Øve Skema/program


Sara Mouritz

Recommended Posts

Hej Trommerslagere

 

Jeg skal til at spille noget mere seriøst og ville høre om nogle af jer har nogle gode ideer til øvning og måske en ide til et øveprogram/skema.

 

Håber I kan hjælpe så sommeren ikke bliver så lang.

 

- sara :argh:

Link til kommentar
Del på andre sites

HEY!

 

Det er jo et bredt univers, det sjoveste/mest motiverende og bedste at starte med, er at spille til nogle sange eller play along numre.

 

Der lærer man utroligt meget hvis man tør udfordre sig selv med fills og variationer af grundrytmen (også uden for takt, i starten)

 

Ellers kan du finde ud af dine svagepunkter mht. teknik.

 

hvilken en hånd/fod er jeg hurtigst med, eller mangler jeg at bruge håndleddet ? (der er mange ting at komme ind på!)

 

MEN! altså start med en række sange som du sætter sig for at lære hundredefyrre procent!

 

lad høre hvis du egentlig er ovre dette plan, mvh jonathan

 

p.s. det er så nice at lege professor xp

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan være virkelig nyttigt at lave et øveskema, hvis man har svært ved at fokusere sin øvning uden. En god idé kan være at lægge skemaet/planen i samarbejde med sin underviser (hvis du har sådan én). Det er i det hele taget super fedt at "lære", hvordan man får mest muligt udbytte af sin øvning, for det er dér man rykker mest, og også dér det er sjovest.

Et par gode hovedområder er: Teknik, Koordination (2, 3, 4, way), og groove.

Der er mange metoder til hvordan man griber de forskellige ting an på.

 

Så hvis nu man f.eks. bliver enig med sig selv, om at øve 4 timer fra kl. 16 hver dag, skriver man ned et vilkårligt sted, hvordan man prioriterer arbejdsområder for de pågældende timer (for en uge ad gangen eks.). Dvs. eks. 1 time teknik (hvor man nu er) inkl. opwarming, 1 time fatback øvelser (koordination + jam), 1 time stickings, 1 time med et eller flere grooves (evt. i forlængelse af stickings)

 

Man skal desuden huske at holde pauser! :argh:

 

mvh David

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg spiller hele tiden til musik, det er det jeg har gjort mest i.

 

 

Jeg mangler en helt masse teknik og har problemer med dobbelslag i stortrommen.

 

ellers er det bacis jeg kan og vil rigtig gerne rykke et godt stykke her i efteråret.

 

men mangler virkelig nogle ideer og er igang med at finde en lære

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan være virkelig nyttigt at lave et øveskema, hvis man har svært ved at fokusere sin øvning uden. En god idé kan være at lægge skemaet/planen i samarbejde med sin underviser (hvis du har sådan én). Det er i det hele taget super fedt at "lære", hvordan man får mest muligt udbytte af sin øvning, for det er dér man rykker mest, og også dér det er sjovest.

Et par gode hovedområder er: Teknik, Koordination (2, 3, 4, way), og groove.

Der er mange metoder til hvordan man griber de forskellige ting an på.

 

Så hvis nu man f.eks. bliver enig med sig selv, om at øve 4 timer fra kl. 16 hver dag, skriver man ned et vilkårligt sted, hvordan man prioriterer arbejdsområder for de pågældende timer (for en uge ad gangen eks.). Dvs. eks. 1 time teknik (hvor man nu er) inkl. opwarming, 1 time fatback øvelser (koordination + jam), 1 time stickings, 1 time med et eller flere grooves (evt. i forlængelse af stickings)

 

Man skal desuden huske at holde pauser! :)

 

mvh David

 

 

Når du soger 4timer mener du dagligt? det lyder ellers som noget jeg skal prøve

Link til kommentar
Del på andre sites

Når du siger 4 timer mener du at det er dagligt? det lyder ellers som noget jeg må prøve

 

 

Ja da :)

 

Her i sommeferien praktiserer jeg 5-7 timers øvning hver dag. Undtagen søndage :) der holder jeg fri :)

Redigeret af tama forever
Link til kommentar
Del på andre sites

det er satme seriøs øvning :)

 

jeg vil råde dig til at hente disse filer. hvis du ikke er så god til noder er det her den perfekte start. jeg var selv noob til noder da jeg begyndte at kigge på det og jeg fandt ud af det MEGET hurtigt (nu har jeg ikke øvet mig i det længe, så det er gået lidt væk igen). men når du så har fået grundtingene i noder, så kan du begynde at finde andre, nemme noder, evt. købe en nodebog. der kan findes rigtig mange sjove noder, både rytmer og teknik.

 

håber du kan bruge det, jeg syntes selv det var en fed ting :)

 

- Brookz

Redigeret af brookz
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja jeg mener 4 timer hver dag i det påglædende eksempel, men det er blot vejledende. Det kommer jo selvfølgelig an på hvor meget tid man har og hvordan man tilrettelægger den. Men hvis man gerne virkelig vil rykke sig, så er der ikke så meget andet at gøre end at øve sig rigtig meget. Jeg øver i perioder 6 timer om dagen, andre 3-4 timer alt efter hvor meget arbejde jeg lige har.

Link til kommentar
Del på andre sites

Man skal bare heller ikke trætte sig selv. Jeg tror næppe, det er alle, som kan holde ud at øve 4-6 timer om dagen uden at blive trætte af disciplin; det kan nemlig ødelægge al lyst til at spille musik. Dette er for mig ikke et spørgsmål om seriøsitet som musiker - nærmere et spørgsmål om hvilken slags musiker man er, men lige præcis dét er til gengæld en meget kryptisk diskussion, jeg helst ikke vil bevæge mig ud i.

 

God øvning!

Link til kommentar
Del på andre sites

Man skal bare heller ikke trætte sig selv. Jeg tror næppe, det er alle, som kan holde ud at øve 4-6 timer om dagen uden at blive trætte af disciplin; det kan nemlig ødelægge al lyst til at spille musik. Dette er for mig ikke et spørgsmål om seriøsitet som musiker - nærmere et spørgsmål om hvilken slags musiker man er, men lige præcis dét er til gengæld en meget kryptisk diskussion, jeg helst ikke vil bevæge mig ud i.

 

God øvning!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er ret tosset med Tommy Igoes videoer. Han er god til at forklare og demonstrere groove, og så er det en svir at spille til. Det er i mine øjne ideelt til pauser mellem de tørre tekniske øvelser.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Husk at øv langsomt. Hvis du ikke kan spille det helt tight langsomt, kan du heller ikke spille det hurtigt. Det kræver meget disciplin, men ved meget langsomme tempo kan du gøre alt 100% præcist, og derfor undgå at du får nogle dårlige vaner. Det vil forbedre dit groove og din teknik meget hurtigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

hmm, jeg tilrettelægger ikke når jeg skal øve. går over og tænder for el sættet når lysten rammer. Ellers øver jeg jo self på de aftalte dage i øveren med bandet og på det akustiske sæt. Synes jeg lærer mest når jeg lysten er størst. :confused:

Link til kommentar
Del på andre sites

Man skal bare heller ikke trætte sig selv. Jeg tror næppe, det er alle, som kan holde ud at øve 4-6 timer om dagen uden at blive trætte af disciplin; det kan nemlig ødelægge al lyst til at spille musik. Dette er for mig ikke et spørgsmål om seriøsitet som musiker - nærmere et spørgsmål om hvilken slags musiker man er, men lige præcis dét er til gengæld en meget kryptisk diskussion, jeg helst ikke vil bevæge mig ud i.

 

God øvning!

 

Kan kun give dig ret Gulvtam...

 

Det er heller ikke et spørgsmål om teknik, men et spørgsmål om at forstå selve groovet.. Men det afhænger af hvilken trommeslager man ønsker at være..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Hey!

 

Jeg har undervist i 19 år, og gennem tiden har jeg efterhånden fået en god idé om hvad der holder elever "til ilden". Først og fremmest.. hvis du øver dig, får du lyst til at spille. Af den simple årsag, at du hele tiden lærer noget nyt, og du kører ikke træt i at høre dig selv spille det samme fill igen og igen.

Man skal øve sig på at øve sig! Det er ikke noget alle kan fra begyndelsen.. de fleste starter deres "øvning", med at spille det de kan allerede. Det kan selvfølgeligt være sjovt, hvis man, vel at mærke, giver siger sig selv nye måder at bruge det på. Såsom at spille til musik, spille til klik, spille til et back track eller lign. MEN, hvis man altid starter med at spille det man kan, bliver man hurtigt træt af at høre på det..

tænk på dit eget spil som en cd du sætter på anlægget. Hvis du hører dig selv spille det samme nummer hver gang, så får du hurtigt lyst til at sætte noget nyt på.. og det er lige hvad du skal!

 

Derfor.. når du sætter dig bag sættet, så giv dig selv en udfordring, hver gang!

 

Tiden bag kedlerne er mindre vigtig, det handler mere om hvor du sætter ind.. men, det siger sig selv, at hvis du udfordrer dig selv 5 timer om dagen, skulle det gerne give mere en 1/2 time.

 

Tag et stykke papir, og skriv ned hvad du gerne vil lære.... i en forholdsvis kort formulering. F.eks. "jeg vil gerne have mere præcise dobbeltslag på storetrommen. Jeg vil gerne kunne spille en paradiddle rigtigt. Jeg vil gerne kunne spille "Highway to hell"".

 

Skriv dernæst en mere præcis plan, gerne med tidsangivelser, over hvordan du når dine mål.. og find ud af hvilke øvelse der kan hjælpe dig.

 

F.eks.

 

"20min. DOBBELTSLAG PÅ BD: Sambaostinat, dobbeltslag mellem hånd og fod"

"15min. PARADIDDLE: Enkeltparadiddle med accénter. Enkeltparadiddle på sættet"

"25min. "Highway to hell": De første 16 takter. Find noder på google.

 

Du vil sikkert hurtigt opdage at dine tidsangivelser ikke holder, og at du bruger mere tid end du har skrevet ned. Men forsøg at overholde dem, også selvom du ikke blev helt færdig med øvelsen.. det motiverer dig også til at gå i gang igen dagen efter.

 

Sørg for at lave nogle øvelser på sættet, og nogle på øvepladen, så du ikke er bænket ved sættet hele øvetiden. Det er godt for både krop og sind :)

 

Noder er verdens bedste værktøj, og giver dig mulighed for at studere ukendte ting selv.... mulighederne er nærmest uendelige. Det er ikke svært at lære, og jeg vil vove den påstand at jeg kan lære enhver at læse noder på under én (ja 1) time. Det kræver bare den rette forklaring. Når du først har forstået hvordan de virker, er det let at stige i niveau.

 

Hør en masse musik.. og hør musik du ikke kender. Selvom du måske ikke kan lide det, så gi´ det lige en ekstralytter, der er som regel altid noget man kan bruge i det alligevel!

 

Well, held og lykke med projektet!

 

 

Zune

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu