Billig Og Nem Indspilning


Nikolaj Frøsig

Recommended Posts

Hej!

 

Mig og nogle drenge har et lækkert øvelokale, hvor vi har øvet i et halvt år nu. Vi er begyndt for nogle måneder siden, at skrive eget materiale, og det går rigtigt godt. Vi har i dag spillet for 1200 unge i forbindelse med et projekt i kommunen (måtte lige blære mig lidt).

 

Vi skulle selvfølgelig have haft optaget vores numre live nu hvor der var lydmand på og hvor det hele kørte igennem anlægget, men det blev ikke til noget. (øv)

 

Jeg tænkte på hvordan vi nemmest og billigst får lavet en optagelse af nogle sange, da jeg synes det ville være helt vildt fedt. Vi behøver overhovedet ikke prof lyd og vi har heller ikke lyst eller råd til at ligge for mange penge i det.

 

 

Vi spiller meget dynamisk riffbaseret rock, vi er 2 guitarister, en bassist, der også er sanger og mig på trommer. Vi har en stor mixer og 3 gode vokalmikrofoner at lege med.(og jeg kan godt skaffe tromme mikrofoner og andre gode mikrofoner fra musikskole eller mit gymnasium) Og basist/sangeren har en Macbook, som vi kan bruge, men vi har altså intet lydkort.

 

Hvad skal vi bruge udover? hvordan optager vi? og hvilke programmer kan vi bruge?

Redigeret af Nikolaj Frøsig
Link til kommentar
Del på andre sites

Dette har været oppe før.

 

Det nemmeste er at bruge lydkortet, som er indbygget i en pc.

Dertil bruges et kabel (mini-hovedtelefonstik i den ene ende - alm. stereo-phonostik i den anden). Den ene ende sættes i pc'ens mikrofonindgang - den anden ende sættes i mixeren - se kablet på billedet nedenfor!

 

Du kan så hente et lille program gratis på nettet - kaldet "audacity 1.3 beta (unikode)" - det passer til Windows 7. Programmet kan indspille oven på hinanden (osse kaldet "lagkage").

 

Så er du kørende - ganske vist er lyden ikke (helt) som et professionelt lydstudie - men godt nok til en start! :hmm:

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Lydkort, lagkage, Reaper er mit bud :)

Det var et utroligt simpelt svar :)

 

Der bestemte lydkort, der vil være gode og billige til mit formål?

 

 

Og når vi laver lavkageindspildning, er der så nogle rækkefølger der er gode? udover at det vel er naturlig, at have trommer indspillet først.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det nemmeste er at bruge lydkortet, som er indbygget i en pc.

 

Jeg er bare lidt bange for, at den her metode og med audacity bliver lidt for billig, at høre på, men det er helt sikkert værd, at lege lidt med, før vi investere i et lydkort.

 

Kan man få et ordenligt lydkort til 1000-1500, man kan bruge til noget?

Link til kommentar
Del på andre sites

man behøver ikk nødvendigivs et lydkort..

 

når jeg laver den slags indspildninger bruger jeg

 

Mixer

et par mikrofoner (ikk nødvendigvis trommemic's)

og så min pc med Audacity (gratis program ligesom reaper)

 

 

jeg mic'er sættet op og smider kablerne i mixeren og så går der et kabel fra mixeren (fra line out) og ind i Mikrofon-indgangen på min pc.

på den her måde er man nødt til at EQ'e og justere levels på det hele på mixeren inden man optager for du kan ikk rigtig redigere så meget da alt kommer ind i 1 spor.

 

Mht rækkefølge vil jeg sige

 

trommer

bas

rytmeguitar

leads

vokal

kor

Link til kommentar
Del på andre sites

En guide jeg selv har brugt mange gange i tilsvarende situationer da jeg var helt grøn på området. Fandt den for et par år siden, ganske udemærket, samt pædagogisk. Det vil selvfølgelig aldrig blive "god" kvalitet, men man kan lave overraskende gode resultater med meget beskedne midler. Mht. Lydkort, så kig på aage.dk - evt. M-audio fasttrack pro. God til prisen!

 

Hvis i skulle blive interesseret i noget mere seriøst indspilning er i velkomne til at skrive ;-)

 

 

OPTAGELSES MANUAL (bær over med manglende æ,ø & å )

HUSK AT GEMME INDSPILLET-MATERIALE UNDERVEJS:

_____________________________________________

 

1. Det f¯rste du g¯r, er at finde ud hvilket tempo sangen skal g i. Udfra det skabes der et "click"; en tromme der laves p computeren som alle har i ¯rene for at holde takt.

 

2. ≈ben redigeringsprogrammet, og importer det click som du skal bruge.

 

3. Indspil sangen med guitar og vocal. Ikke n¯dvendigvis rent, men tight: Det er dit cue, det der g¯r at alle kan h¯re hvor langt i er nÂet i sangen, hvis der er nogen tvivl. Et cue-spor, betyder det at du eksempelvis indspiller hele sangen efter "clicket". Bare med en western guitar og en vokal i et spor. Det betyder s at ingen senere er i tvivl om hvordan strukturen p sangen er. S man ikke komme til at indspille flere eller fÊrre takter end man har aftalt p forhÂnd, for det kan vÊre temmeligt svÊrt at huske en hel sang struktur i hovedet. IsÊr som trommeslager.

 

4. Indspil trommer. Og trommerne er IKKE fÊrdige f¯r de ligger tight p beatet!!!

 

5. Mute nu clicket, men lad cuet vÊre, og g i gang med at indspille bas. Clicket skal selvf¯lgelig kunmutes s lÊnge der er trommer. Bassen skal vÊre tight efter trommerne, og ikke efter clicket. Clicket mutes p den gr¯nne kanp der hedder 'M' i multitrack view.

 

6. Tag en pause. Stress lidt af. FÂ noget at drikke. L¯b lidt rundt.

 

7. SÊt guitarene op. Lad vÊre med at bruge et h¯jere lydtryk end mikrofonen kan bÊre. Test levels f¯r indspil.

 

8. Optag guitaren/guitarene. Pas p med ikke at dubbe alt for meget. Ikraft af ma jo i princippet har uendeligt mange spor, kan man ogs lÊgge uendeligt mange forskeliige rytmeguitarspor pÂ. Til sidst har man s f.eks 10 forskellige spor, og det bliver uoverskueligt nÂr man skal mixe det. Og det vil for det meste heller aldrig lyde godt.

 

9. Lead stykkerne lÊgges pÂ. Og husk: man bruger forskellige spor, hvis man skifter effekt p et tidspunkt, s er det ikke noget med at trykke p pedaler midt i optagelserne. Man stopper indspilningen, aktivere effekten, og starter med at optage fra hvor man slap.

 

10. Vokaler. SÊt mikrofonen op, og find ud af hvor sangeren stÂr bedst i forhold til den. SÊt s et kryds med gaffatape der hvor det er. S sikrer man at lydniveauet ikke veksler fra vers til vers og fra omkvÊd til omkvÊd.

 

11. Indspil vokal indtil i er tilfredse.

 

12. Gentag punkt 11 en gang til, alts sangen indspilles i 2 forskellige spor. Det giver fylde, s beh¯ver man heller ikke at smide s meget ekko p stemmen og det lyder og virker generelt bedre.

 

13. Nu hvor mikrofonen jo stÂr fremme, s I kan lige s godt tage kor-vokalerne med det samme. Samme proces, men uden at dobble op!!! Alts indspil kun et spor, fremfor punkt 11 hvor der skulle optages 2 spor.

 

14. Pak sammen, g hjem, vent mindst 24 timer, og indstil s niveauerne groft og lyt igennem om I er tilfredse med det i har optage.

 

15. Mixing og mastering. Pas p med at pakke det hele ind i forskellige effekter. Det er fristende, men fungerer i 99 ud af 100 tilfÊlde ikke!!

 

16. FÊrdigt arbejde.

 

________________________________

 

 

Det kan selvfølgelig virke lidt forsimplet for dem der har været i studiet før, men jeg syntes nu den giver et godt billede af hvordan det forgår. Selvfølgelig er tracking, mix & mastering et kapitel helt for sig selv - næsten en religion for nogen. Men med denne guide tror jeg i vil opnå gode resultater med de midler i nu har til rådighed.

 

Du/I er meget velkommen til at skrive hvis i har spørgsmål!

 

Lige til sidst, så er reaper nævnt her i tråden - og den anbefaling vil jeg også gerne give. Fint program!

Link til kommentar
Del på andre sites

her er et klip optaget efter den metode jeg skrev tidligere..

 

det skal siges at mikrofonerne er de aller billigeste man kan få i aage (3 for 499) det vil altså sige at mikrofonen på BD IKKE er en BD mikrofon! hvilket også kan høres...

 

det er bare lige for at give en idé om hvordan det kan lyde..

der er ingen effekter..

men videoprogrammet har vist en indbygget gate, men det er ikke så meget den gør i det klip her..

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu