At Spille Gryder ?


Jonas Haaf

Recommended Posts

Nu startede jeg jo med trommerne i 80érne og der hed det at spille på gryder. Og så var det jeg tænkte......

 

Hvad siger i, kan man ikke få noget ud af denne her :-)

 

image-DAB7_4C226E55.jpg

 

image-798F_4C226E55.jpg

 

image-47D7_4C226E55.jpg

 

 

Jeg skal lige finde ud af hvordan jeg får den skåret, skaffe lugs, reifer osv.

 

Den er lavet af Aluminium.

Der er 14cm mellem bund og håndtag, så det bliver en 5,5'er

siderne er 3mm tykke.

Ydre diameter er 36,7 hvilket vist er lidt "in between" så det bliver jo nok med 15" reifer.

 

Er der nogen der vil lege med eller byde ind med noget ?

/Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Hos stDrums kan du købe lugs og alt det udstyr du ellers skal bruge.... Jeg er ikke umiddelbart erfaren i selvbyggerverdenen så det er det eneste jeg kan hjælpe med! :lol:

 

Men lyder ellers ret spændende, synes jeg..! Glæder mig til at se mere til dette projekt! :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

det er et ufravigeligt krav at håndtag og evt "badge"

bliver siddende på!!!

 

 

SEJESTE TROMME I VERDEN!!!!!

 

du skal en tur forbi klejnesmeden for at få skåret kanter og snarebeds præcis, tror jeg,

og hvis du til den tid har skaffet dig det hardware du vil have, kan han snildt smide fine huller i også.

 

hvor sejt!!! jeg har optur over det her!!

 

jeg foreslår sgu noget messing hardware, med store støbte reifer!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

14,45" i ydre diameter. Det havde sgu' været fedt hvis det var en ren 14" eller 15"

 

Tror det bliver svært at beholde håndtagene, selv om det kunne være sejt. De fylder ret meget, så jeg tror de kommer i vejen for lugs, men hvis det går kan jeg lave en 6,5" :-) Det ville også være mere "gryde-agtigt"

 

/Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Tror du så ikke at det bliver nødvendigt med nogle ret store 'gaskets' for at få vinkel korrekt på stemmeskruerne (altså idet trommen ikke rammer en hel størrelse). Vel en præcis gasket-tykkelse på (0.55"/2)=7mm...

 

Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes jeg har set nogen lugs bla. andet på pearls reference lilletrommer, det ville løse det problem, men hvor pokker man finder nogen som dem, er et godt spørgsmål.

Og det skal jo heller ikke koste en bondegård.

 

Hvis håndtagene skal blive på, er det nødt til at være Tubelugs, og så bliver det nok svært.

 

/Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Husk at der også skal bukkes bearing edges, ellers bliver det dyrt i skind.

 

Mht. reifer kan du måske kigge efter nogle gammle Premier 15" (hvis det overhovedet findes??), da de er lidt mindre end nutidens trommer.

 

Ellers et rigtig spændende projekt. Det kunne måske laves som en free floater, så håndtagene kan blive på :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Husk at der også skal bukkes bearing edges, ellers bliver det dyrt i skind.

 

Mht. reifer kan du måske kigge efter nogle gammle Premier 15" (hvis det overhovedet findes??), da de er lidt mindre end nutidens trommer.

 

Ellers et rigtig spændende projekt. Det kunne måske laves som en free floater, så håndtagene kan blive på :D

 

En metaltromme behøver ikke have ombukkede kanter. Dunnet laver f.eks. titaniumtrommer på den måde, og de bliver regnet for fremragende trommer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Siderne er 3mm tykke, så jeg satser på bare at runde dem. Jeg tror ikke jeg kan få bukket kanten ordentligt.

 

Jeg har også tænkt på en freefloater, men tror ikke det bliver nemt at finde en der passer i størrelsen.

 

/Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Siderne er 3mm tykke, så jeg satser på bare at runde dem. Jeg tror ikke jeg kan få bukket kanten ordentligt.

 

Jeg har også tænkt på en freefloater, men tror ikke det bliver nemt at finde en der passer i størrelsen.

 

/Jonas

 

3 mm er rigeligt til at slibe kanterne og bruge dem direkte.. no problem

 

det er mere diameter der bliver den store udfordring.. der er ca. 1,8 cm for meget i hver side, så problemerne er først og fremmest:

 

- holde stemningen

- holde skindet centeret

- reifer vil blive trykket så langt ned (ved brug af 15" reifer og skind) at kanter muligvis vil blive højere end reifer

 

Det ER altså ikk for at være negativ, bare så du har det i tankerne..

 

for at undgå for lave reifer kunne man måske undersøge om man kunne købe eller lave 15" træreifer a la stortrommereifer, for at få dem højere

 

når det er sagt så er det fandme et sjovt projekt!! :D

 

man KUNNE jo overveje at skære den over og fjerne netop så meget i omkredsen af den, så den passer til 14", og så lodde den sammen igen... tjae.. men det fjerne måske lidt af idéen med gryden.. hmm

 

jeg følger i hvert fald med i spænding :gross:

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen
Remo laver jo, uden merbetaling, skind efter cm- mål,

så med et sæt træreifer er du rigtig godt på vej!!!

 

 

Mnjaeh - hvis træreiferne så også er lavet efter mål....og så begynder det vist at ligne historien om suppestenen (og halvdelen af mine trommesæt). Det er billigt, man skal bare liiiige bruge lidt ekstra penge her og der....

 

Mon ikke det er bedre at lægge ud med en gryde, der har de rigtige mål? En tur på et loppemarked kunne måske tilvejebringe en alu- eller rustfri gryde med et passende mål i 13, 14 eller 15".

 

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

De er ikke så lette at finde, som man skulle tro.

 

Jeg ser hvad jeg finder på med den gryde jeg har nu, når jeg får lidt tid til det.

Lugs og seiding kan jeg altid genbruge, hvis det bliver noget lort, og hvis jeg så brænder inde med et par 15" reifer, går det nok.

 

/Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Projektet bliver lagt på hylden. Jeg har skrevet lidt med STdrums om de ting bl.a henrik har nævnt tidligere i tråden, og det er for dyrt i forhold til hvor meget der kan gå galt.

 

Hvis der er nogen der vil overtage gryden må i sige til.

Jeg kan smide den af på ørestaden eller i Taastrup

 

Jeg kaster mig over et andet Aluprojekt, indtil jeg finder den rigtige gryde :).

 

/Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu