Mikrofoner Til Studie


Mokka-drengen

Recommended Posts

Hej drenge.

 

Jeg står i den situation at jeg skal ha anskaffet mig nogle mikrofoner til lilletromme, 10-12 tom, stortrommen og gulvdrengen.

 

Nogen gode close-mics i kan anbefale? Har ladet mig fortælle at shure SM57-58 er rigtig gode til prisen. Nogle i kan anbefale til netop stortrommen?

Jeg ønsker ikke at smide mere end 1000 kr efter hver mikrofon.

 

Har i forvejen 2x NT-5 som overheads.

 

På forhånd tak.

 

Mokkadrengen

Link til kommentar
Del på andre sites

57'er på storetrommen? Kan de klare det? Har intet imod at smide lidt mere efter stortromme mikrofon så jeg kan få en dejlig solid lyd ud af det.

 

Så det er ganske fornuftigt at smide 57'er på 10" 12" og gulv?

 

Nogle forslag til lilletromme? + kan det anbefales at sætte en mikrofon til hi-hat?

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså jeg synes en 57'er er en fremragende mikrofon som kan klare alt. Også på snare...

 

Min anbefaling på 57 til BD var kun ud fra dit budget. Hvis du vil bruge lidt mere kan du evt se om du kan finde en brugt D112 eller lignende...

 

Jeg plejer ikke at putte mic på hihat men fanger den i OH

Link til kommentar
Del på andre sites

Det eneste problem er e604 er at de er vildt kedelige i lyden i studiet. Live er de ok, men jeg har tit valgt dem fra der også.

 

Man går aldrig galt i byen med en 57'er. 57'eren har den fordel at være mere mørk og rund i lyden, end mange andre dynamiske mikrofoner, og derfor en fordel til tammer. Et andet alternativ er Sennheiser MD421. Den bedste mic til tammer! Dog væsentlig dyrere end 57'eren..

 

Overvej at smide hvertfald 2 mic på snare. Bund og top. Selvfølgelig afhængig af lyden af snare.

 

Du må nok ofre mere end 1k for en ordentlig bd mic, er jeg bange for. Hvis du bare vil have lidt ordentlig bund med i dit kick. Audix D6 er rigtig fed! Ellers er der også 52'eren, som er helt fin.

 

- Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja nu får jeg muligvis på puklen, men jeg synes faktisk at MD421 er ret opreklameret - især nu hvor vi snakker om et mindre budget.

 

Med tanke på at mikrofonen er mærkbart dyrere end en 57'er har jeg svært ved at se hvor meget mere man får for pengene.

 

Synes lidt det er den trendy mikrofon som bare er smart og rigtig at bruge bare fordi det er den. Bevares det er en SUPER mikrofon, men....

Link til kommentar
Del på andre sites

Sådan noget internetsnak om dynamiske mikrofoner kommer tit til at handle om smag og andet hokus pokus, men i virkeligheden er der ikke særlig stor forskel på de mikrofoners lydmæssige karakteristik on axis... Den virkelige forskel handler om byggekvalitet, pris, SPL, holdbarhed, features, "håndterlighed", vægt, osv osv.

 

Spørgsmålet er, om man overhovedet har lyst til at bruge dynamiske mics på tammerne... Hvad er det for en musikgenre du primært indspiller?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville helt klart prioritere at købe en Shure Beta52 til stortrommen. Og så synes jeg da du skal overveje at købe brugt. Især med de solide dynamiske mikrofoner, er der meget lille risiko forbundet med det.

 

Agreed!

Den kan sågar findes til under 1000 kr. brugt.

Selv gav jeg 850 bobs, og det er altså en skøn mikrofon!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad er det for en musikgenre du primært indspiller?

 

Spiller rock. Jeg ved det er meget bredt, men det er lige fra Tower of Power til Tool. Funk til heavy.

 

Tak for de mange svar. Tror jeg vælger at smide 57'er på hele svineret udover BD. Dem ved man hvad er plus de er lette at omsætte.

 

Ang. BD har jeg kun hørte om Shure 52beta.

 

Det er muligvis billigere at købe brugt, men kan godt lide at ha 2-3 års garanti plus et sted jeg kan brokke mig. Det faktum at jeg næsten aldrig kan finde hvad jeg vil ha' brugt hjælper ikke :)

 

Hvilke stativer skal man ha til 57'er?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er rigtigt at man kan sige at md421 er overvurderet i forhold til en 57'er. Prisforskellen er også større end lydforskellen. Men hvis prisen var underordnet vil jeg stadig anbefale en md421.

 

Det er rigtigt Simon. Var det Jazz, ville jeg ikke bruge 57'ere...

 

En Beta52 er sikker på en bd. Masser af bund. Mangler du klik kan du altid smide en 57'er på også. Men husk selvfølgelig at flippe fasen!

 

Helt almindelige stativer. Du får en holder mig til hver mic, som passer på alle stativer.

 

- Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Helt almindelige stativer. Du får en holder mig til hver mic, som passer på alle stativer.

 

 

 

http://www.thomann.de/dk/millenium_ms2002.htm

Skal jeg ha' sådanne stativer til alle trommerne, eller findes der en lettere.. klik'på-løsning?

 

Ville nemlig foretrække at købe 4x http://www.thomann.de/dk/shure_sm57lc_bundle.htm

og 1x http://www.thomann.de/dk/shure_beta_52_bundle.htm + kabel.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad du skal købe for at kunne klipse dem på reifen. Er et stativ så besværligt? :huh:

 

Tja, altså frem for at sætte 4 ekstra stativer op, så ville det der være favorabelt at jeg kunne sætte dem fast på reifen som jeg ser rigtig mange gør. Troede ikke det var svært at finde, men det er det måske? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Har du overvejet at købe en mic til stortrommen + et par OHs og så undvære mics til tammerne?? Et recorderman setup kan i flere sammenhænge være en fordel...

 

 

Evt kunne du udvide med et par mics til tammer og lilletromme senere. Personligt er jeg ret vild med Audio Technicas Pro 35 på tammer, som er en efterligning af Shures SM98 - som virkelig er en mikrofon der sparker r*v..

 

Sm57 er fed på lilletromme - og evt også hihat.. Hvis du vil mike dine bækkener op, hver især, er Sm57'eren også ret fed..

 

 

OHs kunne jo være RØDE Nt-5 og bd kunne være enten Audix D6 eller Shure Beta 52...

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu