Renovering... Skal/skal Ikke?


Rock ' n roll vs. stained satin  

35 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind eller register dig som bruger for at stemme i denne afstemning.

Recommended Posts

Som antydet ovenfor, er jeg i tvivl om hvad jeg skal stille op med mit super fede men dog lakskadede Gretsch fra 70'årrrrn!

 

1

 

2

 

3

 

4

 

Min tanke var umiddelbart, efter en super god snak med H. Rathje, at slibe ned, bejdse sort (black stain satin), oliere til satin finish...

 

Sættet skulle så, alt efter resultatet, være skudt af.

 

Men som nogen så rigtigt antyder, er værdien af trommerne højest i original stand... Disse er dog, lige nu, at betegne som et håndværkertilbud og ikke komplette. Der mangler dæmpermekanismedele i BD og frontskindsfilt er skåret ud...

 

Jeg hælder mest til at lade det være et "kolde vinteraftener/ lune sommeraftener-projekt" men er sgu blevet i tvivl.

 

Hjælp mig!

 

Med

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvorfor ikke bare slibe ned og så klar lak igen?

 

Sandelig også en mulighed. Dog er jeg ikke så hooked på lakarbejde, da jeg tror processen er mere "bordet fanger" agtig i forhold til evner med sprøjtepistol eller slibeklods!

 

Mener jeg er en fremragende handyman, men arbejdsmængden kunne blive uoverskuelig, er jeg bange for.

Link til kommentar
Del på andre sites

Sandelig også en mulighed. Dog er jeg ikke så hooked på lakarbejde, da jeg tror processen er mere "bordet fanger" agtig i forhold til evner med sprøjtepistol eller slibeklods!

 

Mener jeg er en fremragende handyman, men arbejdsmængden kunne blive uoverskuelig, er jeg bange for.

 

Hvis du er bange for at "bordet fanger", så skal du i hvert fald ikke bejse den.

Det kan ikke gøres om.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen
Hvorfor ikke bare slibe ned og så klar lak igen?

 

Enig!

 

Jeg synes de sorte sæt er lidt kedelige - pæne og nydelige, men....

 

Et lyst lakeret viser tydeligst træets årer, og min opfattelse at Gretsch er, at de netop sorterede kedlerne og lakerede de pæneste, coatede de grimmeste.

 

Originalt (hvilket er helt op til ejeren at vurdere vigtigheden af, men en ulempe er det vel kun hvis man synes det er grimt som originalt), fremhæver træet - og så er det bare pis-se-flot.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Få dem eventuelt lakeret professionelt - ikke at jeg har idé om hvad det koster.

 

Ellers med pensel....vælg eventuelt en silkemat, så ses eventuelle imperfektioner meget mindre, og du kan eventuelt afslutte med at slibe med papir korn 1000 og efterpolere med en let slibende voks....

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg havde så bestemt pudset dem grundigt ned og givet dem noget klart noget, det er lyst og opløftende og giver en positiv udstråling både til publikum og dit tromme kreative sind. Aldrig sorte trommer det er det mest nedrende man kan se for sit øje.

 

Hilsen Finn.

Link til kommentar
Del på andre sites

Helt klart klar lak!

 

Du kan få et fantastisk resultat ved at bruge en lak, der hedder Le Tonkinois, som du kan læse mere om på www.web-lak.dk

 

Få Kenneth på banen - han kan den præcise fremgangsmåde for at få et kanonresultat!

 

God fornøjelse - jeg glæder mig til at se billederne af det færdige resultat :(

 

Er det iøvrigt sugerør, der er brugt som ben til stortrommen? :cigar:

 

Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

Kenneth´s opskrift: ( copy/pasted fra tidligere) -og lakken er "Tonkin lak" ...

 

De får i alt 16 lag hver;

Jeg starter med 4 lag (12 timer i mellem hver lag) hvor jeg fortynder lakken 50% med terpentin.

Jeg sliber mellem lagene med korn 400.

 

Derefter 5 lag (24 timer mellem hver lag) fortyndet 25%, mellemslibning med korn 400.

 

5 lag mere (24 timer mellem hver lag) med 10% fortynder, mellem slibning med 600

 

og endelig 2 lag (24 timer mellem hver lag) ufortyndet også med korn 600 som mellem slibning.

 

Det skulle gi et super resultat :cigar:

Ulempen er bare at det tager meget lang tid mellem hver lag: :(

 

Købte lakken hos www.web-trading.dk

 

 

Tak til Kenneth ...

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu snakkede vi jo bare om hvad man kunne med bejdsen, og sort er jo fin synes jeg..

 

men jeg må indrømme, hvis det var mig ville jer enten lade det være som det er, eller også slibe det ned og så lade det prof klarlakere igen!

 

nok det sidste..

 

I øvrigt hedder finishen "antique maple" og der er blandet noget pigment i klarlakken.. så det skal der tages højde for.. hvis du bare bruger klarlak så får du jo en noget lysere klar maple ud af det.. og det synes jeg personligt er noget mere kedeligt end den lidt mørkere honningfarvede lak der er på nu?

Link til kommentar
Del på andre sites

I hvert fald to af grundene til at man ville sende til en prof lakør er dels at han kan tilsætte den ønskede nuance og dels at det kan sprayes på i et, relativt, støvfrit miljø hvilket giver et resultat uden fnug eller penselstreger som hvis man selv gjorde det...

 

Jeg har derfor tænt på:

For at gøre dette selv (give det den ønskede nuance og ikke have penselstreger), er der så nogle der har prøvet 1) at blande en meget meget tynd bejdse blanding med forskellige kulører (gule/lysebrune osv.) for at matche en 'antique maple' el lign. og 2) er der nogle der har prøvet at 'duppe' lak på med en fin svamp el. lign.?

Jeg overvejer at prøve det selv nemlig.

 

Undskyld hi-jack, men tænker at du er med på denne snak Nicolaj.

 

Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

I hvert fald to af grundene til at man ville sende til en prof lakør er dels at han kan tilsætte den ønskede nuance og dels at det kan sprayes på i et, relativt, støvfrit miljø hvilket giver et resultat uden fnug eller penselstreger som hvis man selv gjorde det...

 

Jeg har derfor tænt på:

For at gøre dette selv (give det den ønskede nuance og ikke have penselstreger), er der så nogle der har prøvet 1) at blande en meget meget tynd bejdse blanding med forskellige kulører (gule/lysebrune osv.) for at matche en 'antique maple' el lign. og 2) er der nogle der har prøvet at 'duppe' lak på med en fin svamp el. lign.?

Jeg overvejer at prøve det selv nemlig.

 

Undskyld hi-jack, men tænker at du er med på denne snak Nicolaj.

 

Morten

 

1) ja.. har prøvet at tone lak og det er ikke noget problem.. problemet er som du nævner den støvfrie påføring.. og så at det skal sprayes for at blive rigtigt flot(har ikke lige kompressor og spray udstyr :-( ).. og så skal der 8-10 lag med mellemslib for at få det rigtigt flot!

Tester pt. noget spraydåse lak, og det ser ud til at lykkes ret godt med simple midler.. ikke 100% så glansfuldt som cellulose lak, men ret ok.

 

2) nej.. hvad skulle effekten blive?.. bare nysgerrig da jeg aldrig har hørt om den ide.. jo men så har det været lasering, som jo er noget andet?

Link til kommentar
Del på andre sites

Vend gerne tilbage (ny tråd :) ) med detaljer omkring spray-lakken inkl billeder...

 

Min tanke var bare at der er bedre udflydning med 'dupning' med fin svamp end med pensel - dels for strukturen er mindre 'høje' umiddelbart efter påførsel og dels fordi strukturen er brudt til forskel fra penslens retningsbestemte mønster som tit ses.

 

Endnu et punkt 3); tit kan man iblande terpentin i første påførsel for bedre indtrængning, men kan man evt. også det for de senere (og sidste) påførsler? Det ville jo også bidrage til bedre udflydning.

 

hvordan flyder Tonkinlak ud?

 

Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

Vend gerne tilbage (ny tråd ;) ) med detaljer omkring spray-lakken inkl billeder...

 

Min tanke var bare at der er bedre udflydning med 'dupning' med fin svamp end med pensel - dels for strukturen er mindre 'høje' umiddelbart efter påførsel og dels fordi strukturen er brudt til forskel fra penslens retningsbestemte mønster som tit ses.

 

Endnu et punkt 3); tit kan man iblande terpentin i første påførsel for bedre indtrængning, men kan man evt. også det for de senere (og sidste) påførsler? Det ville jo også bidrage til bedre udflydning.

 

hvordan flyder Tonkinlak ud?

 

Morten

 

yeps.. laver en tråd inden alt for længe.. har bare haft lidt travlt med at slappe af de sidste par dage :)

 

men vil lige teste en masse kombier først:

klarlak alene, bejdse + klarlak, farve + klarlak, bejdse + sparkle + lak, farve+sparkle + lak..

 

så har jeg lidt mere at komme med af anbefalinger osv..

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu