At Komme Videre


Anton-Anton

Recommended Posts

Nu har jeg efterhånden spillet trommer i 4 år (plus minus) men det er godt nok længe siden jeg har lært noget nyt. Derfor får jeg heller ikke spillet særlig meget = IKKE FEDT!

 

Da jeg startede med at spille tromme, fik jeg enkelttimer, jeg dengang syntes var super fede. (Sådan at min lærer spiller noget, og jeg prøver det samme)

Senere har jeg spillet i et par bands, og ellers øvet lidt af hvert derhjemme.

Så har jeg på det sidste brugt en del tid på sitet her, og det ser ud som om jeg mangler en masse tromme teori.

 

Fx ordet trioler, fatter jeg intet af (end ikke wikipedia gav et svar jeg kunne forstå)

 

Kort sagt kan jeg sådan cirka INTET tromme teori, og det er jo direkte åndsvagt.

 

Så nu søger jeg tips til at komme lidt videre med mit trommespil, såvel som helt basal musiker viden om at tælle takter osv.

 

Kan noget af ovenstående læres via bøger, dvd'er eller måske youtube?

Eller skal jeg ud i noget undervisning?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kommer an på hvilken teori du vil lære..

Er det at kunne læse noder, eller er det generelt begræber eller noget 3..?

 

og Trioler er hvor man tæller til 3.. Det kan gøre i en 3/4 eller 4/4 rytme.. Bare med 3 slag..

Link til kommentar
Del på andre sites

Ikke helt, det ville bare være en 3/4-rytme.

 

Trioler:

 

Det han viser i videoen er godt nok trioler, men han viser ikke hvordan de bruges. Der ligger mere i det end højre-venstre-stortromme. F.eks. hvis du har en 4/4 rytme (1-2-3-4), kan du lave trioler ved at slå "1 og så 2 og så 3 og så 4 og så". Det er stadig en 4/4 rytme, men men bruger trioler til at lave variation i fills.

 

Men tilbage til emnet... Hvis du ikke har råd/mod på en lærer, vil jeg råde dig til at søge efter videoer på google/youtube. Prøv at søge på google efter "free drum lessons". Der skulle gerne være en del.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det han viser i videoen er godt nok trioler, men han viser ikke hvordan de bruges. Der ligger mere i det end højre-venstre-stortromme. F.eks. hvis du har en 4/4 rytme (1-2-3-4), kan du lave trioler ved at slå "1 og så 2 og så 3 og så 4 og så". Det er stadig en 4/4 rytme, men men bruger trioler til at lave variation i fills.

 

Men tilbage til emnet... Hvis du ikke har råd/mod på en lærer, vil jeg råde dig til at søge efter videoer på google/youtube. Prøv at søge på google efter "free drum lessons". Der skulle gerne være en del.

+1

En triol er hvor du stadig har 4 slag i takten men slår tre slag for hver takt slag.

Dvs at hvis du starter med højre hånd på 1 slaget så vil du slå 2 slaget med venstre osv. :)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har virkelig udviklet mig ved at spille til sange jeg godt kan lide.

Når man ikke har en lærer (som jeg ikke har) er det vildt inspirerende at smide musik i ørene, og så spille med så godt som muligt.

 

Jeg vil klart anbefale dig at gøre det, da det giver en tilfredsstillelse at lære et nyt nummer (delmål) for og samtidig bygge lidt videre på sine skills for senere at nå et niveau man ønsker (endeligt mål.)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har virkelig udviklet mig ved at spille til sange jeg godt kan lide.

Når man ikke har en lærer (som jeg ikke har) er det vildt inspirerende at smide musik i ørene, og så spille med så godt som muligt.

 

Jeg vil klart anbefale dig at gøre det, da det giver en tilfredsstillelse at lære et nyt nummer (delmål) for og samtidig bygge lidt videre på sine skills for senere at nå et niveau man ønsker (endeligt mål.)

 

Jep, det er også et godt råd. Det benyttede jeg mig også af i en periode.

Link til kommentar
Del på andre sites

+1

En triol er hvor du stadig har 4 slag i takten men slår tre slag for hver takt slag.

Dvs at hvis du starter med højre hånd på 1 slaget så vil du slå 2 slaget med venstre osv. :)

 

Man kan altsåogså spille trioler i 3/4, altså med tre (eller andet) slag i takten så det er ikke hele sandheden.

Trioler er en underdeling hvor man underdeler den nodeenhed man spiller med 3. Der findes flere slags trioler: 16.dels trioler, 8.dels trioler, 4.dels trioler osv.

 

Nå, men en god lærer er nu altid det bedste! Held og lykke, du!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Jeg bruger freedrumlessons.com en del til rudiments, teori osv og det virker meget godt så måske det ku være en løsning.

 

Skal dog siges at jeg er utroligt newbie når det kommer til trommer, så kan godt være det er derfor jeg finder det hjælpsomt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 måneder senere...
  • 5 år senere...

Hej.

Tager lige tråden op igen specielt med hensyn til triolerne og hvor han til sidst spiller almindeligt. Jeg er igang med at øve både trioler(FHV) og almindelig 4/4(FFHV)

 

Men man kan jo starte alle steder. Hvis jeg spille triolerne som en rundgang starter jeg med foden først altså FHV, da jeg så slutter med foden på 1 slaget, og det er naturligt så at fortsætte derudaf

 

Men med den regulære 4/4figur er det logisk med 2 startpunkter hhv. FFHV eller FHVF, så man lander med en fod på 1 slaget. Den sidste er der lidt samba over :-)

Hvad gør i derude??

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej.

Tager lige tråden op igen specielt med hensyn til triolerne og hvor han til sidst spiller almindeligt. Jeg er igang med at øve både trioler(FHV) og almindelig 4/4(FFHV)

 

Men man kan jo starte alle steder. Hvis jeg spille triolerne som en rundgang starter jeg med foden først altså FHV, da jeg så slutter med foden på 1 slaget, og det er naturligt så at fortsætte derudaf

 

Men med den regulære 4/4figur er det logisk med 2 startpunkter hhv. FFHV eller FHVF, så man lander med en fod på 1 slaget. Den sidste er der lidt samba over :-)

Hvad gør i derude??

 

Det hele. Øv alle figurerne. Det giver overskud. En HVF figur spillet i 16 dele er sjov. Ligledes en HVFF figur i 16 triol. Det kræver noget tålmodighed at få indøvet, men det er det hele værd. Husk metronom når det øves.

 

Dave Weckl lavede for mange år siden en video (The next step), hvor han viste de figurer. Aaron Spears blev meget inspireret som helt ung af dette og rå øvede det. Det gik jo meget godt :)

 

Jeg har ikke kunne finde video på Youtube. :( måske andre kan være behjælpelige.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Gesta

 

Triloer: Jeg spiller normalt figuren som 16-dels trioler med HH kørende i 1/8-dele: HVFHVF (så ligger HH sammen med højre hånd). Jeg afslutter figuren med dobbelt stortrommeslag, således at jeg lander på et taktslag.

Jeg spiller iøvrigt figuren med venstre hånd i førersædet: VHFVHF - og så skifter jeg førerhånd: HVFVHF. Og der er uanede variationsmuligheder.

 

En øve-rutine kunne se således ud:

Takt 1: HVFHVF HVFHVF HVFHVF HVFHVF

Takt 2: VHFVHF VHFVHF VHFVHF VHFVHF

Takt 3: HVFHVF HVFHVF VHFVHF VHFVHF

Takt 4: HVFHVF VHFVHF HVFHVF VHFVHF

Takt 5: HVFVHF HVFVHF HVFVHF HVFVHF

Takt 6: F - pause, og så forfra

 

Og vend så figuren om, så du starter med venstre hånd!

 

Øv skidtet til klik! Og start i behageligt tempo (60?) og øg tempoet med 10 ad gangen, til du når et hurtigt tempo (140?).
Jeg synes figuren er sjov - men den er også temmelig voldsom og dominerende, den fungerer sjældent rigtig godt som fill i et nummer. Jeg bruger den mest i en solo eller som larm ved en afslutning...
Håber, det er brugbart,
Hilsen Lars :)
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu