At Være Sine Trommer Utro.


jacobk

Recommended Posts

ja lidt wierd overskrift..

 

Men altså, sidder tit og får lyst til at lære enten guitar eller klaver da jeg tit til en øver godt kan blive irreteret over at jeg ikke selv kan bidrage med et riff eller ligende. Ved ikke om i kender følelsen :b, men hvertfald.. andre der også spiller andet end trommer ? Og sank jeres niveau i trommer pågrund af det :) ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja jeg kan godt følge din tankegang, men så hører enigheden også op.

 

Det er muligt at du som slager ikke kan komme med de samme guldkorn, med akkorder og riff. Men du har trods alt, muligheden for at tilfører melodien præcis det beat og rytme, som giver melodien/sangen den svingende base, som de øvrige instrumenter har svært ved at levere.

 

Det kommer også an på, om I i bandet er sammen om, den skrivende proces, da du kan komme med nogle andre input, som får den enkelte melodi til at svinge mere, end hvis en guitarist/klaverbokser, sidder med det alene.

 

Jeg må erkende jeg ikke er den der har været med til at skrive oceaner af numre, men de par stykker, har jeg da kommet med ideer, der har udhviklet det færdige stykke arbejde.

 

Op med humøret og keep on rock'ing

 

Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

For mit vedkommende har jeg været glad for ikke kun at kunne spille tromme men også at kunne begå mig på strenge og tangenter. Da jeg var 14 besluttede jeg mig for at gå til guitar undervisning kun for lige at lære det basale mht. noder, akkorder og skalaer og det gik på ingen måde ud over mit tromme spil.

 

Den dag i dag skriver jeg meget af det var går og sysler med i øveren, dog er det når jeg sætter mig bag mine gryder at dilleren stritter mest :D

 

Så mit råd ville være at gi dig i krig med flere instrumenter, jo flere jo bedre, en gang trommeslager, altid ingen penge (eller noget)

Link til kommentar
Del på andre sites

hehe tak for gode svar! og en tilføjelse, det er mig der skriver teksten til numrene som regel, derfor det er lidt røv ikke at kunne spille guitar. Men hvertfald tror jeg vil hooke en guitar op og prøve lidt. :) bare lidt nervøs for at jeg så ikke høre trommerne som jeg gør nu, f.eks. Når der bliver spillet et nummer for mig sporer jeg automatisk hen på tromme sporet ? Sikkert en del andre der har det på samme måde.

Link til kommentar
Del på andre sites

, som giver melodien/sangen den svingende base, som de øvrige instrumenter har svært ved at levere.

 

 

Sikke noget sludder ... de andre bidrager lige så meget til et sving som trommerne, det er ligemeget hvilket instrument man spiller, så er rytmik en stor del af det at lave musik.

 

 

 

Men tilbage til OP ... yeps, køb dig bare en guitar eller hvad du er ude efter, det kan kun hjælpe på dit trommespil.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er enig med Kasper i, at det giver en bedre musikforståelse at kunne et andet instrument. Jeg startede selv med at spille klaver, inden jeg begyndte på trommer. Jeg blev aldrig specielt god, og har heller ikke rigtig holdt det ved lige desværre, men det giver helt sikkert en bedre forståelse for, hvad de andre i bandet rent faktisk render rundt og laver.

Derudover har jeg også haft glæde af at have fået noget teori/hørelære undervisning, om ikke andet for, at modbevise påstanden om at trommeslagere er tonedøve;P.

 

Men når det så er sagt, så mener jeg bestemt ikke man som trommeslager ikke kan bidrage med noget i sangskrivningsprocesen. Som Weybye siger, glæder om at finde det trommeRIFF som understøtter nummeret bedst. Det kan være en helt simpel bord og stål, som bare føles skide godt og svinger perfekt, eller det er være et decideret trommeriff, hvor man virkelig laver noget som bidrager til nummeret, eller som hele nummeret måske faktisk er bygget op omkring, eller som i hvert fald i høj grad er med til, at forme nummeret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er ALTID godt at kunne spille flere instrumenter.. Det vil højne din generelle musikforståelse, og dit trommeniveau kan umuligt falde af at have mere overskud og et bedre øre for hvad de andre i dit band laver. :)

 

Præcis... Det har aldrig været noget problem at gå op i flere instrumenter. Jo bedre du kender de øvrige instrumenter i dit band... Jo bedre bliver du selv i sidste ende til at lægge beat til dem! :)

Jeg har et mindre klaver som del af mit setup i øveren. :doo:

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg har forsøgt og forsøgt - men jeg dur bare ikke. En musiklærer brugte et år i gymnasiet på at lære mig at spille lille peter edderkop på klaver. Han var stædig, men gav op.

 

Jeg har overvejet at forsøge at lære at spille rockbas, kun fordi det ser sejt ud og har en masse attitude. Har forsøgt et par gange før uden rigtigt held.

 

Men tror jeg holder mig til trommeriet. Det går noget bedre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan kun anbefalde at tjekke flere instrumenter ud! - Det skader ikke trommespillet, men gavner tværtimod.. Jeg spiller (meget) klaver som bi-instrument, og spillede, i en periode på halvandet års tid, keyboard i et coverband, og det har været ekstremt givende for mit trommespil, mit musikalske overblik og mine egenskaber indenfor 'praktisk hørelære'! Det har givet mig et indtryk af, hvad andre instrumentalister forventer af en trommeslager - en indsigt jeg måske først havde fået MANGE år senere, hvis jeg kun havde spillet trommer.

 

Jeg vil anbefale at lære klaver da det samtidig er et ekstremt brugbart værktøj til hørelære/teori-træning og klaver er nemmere at koble til teorien end en guitar, da man kan se alle tonerne foran sig, på et andet plan end man kan med en guitar. Hermed ikke sagt, at det er dumt at lære guitar (slet ikke), men det er bare min anbefaling!

 

En anden bonus ved at lære noget hørelære/teori sammenmed enten klaver/guit er også, at hvis man vil søge ind på MGK eller konservatoriet på et tidspunkt er det et krav at man har nogle teori/hørelærechops, så hvis man er i gang med klaver/guitar, så er man allerede godt på vej.. og jo før man starter desto bedre :rock:

 

Håber mit svar er en hjælp! :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ganske vist gået til klaver og forsøgt mig med guitar, men jeg kan ikke rigtigt spille nogle af delene. Til gengæld har det lidt jeg dog lærte givet mig en forståelse for hvordan tonerne sidder i forhold til hinanden, og det gør mig i stand til at skrive sange - vel hjulpet af Guitar Pro.

Link til kommentar
Del på andre sites

En af de fedeste musikalske oplevelser jeg kan få er at tage en bas i hånden, som jeg har lært mig selv at spille i løbet af de sidste par år og så stå og jamme med Hr. Niels V(istalite). Vi kender hinandens spillestil ret godt efterhånden og da jeg hovedsageligt er trommeslager er mit et og alt selvfølgelig at det skal være super tight, og får et MEGA kick ud af det, når det er det. Jeg lytter egentlig mest til hvad han spiller på trommer og så kører fingrene ligesom bare af sig selv. Det syntes jeg er sindsygt fedt!

 

Jeg tror jeg har forstået hvad min trommelærer mente da han i 3. klasse sagde: DU SKAL MÆRKE MUSIKKEN!!! KOM NU!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

En af de fedeste musikalske oplevelser jeg kan få er at tage en bas i hånden, som jeg har lært mig selv at spille i løbet af de sidste par år og så stå og jamme med Hr. Niels V(istalite). Vi kender hinandens spillestil ret godt efterhånden og da jeg hovedsageligt er trommeslager er mit et og alt selvfølgelig at det skal være super tight, og får et MEGA kick ud af det, når det er det. Jeg lytter egentlig mest til hvad han spiller på trommer og så kører fingrene ligesom bare af sig selv. Det syntes jeg er sindsygt fedt!

 

Jeg tror jeg har forstået hvad min trommelærer mente da han i 3. klasse sagde: DU SKAL MÆRKE MUSIKKEN!!! KOM NU!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu