Subkick Byg Selv?


SFN

Recommended Posts

Vil høre om der er nogen, der har erfaring med at bygge en subkick selv?

Altså en stortromme mikrofon, der laves ud af en 8"-10" højtalerenhed og optager de lave frekvenser, der giver den fede bund i trommemikset.

Jeg har været inde på nogle hjemmesider og det ser ikke så svært ud.

Vil bare lige høre om der er nogen, der har prøvet lave sådan en selv og om der er noget man skal være opmærksom på, f.eks. hvilken højtalerenhed egner sig til dette formål.

Og der er også (på de hjemmesider jeg har set) nogen der lodder modstande mellem ledning og højtaleren, således at signalet ikke bliver for højt og forvrænger når det optages (nogen erfaringer med det?)

Jeg ved godt at Yamaha har lavet en, men jeg tænker det kan gøres billigere selv.

 

Vh Søren

Redigeret af SFN
Link til kommentar
Del på andre sites

Glæder mig til at høre hvordan det går... Kom gerne med opdateringer undervejs.

 

Jeg var på vej til at bygge en for et års tid siden - efter denne model - hvor man bygger subkick ind i en gammel tam. Men jeg nåede aldrig længere end at samle de fleste af tingene, da min søn blev født, og siden da har jeg ikke haft tid til det... Så som sagt glæder jeg mig til at høre om dit byggeri, det kan måske motivere mig til at gøre mit færdig.

 

Dok.

Link til kommentar
Del på andre sites

@Doktor Andersen

Det er godt nok den meget avancerede model?!? Det kan heldigvis sagtens gøres med mindre.

 

Jeg byggede en for et års tid siden, og havde faktisk set på samme link som dig, og tænkte, Aaaargh!! :argh: Det må simpelthen kunne gøres mere enkelt, og det kan det, finten er valget af enhed (højttaler) som Rasmus D allerede har sagt, jeg har lavet min af en 8" enhed fra en sub højttaler. Sub enheder er udstyret med en forholdsvis stor magnet og det giver en mekanisk dæmpning, så slipper man for at skulle dæmpe subkicken elektronisk. Har spillet ca. 50 jobs med den og har ikke haft nogen problemer hverken med overstyring eller lydmænd.

 

God bygge lyst :tu:

 

- Martin

Redigeret af MdV
Link til kommentar
Del på andre sites

Du har helt ret! Hvis du ikke kan overskue at lodde modstande i, kan du købe et XLR dæmpeled (f.eks. 20 db pad) for få penge

 

Her er kan du se en hjemmebygget variant :)

Joey_Castillo.jpg

 

Man er vel nødt til lige at gå gennem en DI box inden man kan snakke on XLR stik (balanceret signal)- ik?

Link til kommentar
Del på andre sites

@Doktor Andersen

Det er godt nok den meget avancerede model?!? Det kan heldigvis sagtens gøres med mindre.

 

 

Hehe, jeg ved godt at det er en avanceret model - men jeg kan godt lide at nørkle med den slags, og få det til at se lækkert ud :cigar:

Redigeret af Doktor Andersen
Link til kommentar
Del på andre sites

Man er vel nødt til lige at gå gennem en DI box inden man kan snakke on XLR stik (balanceret signal)- ik?

 

Min subkick går direkte i anlægget, intet problem.

 

@Doktor'en

Fuldt forståligt, har også selv et yderst veludviklet nørde-gen.

Link til kommentar
Del på andre sites

det lyder da spændende. Hvor meget federe lyd giver det?

 

Hmm, alting er jo relativt, men på en skala fra 1 til "UMPF" så er det klart "UMPF!!"

 

Sub-kick'en er jo en mikrofon med en meget stor membran, så derfor er den specielt god til at gengive bund, så selv din 18" stortromme kan komme til at lyde som en på 24", næsten.

 

Det bedste resultat både i studiet og live får man ved at kombinere subkick'en med en anden mikrofon, da det er svært at få et ordentligt klik med sub-kicken alene. Jeg har en Audix D6 siddende inde i min stortromme som klarer klikket.

 

- Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg var til en lydprøve hvor der blev brugt subkick. Da stortrommen blev lavet var det først med almindelig mikrofon, og det lød fedt nok. Godt klik og ok bund. Så var det ren subkick. Alt for lidt top, men rigeligt (!!!) med bund. Til sidst begge dele samtidigt og hold kæft det lyder godt. Det kan tit være et problem (synes jeg) at gengive den dybeste bund i stortrommen, men en subkick klarer tricket. Subkick bliver imo brugt alt for lidt, jeg tror simpelthen ikke at folk at har fået øjnene op for dens magi.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej!

 

Her er en af de subkick-hjemmesider jeg har kigget på. Her kan man høre to eksempler med og uden subkick. Det er måske ikke de bedste eksempler. Man kan dog godt fornemme at subkicken giver mere bund på stortrommen. Det kræver dog nogle gode højtalere eller hovedtelefoner for at få bunden med.

 

Tjek her:

http://www.digitaldrummer.net/subkick/index.htm

 

 

Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Man er vel nødt til lige at gå gennem en DI box inden man kan snakke on XLR stik (balanceret signal)- ik?

 

 

Jeg er ikke helt med på hvad du mener... En højttalermembran er ligesom en mikrofonkapsel en transducer (2-benet enhed) - derfor er man ikke nødt til noget... men hvis man kan lave en sej balanceret konstruktion, skal man da gøre det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er ikke helt med på hvad du mener... En højttalermembran er ligesom en mikrofonkapsel en transducer (2-benet enhed) - derfor er man ikke nødt til noget... men hvis man kan lave en sej balanceret konstruktion, skal man da gøre det :)

 

Du kunne vel ikke forestille dig en hvilken som helst anden mikrofon i en ikke balanceret opstilling? Det har jo noget at gøre med at minimere støj så meget som muligt!

Redigeret af stevn
Link til kommentar
Del på andre sites

Man er vel nødt til lige at gå gennem en DI box inden man kan snakke on XLR stik (balanceret signal)- ik?

 

Man kan nu sagtens bruge XLR til ubalancerede signaler.

Om man skal ændre signalet til balanceret må alene afhænge af om man forventer at skulle transportere signalet langt (f.eks. 30m igennem en stagebox). I så fald skal det konverteres til balanceret.

 

/Jørgen

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu