Indspilning For Første Gang!


xXRandom DrummerXx

Recommended Posts

Hey! Jeg er så heldig at jeg og mit band skal indspille demo her på søndag (hele 3 måske :O).

 

Det er selvfølgelig mega svedigt, jeg har dog aldrig indspillet noget før.

Det kommer til at foregå fuld miced op osv., og ville lige høre om der er nogen der har nogle gode fif, til hvordan man får det bedste ud af det - trommerne ihvertfald - også som førstegangs-indspiller! :lol:

 

Bare kom med alt hvad i har af fif/tips etc. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv at slappe af og tag de takes, du skal bruge, for at få nummeret i kassen - også selvom dine selvfede guitarister virker utålmodige! :lol: Det bliver alle (og SPECIELT dig selv) gladere for i længden.

...Ovenstående gælder naturligvis også for stemning af trommerne osv... Men det forudsætter jo at i har studietid nok til det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det er improvisation, som det jo nok højst sandsynligt er, så sørg for at holde det enkelt!!!!!

Lad være med at forsøge fills og små detaljer du ikke er 150 % sikre på. Det kan man gøre live, men i studiet skal det bare være knivskarpt og husk at to lilletromme-slag, sagtens kan være lige så fedt som en hurtig 16-dels rundgang. Det er måden man spiller det på, det kommer an på ... :lol:

Og ellers det helt banale: Sørg for at få så meget ud af tiden som muligt, sørg for at være rigtig godt inde i det stof i skal indspille. Øv det en helvedes masse gange inden. Og ellers sørg for at være kølig og afslappet. Tag dybe indåndinger, slap af, og spil som du plejer, selvom rammerne er anderledes end normalt.

God fornøjelse i studiet, og jeg glæder mig, til vi får lov at høre dem, så husk at linke efterfølgende!

Link til kommentar
Del på andre sites

Tusind Tak for de hurtige svar! :) Må dog også erkende, at jeg er en "anelse" nervøs. Havde også tænkt meget over det, at holde det enkelt, så det er dejligt med andre end mig selv der deler samme mening. Heh, jeg må jo bare insistere på flere takes hvis det er - plejer dog ikke at falde ud, men man ved jo aldrig.

Vi er så heldige at vi har fra kl 15-16 stykker - ?, så der er masser af tid .. den skal dog stadig udnyttes kreativt :lol:

 

Vi spiller forresten Hard Rock med progressive og metal tendenser - og i får self link når det er færdigt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ha.. er du klar.. her kommer der LIDT.. for det er en 2 dages seance at liste dem :lol:.. de er ikke prioriteret.. bare hvad jeg sådan lige tænker på.

 

1. Sørg for at trommerne stemmer!! Og lyder fedt.. det vil ofte involvere nye slagskind.. hvis du er i pengenød, så prioriter: lilletromme, st.tromme, toms i den rækkefølge.

 

2. sørg for at have nye gode stikker af god kvalitet

 

3. Sørg for at kunne numrene i SØVNE!!

 

4. vær 110% sikker på hvad du vil spille i hvert nummer.. hellere simpificere dine beats og så spille dem fedt, end lege lækker, og så spille 75% godt!!..

LESS IS MORE!! Husk det!.. det husker jeg mig selv på HVER gang.. nogle gange lykkes det :)

 

5. sørg for at have reserveskind med til alle slagskind.. lidt surt hvis et skind ryger i første nummer og så ikke have noget andet med.

 

6. Huske gaffa tape i god kval, moon-gel vil jeg kraftigt anbefale..

 

7. trommenøgle seføli

 

8. Bukser som er enten korte, eller lange bukser som er lange nok til de ikke fanger st.tromme køllen!

 

9. Sov godt dagen inden..

 

10. ta noget frugt eller lign.med så du har noget hvis du går lidt kold.. Cola smager godt, og kan i en nød bruges, men bananer og æbler holder dig længere frisk på beatet.

 

11. hav et par ekstra t-shirts og evt. underhylere med!.. jeg sveder som et svin og i studiet er det ofte mega varmt, og man spiller federe når man ikke er klam hele vejen igennem!

 

12. Hav rigeligt med vand tilgængeligt.. normalt ikke et problem..

 

13. Husk 1-2 gode store håndklæder.. 1 til at tørre sved af med, og 1 til at hænge om skuldrene når I har et break, så du ikke bliver kold.. kan virke sippet, men det virker!

 

hmm.. tænker lige videre..

Link til kommentar
Del på andre sites

Og så lige et SLAP AF!!.. ikke tænke over det for meget.. man spiller bedst når man slapper lidt af.. det er første gang, og det bliver fedt!!.. og der kommer mange andre gange, så lad være med at tro at du skal af med alle dine fills på ét take.. :)

 

Selvtillid og ro.. ikke stresse.. sig det til de andre.. i skal nok nå det hele.

 

Og held og lykke!! :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

Hahahaha, du tænker sgudda også på alt!! :lol:

 

lært på den hårde måde!! ;-)... og det er her gaffa tapen kommer ind! :)

 

"hvis det ikke virker, så har du ikke brugt nok gaffa.. og det gælder lige meget hvad problemet er".. som en roadie engang sagde .. :) .. aj det er gas..

 

Gaffa prøver jeg at holde væk fra trommerne,, men det er sgu godt i en snæver vending når div. skal tapes fast!

Link til kommentar
Del på andre sites

lært på den hårde måde!! :)... og det er her gaffa tapen kommer ind! :lol:

 

"hvis det ikke virker, så har du ikke brugt nok gaffa.. og det gælder lige meget hvad problemet er".. som en roadie engang sagde .. :) .. aj det er gas..

 

Gaffa prøver jeg at holde væk fra trommerne,, men det er sgu godt i en snæver vending når div. skal tapes fast!

Jotak, den har jeg lært med et flækket st.tromme skind på et livejob.. det var sgu ikke fedt!

Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt med masser af tips! svarer dem således ..

 

1. Nye slagskind til jul, tager dog ekstra lilletrommeskind med

2. 3 par :lol:

3. Kan spille dem hjemme uden andet end mig selv .. går ud fra det er ganske fint?

4. Point taken

5. Ekstra lilletrommeskind ^^ Går ikk ud fra at coated emperor ryger lige foreløbeligt

6. 2st moongel til alle mine toms + loads of gaffa

7. check

8. Shorts - ja tak

9. Havde dog planlagt druktur .. men kan sikkert godt holde mig ^^

10. Er multi-allergikker, er allergisk overfor 90% af alt frugt .. nedern

11. Point taken

12. check

13. check

 

Mange, mange tak ! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt med masser af tips! svarer dem således ..

 

1. Nye slagskind til jul, tager dog ekstra lilletrommeskind med

2. 3 par :lol:

3. Kan spille dem hjemme uden andet end mig selv .. går ud fra det er ganske fint?

4. Point taken

5. Ekstra lilletrommeskind ^^ Går ikk ud fra at coated emperor ryger lige foreløbeligt

6. 2st moongel til alle mine toms + loads of gaffa

7. check

8. Shorts - ja tak

9. Havde dog planlagt druktur .. men kan sikkert godt holde mig ^^

10. Er multi-allergikker, er allergisk overfor 90% af alt frugt .. nedern

11. Point taken

12. check

13. check

 

Mange, mange tak ! :)

 

multi allergiker.. ak ak.. føler med dig.. hmm.. hvad med figenstænger?.. de er også gode.. ellers kan cola som sagt bruges.. men det er faktisk bedre med noget uden koffein..

 

ellers måske bare godt durum brød.. eller lign.. gerne med kerner eller solsikkekerner.. giver hurtige kulhydrater uden for meget sukker.

Link til kommentar
Del på andre sites

En fed ting når man har stemt sine trommer er lige at få "produceren" til at smide Det hele i monitor, så kan man nemlig høre hvordan trommerne ca. kommer til at lyde indspillet i rå spor. super fedt så man ved om det er helt hen i skoven. også kan man jo lige finpudse stemningen den vej.

 

Lyt hellere en ekstra gang til tromme sporet for er der noget du bare er det mindste i tvivl om, om det er godt nok så tag det om. der er ikke noget værre end at gå og ærgre sig bagefter... det følger en resten af livet... ellers er det en god ide at øve til noget klik eller metronom da det er fedest at indspille med det i ørene så bliver det lækkert tight...:lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey! :) Nu ved jeg ikke hvor ung du er, men første gang jeg indspillede med mit band var for godt 3-4 måneder siden...SUPER FED WEEKEND! Vi havde ingen erfaring og er kun 15-16 år, så vi fik hjælp af en konservatoriestuderende som er medstifter af en lille musikforening vi er med i (www.grobund.net - verdens fedeste koncept!). Men altså... Jeg har nogle ting som gik "galt" som jeg har lært noget af til næste gang. Men glæd dig! Det er SUPER svedigt, og vi brugte lørdag og søndag på sølle tre numre, og blev langt fra perfekt! Ved godt nok ikke hvordan det er med dig, da jeg ikke ved din alder, erfaring osv.. Men elskede at skulle indspille først trommer og bass, så guitar, så sang osv.. Mega pro-agtigt :lol: Plus at sidde med alt det lydudstyr: Lydkort, mics over det hele, hovedtelefoner, mixerudstyr, computer osv.. Niice..Men:

 

1. Tag så mange takes det kræver! Hvis du føler energien manglede, eller du opdagede den mindste fejl - tag et nyt! Du fortryder det hvis du ikke er 100% tilfreds! Selvom de næsvise guitarister siger "Jeg synes det var godt!" og du mener modsat - lyt til dig selv.. De forstår ingenting og har et langt fra lige så trænet øre som os ;-)

 

2. LYT IGENNEM! IGEN OG IGEN!! Skru højt op så du får alle dine detaljer med.. Tror vi hørte vores nummer igennem 2 gange før vi sagde "Perfekt! Af sted til vores mixer-dude" (vi fik ekstern gut til at mixe) og det fortryder jeg.. Efter at have hørt vores færdige sange maaaaaange gange opdager man småfejl! Jeg har lagt mærke til følgende - mikroskopiske, men stadig! - "fejl" i vores tre sange:

 

Slået trommestikkerne sammen før jeg kom på

Tamburin blev også "anslået" før tid

To lilletrommeslag hvor det ene ramte rimmen lidt

Jeg skiftede kort til snap-up i få sekunder af uvisse grunde!

 

Alt dette, MEGET små detaljer som man skal påpeje overfor andre før de lægger mærke til det, men kan love for det irriterer mig grænseløst, især fordi man ikke rigtigt kan gøre noget ved det nu ;) Men en god ting - VÆR MUSESTILLE OG FRYS indtil du skal på! Mange af de småfejl skyldtes at jeg var meget spændt og urolig på at det var min tur til at larme ;)

 

3. DU skal bestemme lydniveauet af dine trommer. Efterfølgende har jeg virkeligt ønsket at jeg fik lilletrommen og stortromme en anelse højere, og helt andre niveauer i den ene sang til den anden - lad være bare at køre med et standardniveau hele vejen igennem. Alt dette er måske ikke så vigtigt hvis I selv mixer, da I jo så bare kan ændre det hen af vejen. Men kunne vi ikke, da vi lavede råoptagelser uden EQ, effekter osv. og så bare sendte det til en mixerfætter.

 

4. Husk hyggen og pauser! Hvis du er sulten, tørstig, muggen osv. - tag en pause og æd noget mad, et spil bordfodbold eller whatever. Man skal virkelig nyde det når man optager, for det ER en mega god oplevelse! :)

 

Hmm... En sølle liste jeg lige kunne komme på. Håber det kunne bruges, og held og lykke med optagelserne - det slår alt når I modtager det færdige produkt!! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej.

Jeg er helt enig i det der før blev sagt med at man skal holde det enkelt. På en indspilning behøver en trommeslager ikke at lave ''lir'' på samme måde som man ofte kan gøre live.

 

På en indspilning fungerer det bedre at holde det meget straight. Hvis du har nogle avancerede fills, er det bedst at indøve dem så de bliver en fast del af dit spil i nummeret, og hvis du laver improvisations fills, så pas på med at lave dem for avancerede. Synes altid at man bliver skuffet hvis ens improvisations-fills ikke blev helt som man havde tænkt det.

 

Mit råd er derfor: Først og fremmeste - sats på at holde det tight, og at holde drive i nummeret. Kun hvis du har overskud kan du prøve at fylde mere på. Det kræver faktisk også en hel del overskud bare at køre straight i et helt nummer :lol:

 

- Kasper

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er før blevet påpeget med metronomtræning, men vil gerne lige slå det fast:

 

Øv til metronom før du skal indspille. Specielt hvis selve indspilningen foregår med metronom. Jeg bliver typisk skuffet over at storetrommeslagene ligger lige lidt mere bagved beatet end jeg føler dem mens jeg spiller. Det kan en metronom rette.

Desuden skal du også kunne spille afslappet og oprigtigt til click.

Øv hele sangen igennem hvor du synger sangen og melodierne, mens metronomen kører. Det giver dig en oprigtig spillefornemmelse samtidig med at metronomen lige holder dig i nakken.

Link til kommentar
Del på andre sites

hvis det gåt helt galt med jeres mix også videre kan du jo smide rå sporene op så kan jeg og måske nogle andre give det et skud også kan i jo få det mixet gratis. også for at høre andres versioner nogle gange har folk ideer som man ikke selv har tænkt på... ved selvfølgelig ikke om i har en dygtig mand til at mixe... Men ville da lige foreslå det...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hold pulsen med venstre fod (Hi-hat foden). ved at bevæge den i 8-dele. der er ikke noget værre end en trommeslager der falder i tempo... og husk, at du altid skal slå det samme sted på lille trommen i en sang, for man kan jo sige at hvis du slår langt ude mod kanten er det en lilletromme lyd, og i midten er det en anden. så hvis det skal lyde jævnt og lækkert, så sørg for at ramme det samme sted på trommerne, med mindre du laver rim-shots og sån selfølgelig (:

 

- Bertil.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hold pulsen med venstre fod (Hi-hat foden). ved at bevæge den i 8-dele. der er ikke noget værre end en trommeslager der falder i tempo... og husk, at du altid skal slå det samme sted på lille trommen i en sang, for man kan jo sige at hvis du slår langt ude mod kanten er det en lilletromme lyd, og i midten er det en anden. så hvis det skal lyde jævnt og lækkert, så sørg for at ramme det samme sted på trommerne, med mindre du laver rim-shots og sån selfølgelig (:

 

- Bertil.

 

Hold pulsen? Hmmmmm.. Det virker måske for dig, men virker måske ikke for andre? Desuden så gør man vel brug af click. Hvis ikke må man bare tage nok takes indtil den er i kassen..

 

Den med at ramme i solar plexus gælder ALTID! Også live, medmindre man selvfølgelig ønsker den anden lyd.. Men det er faktisk en ting mange trommeslagere glemmer, og det ser man tit ved at deres skind er slidt generelt over det hele. Det burde kun slides i midten.. En god måde at øve dette på er at bruge skind med dot på. F.eks Controlled Sound og Emperor X..

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu