Jonas Andreasen

Stortromme Mikrofon?

Recommended Posts

Hej !

 

Jeg skal lige så stille til at købe mikrofoner ind en ad gangen som jeg får råd!

Første skridt er selvfølgelig en BD mic!

 

Valget står mellem:

Audix D6

Shure Beta52a

Sennheiser E602II

Måske noget andet? (Udover D112'eren)

Nogle der har erfaringer på området?

 

 

Tak!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her kommer spørgsmålet til 1.000.000 kr: Hvad skal den bruges til? (udover at mice en stortromme op) - hårdt turneliv, hjemmestudie, øvelokale, dødsmetal, bebop, drum&bass?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klart - den skal bruges til livebrug på en Gretsch 22x14 hovedsageligt over et mindre anlæg (dog top og bund)

Det jeg egentligt er nysgerrig over er forskellen på Audix D6 og Beta52a?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klart - den skal bruges til livebrug på en Gretsch 22x14 hovedsageligt over et mindre anlæg (dog top og bund)

Det jeg egentligt er nysgerrig over er forskellen på Audix D6 og Beta52a?

 

Jeg har faktisk aldrig hørt Audix D6 før, så den kan jeg ikke svare på.

 

Men Beta52a har meget bund, og er dejlig rund i lyden.

 

Hvis du leder efter en med mere click og top, kan du vælge Shure Beta91. Kombinationen af de to mikrofoner er rigtig fed.

 

Af de mikrofoner du nævner vil jeg forslå Beta52'eren. Generelt god allround mic.

 

- Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror at en Beta 52 ville være god til sådan en stortromme. Men en lydmand anbefalte mig også audix'en her forleden.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er klart at en livelydmand anbefaler audix. Den går næsten aldrig galt live, men er rimelig kedelig i studiet hvis man spørger mig (som du måske gør:))

 

Jeg er rigtig glad for D12'eren. IKKE D112! Det er en fed mikrofon til stortromme, og også fed til vokal og bas. Oprindeligt vidst nok en vocmic....

 

Hver mikrofon har deres egen force. Audix force er at den prøve og være en mikrofon som kan rumme hele trommen - dette er fedt live, men ofte, for mig, mangelfuldt i studiet fordi den netop ikke kan rumme hele trommen.

 

På Aages forum læste jeg at mange opfattede D12'eren som en vulderns og voldsom mic. Det er den ikke synes jeg. Såmænd bare god;)

 

Så en anbefaling til D12 fra mig, men dermed ikke sagt at de andre er dårlige....

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 til D12.. Glimrende mikrofon, men sjældent man støder på dem efterhånden. Har en defekt liggende der ikke hører under 300 hz :(

 

Klart - den skal bruges til livebrug på en Gretsch 22x14 hovedsageligt over et mindre anlæg (dog top og bund)

Det jeg egentligt er nysgerrig over er forskellen på Audix D6 og Beta52a?

 

 

Audix D6 er lidt mere voldsom i frequency response, kæmpe mid-dyk og stort hi-boost, hvor B52 er mere flad (af en stortrommemic at være). Jeg havde taget en B52. Du kan altid dykke frekvenser med en EQ, det er straks sværere når det går den anden vej ;).

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Præcis ang Audix!

 

Som jeg har forklaret Audix så har de undersøgt hvorledes den mest "almindelige" stortrommelyd blev lavet. De har så fundet nogle klare tendenser (som Simon forklare) og gjort dette på forhånd. Derfor er den fed live, men problemet er hvis man falder uden for tendenserne - hvad jeg gør i et studie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now