Til Familiefædrene Med Bil


Mads Valther

Recommended Posts

Jeg står her med et dillema, som i mit lille univers måske fylder en del mere, end det gør hos jer, men dem som har lyst er mere end velkomne til at joine med gode råd.

 

Vi fik en unge for et halvt år siden, og man finder hurtigt ud af at en bil simpelthen er en mega nødvendighed, når man har børn. For 1½ år siden var vi så pisseheldige at arve en Opel Corsa fra et familiemedlem, som er hysterisk velholdt. Den har kun gået 140.000 km, har absolut ingen rust, kører perfekt og har stået i carport hele sit liv. Vi er virkelig glade for den, men den er bare RIGTIG lille!

 

Nu er der dog kommet et lille hul i udstødningen, ligesom generatoren muligvis skal skiftes. Ikke noget alvorligt, men problemet er som følger:

 

1. Skal vi ofre de penge det koster at få den lavet (ca 5000 kr., og fortsat have en bil som er helt perfekt, og som vi kender forhistorien på), men som er LILLE.

 

2. Forsøge at bytte/sælge bilen og købe den Volvo 850 stationcar som jeg har fundet billigt til salg, og som egentlig opfylder alle vores behov, men hvor der sniger sig den usikkerhed ind som der altid er ved brugtkøb... Her vil udbetalingen være omkring 40.000 kr., ligesom den er dyrere at have om måneden end Opelen.

 

Hvad siger familiefædrene, for I ved om nogen hvor meget plads der kræves? Vil jeg fortryde om 6 måneder når jeg for 117. gang prøver at få en barnevogn ind i verdens mindste bagagerum?

 

:hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi har været 5 voksne på en uges ferie i min mascot 850, MED oppakning til 5 og en masse fiskegrej. Det krævede lidt kreativ tænkning og måneders tetristræning inden bilen kunne pakkes, men det var sindsygt hyggeligt.

 

Mit forslag er at finde en løsning på barnevognsudfordringen og så beholde den bil i er glade for og som samtidig har lidt sjæl og historie.

 

Det er sikkert også sjovere at parkere en corsa i kbh end en stor volvo.

 

pøj pøj med det

 

[rau]

Link til kommentar
Del på andre sites

Sådan er vi jo så forskellige ;)

 

Jeg elsker lige præcis det at tingene ikke er helt perfekte og at jeg bliver nødt til at tænke mig lidt om engang i mellem, det bliver sgu for kedeligt for mig når alt bare er perfekt.

 

Hvad med en tagbagagebærer, eller cykelholder ?

 

[rau]

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil hellere have en finger i øjet end kører citron!

 

Kører kun Volvo normalt, og det er eneste reelle alternativ...

 

Ellers tak for de gode råd.

 

Jesper: Vi vil netop gerne undgå tetristænkningen!

 

Jeg er rimeligt tilfreds med min Berlingo, men hvis ens selvtillid ligger i et bestemt bilmærke, model eller motorstørrelse, må man jo indrette sig efter det.

Jeg forstår bare ikke, at du spørger her på forum, når valget åbenbart kun ligger mellem Corsaen og 850'eren?! Køb en tagboks eller en trailer til Corsaen, hvis du vælger at beholde den.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hov hov, Citroën er et fantastisk bilmærke. Min frue og jeg har hver sin C1'er, og vi tanker sgu ikke ret meget, taget i betragtning, at fruen har 30 km ud og hjem fra arbejde hver dag, og jeg har 60 km.

 

Jeg skal selv være far (for 3. gang) til maj, så derfor skal den ene C1'er udskiftes til en stationcar. Jeg er af den helt klare opfattelse, at jeg simpelthen OVERHOVEDET ikke gider forsøge at pakke en barnevogn ind i en lille bil. For det første vil bilen altid vinde, og for det andet vil det ridse og hærge bilen indeni med alt den pakken ind og ud af noget, som i virkeligheden ikke kan være det.

 

Det vil være skønnere for jer med en stationcar - helt klart. Jeg havde engang en Citroën Xantia stationcar, og den havde sgu god plads. Denne gang håber jeg at kunne handle mig til at Skoda Fabia stationcar. De går fint på literen, er relativt billige i diverse afgifter og har god plads. De kan vel findes omkring de 90.000 kr. for en fra 2006-2007.

 

Men alt i alt er biler jo en håbløs investering. Penge ud af vinduet, rent ud sagt. Når man allerede fra starten af holder sig det for øje, kan man jo derefter vurdere, hvad man så kan leve med.

 

Hvad er jeres budget?

Link til kommentar
Del på andre sites

Sådan er vi jo så forskellige ;)

 

Jeg elsker lige præcis det at tingene ikke er helt perfekte og at jeg bliver nødt til at tænke mig lidt om engang i mellem, det bliver sgu for kedeligt for mig når alt bare er perfekt.

 

 

[rau]

 

Du har vidst ikke børn :lol:

Jeg er rimeligt tilfreds med min Berlingo, men hvis ens selvtillid ligger i et bestemt bilmærke, model eller motorstørrelse, må man jo indrette sig efter det.

Jeg forstår bare ikke, at du spørger her på forum, når valget åbenbart kun ligger mellem Corsaen og 850'eren?! Køb en tagboks eller en trailer til Corsaen, hvis du vælger at beholde den.

 

Min selvtillid ligger ikke i et bestemt mærke, men lige præcis Citroen og Renault er simpelthen bare sindssygt ringe biler i det budget vi har til rådighed. Jeg synes konceptet bag en Berlingo er genialt, men selve bilen er såmænd bare dårlig. Man får ikke meget bil for pengene hvis man køber fransk inden for vores budget...

 

Hov hov, Citroën er et fantastisk bilmærke. Min frue og jeg har hver sin C1'er, og vi tanker sgu ikke ret meget, taget i betragtning, at fruen har 30 km ud og hjem fra arbejde hver dag, og jeg har 60 km.

 

Jeg skal selv være far (for 3. gang) til maj, så derfor skal den ene C1'er udskiftes til en stationcar. Jeg er af den helt klare opfattelse, at jeg simpelthen OVERHOVEDET ikke gider forsøge at pakke en barnevogn ind i en lille bil. For det første vil bilen altid vinde, og for det andet vil det ridse og hærge bilen indeni med alt den pakken ind og ud af noget, som i virkeligheden ikke kan være det.

 

Det vil være skønnere for jer med en stationcar - helt klart. Jeg havde engang en Citroën Xantia stationcar, og den havde sgu god plads. Denne gang håber jeg at kunne handle mig til at Skoda Fabia stationcar. De går fint på literen, er relativt billige i diverse afgifter og har god plads. De kan vel findes omkring de 90.000 kr. for en fra 2006-2007.

 

Men alt i alt er biler jo en håbløs investering. Penge ud af vinduet, rent ud sagt. Når man allerede fra starten af holder sig det for øje, kan man jo derefter vurdere, hvad man så kan leve med.

 

Hvad er jeres budget?

Hej Mark.

 

C1'eren er netop også en ny citroen, og så er der ingen ko på isen. Men der er jo en grundt til at en fx Xantia er sindssyg billig selvom der er lavt km-antal. Når den har kørt over 200.000 km., er det virkelig en ringe og dyr bil.

 

Jeg nægter principielt at bruge mere end 50.000 kr. på en bil, og derfor tænkte vi at vi kunne ende med at bruge endnu mindre i udbetaling, hvis vi kunne bruge Corsaen som del i en byttehandel. Jeg hælder også mest til stationcar efter i går, hvor jeg brugte 30 min på at få en barnevogn ind i bilen... :(

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg hverken børn eller bil. Til gengæld har min daddy både haft Renault og Citroen og hold da kæft hvor var det bare de værste biler i verden. Renaulten gik konstant i stykker og i Citroenen var a/c en asmatiker der pustede på dig gennem et sugerør. IKKE hvad jeg vil anbefale.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan kun anbefale en stationscar.

Har selv en, og det er meget fordelagtigt i forhold til børn, barnevogn, oppakning til ferier og weekends - og ja musikinstrumenter.

 

Og taget i betragtning at du har barn/børn, så kan jeg klart anbefale en volvo, da de har en sikkerhed ved sammenstød.

 

Så + 1 til stationcar. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Hej Mads!

 

Sådan én har jeg haft og skilte mig af med den, da den havde kørt 300.000 km. Som jeg husker det, var den ret uproblematisk m.h.t. reparationer; men Volvo vinder aldrig en konkurrence i mange km på en liter benzin...

 

Held og lykke med det

Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har vidst ikke børn :lol:

 

Jo da, og endda 2 drenge, så der har også været voldsomme slåskampe på bagsædet af mascotten.

 

Men hvis det skal være nemt, enkelt og sikkert også dyrere, så er en stationcar da et rigtig godt forslag.

 

[rau]

Link til kommentar
Del på andre sites

... selv "familiefar" ... de første år med 1 stk. barn i en Fiesta fra 79´ ... en udvendig holderbørge til barnevogns stativ er et "must" ...

 

- ved barn nummer to (2) havde vi en "mejet større bil" ... Golf fra 81´ ... samme procedure med udvendig holderbørge ... -og sørg for at der er ca. 4 år mellem børnene så man ikke skal have to understel med ...

 

- nu er den første unge flyttet hjemmefra, og fruen har fået en C3 ( man skal aldrig købe det første og bedste man prøver, -så det gjorde vi ) istedet for Mondeoén ... efter en mild hjernerystelse og i et akut anfald af kaffedelirium købte jeg til mig selv en brugt Jumpy med 3 forsæder, monsterstort varerum og trækker nu 2000 kg på krogen ... - og den anden dag havde jeg f.eks 140 kvm , 100mm Isolering i varerummet ...

 

- og så til de kloge ord fra en gammel mand ... hvis du skal købe bil hvor "fornuften" ikke er toppriotet så er Volvoén det bedste valg - "Second to None" / ingen ved siden / af ingen over ... slut prut basta ...

 

- hvis det skal være større, og billy og godt i stationsudgaven så er mit bedste bud "Årets Brugtbil 2005-6" mener det er en Opel Astra ( Henrik Rathje har styr på detaljen) ...

 

- hvis det skal være "fornuftigt" så behold den nuværende et par år mere, på med extern holderbørge, og glæd dig over at udstødningen kun koster 5 lapper og ikke 10 som til en Volvo ...

 

Go´Jagt

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Tusind tak for hjælpen...

 

Enden på noget af en rejse er hermed slut. Det viste sig at vores kære lille Corsa var gennemtæret af rust i den bagerste del af undervognen, så regningen for en klargøring til syn var pludselig MEGET højere end først antaget - dog stadig til at betale. Derfor var den fanme stadig en god bil, og jeg er ikke lige stødt på det skide gode køb, så jeg tog i dag til min mekaniker for at fortælle at vi gerne ville have den synet.

 

Mens jeg står der kommer en ældre højskolelærer kørende, som netop er blevet pensioneret. Han har en kæmpe Volvo 740, som er nysynet, som han vil sælge inkl. alt. Det være sig nye sommer og vinterdæk, nye ekstra for- og baglygter. Helt nyt cykelstativ og et tagbagagebærer. Han skal have 10.000 kr. for den.

"Den skulle du tage at slå til på", siger min mekaniker. Jeg har passet den siden 1996, og den er sund som bare fanden, selvom den er grim som bare fanden:) Samtidig har han en kunde som mangler dele til sin Corsa, så den har jeg lige solgt for 5000 kr.

 

Det er BESTEMT ikke drømmebilen, men en nysynet bil som opfylder vores krav, som er kernesund, men VILDT grim for 5000 kr. er jeg ret tilfreds med!

 

mobil0361.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

TILLYKKE med den ... den tror jeg du bliver glad for ... og nej den er ikke grim ... den ligner bare en Volvo, og ikke en kopi af en anden model som alle andre mærker ... - og det var ski billigt og et godt bytte du fik der ...

:cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu