Sign in to follow this  
kylling

Hjælp Mig Med Mit Projekt!

Recommended Posts

Mojn!

Jeg ved, at mange herfra siden er temmelig faste festivalgængere.

Og da dette tilfældigvis er hvad mit projekt handler om, tænkte jeg at det ville være et ret passende sted at søge hjælp.

Det eneste jeg egentlig mangler at få noget info omkring, er hvorfor man egentlig kommer tager på en festival, og betaler 1700kr for mere eller mindre at leve i sit eget(og andres) lort. Sådan foregår det i hvert fald ofte for mit vedkommende.

Hvad er det man personligt får ud af, at stå 50.000 mennesker sammen og gå amok til hvad der nu står på scenen?

Det er muligvis ikke særlig godt formuleret. MEN, det jeg egentlig helt konkret spørger om er: Hvorfor tager i på festival?

Jeg håber der er nogle der har lyst til at komme med deres mening, da jeg VIRKELIG mangler info fra andre folk på dette område. :)

Tak på forhånd!

Det er mange grunde, og de fleste er ret "man skulle nok have været der"-agtige, men jeg kan da prøve at liste nogle stykker op.

For mig (og sikkert en masse andre) startede det med at alle de andre fra efterskolen skulle af sted, og vi skulle bo i lejr sammen, fordi det kunne være en fed måde at slutte året på. Den gang kostede det også kun en 11-1200.

Jeg havde det så skide sjovt første gang, og så var det jo meget naturligt at tage af sted det næste år også. Derefter går der hurtigt tradition i den, og for mit vedkommende er det efterhånden blevet til, at min sommerferie per definition består af en uge på Roskilde efterfulgt af en uges afslapning hos min far i Jylland, og så skal der arbejdes, til skolen starter igen, for at tjene de penge ind, man har brændt af.

Det, der primært trækker for mig er nok bare det at være på festival - en uge i omvendtverden, hvor jeg må alt det, jeg ellers ikke må, men mit telt til gengæld er super ordentligt indvendigt (og jeg roder ellers som bare pokker der hjemme). Der er også et klart element af afkobling/afstressning, især når jeg som studerende som regel har min travleste tid lige op til ferien med projektaflevering og eksamen.

Socialt er det jo også helt eminent, når man har en fed lejr at hænge ud i, og man samtidig render ind i alle mulige mennesker, når man er på tur. Især dem, man efterhånden kun ser den ene gang om året, som man så kan catche up med i afslappede og festlige rammer.

Musikken er selvfølgelig vigtig! Jeg har som regel nogle få ting, jeg skal se (ca. 4-8 - hvis jeg planlægger mere, når jeg det aldrig), og så morer jeg mig for resten glimrende med at gå lidt på opdagelse og blive slæbt med til ting, selskabet skal se. Det kommer der også tit noget godt ud af! Jeg har i hvert fald opdaget en del bands på den måde, og nogle af mine absolut bedste koncerter har været sådan noget med, at jeg lige har set noget i programmet og tænkt, at det lyder spændende, og jeg har lige tid eller er i nærheden eller noget....

Derudover er der en masse andre ting, som er lidt sværere at sætte ord på (der hvor man skulle have været der). Først og fremmest den generelle stemning, som bl.a. er det, der gør det fedt at stå sammen med 50.000 andre til en koncert - hvornår føler man ellers nogen form for samhørighed med så mange mennesker - på forskellige måder alt efter hvad det er, og om man står i pitten eller på tribunen osv. Og så får man også, når man har været af sted nogle gange, samlet nogle traditioner og ritualer op, som bliver svære at skulle undvære - både sådan noget pjat som at skulle finde kirsebærvinslejren om onsdagen og en ting, jeg har med, at jeg torsdag aften partout skal gå en tur helt alene rundt på hele pladsen og lige suge til mig (det kommer vist af, at jeg gjorde det på mit første år bare for a lære at finde rundt, og nu er det faktisk noget af det, jeg glæder mig mest til :lol:)

Det blev da vist lidt langt, men håber der er noget af det, der kan bruges...

Edited by k_50

Fantastisk!

Pisse godt svar, jeg takker mange gange :)

Keep 'em coming!