Billige Tromme Mikrofoner


Kasper A

Recommended Posts

Hej :tu:

 

Jeg sidder lidt og kikker efter nogle billige tromme mikrofoner. Mikrofoner skal kun bruges til noget amatør indspilning. Mit budget er meget lavt. Mikrofonerne må helst ikke koste meget mere end 1000.- tilsammen.

 

Jeg har selv kigget lidt på The T.bone DC1000, men man skal vel også have nogle overheads for at kunne høre Hi-hat og Bækkenerne?

Derud over har jeg kigget lidt påThe T.bone DC1200.

Er dette nogle sæt der er pengene værd?

 

Er der andre sæt man kan få til så lav en pris? :-)

 

Jeg har en Shure SM58, hvis den kan bruges til noget?

 

Tak for hjælpen! (:

 

Mvh

Kasper A

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad så hvis man laver dette setup:

 

2x Behringer C2 som overheads

 

1x The T.bone BD300 til storetrommen

 

1x Shure SM58 til lilletrommen

 

Ville det blive bedre? :)

 

Det ville være ok. C2 får 'god til prisen' anmeldelser. Hvis du kan undvære stereo-perspektivet så er en enkelt AT2020 måske en bedre ide idet denne giver MEGET for pengene: http://www.thomann.de/dk/audio_technica_at2020.htm

 

BD300 har jeg selv og er også ok til prisen! Bedre end mange andre billige BD mics.

 

Til lilletromme er en 57 mere benyttet (samme mic, men en anden kapsel). Alternativt er en Audix i5 tit anbefalet over en 57'er...: http://www.thomann.de/dk/audix_i5.htm

 

Køb evt. brugt. Det er dog ret 'søgte' mikrofoner så regn kun med 60-70% af nypris og ikke nødvendigvis 50% som meget trommegrej.

 

Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

Er det ikke bedre at købe nogle dårlige mics til alle trommerne? Når jeg kun skal bruge dem til at optage? Altså så jeg bedre kan styre hver tromme?

 

Det er vel en smagssag. Men jeg synes, det er den bedste ide at arbejde på at få sig en god og balanceret grundlyd, som man så kan fange med færre, bedre mikrofoner. På den måde slipper man også for at bruge penge på noget, som alligevel med tiden skal skiftes ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Brug flest penge på OH's, resten kan stort set ordnes med SM57'ere og 58'ere. Du kan evt. supplere stortrommemic (inde i trommen) med en gammel 6-1/2" bashøjttaler foran trommen (se vedlagte billede) det giver ekstra bund. Husk at tjekke om du skal fasevende en af stortrommemics'ne :)

Kick_mic.jpg

 

mvh

Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

Har selv de mics du refererer til i din første post i det andet link..! De er gode men storetrommemikrofonen er noget juks... Jeg har i hvert fald indspillet med dem en del gange, og fået af vide at lyden var god..! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

...ok beklager men det bliver lidt teknisk og langt :)

 

En SM57'er er en såkaldt dynamisk mikrofon. Den har en lille membran som blive sat i svingninger af lyden fra dine trommer. En højttaler gør det modsatte. Den sætter luften i svingninger. I princippet fungerer begge to på nøjagtigt samme måde. Derfor kan du sætte en SM57'er til højttalerudgangen på din forstærker og der vil komme lyd ud af den nøjagtigt som en højttaler. Det kan dog ikke anbefales da det ikke lyder særligt godt og kan skade mikrofonen. Du kan derfor også tage en hvilken som helst højttaler og lodde et mikrofonkabel på og koble den til mikrofonindgangen på dit mixer/lydkort etc og bruge den som mikrofon.

En 6-1/2" basenhed eller en 8" er designet til at gengive bas og den er derfor også velegnet til at optage bund fra en stortromme. Når jeg optager stortromme, bruger jeg altid to mikrofoner. En inde i stortrommen, tæt ved slagskindet og en placeret ca 50 cm foran frontskindet. Tidligere brugte jeg en dyr stormembranmikrofon til fronskindet, men synes at en højttalerenhed gør et mindst lige så godt job til en brøkdel af prisen.

 

Fasevending er vigtigt når du optager med flere mikrofoner da de kan udfase hinanden pga af den forskellige afstand til trommerne. Dette høres ofte som at stortrommen og evt. lilletromme mangler bund. Professionelle mixerpulte har en fasevenderknap på alle kanaler, angivet med et tegn der ligner et "ø". Har man ikke det, kan man lave mikrofon kabler hvor lederne indeni er krydset. Jeg ved det er lidt langhåret, men det er meget vigtigt at vide noget om når man optager trommer.

 

Beklager det var lidt langt og håber det gav lidt mening. Du kan skimte højttalerenheden nederst på det billede jeg postede tidligere.

 

Det korte af det lange er, at jeg ville ofre de fleste af pengene på ordentlige OH mikrofoner.

 

mvh

Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

Har du tænkt på at låne nogle mikrofoner..

 

Der er mange her inde der er flinke til at låne ud, for en øl eller to..

Jeg har et helt sæt du gerne må låne, hvis det er..

Link til kommentar
Del på andre sites

Vil lige tilslutte mig koret med få men gode mics.. :)

Og husk at brug god tid på at få sættet til at lyde godt - du kan også høre hvor du dynamisk mangler noget så. F.eks. hvis du spiller ALT for højt på bækkenet, -det kan jo være du reelt skal spille lavere på det istedet for bare at skrue ned i et mixerprogram ;)

 

Held og lykke med det

 

Mikas

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej ;)

 

Jeg sidder lidt og kikker efter nogle billige tromme mikrofoner. Mikrofoner skal kun bruges til noget amatør indspilning. Mit budget er meget lavt. Mikrofonerne må helst ikke koste meget mere end 1000.- tilsammen.

 

Jeg har selv kigget lidt på The T.bone DC1000, men man skal vel også have nogle overheads for at kunne høre Hi-hat og Bækkenerne?

Derud over har jeg kigget lidt påThe T.bone DC1200.

Er dette nogle sæt der er pengene værd?

 

Er der andre sæt man kan få til så lav en pris? :)

 

Jeg har en Shure SM58, hvis den kan bruges til noget?

 

Tak for hjælpen! (:

 

Mvh

Kasper A

 

Hvorfor ikke købe et DRUM-40SET fra IMG stageline? så har du 7 rimelige mikrofoner.

Koster godt nok en lille smule over 1000,- - men hvad.

 

Hilsen Stevn

Link til kommentar
Del på andre sites

Og er det alle mikrofonerne man skal fasevende? B)

 

Kun den ene af to på samme kilde! Dvs; 2 på lilletrommen = vend den ene....

 

Hvad sker der hvis man ikke fasevender? :dev:

 

Så lyder det ikke godt :) Se Her:

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvorfor ikke købe et DRUM-40SET fra IMG stageline? så har du 7 rimelige mikrofoner.

Koster godt nok en lille smule over 1000,- - men hvad.

 

Hilsen Stevn

 

Fordi at chancen for at han efter et års tid finder ud af at det var spild af penge bestemt er til stede...

Link til kommentar
Del på andre sites

Fordi at chancen for at han efter et års tid finder ud af at det var spild af penge bestemt er til stede...

 

Ja, man kan da nok høre at du har prøvet dem.

Jeg har selv brugt dem i flere år, og de er absolut gode til prisen, og det var jo den der var emnet - ik.

 

Hilsen

Stevn

Link til kommentar
Del på andre sites

Fordi at chancen for at han efter et års tid finder ud af at det var spild af penge bestemt er til stede...

 

Ja, man kan da nok høre at du har prøvet dem.

Jeg har selv brugt dem i flere år, og de er absolut gode til prisen, og det var jo den der var emnet - ik.

 

Hilsen

Stevn

Link til kommentar
Del på andre sites

Fordi at chancen for at han efter et års tid finder ud af at det var spild af penge bestemt er til stede...

 

Ja, man kan da nok høre at du har prøvet dem.

Jeg har selv brugt dem i flere år, og de er absolut gode til prisen, og det var jo den der var emnet - ik.

 

Hilsen

Stevn

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu