 

 

vh

Krogh

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmmmm thjaaaa det er jo en sandhed med modifikationer. Det kræver nu også at det er af en hvis kvalitet !!!! Et Pearl Export sæt vil ALDRIG(i mine øjne) kunne blive et "vintage" sæt !

 

Så ja det skal være gammelt(omkring de 30 år) og dte skal være noget godt !

 

 

vh

Krogh

 

Af en eller anden grund er ting ikke vintage i mit hovede hvis de er fra efter 80. De gamle superstar trommer er et perfekt eksempel på rigtigt gode trommer der er over 30 år gamle aldrig men IMO aldrig bliver vintage.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vintage er oprindeligt et ord fra vin-verdenen, der hentyder til Vin lavet på druer fra en bestemt god årgang. Senere er ordet af omveje blevet tolket til at betyde "gammelt" uden at være antikt ifm eksempelvis instrumenter, bøger etc.

 

Dog er en del af den gamle betydning tilbage, nemlig det med at det skal være fra en god årgang/serie eller lignende.

 

Så uden at levere en fast deffinition, tror jeg at vintage trommer kan beskrives som: Trommer af god kvalitet, med et årti eller mere på bagen, som er gået ud af produktion, men stadigvæk er fede...

 

Gav det mening?

Link til kommentar
Del på andre sites

Vintage er oprindeligt et ord fra vin-verdenen, der hentyder til Vin lavet på druer fra en bestemt god årgang. Senere er ordet af omveje blevet tolket til at betyde "gammelt" uden at være antikt ifm eksempelvis instrumenter, bøger etc.

 

Dog er en del af den gamle betydning tilbage, nemlig det med at det skal være fra en god årgang/serie eller lignende.

 

Så uden at levere en fast deffinition, tror jeg at vintage trommer kan beskrives som: Trommer af god kvalitet, med et årti eller mere på bagen, som er gået ud af produktion, men stadigvæk er fede...

 

Gav det mening?

 

Ganske god betegnelse. Dog vil jeg mene, at de skal være væsentlig ældre end ti år. Minimum omkring de 30, som også er blevet nævnt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ganske god betegnelse. Dog vil jeg mene, at de skal være væsentlig ældre end ti år. Minimum omkring de 30, som også er blevet nævnt.

 

Måske er 30 år en meget god tommelfingerregel - men der er undtagelser. Ville uden at blinke kalde et Premier sæt fra 85 for Vintage selvom det ikke er over 3o år siden det blev lavet :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Af en eller anden grund er ting ikke vintage i mit hovede hvis de er fra efter 80. De gamle superstar trommer er et perfekt eksempel på rigtigt gode trommer der er over 30 år gamle aldrig men IMO aldrig bliver vintage.

 

Hov.. Det er da ikke helt rigigt det der..

 

Jeg må erklære mig enig i at vintage trommer skal være over 30 år, men holder fast i 1980 som overgangen fra vintage til moderne.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vintage er oprindeligt et ord som betyder årgang slet og ret. Jeg må også erklære mig enig i at det skal være god kvalitet/topklasse. Og så har SKP nok ret i at der er sket en overgang mellem old school og moderne trommer omkring 1980. Men det vil fremtiden nok vise. Vi ved ikke hvad der kommer af nye tiltag på trommefronten.

Link til kommentar
Del på andre sites

For mig er er noget ikke vintage med mindre der er en vis grad af håndlavet over det... Superstar er rigtigt fede klassiske rock trommer i god kval.. men ret meget maskinlavet?..

 

ved ikk... synes der skal mere til end alder og kvalitet.. sååå

 

Alder 30+

Kval -> god

Håndlavet -> Helst men i hvert fald i høj grad. Det er jo også det der gør dem unikke?

 

Men altså.. der er regler og undtagelser til dem... så helt enkelt er det ikke :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Ordet Vintage kommer fra vinverdenen, hvor det slet og ret betyder "Årgang".

 

Hvis man slår op på Wikipedia, står der ikke noget om vintage drums, men vintage guitars. Meget af de I skriver ovenstående går igen, men der tales på Wiki ikke om en fast alder. Ligeledes er det med kvaliteten lidt en smagssag - for eksempel var Danelectro guitarer et billigt, masseproduceret produkt, men de var væk fra markedet i mange år og deres unikke lyd gjorde at de absolut blev betragtet som Vintage.

 

Wiki nævner som et kriterie, at produktet er udgået af produktion.

 

 

Så - en mulig definition kunne være "en tromme, som ikke længere produceres og anses for at have en særlig kvalitet".

 

"Anses" af tilstrækkeligt mange meningsdannnere, og "særlig kvalitet" som havende en speciel og attraktiv lyd.

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Wiki nævner som et kriterie, at produktet er udgået af produktion.

 

 

Så - en mulig definition kunne være "en tromme, som ikke længere produceres og anses for at have en særlig kvalitet".

 

"Anses" af tilstrækkeligt mange meningsdannnere, og "særlig kvalitet" som havende en speciel og attraktiv lyd.

 

Venligst

 

Jon

 

sgu egenligt meget godt formuleret...

 

men hvordan hulen bliver en Ludwig Supra snare så vintage?.. min 1964 vil jeg kalde vintage, men den produceres jo stadig stort set på samme måde... hmm.. det er en svær én den her :)

Link til kommentar
Del på andre sites

sgu egenligt meget godt formuleret...

 

men hvordan hulen bliver en Ludwig Supra snare så vintage?.. min 1964 vil jeg kalde vintage, men den produceres jo stadig stort set på samme måde... hmm.. det er en svær én den her :)

Ja, så er mange Ludwig trommer ikke vintage. Der produceres jo stadig 3lags med re-rings. :) Derimod er mine 6lags fra 79' vintage, da de ikke produceres mere. Nu laves de med 7 lag, ifølge Ludwigs hjemmeside. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu