Problemer Bunkers I Kbh, Ekstraudgift På 13500 Kr !


Gæst

Recommended Posts

Hey eventuelle bunkerejere i København!

 

Jeg er medindehaver af en herlig bunker ved Sølvtorvet midt i København. For andet år i træk modtager vi nu en ekstraregning efter vinterperioden for el.

 

Sidse år modtog vi en ekstraregning for el 4.500 kr. Fint nok - vi betaler og betaler også herefter ca. 400 kr ekstra i aconto om måneden for at undgå at det sker igen.

 

Nu har vi så modtaget en ekstraregning, selvom vi betaler 400 kr ekstra om måneden, på, hold nu fast, 9000 kr! Det svarer til at vi bruger 13500 kr om året på strøm UDOVER det acontoforbrug der er indregnet når man starter med at betale leje til brandvæsenet. Kan dette virkeligt passe?

 

Bør man ikke brokke sig et eller andet sted? Hvis de skønner SÅ meget ved siden af er det vel ikke vores problem som lejere eller hvad?

 

Peace!

Peter

Redigeret af Gæst
Link til kommentar
Del på andre sites

"Du er ikke alene" sang Sebastian ;-)

Vi har lidt samme problem med vores bunker i Brønshøj, sidste år fik vi en ekstra regning på 8000,- aconto beløbet blev derefter sat op med 500,- om måneden og i sidste måned fik vi så en ekstra regning på 2000,-

I gennemsnittet er vi i øveren 10-12 timer om ugen, hvor lyset, computeren, en guitar forstærker, en leslie og et roland klaver kører, resten af tiden er det "kun" varme apparatet og affugteren der kører.

Selvfølgelig trækker et elvarme apparatet en del og affugteren suger også lidt strøm, men fandme ikke nok til at man i alt skal betale ca 1400,- om måneden bare for strømmen.

Gud ved om der er frit elvalg når man lejer sådan en bunker? så kunne man jo prøve at skifte udbyder og se om det hjalp.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis I har et varmeapparat kørende 24/7/365 - så tror jeg at det er forklaringen, udover at elprisen er steget generelt.

 

Jeg fik de første år penge tilgode på elsiden, og min acconto blev så justeret derefter. Nu er den så sat op for første gang. Men indrømmet - jeg har nu 3 gange glemt varmeapparatet for FULD skrue i en hel uge dernede, og det tror jeg gør udslaget.

 

Men jeg er da meget interesseret i at høre mere, såfremt der er noget galt. Der er jo synlige elmålere for alle rum, så det er egentlig ikke så svært at tjekke dem selv.

 

Prøv evt. at måle på en uge med- og uden elvarmeren. Så burde det være muligt at regne sig frem til forskellen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Men hvorfor medregnes det så ikke i acontoforbruget? Hvis alle bruger den varme - så skal det sgu være en del af af acontoforbruget. Ens grej skal jo død og pine være mindst 16 grader og fugtigheden ca. 40 %. Basta.

 

Der er jo ingen i verden der kan øve i 5 graders kulde og ens instrumenter rådner hvis man ikke opvarmer og affugter. Der kommer ligeledes svamp hvis skidtet ikke kører.

 

Fuck hvor er det dårlig stil af brandvæsenet! Jeg føler mig snydt!

 

Peace!

Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg deler bunker med Oakman.

 

Jeg har lige checket vores opgørelse. Fra 15 12 2009 - 15 12 2010 forbrug 5761 kWh

 

Hvis man spreder det ud over 365 dage og 24 timer pr dag giver det et Watt forbrug på 658 W konstant forbrug.

 

Så vidt jeg husker tager affugteren 200 W og varme apparatet tager nemt 400 W. De sidste er nok el til lys og forstærkere osv.

 

Med en kWh pris på 2,25 kr løber det hurtigt op men vi gider altså ikke rigtigt fryse når vi er dernede.

 

Det er jo egentlig ikke så svært at vurdere sig eget forbrug eller endda direkte aflæse det. Så kan man undgå overraskelser.

Redigeret af MichaelChester
Link til kommentar
Del på andre sites

... Ens grej skal jo død og pine være mindst 16 grader og fugtigheden ca. 40 %. Basta.

Peace!

Peter

 

-Nørdinfo niveau 1 : ved 16 grader C og en relativ luftfugtighed på 40%, indeholder luften 5 gram vand pr. m3.

Når man så opvarmer til 20 grader C, og kampsveder og holder den relative fugtighed på 40%, vil der nu være ca. 7 gram vand pr. m3. - Det ingen problem. ... når man så forlader lokalet og temperaturen falder til 16 grader C igen ... opstår der et overskud på 2 gram vand pr. m3. ... ... ... det overskydende vand vil "sætte" sig det sted i lokalet hvor temperaturen er lig "dugpunktet" ... - Det´ problem.

Summasumarum ... Affugter er godt for trommegrej.

 

-Nørdinfo niveau 2 : Jord temperaturen omkring en bunker ligger jævnt på de 6 - 8 grader. Med en relativ luftfugtighed på 40 % kan luften max indeholde ca. 2,5 gram vand pr. m3 luft. Opvarmes rummet til 20 grader C med samme luftfugtighed, vil luften nu indeholde de ca. 7 gram vand pr. m3. Problemet med fugt i bunkers opstår når den varme luft afkøles på vej ud af væggene.... et eller andet sted derinde i betonen eller på væggende skal det overskydende vanddamp afsættes ... og det er så her man oplever fugt ... ... ... ...

 

Nu kender jeg ikke noget til forhold omkring bunkers ... men normalt har en affugter ingen eller ringe effekt når lufttemperaturen er under de 15-16 grader ... og det er fordi luftens maksimale vandindhold er så lille, at det svarer til at bruge sugerør i en nææsten tom coladåse ... det larmer men har ringe effekt. Der kan dog være forhold som at regn- og grundvandet presses ind gennem vægge og loft så det driver ... men det ændrer ikke ved effekten af en affugter ... skal der "suges" meget vanddamp ud af et givent rum, er det mest effektivt af gøre det med mere varme på ... ... ... ... ...

 

- sry OT ... jeg havde bare lidt overskydende INFO som mine egne børn ikke gider høre om :zzz:

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

-Nørdinfo niveau 1 : ved 16 grader C og en relativ luftfugtighed på 40%, indeholder luften 5 gram vand pr. m3.

Når man så opvarmer til 20 grader C, og kampsveder og holder den relative fugtighed på 40%, vil der nu være ca. 7 gram vand pr. m3. - Det ingen problem. ... når man så forlader lokalet og temperaturen falder til 16 grader C igen ... opstår der et overskud på 2 gram vand pr. m3. ... ... ... det overskydende vand vil "sætte" sig det sted i lokalet hvor temperaturen er lig "dugpunktet" ... - Det´ problem.

Summasumarum ... Affugter er godt for trommegrej.

 

-Nørdinfo niveau 2 : Jord temperaturen omkring en bunker ligger jævnt på de 6 - 8 grader. Med en relativ luftfugtighed på 40 % kan luften max indeholde ca. 2,5 gram vand pr. m3 luft. Opvarmes rummet til 20 grader C med samme luftfugtighed, vil luften nu indeholde de ca. 7 gram vand pr. m3. Problemet med fugt i bunkers opstår når den varme luft afkøles på vej ud af væggene.... et eller andet sted derinde i betonen eller på væggende skal det overskydende vanddamp afsættes ... og det er så her man oplever fugt ... ... ... ...

 

Nu kender jeg ikke noget til forhold omkring bunkers ... men normalt har en affugter ingen eller ringe effekt når lufttemperaturen er under de 15-16 grader ... og det er fordi luftens maksimale vandindhold er så lille, at det svarer til at bruge sugerør i en nææsten tom coladåse ... det larmer men har ringe effekt. Der kan dog være forhold som at regn- og grundvandet presses ind gennem vægge og loft så det driver ... men det ændrer ikke ved effekten af en affugter ... skal der "suges" meget vanddamp ud af et givent rum, er det mest effektivt af gøre det med mere varme på ... ... ... ... ...

 

- sry OT ... jeg havde bare lidt overskydende INFO som mine egne børn ikke gider høre om :zzz:

 

 

Må bare sige FANTASTISK indlæg!!!

 

Det er altid rart med noget ekspertviden. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

[quote name='jonaslind' timestamp='1302804763' post='667771'

... Det er altid rart med noget ekspertviden. :-)

 

- hvor nødig jeg end vil indrømme det, er jeg heller ikke ekspert på dette område ... jeg kører bare en bette lastbil med en bette fiskestang på ...

 

At jeg så har gået på Arkitektskolen, på Holmen i Kongens Kjøbenhavn er en anden historie ... her er et billed oppe fra taget ... udsigten er Nordover, i baggrunden ses Fregatten Peder Skram .

image-DD16_4DA7414E.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

- og for god ordens skyld skal det siges at ovenstående er meget forenklet, vi har jo slet ikke berørt vanddamppermabiliteten, -tyngdeaccelerationen, -vandampdiffusionsmodstandsfaktoren, -konvektion, og forskellen på hydrofob og hygroskobisk materiale ....

:gross:

 

- som en lille go´nat historie, er jeg af den overbevisning at en affugter virker efter samme princip som et køleskab ... ... ... - altså der sidder en lille blæser, der trækker luft hen til en køleplade som den i et køleskab.

...- Når den varme luft møder den kølige plade vil den qva påstanden om at varm luft kan indeholde mere vanddamp end kold luft, afsætte overskydende vanddamp på kølepladen, og vandet ledes derefter til en beholder eller gulvafløb ... ... ...

 

- overføres denne teori til flatulens i vinterkulde, kan det være en medvirkende forklaring til at man kan blive noget så gruelig klam i bagtøjet ...

Link til kommentar
Del på andre sites

... vi må betale hvad det koster at holde det opvarmet til 16 grader.

 

 

- spøg tilside ...

 

I stedet for at køre varme og affugter på 24/7 - 365 dage, ville jeg nok overveje muligheden for at udnytte princippet om kold / varm luft....

- Hvis man så snart temp. kommer over de nævnte 6-8 grader kører friskluft indblæsning uden varme ned i bunkeren, ( med afgang i modsat ende ) ville den varmere udeluft "suge" fugten med sig ud til fri luft ... og om sommeren vil der ikke være samme behov for varmetilførsel ... bare en træt tanke efter en laang dag med vækkeur sat til kl 02.00 ....

:zzz: :zzz: :zzz:

Link til kommentar
Del på andre sites

- Hvis man så snart temp. kommer over de nævnte 6-8 grader kører friskluft indblæsning uden varme ned i bunkeren, ( med afgang i modsat ende )

 

Problemet er at der kun er en mulighed for at få frisk luft ind eller "gammel" luft ud, så enten er det en der blæser luft ind eller en der suger luft ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej med jer.

 

Interressant tråd i har gang i.

Jeg arbejder til dagligt som arkitekt og med forlov vil jeg gerne give et godt bud på den høje regning.

De bunkere der ligger i København er oprindeligt meget dårligt isoleret. Efterfølgende har man nu efterisoleret. (Forhåbentlig da hehe).

Problemet er, at isoleringen er foretaget indvendigt. Det betyder at betonen suger varmen til sig. I en normal kælder ville man isolere udenpå for at afbryde kuldebroen. Derfor skal en el-radiator i bunkeren altså bruge ekstra energi på at varme rummet op. En anden vigtig detalje er at en indvendig isolering på beton ikke kan komme af med fugten. Derfor trænger fugten ud til dampspærren ved betonen og bliver stoppet. Dermed kan der opstå råd og svamp...og rust i instrumenterne. Det er derfor vigtigt at affugte konstant, også ved de lave temperaturer. Ved at holde en lav luftfugtighed kan der slukkes for varmen uden fare for rust i instrumenterne. En løsning kunne være at sætte en timer på radiatoren og nedsætte energiforbruget i bunkeren hvis man ikke kan spille sig varm ligesom Gunnar hehe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det er tilfældet at du har tilmeldt dig Trommeslageren.dk, for at svare i tråden, så stor respekt for det og velkommen til. Hvis du så samtidigt er trommeslager også så velkommen hjem...

 

Nimbas

Link til kommentar
Del på andre sites

Heh ok... well there is your problem. Jeg har aldrig været nede i en i København, men var egentlig sikker på at de var efterisoleret ligesom nogle andre jeg har været i, bla. I Holte. Så er det klart at elradiatoren drøner derudad. Jeg ved at elpriserne steg med yderlige 15% efter nedlukningen af de tyske a-værker for nylig, så i må nok forberede jer på yderlige stigninger med mindre det netop er det jeres forsyningsselskab har taget højde for her.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu