Stearin På Kanter?


AndreasSv

Recommended Posts

Jeg har også brugt stearin. Nu har jeg jo ikke lavet tests som visse andre planlægger ;)

Men det skader ikke vil min melding bare være..

Det var luan kedler, som jo kan indeholde flere tusind liter vand. En god måde at behandle kanter med lidt "huller" hist og her.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jep - jeg har sagt så meget gennem tiderne, at meget af det er selvmodsigende....

:-)

 

Flatterende, at nogen har læst det og kan huske det.


Men netop det omtalte sæt var sådan et Luan-sæt, der virkelig kan rumme noget stearin eller voks i de porøse ender.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...

På apex må den ret hurtigt blive slidt af?..skindet arbejder jo mod kanten.. Mere end man skulle tro.. Mine kanter slides normalt med ca1/8-1/4 mm om året.. På det sæt jeg bruger mest. Især på BD.. Det er sådan ca tal jeg har målt gennem 15 år.. Sådan cirkus

 

Mine kanter er olierede og før det slebet med korn 800-1200.. Der er jo ikke meget der kan sidde fast der?.. Eller?

 

Kunne da være jeg skulle prøve !

Hvordan bærer du dig egentlig ad med at måle det?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tar en tromme jeg har haft fra ny.. Spiller på den i 5-10 år.. Måler med skydelære.. Deler med antal år :-)

 

MMX blev ca 1-1.5 mm slidt på 15 år.. Det var dog også 7-800 jobs så det blev BRUGT!

 

På bd er det mest der hvor pedalen sidder den slides

 

Toms sådan hele vejen rundt men de slides noget mindre.. Tror der var røget 1/2 mm på 15 år

 

Sådan cirka

Link til kommentar
Del på andre sites

Mine ludwig fra 70'erne (dem der er slidt) har fået raspet min. 1,5-2 mm af.. De er ret flade visse steder

 

Nogen tror de skal være sådan sådan nogle trommer.. Nope.. De fleste Ludwig fra 60-70'erne var faktisk ret skarpe fra fabrikken :-).. Har et tæt på mint sæt (dog ikk coating desværre som er bleget) som er lige så skarpt på kanten som moderne trommer

Link til kommentar
Del på andre sites

Hehe Spøjst, jeg har aldrig gået så meget op i mine bearing edges, men det er vist på tide. Det er vel der lyden opstår med skindet.

Men hvorledes er proceduren? trækker i et tyndt lag flydende stearin på bearing edge med finger eller klud? Teknik ^^

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså jeg har de seneste måneder testet forskellige metoder.. Inkl bearing edge conditioner

 

Hmm

 

Mener stadig det bedste er en let oliering med polering bagefter

 

Conditioner: for hulen er svineri den laver.. Fedter stads ud over det hele.. Og jeg kan ikk høre eller mærke forskel.. Not for me!

 

Stearin: fungerer fint men det holder ikke mere end et par uger for mig.. Og så tir gider jeg ikke

 

Olie poleret: holder et par år ca.. Ikke så godt som stearin..

 

Men helt ærligt.. De trommer jeg bedst kan lide har hverken stearin eller andet på kanterne..

 

Igen: måske bare mig.. Men jeg gider ikk bøvle med noget der slides af igen for hurtigt.. Jeg oliepolerer når jeg bygger eller renoverer trommer.. Og så får de MÅSKE en tur igen efter 3-4 år.. Im lazy and I cant hear/ feel the difference

 

Det er LANGT vigtigere med gode skind, god stemning og rimeligt plane kanter..

 

Men test det for hulen.. Måske I kan høre og mærke mere.

 

Jeg tar noget conditioner med på ts dage så ka golk prøve det hvis de vil ha fedtet svinet til..

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg kører bare et stearinlys rundt på kanten når jeg skifter skind.

 

Hvor meget lettere skindet egentlig glider på kanten af det, aner jeg ikke....men når jeg af en eller anden årsag tager skindet af, kan jeg stadig fornemme at kanten er "fedtet" af stearinen.

 

Så...jeg gør det som regel.


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes altså at der er stor forskel.

Det var meget nemmere at stemme trommerne efter stearin! De laver ikke den der knirkelyd som kan forekomme. Hvilket altså betyder at skindet glider med stemningen, frem for at "hoppe" i stemning.

Jeg er fortaler for stearin!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu