Er Der Nogle Seje March Snare Hajer Der Ude?


holte

Recommended Posts

Nu ved jeg ikke om du er begynder eller letøvet eller øvet, men det der virkede for mig i sin tid var øve, øve og øve - for at (fejl)citerer Thomas Edision. "It is dressed in overalls and looks like work".

 

Her er lidt på engelsk med links til et par video instrukser. Men start med dobbelthvirvler, det er langt lettere end enkeltslagsvirvler: http://www.ehow.com/how_7338733_play-marching-drum.html

 

Dobbelthvirvel, som lært af min gamle trommelærer:

 

- Start med højre. Slå to gange med stikken gentag i venstre hånd

 

- lav hvirvlen tættere og tættere og begynd at lad stikken selv slå andet slag (tættere - dvs. kortere og kortere mellem de to slag m. samme stik men i samme tempi! - Vælg et ikke for hurtigt marchtempo til at starte med)

 

- når det begynder at lyde kaotisk stopper du og starter forfra indtil hvirvlen lyder helt tæt og du kan spille den i de fleste tempi (efter ca. 2-4 uger, hvis du øver dagligt - se http://www.ehow.com/video_6164929_learn-snare-drum-drum-roll.html)

 

- Så går du videre til de andre rudimenter såsom slip og paradidler - samtidig bør du også begynde at lære at læse trommenoder ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

@holte - viste ikke du var meget øvet, så er det jo lige før jeg var uhøflig der... Udover NARD rudimenterne findes der også hybride rudimenter, hvoraf en del er lidt langhårede - og så er der jo showmanship som CD, der bare er gode. I hvilke sammenhænge bruger du marchtromme? og hvilke(n) anvender du?

 

@kekle - prøv først på en øveplade eller bare en god træskammel. Du kan 'snyde' og anvende nogle trommestikker, der er lette at spille med som f.eks. palisander eller B-stick 7a (de sidste holder længst - kan bl.a. købes i Music Key). Det er vigtigt at du har god balance og lader stikken arbejde. I højre hånd holder du den alene fast ved at lade tommel presse den let mod pegefinger i venstre enten det samme eller hvis du anvender marchstilling (trad. håndstilling) holder du alene stikken ned mod hånden med tommelen. Ved B-stick skal bagenden af stikken lige knap nå ud af hånden (afmål ca. samme måske lidt længere til venstre side). Start laaangsomt og byg op - nøjagtig som på videoen - god fornøjelse.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej,

 

Med den baggrund burde informationerne næsten gå den anden vej :whiteflag:

 

Har selv spillet marchmusik og relateret (Gustav Holst et. al) på Premiere men er nu mest Tama og Rogers. Har udenfor march kun haft brug for nogle af rudimenterne i Jazz sammenhænge og en lille smule i heavy rock, medens det meste andet mere er timekeeping og 'groove' og fred med det.

 

Synes at Copenhagen Drummers er et positivt indslag derhen at de viser, at det at spille på tromme er andet og mere end at holde et beat.

 

Godt nyt år herfra.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu