Usb Lydkort


Recommended Posts

Heey.

 

Jeg skal samle et setup så jeg kan optage mine trommer. Har udvalgt mics (sm57, EV N/D868, Kel HM-1 matched) men ved ikke hvilket lydkort jeg skal have. Jeg havde desværre sparehatten på da jeg købte mac, hvilket bider mig i røven nu da jeg ikke har firewire men kun usb.

Selvom der kun er 4 mics tænker jeg at det ville være smart med nogle flere indgange hvis jeg nu fx ville close mic'e tommerne på et tidspunkt. Måske 6 eller 8 indgange..?

 

Hvad kan i anbefale?

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er desværre ikke så mange USB otte-preamps-interfaces fra de seje producenter (RME, Focusrite, Motu)... Jeg tror det er fordi der er problemer med at få overført dataen stabilt og hurtigt nok, og derfor laver de dem til Firewire. RME's fireface (USB) har dog ADAT som giver der 8 i/o udvidelsesmulighed, og er nok det bedste bud på en USB løsning hvor byggekvalitet, clock, driver og AD/DA konvertering er i professionel klasse.

 

Jeg kan se at Tascam har et billigt interface med 8 mic indgange til 2500 i Åge.. Jeg tror det virker glimrende!

Redigeret af Simon
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad med sådan et som det her? Er det mærkbart bedre end det Tascam du nævner, Simon? For det er elt klart i det prisleje vi ligger. 3200 er måske lige at presse den lidt, men hvis det er meget meget bedre vil jeg overveje det.

 

Og er der nogen der kan forklare mig det her? Der står der er 8 kanaler, men kan umiddelbart kun se 4.. Er det noget jeg ville kunne bruge til noget. Fik at vide at M-audio er et godt mærke

Link til kommentar
Del på andre sites

Som jeg ser det, kan du bruge de 6 analoge bagpå og sætte en 2 kanals preamp via S/PDIF som vil give dig 8 kanaler i alt.

 

De forreste 4 er til XLR.

 

Jeg har ikke selv prøvet et M-Audio kort, men har også hørt meget godt om det.

Tror ikke du bliver skuffet :-)

Redigeret af Andreas Nauta
Link til kommentar
Del på andre sites

Som jeg ser det, kan du bruge de 6 analoge bagpå og sætte en 2 kanals preamp via S/PDIF som vil give dig 8 kanaler i alt.

 

De forreste 4 er til XLR.

 

Jeg har ikke selv prøvet et M-Audio kort, men har også hørt meget godt om det.

Tror ikke du bliver skuffet :-)

 

den der skal jeg have oversat. hvad er forskellen på analoge indgange og.... digitale(?)?, og hvad vil det sige at "2 kanals preamp via S/PDIF". Og hvis det giver mig 8 kanaler i alt, hvad så med xlr ingangene? kan jeg ikke bruge dem samtidig med de analoge? (som jeg formoder er jack-indgangene.

 

jeg er meget lidt inde i terminologien her så jeg skal have den på børnehaveniveau

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja jack-indgangene bagpå er analoge. Ligesom de 4 foran (som er med forforstærker/preamp)

Jeg er ret sikker på, du ikke kan bruge input 1-4 foran og input 1-4 bagpå, samtidig. Eller det kan du måske godt, men det du så optager bliver jo blandet sammen på samme spor!

Men så har du jo stadig input 5-6 som så i alt vil give dig 6 inputs.

 

Derudover er der et digitalt input (S/PDIF) til yderligere to kanaler. Visse preamps har S/PDIF out. Denne her f.eks. som så giver 8 inputs i alt :-)

 

Håber det er til at forstå. Ellers spørger du bare :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

men der står man kan optage med 8 mics, ik? Altså 6 på de analoge og hvad så med de 2 sidste? Og hvad er forskellen mellem de analoge indgange og dem til xlr? Går ud fra at dem til xlr har preamps og de analoge ikke har, men hvilken forskel har det rent praktisk?

 

Det der S/PDIF forstår jeg stadig ikke rigtig noget af. Som jeg forstår dig er det en indgang til en mic, men på billeder er der 1 hul hvor der står in og 1 hul hvor der står out.

 

Jeg er forvirret.

Link til kommentar
Del på andre sites

men der står man kan optage med 8 mics, ik? Altså 6 på de analoge og hvad så med de 2 sidste?

 

De to sidste er ved S/PDIF :-)

 

Og hvad er forskellen mellem de analoge indgange og dem til xlr? Går ud fra at dem til xlr har preamps og de analoge ikke har, men hvilken forskel har det rent praktisk?

 

Rent praktisk har det den forskel, at du kan styre input´et på dem med XLR. Dvs at med jack (bagpå) vil det måske overstyre hvis mikrofonen er for tæt på optagekilden. Så i stedet for at kunne dreje på en knap, må du rykke mikrofonen længere væk.

 

Det der S/PDIF forstår jeg stadig ikke rigtig noget af. Som jeg forstår dig er det en indgang til en mic, men på billeder er der 1 hul hvor der står in og 1 hul hvor der står out.

 

Jeg er forvirret.

 

Det er ikke en indgang til en mic. Det er en digital forbindelsesmulighed mellem preamp og lydkort. Dvs du skal ud og købe en preamp med S/PDIF out, for at kunne bruge den mulighed (og et kabel)

 

Hvis jeg var dig, ville jeg købe det lydkort med 8 preamps. Eller finde et andet lydkort med ADAT som Simon skriver :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Cool, tak for hjælpen, Anders. Jeg tror jeg er ved at være med nu.

 

Så er mit sidste spørgsmål bare om den her M-Audio er mærkbart bedre end den her Tascam?

Jeg har ikke særlig mange penge så jeg vil gerne spare, men vil ikke sidde og fortryde som jeg fx gør nu med manglende manglende firewire i min mac fordi jeg lige ville spare et par tusinde. Så hvis M-Audio kortet er 700 mere værd vil jeg helt sikkert overveje det, men er det det? Kan slet ikke gennemskue de specs de angiver

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvorfor skal alle kalde mig Anders? :argh:

 

Stillet op mod hinanden er det ene ligeså godt som det andet...

 

MEN!

Du får jo 16 (14 analoge + 2 digitale) inputs på Tascam´en, så allerede dér er du jo langt bedre stillet end det andet :-)

 

Jeg fik faktisk optaget en demo engang med netop den Tascam og det blev sgu mere end fint.

Jeg kan sende dig tracket hvis du er interesseret.

 

Til sidst kunne man spørge hvilket program du skal optage i?

For hvis du siger Pro Tools, er vi tilbage til start :dialaugh_trans:

Redigeret af Andreas Nauta
Link til kommentar
Del på andre sites

Simon, jeg har sådan et m-audio fasttrack ultra! knapt nok brugt! Har stadig org embalage.

 

Super super fint. Jeg har brugt det pga de mange udgange, som man ellers skal kigge langt efter ved de billige lydkort. Hvis du roder med backtracks osv er det også cool faktisk at kunne få et stereobacktrack..

 

Det kan blive dit for 1300? Let me know!

Link til kommentar
Del på andre sites

Simon, jeg har sådan et m-audio fasttrack ultra! knapt nok brugt! Har stadig org embalage.

 

Super super fint. Jeg har brugt det pga de mange udgange, som man ellers skal kigge langt efter ved de billige lydkort. Hvis du roder med backtracks osv er det også cool faktisk at kunne få et stereobacktrack..

 

Det kan blive dit for 1300? Let me know!

 

Det lyder meget fornuftigt. Den er 100% fungerende og i ordentlig stand?

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu