Dinner-musik


madshovgaard

Recommended Posts

Vi er i øjeblikket i gang med at prøve og få stablet noget dinner på benene, så vi kan tilbyde dinner + dans, når vi er ude og spille med balle-bandet. Vi har forsøgt en gang før, med en rigtig dygtig jazz-pianist, som de desværre var stærkt utilfredse med.. Han sad og spillede jazz-stykker hele aftenen, stille dæmpede klaver-melodier.

 

Jeg troede det var det, man forbandt med dinner, men jeg tog åbenbart fejl.. Så lad mig lige høre, hvad ville I forvente, hvis i hyrede en besætning til at sørge for dinner? Eksempler jeg har set fra de fester jeg har været til med dinner er en pianist, som sidder og spiller/synger stille til midi-filer ELLER jazz/bossa ting ...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Mads! :)

 

Dinnermusik er jo bare et udtryk for afdæmpet musik - og oftest evergreens. Altså klassikere der aldrig går af mode.

F.eks. kunne man spille en masse gamle filmtemaer - eksempelvis Matador, Godfather-temaet, temaet fra The deer hunter, Titanic osv.

Desuden er der supermange gode og melodiøse sange i højskolesangbogen. F.eks. I skovens dybe stille ro, Musens sang mv.

Man kan jo så krydre sin dinnermusik med lidt jazz...Fly me to the moon, Everbody loves somebody somewhere etc.

 

Håber at det hjalp lidt, og som udgangspunkt skal man jo forstå at man skal underholde publikum! Det gælder altså tit om at se bort fra hvad man selv lige synes er superfedt. Man kan komme til at holde af meget musik, som man ikke lige havde forventet :P

 

Hilsen Louies far.....som har spillet meget dinnermusik igennem tiderne :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Mads! :)

 

Dinnermusik er jo bare et udtryk for afdæmpet musik - og oftest evergreens. Altså klassikere der aldrig går af mode.

F.eks. kunne man spille en masse gamle filmtemaer - eksempelvis Matador, Godfather-temaet, temaet fra The deer hunter, Titanic osv.

Desuden er der supermange gode og melodiøse sange i højskolesangbogen. F.eks. I skovens dybe stille ro, Musens sang mv.

Man kan jo så krydre sin dinnermusik med lidt jazz...Fly me to the moon, Everbody loves somebody somewhere etc.

 

Håber at det hjalp lidt, og som udgangspunkt skal man jo forstå at man skal underholde publikum! Det gælder altså tit om at se bort fra hvad man selv lige synes er superfedt. Man kan komme til at holde af meget musik, som man ikke lige havde forventet :P

 

Hilsen Louies far.....som har spillet meget dinnermusik igennem tiderne :)

 

 

Lige en lille kommentar!

Heldigvis er pianist jobbet gået meget væk fra den underholdende rolle som det havde førhen.

For 10-15 år siden skulle man som dinner pianist udover at spille også gejle festen op. Fortælle vittigheder, skåle med folk, synge potpourier osv. Heldigvis synes jeg idag mere tendensen er at folk vil have stille baggrundsmusik med melodier de kender. Selvfølgelig forventer der de stadigvæk man kan spille til festsange, men der er heller ikke så mange af dem som der var førhen. Det er i hvert tilfælde mine erfaringer som dinner pianist gennem de sidste mange år.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu