Vis Os Dit Vintage Sæt!


Alex Buck

Recommended Posts

Gæst jon petersen

IMGP4734 lille.JPG

 

Premier igen - det lille sorte bastard sæt. 10x9", 12x10", 15x14" (med 10 lugs!)Resonators og 20x16" APK. Resonatorerne med klassiske gennemgående Premier lugs og støbte reifer - og med særegne ekstra, ekstra tynde inderkedel.

 

thumb-BB32_4CA702A7.jpg

 

Sådan stiller jeg det op.

 

Der sad nogle dumme benholdere som jeg ville skifte til Premiers på gulvtommen, som er en ombygget hængetom, så jeg måtte have Resonator-inderkedlen ud - og i igen. Det gik, men er ikke noget jeg har meget lyst til at gøre i de små, hvor der ikke er så meget arbejdsplads indeni.

 

Nu ser den sådan ud indeni:

 

thumb-788B_4C9DE599.jpg

 

Hullerne fra den oprindelige tommount satte jeg to små vents omkring - det pynter...

 

thumb-DBCA_4C9CA6C2.jpg

 

APK´en var oprindeligt rød, så den coatede jeg om i sort. Den er lavet af Eucalyptus, og var sortmalet indeni - det fjernede jeg, så nu ser den således ud:

 

thumb-0725_4CA702A7.jpg

 

Der sad tomholdermount på stortrommen - det er nu proppet og proppen indfarvet. Med kaffe....

 

thumb-7439_4CA702A7.jpg

 

 

Der skal leges mere, men det lyder allerede meget fint, synes jeg. Forarbejdningskvaliteten er langt bedre end det gamle sæt jeg har, kanterne er bare flotte og forstærkningskanterne lige.

 

Og tanken var jo det her med at få et lidt mindre og mindre larmende sæt - jeg tror det vil lykkes.

 

Og ja - kedlerne er fra ca. 1990. Er det vintage? Det var de absolut sidste modeller, der blev lavet på den samme måde, som Premier havde lavet kedler siden 30´erne. Og de sidste af Resonatorerne, som er 70´er teknologi og blev ALT for dyrt at fremstille i konkurrence med Pearl og de andres fabrikker på Taiwan.

 

Så jeg synes det er vintage. Men Alex bestemmer, det er hans tråd!

 

Tillykke med de 10.000 visninger!

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvor er det en vild tråd!

Alle de vintage sæt må være dårligt for helbredet, nærmest sveder og græder, når man kigger igennem tråden.

 

Men der mangler noget:

 

Fibes C.F Martin 1973- 22-12-13-16 og 14 snare

 

http://dl.dropbox.com/u/2766393/IMAG0031.jpg

 

http://dl.dropbox.com/u/2766393/IMAG0042.jpg

 

Føles som at blive sparket i ansigtet, hver gang man slår.

Der er så meget bund

 

Har desværre lige mistet min Fibes bronze lilletromme fra 1974 (forsvandt fra et øvelokale)

 

Vis mere, please!

 

Leon

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Pænt, noblet, sobert. Kedeligt, kontoragtigt, pensionistfarvet og trist. Eller er det et Black Beauty? Black Bastard? Black Bomber?

 

Jeg synes ikke meget om sort, og planen var da også, at de skulle have været i tyrkis glitter. Men de var altså i for pæn stand, og så havde jeg udsigten til at skulle have inderkedler i og ud på de små, og falde for fristelsen til også liiige at pille forstækningskanterne ud, save en tomme eller 1½ af dybderne på de to små, lime forstærkningskanterne i igen og slibe nye kanter - nej!

 

De var fine, de forbliver fine, og så må farven (og måske dybderne, men de er ergonomisk OK oven på en 20" stortromme) sutte.

 

Fik iøvrigt et MEGET fint Premier Club ind af døren i går, bragt af Erik Frey, der også hentede det til mig hos sælger uden for Århus :kiss: - forfærdeligt falmet rød coating, men ellers faktisk som nyt, inkusive originale uspolerede skind. Det er 12, 16 og 20, og tanken var oprindeligt at stortrommen skulle have været brugt her til det sorte.

 

Stortrommeskindet med Premier-logo sidder nu på det sorte og pryder det!

 

Og - der var også en 15" Zyn hihat med - tynd og lyder faktisk rigtigt, rigtigt godt. Ikke meget volumen på trods af størrelsen, men enormt sprød og helt uden de der irriterende mislyde, som hatte kan have.

 

 

Måske det lille Club skal blive tyrkist i løbet af vinteren???

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

1974 Fibes Bronze snare - "forsvandt"?

 

Hvem ellers har nøgle - det må de da tage ansvaret for??

 

Det lyder ret sindssygt!

 

 

Min dybeste medfølelse - der sker nogle mærkelige ting rundt omkring!

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Desværre fik jeg lagt lilletrommen i et øvelokale, hvor der over kort tid var mange udskiftere.

 

Og tro mig, har forsøgt at skaffe oplysninger uden held.

 

Man rører aldrig en andens trommer, uden tilladelse!

Link til kommentar
Del på andre sites

Desværre fik jeg lagt lilletrommen i et øvelokale, hvor der over kort tid var mange udskiftere.

 

Og tro mig, har forsøgt at skaffe oplysninger uden held.

 

Man rører aldrig en andens trommer, uden tilladelse!

 

sgu da utroligt man ikke kan lade sine ting stå i et øvelokale for fanden!!.. de er møg sjældne, så vi må holde øje med den.. har du foto og/eller serienummer?

 

så send dem til mig på opret@densorteliste.dk .. så smækker jeg den på densorteliste.dk !

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er sgu ellers blevet flot det Premier, Jon. Jeg kan godt lide sort, når det er pænt og velholdt - det er sådan lidt underspillet, og det går til alt.

Jeg ville nok ikke kalde det vintage, når det ikke er ældre, men det er tæt nok på, når nu det er samme kedler som i gamle dage....

 

 

Og fy, hvor skulle dem, der render og noler folks sjældne lilletrommer, have skridtprygl med en våd avis!

Redigeret af k_50
Link til kommentar
Del på andre sites

Lige et til..P1010203.JPG

 

altså jeg kan SLET ikke komme mig over den fede samling af Ludwig snares.. synes jeg ser flere dubletter?.. eller ER de alle forskellige?...fuuuuck.. de måtte godt stå hos mig!

 

Den der Acro i 60'er version med baseball muffler.. hvad stod den dig i?

Link til kommentar
Del på andre sites

Lidt mere Premier!

 

Tog den lange tur til Odense i torsdags for at hente et Premier Club i Poly Red Triband i str: 22x14, 12x8(koncert tam), 13x9 og 16x16.

 

Har en idé om at sættet er birk med mahogni forstærkningskanter. Slap rigtigt billigt men måtte dog også lige en tur i AAGE i Odense og handle for 1200,- til sættet hvilket indebar stemmeskruer til tammerne, nye skind til alle trommer, stortromme anker, gummi fodben fra Pearl og noget andet. Men det var det værd for det lyder vildt godt nu!

 

Beklager den ringe billedkvalitet. Kan godt tage et par stykker mere hvis det skulle have interesse :doo:

 

PolyRedtriband.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Lidt mere Premier!

 

Tog den lange tur til Odense i torsdags for at hente et Premier Club i Poly Red Triband i str: 22x14, 12x8(koncert tam), 13x9 og 16x16.

 

Har en idé om at sættet er birk med mahogni forstærkningskanter. Slap rigtigt billigt men måtte dog også lige en tur i AAGE i Odense og handle for 1200,- til sættet hvilket indebar stemmeskruer til tammerne, nye skind til alle trommer, stortromme anker, gummi fodben fra Pearl og noget andet. Men det var det værd for det lyder vildt godt nu!

 

Beklager den ringe billedkvalitet. Kan godt tage et par stykker mere hvis det skulle have interesse :doo:

 

PolyRedtriband.jpg

 

re-rings er nok i bøg.. det er de på alle deres 60'er og 70'er sæt. Hvis træet i kedlen er lyst så er det birk, er det mørkt så er det mahogni. Ud fra dine fotos vil jeg sige birk med bøg re-rings.

fede fede trommer.. Tillykke med dem!!

 

Nørd info: der er sparet lidt på hardware i fht. Elite serien, men de lyder sgu næsten lige så godt. Bare billigere. Club er det der før det hed Olympic. Men kan naturligvis SLET ikke sammenlignes med dagens Olympic som er noget, ja undskyld, bras!

Link til kommentar
Del på andre sites

altså jeg kan SLET ikke komme mig over den fede samling af Ludwig snares.. synes jeg ser flere dubletter?.. eller ER de alle forskellige?...fuuuuck.. de måtte godt stå hos mig!

 

Den der Acro i 60'er version med baseball muffler.. hvad stod den dig i?

 

Hehe.. ja, der er et par stykker, og der er da kommet flere til siden sidst. Jeg har ikke selv så mange dubletter. Min far har en del. Acroliten købte jeg af Lars Daugaard for et par år siden for omkring 1500-2000,- tror jeg.

:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Lidt mere Premier!

 

Tog den lange tur til Odense i torsdags for at hente et Premier Club i Poly Red Triband i str: 22x14, 12x8(koncert tam), 13x9 og 16x16.

 

 

Jaeh, Premier kan jeg ikke få nok af - og de der Tri-Band er s´gu da bare for flotte! Og ja, kedlerne er de samme som i et Elite - man sparede en lug her og der, lidt chrom her - og især de støbte reifer. Og nogle kan jo bedre lide lyden i de pressede, så kvailtetsforskellen af trommerne er debatabel.

 

Hardwaren var så "ægte" Olympic - superletvægt og ret sart, men det kan vi jo være ligeglade led i dag og bruge noget andet...

 

Hvis du gerne vil have lugs til at kunne gøre 12" med bundskind, er jeg ret sikker på at jeg har de fornødne 5 (eller er der 6 på din?) lugs.

 

Det er de såkaldte "Speedboat"-lugs, hvilket man forstår når man ser dem, men for at være sikker vil jeg i så fald bede dig måle længden og eventuelt afstand mellem skruerne. Du skal få dem for en 10´er stykket.

 

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Re-rings tror jeg altså er mahogni da de er betydeligt mørkere? Troede ham i AAGE vist også.

 

Jon:

Vil da lige overveje lugs til 12'eren, men tror aldrig jeg får den brugt.

Til gengæld ville jeg høre om nogle skulle ligge inde med 8 lugs til stortrommen? Dem på frontskindet er vist ikke de originale.

 

Vh Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg har aldrig set rerings på Premier i andet end bøg.

 

Nej, de claws der sidder foran er ikke originale, jeg har dog ikke nogen af dem. Ebay UK er nok bedste bud, eller pss drums.

 

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Ahh okay og jeg ved jo faktisk ikke hvordan bøg ser ud, så det skal jo nok passe :-)

Jeg må se om jeg kan finde nogle et sted.

 

 

kunne du ikke tage et par nærbilleder af de ting du mangler.. så kan jeg se i mig rod om der er noget.. har en del efterhånden. Ellers prøv medlem BRJ.. han har et lager af dimensioner, og er meget rimelig med priserne!

 

PS: Bøg er ret unikt i årerne, da de er meget tydelige.. og årer er noget mørkere end træet.. det er noget mere brunt end birk og ahorn.. men ikke så meget som mahogni.. Bøg ser og lidt "prikket" ud og er ret skinnende i overfladen i sig selv.., selv uden lak.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Man bliver altid lidt små lummer over jeres sæt. De er satans flotte.

 

En ting specielt - Jon's billeder er altid sindssygt gode.

 

 

Tak! Jeg kan også li´ at gøre lidt ud af det....

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu