Spørgsmål Ifbm Bejdse På Olie


kajak

Recommended Posts

Hej alle.

 

Nu hvor jeg har set så mange lækre billeder af folk sæt, som de med stor succes har givet bejdse.

 

Men jeg har lidt nogle få betænksomheder ved det følgende:

 

1. min 12er, 16er og stortromme er født sammen. Og da den tidligere ejer fik dem tog han coatingen af og sleb noget af limen af for at beskytte træet og gav dem så en gang linolie.

 

Det der så popper op i mit hoved er om bejdse så vil binde ordentligt på det. Umiddelbart tror jeg ikke at det er noget problem, men er temmelig øm overfor disse trommer, så ville nødigt klokke for meget i det.

 

jeg skal selvfølgeligt have slebet de sidste limrester af før jeg går i gang. Og så skal det vel også have en gang olie, for at få en nogenlunde ens overflade.

 

2. Min 14er gulvtam er kommet til senere. Så den er forholdsvist lys i det i og med at den ikke har fået olie.

Tror I at jeg skal give den en gang olie for at få samme "grundfarve" som de andre trommer? Eller dækker bejdsen så godt at det ikke skulle være nødvendigt?

 

dsc00046o.jpg

 

Håber I kan hjælpe mig.

 

Med venlig hilsen

 

Thomas

Link til kommentar
Del på andre sites

Det bedste du kan gøre er nok at finde noget træ, der har ca. samme farve som dine trommer og prøve dig frem med olje og bejse.

 

Det er rarest at prøve sig frem, så man ved om det bliver et godt resultat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det bedste du kan gøre er nok at finde noget træ, der har ca. samme farve som dine trommer og prøve dig frem med olje og bejse.

 

Det er rarest at prøve sig frem, så man ved om det bliver et godt resultat.

 

Det var også min plan. Tror ikke jeg turde gå helt kamikaze.

 

Det var også bare for at se hvormeget tid jeg skal sætte af til forberedelse til dette.

 

Og hvor stor chancen er for at jeg kan fucke noget op. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

;) ... det må blive en prøve på andet træ først ... -mig selv har kun brugt vandbejdse og det duer ikke sammen med linolie ... spritbejdse oven på linolie ??? umiddelbart lyder det "gustent" ... min første tanke er at den er svær ... de steder du får slebet mere af end nogle andre steder vil suge mere farve ... måske ... aner slet ikke om spritbejdsen vil bide igennem linolien ... hmmmm hmmmmm

 

- den ryger til hjørnespark ... ( Jon eller Henrik ... pfffiiiiiiift ... ) :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ringede lige til en ven. Hvorfor gjorde jeg ikke det fra starten.

 

Men der er åbenbart ikke noget der kan binde på linolie, så bejdse og lak er altså udelukket.

 

Sulans. Jeg må købe mit et nyt sæt som jeg kan lege med i stedet for ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Det vil undre mig meget, hvis det er et problem at bruge lak ovenpå, når først linolien er hærdet. Helt anderledes med bejdse - det går ikke.

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm, nu hvor tøsepigebarnet er hos forældrene, må jeg lede lidt efter et nyt projekt at bruge tiden på.

 

Jeg har en 14x8 tam som jeg overvejer at skære ned, men den er med re-rings og vil gerne have flyttet denne "ned" til den nye kant.

 

Har I en idé til hvordan jeg kan løsne den rering for at kunne lime den fast længere nede. Den ser ud til at være limet fast med trælim.

 

Har I nogle ideer?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm, nu hvor tøsepigebarnet er hos forældrene, må jeg lede lidt efter et nyt projekt at bruge tiden på.

 

Jeg har en 14x8 tam som jeg overvejer at skære ned, men den er med re-rings og vil gerne have flyttet denne "ned" til den nye kant.

 

Har I en idé til hvordan jeg kan løsne den rering for at kunne lime den fast længere nede. Den ser ud til at være limet fast med trælim.

 

Har I nogle ideer?

 

sjovt.. Sidder med samme projekt!

 

De eneste to ting der kan opløse trælim er normalt iblødsætning i meget varmt vand, eller en varmepistol.. Begge dele er jo

mindre fedt da man jo så kan opløse limen i kedlen også..

 

Bedste løsning tror jeg er at skære kedlen ned, og så skære en "skive" af den og lave en rering selv... Det vil jeg nok gøre..

 

Alterntiver:

 

1. Fræs det yderste af kedlen der hvor rering sidder og så skære rering løs.. Og så skære kedlen ned og genmonter rering

 

2. Prøv at løsne rering med en tynd smal metal spartel indefra.. Nedefra.. Der sidder den ikke altid så fast.. Men det KAN flække rering.. Eller kedel

 

tja.. Det er mine tanker.. Er også nysgerrig hvis andre har bedre ideer!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har forsøgt mig med vandet, og umiddelbart ryger det på DON'T listen :-)

 

Jeg har lige kigget på hvormeget jeg egentlig skal skære af selve trommen, og det passer lige med at jeg kan tage det og lave til en rering, Altså skære et lille snit forkorte en lille smulle og så presse den ned i. Det andet bliver noget makværk.

 

Godtnok bliver det en rering med huller og plastictræ. Den her keddel har allerede oplevet en del i sit lange liv, og er lidt i tvivl om den dør på operationsbordet.

 

Men så går det nok også. Så bliver jeg de erfaringer rigere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har forsøgt mig med vandet, og umiddelbart ryger det på DON'T listen :-)

 

Jeg har lige kigget på hvormeget jeg egentlig skal skære af selve trommen, og det passer lige med at jeg kan tage det og lave til en rering, Altså skære et lille snit forkorte en lille smulle og så presse den ned i. Det andet bliver noget makværk.

 

Godtnok bliver det en rering med huller og plastictræ. Den her keddel har allerede oplevet en del i sit lange liv, og er lidt i tvivl om den dør på operationsbordet.

 

Men så går det nok også. Så bliver jeg de erfaringer rigere.

 

ja vandet har jeg afskrevet...

 

yeps.. skære en ny rering er bedste måde.. ikke den nemmeste, men bedst.. vil jeg mene..

huller og plasttræ er bare rent visuelt.. lydmæssigt er det ligemeget..

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu