Seiding. Hjælp!


cypress

Recommended Posts

Hej! jeg søger lidt hjælp hvad angår seiding. jeg har en lækker lilletromme i 100 % ahorn. 14". som jeg egentlig synes lyder rigtig godt. men jeg synes ik den lyder så godt som jeg synes den burde. tror det er min seiding der ik er god. eller at jeg ik bruger den ordenligt. hvordan strammer i jeres så den lyder godt, og hvordan lyder jeres så efter hvordan i strammer den. min syder og bobler i lang tid efter jeg giver et slag på trommen. jeg søger at den laver en kort smæld, og derefter er helt stille. jeg har remo Ambassador Snare som bundskind.

håber i forstår mit problem, og at i kan hjælpe mig! på frrhånd tak!

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er lidt svært når man ikke sidder med trommen foran sig, men jeg har i hvert fald haft succes med at lege med det. Det er på den måde man lærer.

 

Start med at afmontere seidingen for at tjekke, at der ikke er noget galt med den (bare for en sikkerheds skyld). Montér den så igen og prøv derefter at fedte lidt rundt med den. Altså: hvordan ændrer lyden sig, når jeg skiftevis strammer og løsner seidingen.

 

Håber du kommer frem til et tilfredsstillende resultat.

 

Held og lykke!

Link til kommentar
Del på andre sites

har nusset rigtig meget med den. uden hjælp. også strammet og løsnet skind i 1 uendelighed. så jeg tænkte om det måske tænktes jeg skal have en anden seiding? om der er stor forskel på lyd fra seiding til seiding.? min er bare en eller anden standart der fulgte med til mit sæt. 24 strenge.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lad Seidingen vær så løs som mulig, dvs. at skruger du den lidt til med uret, så går seiding løs og begynder at rasle.

 

Lad også dit seiding skind være MEGET stramt.

 

Og juster den MEGET lidt derfra

 

Det giver Lilletrommen meget mere krop og versalitet.

Link til kommentar
Del på andre sites

vil det sige at bundskind = meget stramt. og selve seidingen skal være så løs så den rasler? synes da trommen syder meget mere jo løsere når seidingen er løs.. eller? den kan jo vibrerer meget mere på den måde.

 

sjovt... mit navn er Thomas Ebdrup hmmm familie langt ude et sted ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Apropos efternavne!

 

Jeg synes Vedel Ottesen ringer en klokke her! kan ikke lige huske hvorfor! men det gør det bare!  komme hvel i tanke om det på et tidspunkt, det er sikkert en del bajere siden :)

Her laver du en fejl ligesom alle andre der bare prøver at sige eller skrive mit efternavn... Jeg hedder ikke Vedel Ottesen men Vedel Ottensten...

 

Alle tror mit efternavn er ottesen, ottesten eller andet... faktisk ret mærkeligt!

 

Det er ret irriterende at have det efternavn, da hver gang jeg bliver råbt op (i en eller anden sammenhæng), så skal jeg rette på personen og sige at jeg hedder Ottensten :D..

 

Nå, men ringer der stadig klokker ved Vedel Ottensten? B)

 

 

(ps: der er kun 15 i Danmark der hedder Ottensten) :hmm::D

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg hedder Larsen.

 

Mht. til lilletrommen:

 

Hvad er det for en lilletromme/seiding?

 

Når du har slået den til, skal du kontrollere, at den slutter tæt i hele fjedrenes længde. Hvis ikke - køb en ny seiding.

 

Tag seidingen af og sørg for at fjedrene ikke bøjer i alle mulige mærkelige retninger - få dem til at være nogenlunde ens og lige. Kan dette ikke lade sig gøre - køb også en ny seiding.

 

Endelig kan seidingsystemet være noget bæ, som ikke tillader seidingen at slutte tæt (derfor ville jeg gerne lige vide, hvilken tromme det drejer sig om).

 

Spænd seidingskind meget stramt.

 

Når du strammer seidingen, kommer du igennem følgende typer lyde (somregl): Helt løs (ingen snare-lyd), løs (rasler meget), stram (kort lyd - uden for meget raslen), for stram (seidingen laver en underlig dobbeltlyd (ga-boing).

 

Det jeg plejer at gøre er, at stramme seidingen lidt for meget, og derefter løsner på skruen imens den er slået til (hvis dit seidingsystem tillader det). Her vil du let kunne høre, når det går fra meget stram til stram. Og jeg foretrækker personligt at have den i stram-området.

 

Til sidst må du justere slagskindet til den ønskede tone.

 

Jeppe

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok undskyld for stavefejlen der mester!

 

Ja! det ringer stadig, forhørte mig hos min sambo (autist med efternavne er han :D ) og han fandt ud af noget.

 

Din storebror? (hvis i kun er 15, så er sandsynligheden ret stort?) gik en klasse under os på Aurehøj, Sebastian hedder han!

 

Hils fra Klemme :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok undskyld for stavefejlen der mester!

 

Ja! det ringer stadig, forhørte mig hos min sambo (autist med efternavne er han B) ) og han fandt ud af noget.

 

Din storebror? (hvis i kun er 15, så er sandsynligheden ret stort?) gik en klasse under os på Aurehøj, Sebastian hedder han!

 

Hils fra Klemme :hmm:

JA! Det er Sebastian Vedel Ottensten... er lige gået ud af aurehøj... uha, jeg glæder mig til at starte dér når jeg skal på gymnasiet!...

 

På et tidspunkt sad jeg her på trommeslageren, og så gik han forbi, og sagde han noget med Klemme... kan ikke lige huske hvad.

 

Ej hvor sjovt alligevel :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg hedder Larsen.

 

Mht. til lilletrommen:

 

Hvad er det for en lilletromme/seiding?

 

Når du har slået den til, skal du kontrollere, at den slutter tæt i hele fjedrenes længde. Hvis ikke - køb en ny seiding.

 

Tag seidingen af og sørg for at fjedrene ikke bøjer i alle mulige mærkelige retninger - få dem til at være nogenlunde ens og lige. Kan dette ikke lade sig gøre - køb også en ny seiding.

 

Endelig kan seidingsystemet være noget bæ, som ikke tillader seidingen at slutte tæt (derfor ville jeg gerne lige vide, hvilken tromme det drejer sig om).

 

Spænd seidingskind meget stramt.

 

Når du strammer seidingen, kommer du igennem følgende typer lyde (somregl): Helt løs (ingen snare-lyd), løs (rasler meget), stram (kort lyd - uden for meget raslen), for stram (seidingen laver en underlig dobbeltlyd (ga-boing).

 

Det jeg plejer at gøre er, at stramme seidingen lidt for meget, og derefter løsner på skruen imens den er slået til (hvis dit seidingsystem tillader det). Her vil du let kunne høre, når det går fra meget stram til stram. Og jeg foretrækker personligt at have den i stram-området.

 

Til sidst må du justere slagskindet til den ønskede tone.

 

Jeppe

HAHA! genial start--

 

jeg hedder Bech-Petersen

 

Og mange tror at Bech er et mellemnavn. Men så må jeg jo lige rette dem. Og desuden er det Petersen ikke Pedersen..

 

 

 

Snare er meget svær at få til at lyde godt. Men prøv dig frem..

Link til kommentar
Del på andre sites

HAHA! genial start--

 

jeg hedder Bech-Petersen

 

Og mange tror at Bech er et mellemnavn. Men så må jeg jo lige rette dem. Og desuden er det Petersen ikke Pedersen..

 

 

Snare er meget svær at få til at lyde godt. Men prøv dig frem..

Mange tror at jeg hedder Jeppesen - jeg forstår det ikke!!??

 

Det var godt du lige fik rettet dit indlæg ind der tilsidst, så det ikke blev alt for OT.

 

Jeppe

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg snakkede forresten lige lidt med Søren fra md om hele det der seiding halløj.. han sagde at lyden ville blive meget hvis man skiftede fabriksseidingen ud med en ny (jeg ved selvfølgelig ikke hvor god din seiding er),

men man kan få en rigtig god seiding for 250,-..

 

mastersound hedder den vidst, men jeg ligger ikke hovedet på blokken... :wacko:

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu