En God Sjat Spørgsmål! (Big-Band/crash/ride/mixer)


El-Barto

Recommended Posts

Hey alle trommeslagere! jeg har en masse spørgsmål, og jeg har simpelthen bare smlet dem i ét indlæg, for at spare tråde..

 

Jeg skal ud og købe et nyt trommeæt til big band brug.. Og havde tænkt størrelserne 20" kick, 14" eller 16" gulv tam. og så en 12" eller 10" hængetam (-:.. Men jeg ville lige høre hvad i har af erfaringer? jeg tænkte lidt på at købe nogle gretsch trommer.. Jeg har ca. 8.000 kr. +\-

Det kunne være fedt atkøbe et nyt, men hvis i kender et brugt er det også cool! jeg skal bare bruge det inden d. 5. Marts.

 

Og så har jeg også et spørgsmål om crash-bækkener.. - som skal bruges til suspended cymbals.. (hvor man spiller med køller så det kommer op og koge).. Hvad vil i anbefale der? Helst ikke noget over en 1200 kr. (-:.

men bare kom med hvad i har ;)..

 

Og hvad har i at sige om Ride bækkenet - Zildjian 22" k constantinople Low..? gode/dårlige anbefalinger?

 

Så har jeg også tænkt på at anskaffe mig en mixer, som mit trommesæt kan køre igennem, som står ved siden af mig så jeg selv kan mixe min lyd.. da det vil spare indgange hos lydmanden. (så skal han jo kun bruge 2 indgange på mig).. Hvad har i af erfaringer med det? og i så fald hvad for en mixer ville i så fald anbefale?

 

Ville være fedt hvis i vil svare på det i kan!

 

keep groovin'

Peace - BB.

Link til kommentar
Del på andre sites

http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?showtopic=59490

 

Der var et trommesæt ihvertfald... det er godt nok med en 22"... Men det har været godt for mig i den sammenhæng.

 

Crashbækken - ta' nogen køller med ned i en forretning og prøv nogle forskellige... det kan variere meget - også inden for samme mærke/serie osv...

 

22" Const Low... Hvis du finder et godt et er de fede... men jeg syntes der er ret langt imellem dem... Der er lidt større succes med High modellen... (Til min smag, ihvertfald...)

Link til kommentar
Del på andre sites

12,14,20 er et fint sæt.. Men til big band. Hvis vi snakker specielt den stil, så ville jeg vælge 22 eller 24 BD, 16" gt og 12 eller 13" tom.. Du har brug for mere tone og volumen er min erfaring. Se også på Buddy Rich og lign.. De brugte næsten altid BD større end 20"

 

Ville nok vælge 22" hvis du har brug for er sæt der er så alsidigt som muligt... MEN DET ER ALTSÅ SMAG OG BEHAG!!

For 12,14,20 er sgu også dejlige størrelser

Link til kommentar
Del på andre sites

Når du skal have et et godt bækken til kølle brug, må det ikke være for mørkt i lyden, for så bliver det for buldrende, et 18" fungerer godt for mig.

Medlem Phillipingeman her på TS har lige sættet til bigband JAZZ hvis jeg skal anbefale noget og til en fornuftig pris.

Jeg bruger selv et Sonor light som er lavet af birk, hvor der er lidt mere smæk i og en mere åben lyd end i ahorn.

Det der med mikser er en ganske udmærket ide men, du har meget svært ved at høre hvad der kommer ud af PA anlægget når du sidder bag ved blæsergruppen, som man ofte gør, og så har lydmanden ingen chanse for at ændre på lyden fra din mikser. De fleste gange jeg er ude med vores big band bruger vi kun en mike på stortr. og en overhead og det er i de aller fleste tilfælde mere end nok, måske lige med undtagelse hvis der er TV eller radio optagelse.

Med hensyn til bækkener er det jo altid en smagssag, men et med en rimelig defineret ping lyd og god efter rislen, og medium i tonen, for bliver det for mørkt drukner det nemt i lydbilledet. Jeg kan godt lide at det er lidt trashyet men det er jo en smagssag.

Jeg har et 14" thin til det hurtige markeringer, et lyst og et mørkt 16" til crash markering, og et 18" som ride til de stille pasager og kølle brug og afslag. To rides, et 20" flattop og et 22" som main ride,og så har jeg et lyst og et mørkt 12" splash, et 20" ozone, og et 20" thin chinese med 4 nitter,de sidste her som effekt bækkener.

God fornøjelse med bigband spilleriet.

 

Hilsen Finn Bidstrup.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu