Til Ejere Af Yamaha Tønder Med Yess


Lause

Recommended Posts

Hej alle..

 

Er så småt begyndt at købe dele til at bygge selv. Eller har faktisk haft en del hardware og nogle tønder til at stå i snart et halvt år, og vil gerne i løbet af foråret har gjort noget ud af det.

 

En af de ting jeg mangler at få på plads er hvilket ophæng der skal på trommerne. Jeg synes selv at DW og Tamas funktioner er de bedste, men er derimod ikke særlig stor tilhænger af RIMS. Jeg har en teori om at RIMS stresser stemmeskruerne, og det mener jeg ikke er særlig godt. Men da både Tama og DWs mounts er sindsygt dyre (i DWs tilfælde kræver det også dyre DW lugs), tænker jeg i lidt andre baner.

 

Yamahas YESS-mounts er faktisk rigtig fede, men kræver lige lidt ekstra opmåling og så videre - hvilket jeg ikke har noget imod. Systemet ser ret enkelt ud, og virker efter hensigten. Derfor har tænkt på at lave noget lignende, bare lidt modificeret.

 

Og så til det I skal hjælpe med:

 

Jeg skal først og fremmest vide hvor langt skruerne sidder nede på tammen, i forhold til bearing-edge (og er der forskel på hvor de sidder efter tammernes dybde?). Og så kunne det være rart hvis nogen har nogle ekstreme closeup billeder af bagsiden, og fronten.

 

 

Nogen der gider at hjælpe?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm.. smag og behag seføli.. men stresser skruerne??.. hvordan det? RIMS hviler jo mod reifen?.. eller bør gøre det..

 

Så det kan jeg ikk helt genkende.. tonen og bunden i en RIMS monteret tromme er tydeligt bedre.. siger min erfaring.. men igen, de gode trommer idag har så meget resonans at det ikke er så nødvendigt mere.

Jeg spiller mest med dem, fordi jeg hader at slå på en tromme der ikke giver lidt efter!

 

YESS er fedt.. men jeg er ikke vild med at montere mere på kedlen end nødvendigt.. men ligesom med RIMS tror jeg det er mere religion end faktiske forhold :argh:

 

Iflg. Nobel & Cooley som opfandt metoden, så skal YESS sidde i Nodal punktet.. men har ikke lige formlen.. og de Yamaha jeg har set sad de bare i linje med øverste skrue i øverste lug såvidt jeg husker?

yessII.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

men personligt tror jeg ikke på du kan høre forskel på om du rammer nodal point eller ej.. ikke i en blindtest.. kan være det kan måles med et instrument, men høre det... hmmm

 

 

Hej Henrik...

 

 

Giver dig ret i at det måske er religion.. Men jeg har nu oplevet at RIMS kan være medvirkende til at stemmeskruerne løsnede sig lidt.. I øvrigt så vil jeg også gerne have trommerne lidt tættere på hinanden..

 

Har læst en del om det, har også en gammel produktbeskrivelse fra Noble og Cooley da de fremstillede systemet - der mangler bare noget mål, og nogle lidt mere præcise "tegninger"/fotos..

 

Vil nemlig ha' L-rods i stedet for Yamahas uduelige tom-holder..

 

 

 

 

Jens: Kan du tage et billede af det?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er af den klare overbevisning at YESS ikke! virker.

 

Prøv at gå i en trommebutik eller find et sæt med YESS, du må prøve.

Slå på en tam. Tag den af stativet og slå på den igen - kæmpeforskel på sustain og tone...

 

Jeg har spillet med RIMS i mindst 10 år uden at opleve noget, der ligner stress på stemmeskruerne eller at trommerne skulle gå hurtigere ud af stemning...

 

Ps. Jeg synes Tama's system er det fedeste

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg synes at rims virker - jo tyndere trommer des mere, jo større trommer des mere.

 

Absolut, og forskellen er ikke lille.

 

Jeg har ikke oplevet andre ulemper end at trommerne kommer længere fra hinanden - hvis de sidder i stortrommens holder. Jeg har derfor sat mine i clamps på bækkenstativer, så er det problem løst.

 

Og selvom jeg har Tama system på alle mine sæt, har jeg også haft Yamaha - og det er da klat det mest fleksible system idet det kan lave alle Tama-systemets bevægelser + trommen kan trækkes/skubbes frem og tilbage på hex-rod´en. Skulle jeg starte forfra, og var prisen ligegyldig, ville jeg vælge Yamaha-system....

 

 

Jeg kom vel nærmest til at gå imod dine beslutninger, men så har du da det som input. Og du behøver jo ikke gøre som jeg anbefaler....

 

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Vil nemlig ha' L-rods i stedet for Yamahas uduelige tom-holder..

 

hvor morsomt her, jeg synes ligenetop det modsatte. Tamas system er udueligt alene af den grund at man ikke kan trække trommen frem og tilbage men kun op og ned + siderne.

 

Hvorfor synes du Yamahas er ubrugeligt??

Link til kommentar
Del på andre sites

Copeland: Er overrasket over at du ikke har haft problemer med RIMS. Men det har måske noget at gøre med stemmeskruernes kvalitet. Måske er det bare mig der hører syner...

 

Jeg giver dig ret i at det fedeste system nogensinde er Tama Starcast-systemet.. Det holder! Og der kan tammerne komme lidt tættere på hinanden..

 

Jon: Som du siger kunne jeg bare sætte tammerne på stativer så RIMS'ne vender væk fra hinanden, men problemet er at jeg har 3 hænge-tammer. Så den i midten ville ligesom ødelægge den opstilling..

 

Og tak for input, er heller ikke ude på at folk skal give mig ret, men derimod overbevise mig om hvad der er det rigtige, og det gør man bedst ved at sige sin mening!

 

 

Sir Duke: Jeg synes Yamahas HEX-rod er ubrugeligt fordi det er ustabilt. Især fordi jeg har en 16" tam der gerne skal hænge - og det kan Yamahas system have svært ved at holde...

 

 

Desuden synes jeg at levetiden på deres tom-holder er alt for kort.

Link til kommentar
Del på andre sites

Copeland: Er overrasket over at du ikke har haft problemer med RIMS. Men det har måske noget at gøre med stemmeskruernes kvalitet. Måske er det bare mig der hører syner...

 

Hvilke problemer er det nøjagtigt, du oplever med RIMS?

 

Jeg er med på at opsætningen ikke kan blive helt optimal med rims... Det vil være et kompromis mellem lyd og opstilling.

 

M.h.t. DW, så er det heller ikke så godt som RIMS. Jeg har på et tidspunkt lejet DW trommer ud. Vi skiftede DW's ophæng ud med Rims, fordi det holder bedre og trommer lød bedre...

Link til kommentar
Del på andre sites

Sir Duke: Jeg synes Yamahas HEX-rod er ubrugeligt fordi det er ustabilt. Især fordi jeg har en 16" tam der gerne skal hænge - og det kan Yamahas system have svært ved at holde...

 

 

Desuden synes jeg at levetiden på deres tom-holder er alt for kort.

 

Enig, levetiden er for kort når man ofte stiller op og piller ned. Og kan godt forstå dit problem med 16" hængetam.

 

Har selv en 15" som også hænger efter noget tid på de "slidte" tamholdere men, aldrig på en nyere. Og ustabilt...er alt ikke det når man sidder på et podie på en scene og alting gynger :) for mig er det meste lidt gyngende. I forhold til betongulvet i øveren.

 

Jeg synes at Pearls er det mest stabile men, det er også mindst ligeså grimt som rims.

 

Men dit ?, om placering af de såkaldte nodalpoint huller.

 

Jeg skal skifte skind på hele sættet på mandag og kan da godt tage nogle billeder og mål til dig. pm din mailadresse så sender jeg dem mandag aften eller tirsdag morgen hvis du er intra.

 

Bedste hilsener

 

TrOMAS

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu