Start Af Musikforening I Brønderslev...


Morten_vangsted

Recommended Posts

Halløj dejlige trommeslagere :-)

 

Vi er et par gutter fra Brønderslev som vil igang med at starte en musikforening - der skal til at ske noget for byens musikliv :-)

 

Jeg tænkte om der er nogen der har lidt erfaring med opstart af forening, og som kunne dele lidt ud af erfaringerne?

 

Er det muligt at søge noget form for støtte til instrumenter, pa-anlæg, maling, alarm osv. ud til de lokaler vi har fået stillet til rådighed?

 

Jeg håber, at jeg kan få lidt inspiration for danmarks bedste tromme site.dk :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ikke så meget erfaring med det forretningsmæssige, men jeg ville vildt gerne se en musikforretning i brønderslev og komme og hjælpe jeres projekt i gang. Nu ved jeg ikke hvor meget i satser på trommerne, men der kan jeg da give jer nogle inputs hvis det var :-)

 

Håber det kommer op at køre !

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder godt Due - vi synes nemlig også der mangler lidt for de unger musikere i Brønderslev..

 

Var til møde med formanden for Ungdomsskolen i dag, og vi var enige om at lave musikforeningen uafhængig af ungdomsskolen - så nu må vi se om der overhovedet er opbakning til noget musikliv i Brønderslev :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Kender nogle der gjorde det samme her i Grenaa, GAMF kaldte de det, en af mine venner (trommeslageren fra End My Sorrow) var med i det. Det var meget fedt, live musik af alle mulige alternative genrer.

 

...MEN det kunne ikke gå rundt efter et stykke tid, noget med for meget larm, eller omkostninger, kan ikke helt huske det.

 

Så, du skal bare lige vide det er en stor udfordring!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad skal foreningen lave?

Koncerter? Øvelokaler? Undervisning? Det hele?

Jeg bor godt nok ikke i Brønderslev, men jeg har selv erfaring med at sparke en masse koncerter i gang i Aabenraa.

Vi var ikke en forening, da vi ikke gad hænge personligt på det økonomiske, men det er det vist blevet sidenhen, og så kan man jo søge støtte osv.

 

Men skriv lidt om, hvad i gerne vil lave i jeres forening:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bor i Brønderslev og jeg vil gerne hjælpe til hvis i får brug nogen mennesker til jeres koncert til at sælge øl og sådan.

 

Jeg håber i kan få gang i det! Der er ellers så dødt i Brønderslev!

Redigeret af westmark
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har været bestyrelsesmedlem i en ældgammel musikforening med øvelokaler i 7 år, så jeg har lidt erfaring med det.

 

I skal udarbejde nogle vedtægter med en formålsparagraf, og mit bedste råd er skabe øvefaciliteter for musiklivet, da det automatisk skaber et kulturliv i en provinsby. I skal finde nogle tomme lokaler og give kommunen et tilbud de ikke kan afslå. De ejer og vedligeholder og etablerer bygningen, hvilket indebærer nøglesystemer og renovering af øvelokaler. I betaler en årlig husleje som finansieres af medlemmernes kontingenter, og de får kultur til gengæld. I giver lovning på et årligt åbent musikarrangement, som ildsjæle sagtens kan stable på benene uden nogen særlig økonomi, og de giver lovning på bygningen..

Husk at brede jer aldersmæssigt i foreningen, gamle gutter i et bluesband er ligeså vigtige medlemmer, som det nye håbefulde gymnasieband. Det er vigtigt også at have stabile medlemmer som ikke flytter til København og studerer om et halvt år.

 

I jeres retorik med kommunen er det vigtigt at I bruger ord som kultur og branding af byen udadtil. Det kan politikere rigtig godt lide. Dialogen med kommunen er ekstremt vigtig, så sørg for at have en god kontaktperson. (Der er garanteret én af de gamle gutter i bluesbandet som har politisk lobby-erfaring fra erhvervslivet el lign..)

 

Det var lidt om mine erfaringer, vores forening har 200 medlemmer, et super fedt medlemsfinansieret Pro Tools-studie og en festsal med hyppige arrangementer og fede musik-fester. Foreningen har overlevet i 35 år på trods af mange lukningsforsøg fra kommunens side, diverse børnehaveudvidelser og meget andet, så alt kan lade sig gøre. (og så koster det 150 kr om måneden at have øvelokale og adgang til studie, koncertsal osv... fedt ikke?)

 

Jeg ønsker jer held og lykke, det kan give et fantastisk sammenhold og nogle kanon oplevelser med en musikforening.

Redigeret af Simon
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Hej folkens fra Brønderslev:)

 

Jeg er også med i en lille ungdoms kultur forening. Vi er en bestyrelse på en 16 medlemmer, som arrangerer koncerter og sådan. Det er virkelig kanon, og uden den store økonomi, har vi da koncerter med "I got you on tape, flødeklinikken, men også mange små bands. vi får også støtte af kommunen, men også af en masse forskellige fonder som støtter op om det:) Så hvis i brænder for det, kan i sagtens få en kulturel mulighed op at køre, det er virkelig fedt:)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu