Mahogni Trommer


ahjdwoor

Recommended Posts

Bliver edermandme spændende at se nolge billeder af de kedler når de kommer:)!!!

 

Jeps.. Men ha lidt tålmodighed, for det kommer til at tage tid. Lige nu laver jeg research, så jeg er 110% sikker på jeg laver det rigtige. Det skulle gerne bliver mit sidste sæt trommer ;-)

 

Så kommer der en masse forberedelser af træ, stave, limning, bejdsning, lakering osv.. Og de processor skal gøres ordenligt, så der ikke kommer små fejl. Indtil det er færdigt, så må jeg lide lidt med mine Yamaha Stage Custom.. Lige nu låne jeg dog et Premier Artich Birch (tror jeg nok). Det lyder sgu godt.. Så mangler jeg lige øvelokalet, men det finder jeg sgu nok haha.. Så kan jeg lave lidt optagelser med mit DIY studie udstyr osv..

 

Hilsen Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 240
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 year senere...

Hej igen...

 

Så kom jeg endelig igang med trommebygningen igen. Det hele gik lidt i stå, da jeg skiftede job to gange, skulle deltage i en Ironman, og der var en masse knas i bandet.. Nu er der luft igen..

 

Planen har ændret sig lidt, så jeg ikke vil stavlime sættet. Jeg vil bruge en donor sæt, som jeg fjerne et eller to lag finer på. Derefter limer vi 2-3 mm Mahogni på begge sider af tønden, som jeg pudser til.. Gryderne beises og lakeres bagefter..

 

Det bliver svært at komme ned på 7-8 mm på tammerne, og under 10 på BD. Men vi prøver at få dem så langt ned så muligt. Doner tønden bliver ustabil, hvis vi skraller for meget af..

 

Sættet bliver SD 14"x6,5" (inderside i hårdtræ), BD 22"x22", 10"x8", 12"x10", 14"x14" og 16"x16". Det bliver nok i et rack, hvor jeg hænger tammerne i reiferne. Jeg vil gerne minimere antallet af huller i tønderne.. Vi forlænger BD og 14" tam fra doner sættet, med det dele jeg har til samme sæt. Så må vi prøve os frem, og tager problemerne som de kommer..

 

Vi starter med lilletrommen, da vi lige vil tjekke at det kan lade sig gøre, inden jeg hiver mine Yamaha fra hinanden.. Alle boringer til fittings blive lukket inden Mahognien kommer på. Min teori er, at kan vi lave en fed SD, så kan vi lave resten af trommerne fede.. :hmm:

 

Men en ting skal jeg begynde at tænker på nu.. Hvordan skal selve kanten op mod skindene være?? Har I nogle gode forslag??

 

Jeg vil gerne ha en rimelig død lyd i trommen, men det skal ikke være uden klang.. Jeg kan godt lide den sound, som mange af de ældre Premier sæt har..

 

Jeg vil tage billeder af det jeg er med til at lave.. Min far laver dog en del, så jeg må tage det som det kommer..

Redigeret af ahjdwoor
Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen hvis du kan lide de gl premier (hvem kan ikk det ;-) ), så vil jeg da anbefale en profil magen til

 

De er lidt forskellige, men ens er at de har en 3:10 fordeling ml yder og inner cut og en apex som er ret flad. Apex ca. 2 mm bred.. Med runding til begge sider.. Varm retro lyd, ikke død, men tilpas dyb og varm..

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen hvis du kan lide de gl premier (hvem kan ikk det ;-) ), så vil jeg da anbefale en profil magen til

 

De er lidt forskellige, men ens er at de har en 3:10 fordeling ml yder og inner cut og en apex som er ret flad. Apex ca. 2 mm bred.. Med runding til begge sider.. Varm retro lyd, ikke død, men tilpas dyb og varm..

 

Hej Henrik

 

Er der et sted, hvor jeg kan læse om Premiers profil, som du kan anbefale? Samt lidt mere forklaring på det tekniske terme, som Apex, 3:10 fordeling osv.. Jeg må lære undervejs i denne proces..

 

Syntes du/I at doner ideen er ok?? eller??

Link til kommentar
Del på andre sites

Al respekt for projektet.

Selvbyg er altid meget dragende.

At det lige gik i stå i lang tid, kender jeg kun alt for godt.

Det tog godt nok en anden drejning på det sidste.

 

Hvis du ønsker vintage Premier-lyd, forstår jeg bare ikke, hvorfor du ikke finder et vintage Premier-sæt. De dukker jævnligt op, og er ofte ganske billige.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Al respekt for projektet.

Selvbyg er altid meget dragende.

At det lige gik i stå i lang tid, kender jeg kun alt for godt.

Det tog godt nok en anden drejning på det sidste.

 

Hvis du ønsker vintage Premier-lyd, forstår jeg bare ikke, hvorfor du ikke finder et vintage Premier-sæt. De dukker jævnligt op, og er ofte ganske billige.

 

Mvh

Erik

Hej Erik

 

Det er nogle ganske simple svar på dette. 1. jeg vil gerne bygge et sæt med min far, mens han stadig kan og vil. 2 Jeg vil ha muligheden for at dreje lyder derhen, hvor jeg syntes trommer er fede.. 3. Jeg vælger mine egne størrelse på gryderne.. 4. DET er kun mine :cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Erik

 

Det er nogle ganske simple svar på dette. 1. jeg vil gerne bygge et sæt med min far, mens han stadig kan og vil. 2 Jeg vil ha muligheden for at dreje lyder derhen, hvor jeg syntes trommer er fede.. 3. Jeg vælger mine egne størrelse på gryderne.. 4. DET er kun mine :cigar:

 

4 rigtigt gode grunde.

 

Held og lykke og megen fornøjelse med projektet.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes det er en meget spændede ide.. Hvis det lykkes så er de n endnu federe...

 

3/10 skulle ha været 3/7 .. betyder 3/10 yderside skråning, 7/10 inderside skråning.. Og så flader man til sidst profilen lidt (planer på sandpapir).. Og tar den sidste runding i håndarbejde :-)

 

Læse.. Hmm... Ved det faktisk ikke. Spøeg Jon (Pedersen) om han har noget evt?

Min viden er gennem egen erfaring og arbejde med Premier kedler grnnem mange år.. Den er ikk så veldokumenteret :-/

Link til kommentar
Del på andre sites

Ved Ikk hvor du bor men rådgiver gerne.. Evt kan vi mødes en dag jeg alligevel skal i værkstedet (Hestehaven syd for Køge)... Eller i øveren (amager)..

Så kan jeg ta nogle forskellige Premier kedler med..

 

Men nemmest er måske hvis Jon og jeg fotograferer nogle af vores kanter og poster dem?..

Nok nemmere

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg må kigge rundt i forrummet efter billeder og beskrivelser på emnet..

 

Vi første store udfordring er, at vi skal ha den donor lilletromme helt rund, og gjort den ret vinklet.. Vi vil prøve at lade trommen holde formen naturligt, uden vi tvinger den på plads.. Som jeg har forstået, så er det uhyr vigtigt, at gryden er helt rund og vinkelret på fladerne.. Eller har jeg taget fejl??

 

Hvor skal vi/jeg ha størst fokusering?? Runde gryder, totalt ensartet lag.. eller??

Link til kommentar
Del på andre sites

Begge dele er ret vigtige..

 

SKAL jeg vælge, så ta at få lagene limet godt.. Ikke for meget lim, men heller ikk for lidt..

Vil anbefale vandbaseret kontaklim.. Og få det presset godt sammen!

Eklers dør kedlen.. Brug tabdspartel til at fordele det på både kedel og på bagsiden af finéren.. Lad tørre 5-10 min inden du presser dem sammen

 

Det gør den også hvis den er skæv, men der skal dog meget til før den dør specielt meget.. Kan dog være lidt sværere at stemme..

 

Planhwd af kantene er bemt at fixe når du er færdig med resten.. Så det ville jeg ikk bekymre mig alt for meget om pt

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Henrik

 

Jeg laver gryderne i Haslev, og kommer fra Søborg.. Så øver jeg selv på Strandlodsvej 13 på Amager..

 

Projektet vil ikke blive et haste projekt.. Det kommer der ikke noget godt ud af, og jeg vil gerne lære lidt af den gamle imens..

 

Så har jeg købt et billigt Ddrum, som jeg kan øve på imens jeg bygger de andre om..

Link til kommentar
Del på andre sites

Mahogni stykkerne bliver limet på med kontaktlim, hvor vi har stort fokus på at de bliver klemt helt sammen.. Hvert stykke bliver omkring 90 mm bredt og 2-3 mm tykt. Så bliver samlingerne skubbet helt sammen, så der kommer så lidt spalte imellem så muligt..

 

De bliver så runde så muligt og vinkelrette.. Skal der dyr fittings på, så skal det være på et godt grundlag..

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu