Mikrofontest


Mads Valther

Recommended Posts

Det er tit man ser tråde herinde med emner som ”anbefal mig et par OH-mics” eller ”hjælp til køb af fed BD-mic”. Derfor har jeg tænkt på at lave en tråd med optagelser af de mikrofoner vi har i vores lokale.

 

Første test er med stortrommemikrofoner – altså dem som jeg opfatter som gode på bd.

Jeg har dog godt nok også en Shure sm7, som er ret fed på BD, men har valgt at tage udgangspunkt i min D12’er i denne ”test”, ligesom jeg ikke har opfattelsen af at en Shure SM7 er en gængs stortrommemic.

 

Jeg har i lang tid været rigtig glad for min D12’er - købt for længe siden, og dengang valgt ud blandt de andre gængse BD-mics som er på markedet: B52, Audix etc. Fordi jeg syntes det var den fedste mikrofon til den lyd jeg gerne vil have. Den har et rygte om at være buldrende og voldsom, men det synes jeg er lidt skudt ved siden af. Den er MEGET anderledes end en D112 som jeg ikke bryder mig om. Jeg synes D12'eren gengiver mere naturligt.

 

 

Dem som har været så flinke at følge med i min blog ved at vi ”fandt” et nyt mærke kaldet Lauten som har lavet en Horizon-model, som er urealistisk fed som OH, til guitar, til bas, voc, akkustiske instrumenter etc.

Forleden ville vi teste min nye Ayotte-stortromme, og jeg tænkte på alle jer nørder herinde, og optog derfor sessionen ned hvor vi sammenlignede D12’eren med Lauten på BD. De får dog en del af sættet med, men jeg synes alligevel det er brugbart. D12'eren og Lauten er placeret lige ved siden af hinanden, så det er mere tydeligt som lytter hvad man får med og ikke får med.

Det er ikke fordi D12’eren lyder dårligt. Lauten fanger bare det jeg gerne vil have. Måske der er andre herinde som synes D12’eren er bedre. Også lige meget ;)

 

 

Pointen er, at jeg vil vise at vi virkelig synes der er kommet et, endda meget seriøst, alternativ til mikrofontrommer på markedet - ISÆR som OH.

Ayotte-stortrommen er en 22*16 med fyberskin på front og et Evans Eq1 på slagsiden (tænker det giver et nogenlunde billede af rålyden). Der er ikke hul i frontskind, og trommen er stemt med henblik på at få et godt fast dybt sug (som slagskindet giver) og en smule varm tone (som frontskindet giver). Der er ingen plugs, comps eller andet på sporet. Fuldstændig ren lyd!

 

De fleste af jer har på et tidspunkt prøvet en D12’er (IKKE at sammenligne med en D112), og tænker derfor det vil være en ok referenceramme at have til en test, som flest muligt vil få noget ud af. Nedenstående er en D12’er overfor en Lauten Horizon. Jeg synes det taler fuldstændig for sig selv. Der er INTET lavet med signalet – den er dog kørt gennem vores pult, men det er jo ens for begge mics.

 

D12: https://dl.dropbox.com/u/14234860/BD%20Test%20D12.mp3

Lauten: https://dl.dropbox.com/u/14234860/BD%20Test%20Lauten%20.mp3

 

Håber I finder det brugbart. :whiteflag:

Trommehilsner herfra;)

Mads Valther

  • Upvote 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er der jo en verden til forskel på de forskellige mikrofoner og Bd'er... Derfor vil man altid møde kombinationer, som man ikke synes lyder godt. Og omvendt selvfølgelig. Det er derfor farligt at købe en mic på baggrund af at den lyder godt på en anden tromme.

 

I studiet lytter jeg altid utrolig meget på kilden, for at finde ud af hvordan man bedst fanger den lyd, som kilden nu engang har. F.eks. har en Shure sm52 en meget tyk og fyldig lyd, hvor en Shure Beta91 har væsentlig mere click og top. En væsentlig forskel på de to mikrofoner er selvfølgelig kapslen, men også placeringen. 52'eren sidder i hullet, hvor al lyden og luften kommer ud, hvor 91'eren ligger inden i, tættere på pedalen, og har mindre kontakt med lufttrykket.

 

Kombinationen af de to er rigtig fed på min egen bd. På den måde kan jeg også selv mixe hvor meget bund/click jeg vil have i mixet, uden at skulle regulere/spolere med en eq.

 

 

Hvis det bliver et meget populært emne dette her, vil jeg gerne stille mit studie til rådighed en dag, hvor vi samlet kan afprøve mikrofoner på forskellige trommer. Både på bd, sn osv.

 

- Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det bliver et meget populært emne dette her, vil jeg gerne stille mit studie til rådighed en dag, hvor vi samlet kan afprøve mikrofoner på forskellige trommer. Både på bd, sn osv.

 

- Peter

Yes :tu: - en mikrofon-nørdedag ku' være så fedt!!

Ku' godt bruge (meget) mere viden omkring mikrofoner (og diverse tilbehør).

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Fed tråd!

 

Lauten'en lyder sgu umiddelbart dejligt, kender slet ikke mæket - det må tjekkes ud:)!

 

Til fremtidige indlæg vil det være fedt, hvis du også skriver lidt om mikrofonplaceringerne på de forskellige tests.

 

KH

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu