2 Spørgsmål, Vedrørende Indspilning Af Trommer.


jacobk

Recommended Posts

Et stykke tid siden jeg har skrevet noget herinde :) Men går lige og tænker på noget. Der er gået noget tid siden mig og bandet har indspillet, det faktisk næsten præcis et år siden. Og nu går vi og tænker på at gøre det selv, uden at skulle finde vej ud til et studie :).

 

Så mit ene spørgsmål er om det her mic sæt dur til at indspille trommer: http://www.4sound.dk/shop/instrumentmikrofoner/supreme/drum-mic-8-kit.html

 

det behøves ikke lyde vildt godt og totalt studie produceret.

 

mit andet spørgsmål er så om det er muligt at indspille igennem mit YamahaDTXplorer:

moduleDTXplorer.jpg

Yamaha-dtxplorerweb.jpg

 

altså gøre det igennem en M-Box der ser således ud: http://www.woodbrass.com/en/digidesign-mbox-2-+-protools-le-p32136.html

 

og over PRO-TOOLS på en computer. ?

 

i kan foresten tjekke mit band på: http://www.myspace.com/twistedbunch

eller på vores facebook side: http://www.facebook.com/twsitedbunch?ref=ts

 

Takker for alle svar og andre ting :D !

 

- Jacobk.

Link til kommentar
Del på andre sites

nej altså, at bruge lydkortet, M-boksen som mellemled mellem Yamaha sættet og computeren :) gætter på man bare skal smide et midi stik fra Yamaha sættet ind i M-boksen og så videre i Protools ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan sagtens indspille med dit Yamaha sæt og M-Box'en. Det kan gøres på to måder: Enten bruger du lyden fra Yamaha-modulet ved at forbinde "Left" og "Right" output'et til M-Box'ens indgange. Ellers kan det gøres via Midi, hvor du naturligvis forbinder Yamaha-modulets "Midi out" til M-Box-ens "Midi in". Vælger du at gøre det via Midi, så skal du enten have et lydbibliotek med trommelyde eller et decideret tromme-plugin.

 

Mikrofonpakken er ganske udmærket, men vær lige opmærksom på, om du har indgange nok på lydkortet til at kunne gøre brug af det!

Link til kommentar
Del på andre sites

Du forbinder modul og M-Box med ganske almindelige jack-kabler. Stikkene på M-Boxen er sikkert "Combi-stik", hvilket vil sige at man både kan tilslutte jack- og XLR-stik.

 

I Pro Tools (og de fleste andre sequence-programmer) findes der nogle standard midi-lyde. Midisignalet er jo blot en kode og har intet med lyd at gøre. Derfor skal koden tilegnes en lyd, som man vælger udfra de lyde som programmet har at byde på. Hvis ikke programmet har lyde, eller man ikke kan finde en lyd man synes om, så er man nødt til at købe sig til dem. Det gør man med et tromme-plugin som f.eks. EZDrummer eller Addictive Drums. Disse programmer er egentlig trommeslagerens værste konkurrent, på den måde at forstå, at programmerne rummer nogle sindsygt fede samples af lækre trommer/bækkener kombineret med et næsten uendeligt antal grooves. Nogle af disse grooves er ikke engang programmerede, men rent faktisk indspillet af et eller andet hot shot!

 

Nevermind! Der er fede lyde at hente i programmerne, så bare klø på.....

Link til kommentar
Del på andre sites

...lige en tilføjelse til indspilning af Midi:

 

Fordelen ved at indspille via Midi er, at hvis du misser et slag eller på anden vis laver en lille bøf, så ser man midi-sporet i Pro Tools som en masse små sorte prikker. Disse prikker kan man så flytte rundt med, slette eller kopiere efter behag. Ligeledes kan du når som helst vælge at ændre på den valgte lyd, f.eks. hvis du i et vers har fundet en fed super tight snare, men i omkvædet vil du gerne have en ordentlig 14x8" motherf..... No problem! Du "parterer" bare midi-sporet og tilegner de forskellige bider de lyde som du synes. Og hvis du om en måned finder på noget helt tredje, så finder du bare din session frem og tilegner en ny lyd igen igen.... Pisse smart!

Link til kommentar
Del på andre sites

Husk lige at sættet skal forbindes med MIDI-, og ikke jack-kabler. Altså MIDI-out fra sættet til MIDI-in på M-Boxen.

 

 

Lige præcis!

 

Jack-kablerne er kun til brug hvis du vil optage lyden fra modulet :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu