Er Lidt Forvirret Omkring Handel, Når Man Snakker Fragt?


sørendahlpoulsen

Recommended Posts

Hej folkens!

 

Jeg er lidt forvirret omkring hvordan man gør når man skal have noget sendt. Er det bare sådan at man overfører nogle penge og så regner med at ens vare bliver sendt? Fordi at afsenderen kunne jo i princippet bare lade være med at sende varen?

 

Nogle opklarende invendinger?

Link til kommentar
Del på andre sites

Langt de fleste handler herinde er baseret på tillid. Derfor er den generelle handleform, at køber overfører penge til sælger, som efter modtagelse af penge sender den købte vare. Efterfølgende kan sælger sende track & trace nr til sælger, som så selv kan følge pakken på vej.

 

Det fungere i lagt de fleste tilfælde, jeg har købt og solgt flere ting på denne måde, hver gang uden problemer.

 

Dog skal det siges, at der er tilfælde, hvor det ikke går helt så godt. Men det er undtagelser.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er som Jonas siger, en tillidssag og man holder ikke længe herinde hvis man bevidst eller gentagende gange tager røven på folk!

Det kan ske at folk er sløve eller hænger i bremsen med at få varen på posthuset, men der er som regel en god forklaring eller en beklagelse fra sælger. Jeg har aldrig oplevet noget negativt ved en handel her inde!

 

Nimbas

Link til kommentar
Del på andre sites

Personligt har jeg altid haft det en lille smule svært med handlerne herinde, netop fordi at der trods alt har været en del episoder af uheldig karakter. Derfor plejer jeg som køber at arrangere det således at jeg overfører halvdelen af pengene først og resten når varen er modtaget (en metode som i øvrigt er kutyme på de fleste brugt-fora), hvilket en ærlig sælger ikke burde have nogle indvendinger imod.

 

Risikoen er efter min personlige mening lidt mere ligeligt fordelt på den måde :)

Redigeret af Razer666
Link til kommentar
Del på andre sites

Personligt har jeg altid haft det en lille smule svært med handlerne herinde, netop fordi at der trods alt har været en del episoder af uheldig karakter.

 

Der er jeg altså komplet uenig. Det er rigtigt, at der har været nogle ubehagelige sager, som skæmmede vores forum, men set i lyset af, at der er lavet flere tusinde uproblematiske handler gennem årenens løb, kan de dårlige vel opgøres i promiller.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er jeg altså komplet uenig. Det er rigtigt, at der har været nogle ubehagelige sager, som skæmmede vores forum, men set i lyset af, at der er lavet flere tusinde uproblematiske handler gennem årenens løb, kan de dårlige vel opgøres i promiller.

Præcis. Jeg har efterhånden handlet herinde RIGTIG mange gange. Og det værste jeg har oplevet er nok, at min vare er blevet sendt afsted et par dage senere end aftalt. Det har jeg dog også selv gjort en gang eller to. Og der har altid været fuld forståelse fra folk når jeg har sendt afsted for sent, eller omvendt.

Der er så mange søde og rare mennesker herinde, at man slet ikke fatter det :)

 

Jeg vil mene, at du sagtens kan gøre som Jonas har sagt. Det har jeg altid gjort, og har som sagt ikke mødt nogle problemer af stor størrelse på nogen måde :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså jeg det altid lidt skidt med at betale først, men har efterhånden gennemført en del handler herinde og en gang været nød til at ringe til sælger, men så kom min pakke også efter et par dage. Så alt i alt tror jeg ikke der er noget at frygte for. En ting som jeg dog er begyndt på et at få folk til at skrive alt hvad der følger med, (fx i køb af trommesæt) og så tage et screen shot.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes vi her på siden skulle indføre synlige data (som jeg selv), og få andre.

Derudover synes jeg evt man kunne indføre en depositum før varen sendes, og resten når pakken modtages.

Dermed sikres vi mod al svindel, eller spekulationer omkring dette.

Derudover vil jeg så sige at jeg stoler rimelig godt på stortset alle på dette forum..

Hvis nogen synes om dette forslag, vil jeg da oprette en seperat tråd, hvor jeg fremlægger idéen.

Redigeret af Tore
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes vi her på siden skulle indføre synlige data (som jeg selv), og få andre.

 

Det er bare problematisk, hvis man har sjældne trommer eller bare for rigtig mange penge stående, og de forkerte typer så kigger med her på siden.. Det er selvfølgelig bare min holdning.

 

For at tilføje noget konstruktivt til debatten, så har jeg handlet masser af gange, har aldrig haft et eneste problem. Prøver så vidt muligt også kun at handle med folk de har mere end 50-100 posts på forumet, så jeg nemmere kan spotte mistænkelige typer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er bare problematisk, hvis man har sjældne trommer eller bare for rigtig mange penge stående, og de forkerte typer så kigger med her på siden.. Det er selvfølgelig bare min holdning.

Der har du selvfølgelig en pointe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er jeg altså komplet uenig. Det er rigtigt, at der har været nogle ubehagelige sager, som skæmmede vores forum, men set i lyset af, at der er lavet flere tusinde uproblematiske handler gennem årenens løb, kan de dårlige vel opgøres i promiller.

 

Det er da sikkert ganske sandt at det kan opgøres i promiller, men nu var min hensigt egentlig heller ikke at sætte statistik på handlerne, men blot at fortælle hvordan jeg personligt plejer at håndtere brugthandel online - både her og andetsteds. Jeg har iøvrigt heller aldrig selv været ude for nogle uheldige oplevelser herinde...

 

Jeg mener bare at hvis man er lidt utryg ved at handle herinde, fordi det trods alt er muligt for folk at snyde hinanden, så er det da reelt nok at man tager sig sine forholdsregler. Det er vel tilladt at være usikker på den slags - ISÆR hvis man er ny på forum og ikke har en jordisk chance for at kende hverken uskrevene regler eller "niveauet af ærlighed".

Link til kommentar
Del på andre sites

Personligt har jeg altid haft det en lille smule svært med handlerne herinde, netop fordi at der trods alt har været en del episoder af uheldig karakter. Derfor plejer jeg som køber at arrangere det således at jeg overfører halvdelen af pengene først og resten når varen er modtaget (en metode som i øvrigt er kutyme på de fleste brugt-fora), hvilket en ærlig sælger ikke burde have nogle indvendinger imod.

 

Risikoen er efter min personlige mening lidt mere ligeligt fordelt på den måde -_-

 

Risikoen er da den samme - bare for sælger - han risikere så aldrig at få mere end depositummet....

 

Nej, gensidig tillid og en god justits på forum, det er det eneste der dur.

Link til kommentar
Del på andre sites

Risikoen er da den samme - bare for sælger - han risikere så aldrig at få mere end depositummet....

 

Nej, gensidig tillid og en god justits på forum, det er det eneste der dur.

 

Sælger risikerer kun at få halvdelen af pengene, hvilket i min optik bedre tilsvarer den risiko som køber løber ved at sende penge på forhånd. Grunden til at jeg synes det er mere fair er simpelthen den, at hvis sælger "snyder" og aldrig sender varen, så har køber kun mistet halvdelen af sine surt optjente skillinger - omvendt, hvis køber vælger at "snyde" og aldrig sende resten af pengene, så har sælger hans adresse og derved nemmere ved at få fat i ham.

 

Jeg er igen fulstændig enig i (og har skam aldrig været andet) at tillid og ordentlige forrentings-etik er det bedste!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Sælger risikerer kun at få halvdelen af pengene, hvilket i min optik bedre tilsvarer den risiko som køber løber ved at sende penge på forhånd. Grunden til at jeg synes det er mere fair er simpelthen den, at hvis sælger "snyder" og aldrig sender varen, så har køber kun mistet halvdelen af sine surt optjente skillinger - omvendt, hvis køber vælger at "snyde" og aldrig sende resten af pengene, så har sælger hans adresse og derved nemmere ved at få fat i ham.

 

Jeg er igen fulstændig enig i (og har skam aldrig været andet) at tillid og ordentlige forrentings-etik er det bedste!!!

 

Ovenstående virker mere ligevægtigt og jævnbyrdigt som jeg ser det, men kom da gerne med alternative holdninger eller synspunkter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der findes også den, omend noget dyrere mulighed, at sende pr. efterkrav med post dk.

Det kræver så at køber er hjemme når posten kommer, eller får pakken afhentet på posthuset inden den bliver sendt retur.

At køber nøjes med at betale halvdelen før modtagelse, er vel bare at "vende vrangen ud på anden".

Skulle man af en eller anden grund være lidt usikker på sælger, så få da navn, adresse og tlf. nr.- og lav et kontrol opkald. Det ville jeg personligt ikke have noget imod.

Redigeret af rettmer
Link til kommentar
Del på andre sites

Der findes også den, omend noget dyrere mulighed, at sende pr. efterkrav med post dk.

Det kræver så at køber er hjemme når posten kommer, eller får pakken afhentet på posthuset inden den bliver sendt retur.

At køber nøjes med at betale halvdelen før modtagelse, er vel bare at "vende vrangen ud på anden".

Skulle man af en eller anden grund være lidt usikker på sælger, så få da navn, adresse og tlf. nr.- og lav et kontrol opkald. Det ville jeg personligt ikke have noget imod.

 

efterkrav findes ikke mere for private kunder i Post DK.. desværre. For det ville sgu løse usikkerheden for begge parter.. hvis der er nogen der stadig er nervøse...

 

men som du siger: navn, adresse + tlf. nummer.. så går man da ikke helt galt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ups, ja det er der da vist noget om- my bad!

 

no problem...

 

OG jeg HAR brokket mig på samtlige post kontorer i DK om det.. latterligt.. for det ville

gøre tingene SÅ meget nemmere :-(

 

måske vi skulle samle en 3-4000 underskrifter til Post DK, og så få det tilbage!?

Link til kommentar
Del på andre sites

no problem...

 

OG jeg HAR brokket mig på samtlige post kontorer i DK om det.. latterligt.. for det ville

gøre tingene SÅ meget nemmere :-(

 

måske vi skulle samle en 3-4000 underskrifter til Post DK, og så få det tilbage!?

eller medlemmer i en fb gruppe? :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej.

 

Jeg har handlet rigtig meget herinde og faktisk kun i eet enkelt tilfælde har det været nødvendigt at kontakte sælger for at rykke for varen.

 

Jeg syntes også at gensidig tillid er at foretrække og har aldrig, hverken som køber eller sælger, haft problemer med at en vare betales før den afsendes. Jeg betaler også selv varer ved køb inden disse afsendes.

Jeg plejer også altid ved salg, at gemme Track & Trace nr. på pakken og så sende dette til køber. Så kan køber også se hvor i landet pakken befinder sig.

Omvendt vil jeg også gerne have at sælger gemmer sin postkvittering indtil jeg meddeler at pakken er vel ankommet. Hermed har man også samtidig muligheden for at kunne kræve erstatning hos PostDK, såfremt pakken forsvinder undervejs.

 

Synlige oplysninger i ens egen profil eller signatur, er også en RIGTIG god idè.

Således kan man også nemt se om en vare befinder sig indenfor en afstand hvor man evt. kan afhente eller levere.

 

Som det også er nævnt, så snyder man kun en anden TS'er ganske få gange før man bliver "blacklistet" og mon ikke der er så mange både i øst og i vest, at vi vil hjælpe hinanden mod useriøse handlende..... :-)

 

/BRJ

Redigeret af BRJ
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg syntes heller aldrig der har været problemer med denne handels-metode ! Det er stadig herinde et rimeligt lille forum og folk med mange "post's", er jo som regel kendte. Jeg har også indtryk at vi er en del som faktisk "kender" hinanden personligt. Så i bund og grund tror jeg vitterligt ikke der nogen grund til bekymring !

 

Jeg tilslutter mig klart til BRJ, at lidt gensidig respekt og tillid er at foretrække !

 

Bevares her da selv oplevet et par missere både som kunde og som sælger, men i bund og rund har det(de få gange det er sket) beroet på en misforståelse eller en menneskelig fejl :-)

 

vh

Krogh- som stadig er en yderst "happy camper" på Ts.dk :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu