Stof Til Eftertanke, Bagtanker Og Tidsfordriv


ohnoono

Recommended Posts

Paradox 1

 

Jeg har størst teknisk overskud med tyskergreb. Jeg spiller højere, tungere og får en tykkere lyd ud af trommen via den teknik. Samtidig tenderer jeg en smule til vane-spil.

 

VS

 

Jeg spiller mere fremadrettet, ikke så vanebaseret, lavere og har har en mere prikkende - men stadig rund - lyd m. traditionelt greb i venstre hånd og fransk i højre.

 

Hver ting til sin tid...

Link til kommentar
Del på andre sites

Paradox 2

 

At spille med hælen oppe og spille kraftfuld på BD giver mig mere frihed til at leve mig ind i musikken uden at skulle forholde mig konkret til hver enkelt slag (pga. indøvede mønstre). I kampens hede når køllen ikke altid væk fra skindet = lidt tyndt klik men smæk for skillingen. At have hoppende underdelinger i benet uden nødvendigvis at spille dem sikrer en vis præcision men gør det mere besværligt at bryde ud af underdelingernes placeringsmuligheder.

 

VS

 

Hæl nede og køllen væk fra skindet giver mig større kontrol, et mere fremadrettet drive, en rundere lyd men også lavere volumen og en fordring om større bevidsthed om alt, der spilles.

 

Hver ting til sin tid?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...

Ja, det er helt klart en af mine fast holdepunkter! Oparbejdelsen af en slags indre shaker giver en ret vild forbedring af ens time, i hvert fald min og mine elevers.

 

Fremgangsmetoden er i korte træk:

- at udfordre sig selv med at sætte underdelingsbevægelser i gang i kroppen, skuldre, ben etc. Og overdriv det mere og mere indtil det ikke længere kan lade sig gøre at spille. Find derefter det rette leje for udskejelserne.

- Gør det samme blot med stemmen. Altså imitér en shaker/syng underdelinger imens du spiller .Man kan med det samme mærke, hvis et slag rammer en smule ved siden af.

 

Generelt kan man sige, at det handler om, at sensorer såsom følesansen og nogle kognitive processer omkring sprogets samspil med arme og ben er langt mere følsomme end øret, når det kommer til at spore små timings-mæssige afvigelser i sit spil.

 

Det er en ekstremt god øvelse at gøre disse ting, når man spiller 'rigtig' musik - og altså ikke bare når man øver sig. Det er jo tit i overgange og fils'ene imellem fx vers og omkv. at flowet ryger sig en tur.

 

Det lyder interessant! Vil du prøve at uddybe det lidt.. Evt beskrive et eksempel? Er det er ved sættet eller mere ovre i noget SSB-agtigt?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder interessant! Vil du prøve at uddybe det lidt.. Evt beskrive et eksempel? Er det er ved sættet eller mere ovre i noget SSB-agtigt?

 

Klart.

 

Som udgangspunkt ved sættet, men det skader jo ikke at overføre det til andetsteds.

 

Jeg vil lige indskyde, at jeg også har meget gavn af at bruge den samme fremgangsmåde vokalt. På den ene side ved at nynne underdelinger - altså en stemmemæssig imitation af en shaker el. lign. Og på den anden side ved at beatboxe med på mit spil. Førstnævnte til gavn for time, sidstnævnte til gavn for melodik og dynamik.

 

Det er svært at komme med et konkret eksempel, da det i bund og grund mere er en tilgang til at spille musik end det er en øvelse. Men jeg prøver selvfølgelig at svare på spørgsmål, hvis du kan specificere, hvad du gerne vil have uddybet.

 

kh

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 uger senere...
  • 1 month senere...

Tak, prøver at tage billede ved lejlighed.

 

Specs er:

 

Tia Drums (klar akryl m. sort hardware)

20x14

12x8

16x16

 

Tama 14x8 brass snare

 

2x simmons pads

roland SN & Bd triggers

roland tmc-6 trigger t. midi

akai mpc-1000 (som lydmodul t. pads og triggers)

 

Yamaha stativer

DW-5000 dobbeltpedal

 

 

sejt. Godt gået.

 

Kunne du ikke knipse sådan et drivers seat billede med specs.

 

Mvh René

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...
  • 1 month senere...
Gæst Rasmus Vorm

Det må være skide sjovt at være backing band for aqua! Haha...

 

- har i omarrangeret mange af deres sange?

Redigeret af Rasmus Vorm
Link til kommentar
Del på andre sites

spændende blog! ved sgu ikke helt hvordan det er lykkedes mig at overse den i så lang tid :)

 

hvordan går det egentlig med oh no ono? synes det er lang tid siden jeg har hørt noget af jeres :(

 

Tak. Vi laver lidt af hvert på kryds og tværs af hinanden, pt ikke noget vi kalder Oh No Ono, men det kommer jo nok engang;). Jeg kører f.eks. et label, Tambourhinoceros, sammen med vores guitarist Aske. Malthe har skrevet det meste af musikken til en af vores udgivelser, som skal ud i oktober osv osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det må være skide sjovt at være backing band for aqua! Haha...

 

- har i omarrangeret mange af deres sange?

 

Hehe, ja. Det er sgu hysterisk fornøjeligt. Ja, Frederik Thaae (guitaristen) har haft kapelmesterhatten på og er i den grad gået til makronerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 year senere...

Ville lige dele en skind-optur! Har sat Jack DeJohnette's Aquarian signature skind på med en formodning og et håb om, at ramme muligheden for at stramme mine trommer godt op uden at vælte rundt i overtoner og desuden for at få en stik-respons, der minder lilletrommens hele vejen rundt.

 

Jeg er blæst væk over disse skinds lyd. Vanvittigt lette at stemme, helt rigtigt blandingsforhold af sustain, attack og overtoner (efter min smag), og superfedt at spille på.

 

Nu venter jeg bare på at nogen får et 22" på lager, så det kan ryge på BD også.

 

Mine lydidealer på det seneste og i det forbindelse har været ting såsom:

 

 

IMG_0870.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...
  • 2 år senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu