Mahogni Trommer


ahjdwoor

Recommended Posts

... ser totalt proff ud med den opspænding du har lavet ... jeg har selv prøvet at sætte en kedel i drejebænk, men bare direkte på tre-kloén og uden spindel lås ... den røg af h-til med fuld balade ... mere end én gang ... ... jeg ælsker bare maskiner .. og jo større jo bedre ...

 

glæder mig til at følge med her ... er spændt på hordan du kringler rundt med den indvendige del ...

:cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 240
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst jon petersen

Ja!

 

Flere, og større maskiner!

 

Det ser helt iorden ud...

 

Vildt spændende!

 

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg prøver at finde frem til kanterne, som vi skal ha lavet på trommerne. Jeg kan ikke finde noget billede af Premier kanter. Så dette er mit udgangspunkt, som jeg forstod det ud fra Henrik besked tidligere i tråden..

 

Billedet er inkl. inderringen. Vi prøver at lave ringen i samme tykkelse som selve trommen..

 

Kan I guide mig hen imod en Premier tromme ud fra dette billede? Og er der forskel mellem SD, BD og resten? Jeg går efter en dyb og varm lyd, men stadig med noget kaboom i.. SD må gerne være snappy, men med punch.. Ikke for meget seiding. Gerne med et ret stramme skind.. (er dette overhovedet forståeligt?? haha)

 

Kanter.jpg

 

Kom gerne med en masse gode efter pudsnings råd..

 

Jeg så man skulle teste kanterne med lys på en flad flade, når de var skåret til. Så kunne men trimme selv trommen helt plan.. Gør I dette?

Link til kommentar
Del på andre sites

Skal nok svare mere fyldestgørende imorgen

 

Men lige fra sengekanten:

 

Ja det er ikk helt ved siden af.. Du skal dog runde apex af.. Og start rundingen 1 mm længere ude, så du får tæt på 1,5-2 mm apex der er næsten flad.. De gl tidlge 70'er premier er nærmest 30 grader.. De giver sÅ også en meget rund og varm lyd.. Næsten for meget..

 

Premier har altid brugt samme profil på alle trommer, men faktisk kan fu med fordel gøre kanten rundere jo større diameter kedlen har.. Og skarpere den anden vej!..

 

Seiding tingen er ikke kun påvirket af kanten, men faktisk mere af snare bed!

 

Det er en videnskab

 

Som sagt.. Prøver at finde tid imorgen.. Måske først torsdag til en mere detaljeret gennemgang af profiler og deres indflydelse på lyden..

 

Nat nat

Link til kommentar
Del på andre sites

her er lidt profiler jeg arbejder med.. der er flere, men det er nogle af de vigtige..

 

attack-30-45.png

meget attack.. kan gøres mere ekstrem (på Lars 15" lavede jeg 45/45 i denne profil, fordi den var så tyk, at der skulle mere til, for at få skindet til ikke at "dø".

 

 

 

fully%20round.png

 

helt afrundet... masser af bund, godt klask, kort rund klang.

kan med stor succes bruges på BD eller trommer over 20"... Pearl bruger dem på deres reference.

 

 

standard%2045.png

 

den moderne klassiker som 95% bruger... god allround, super god til moderne snares og mindre toms (8-10").. masser af attack, og nemme at stemme.. reagerer meget sensitivt på stemninger

 

vintage%2030.png

 

klassisk vintage profil.. bruges af både ludwig, slingerland og premier m.fl.

 

 

Din Premier er nærmest den sidste "vintage 30-1".. kalder den -1 fordi der er et par variationer :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det var sikkerheden på mit arbejde, som fjernede adgangen til billederne.. Sorry..

 

Og tusinde tak for hjælpen..

 

Vil en full round med inderring og i Mahogni ikke blive meget "død"?

 

Jeg vil lave Vintage 30-1 på SD.. Men resten skal jeg tænke over, da jeg også gå og tænker over tønderne størrelser, hvis vi går tilbage til stavlimede og dropper doner princippet..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det var sikkerheden på mit arbejde, som fjernede adgangen til billederne.. Sorry..

 

Og tusinde tak for hjælpen..

 

Vil en full round med inderring og i Mahogni ikke blive meget "død"?

 

Jeg vil lave Vintage 30-1 på SD.. Men resten skal jeg tænke over, da jeg også gå og tænker over tønderne størrelser, hvis vi går tilbage til stavlimede og dropper doner princippet..

 

død bliver den ikke på de tiltænkte størrelser.. dvs. 20"+.. men den bliver meget buldrende og ukonkret på mindre størrelser.. men der anbefaler jeg den heller ikk..:-)

 

vintage 30 på snare er fint, men giver en ret kort mørk og lidt dumb lyd.. hvilket kan være det du søger?.. den er god til toms.. hvilket var hvad Premier gjorde.

 

men igen: det er seføli dine lydidealer , som er vigtige!

 

alt i alt: tænk over hvilke størrelser og konstruktioner du vil lave.. man kan først beslutte en endelig profil derefter.. men du kan næsten altid starte med en moderne 45(3 billede).. og så kan du fræse/slibe den om hvis det ikke virker..

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Jeg så man skulle teste kanterne med lys på en flad flade, når de var skåret til. Så kunne men trimme selv trommen helt plan.. Gør I dette?

 

 

 

glemte denne: ja!... den bruger jeg altid... den behøve rikke være 100%... der skal også være lidt sjæl jo, men tæt på.. en tyk glasplade er den hurtige vej til et plant underlag.. læg evt. et stykke sort papir over den, så skinner lyset ikke i glasset.

Link til kommentar
Del på andre sites

Oliere I indersiden eller lader den være rå? Jeg tror jeg lader den være rå, men det ser jo pænere ud..

 

Ringen og indersiden er i Jatoba, som er meget hårdt.

 

Vi optimere stadig på ydre siden, som skal bejdse mørk..

Hvad bruger I til bejdsning? Og hvilken lak bruger I over, som ikke reagere dårligt på bejdsningen..

 

Jeg vil bruge Sadolins skibslak uden på.. Jeg er lidt i tvivl om jeg skal vælge helblank eller silkeblank.. Har I nogle gode erfaringer med denne del??

 

Så håber jeg kanten overholder mål og dimensioner. Det så meget rigtig ud, da jeg stod og kiggede på det.. (Derfor de lidt mange "dårlige" billeder, så I kan se dem). Ringen skæres fra i drejebænken, og derefter limes den ind i trommen. Så ringen bliver eneste berøring med skindet.. Den passes selvfølgelig til, men den er super præcist rund, så den holder tønden i skak..

 

Er jeg på rette vej?? Nogle råd?

Link til kommentar
Del på andre sites

Vil ikk anbefale skibslak!!.. Det løber af h til og er en Krig om at tørre.

 

Ville bruge spray lak.. Billigt og nemt

 

Husk mange super tynde lag, og mellemsliv mellem alle lag..

Der skal 8-12 lag på førend du kan få en lækker blank overflade

 

Ville bruge spritbejdse!. Trænger meget bedre ind i træet..

 

Jeg giver enten ingenting ELLER et tynd lag olie på indersiden..

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg synes det ser SUPER seriøst ud!!

 

Fed - og anderledes - tanke med at lade forstærkningsringen også være bearing edge.

 

Det næste bliver at jeg gerne vil bestille sådan to ringe dér - i 14".

 

Så skal Kleinsmeden bare lave en ganske enkel ca. 4-5" kedel i tynd alu til at stille imellem de to ringe. Og når han nu er igang, skal han også lige lave én i kobber....

 

Hvor tykke ender dine kedler med at blive midtpå?

 

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Henrik:

 

Det lyder som en god ide med spraymaling, og spritbejdse.. Har du nogle produkter du vil anbefale? Det skal jo helst arbejde sammen, så det ikke bobler op.. Jeg afdækker ringene, så det kun er Mahognien som får lak..

 

Jon: Jeg ved ikke om den gamle gider lave flere ringe, for han bandede sgu lidt over den tid han har brugt på de to. Så tror jeg de bliver ret pepperet, men alt kan jo forhandles :cigar:

Resten af trommerne får Mahogni ring, og bliver lavet i stave af Mahogni. Så ændre teknikken sig lidt, men jeg tror det bliver super godt.. Jeg glæder mig som et lille barn til at høre den SD. For den er Go eller No go for resten af tønderne..

Diameteren indvendig er cirka 13,75", men det skal jeg ha målt op, for at være mere præcis.. Noget jeg skal være særligt opmærksom på her?

For jeg udvikler lidt ad hoc på det, så jeg tager de anbefalinger jeg kan finde herinde, og putter lidt "jeg tror det lyder fedt sådan her" i..

 

Hvor meget skal jeg gå op i at "lappe" små revner i træet.. Det arbejder jo lidt, så der dannes sprækker.. Dem kan jeg lappe med savsmuld eller ligge en lille liste i, hvis det altså er slemt.. Det måtte vi gøre med en rille..

Link til kommentar
Del på andre sites

Har forsøgt mig med flere slags.. De bedste er nok cellulose lak.. Du kan få nogle billige hos http://www.slojd-detaljer.dk/

 

Ok, det virker noget lettere at spraymale dem, selvom det tager tid med mange mange tynde lag. Så laver jeg en test bejdsning på et stykke mahogni, så jeg får lidt erfaring med farvningen, og ser om det bobler op med lakken..

 

Nu skal jeg bare finde en god sprit bejdse.. Kender I nogle online steder?

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu