Pa Anlæg


Leo

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg ved meget om meget, men åbenbart intet om PA anlæg :P

 

Jeg står og skal bestille et anlæg fra Thomann, som nok kun skal bruges i øveren. Det skal bare bestå af en power mixer og 2 højtalere. Er der nogen, som kan anbefale noget ? Det må gerne kunne spille rimeligt højt uden at overstyre, og jeg tror ikke jeg gider sådan noget Behringer som falder fra hinanden for et godt ord.

Det skal selvfølgelig ikke koste en bondegård, men noget solidt mellemkval til øvning.

Det med Thomann er i øvrigt den øvelokaleforening, hvor vi er tilknyttet, som bestemmer det da det er dem som også betaler for skidtet.

 

Anyone?

Link til kommentar
Del på andre sites

jegkan anbefale HK i hvilken somhelst prisklasse, power mixer er jeg stor modstader af, så der har jeg lukkede øjne, men gå ind og kig, ved man kan få en god for en 5000,- som nok er en 8 kanaler! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Vil gerne give et bud, men du må hoste op med lidt mere info ;)

 

Hvad er max budget, og hvad skal der købes? Kun anlæg eller skal der også mics, kabler, stativer osv. med?

 

Hvad skal igennem anlægget? Kun vokal? Keys? Bas, guitar, trommer?

 

Det er en god idé at bevæge dig over Behringer-niveau, hvis det skal stå i en øvelokale-forening med mange brugere, der måske ikke har super stor viden om eller respekt for anlægget - ellers bliver det desværre hurtigt voldet.... Jeg ville gå efter et par aktive højtalere med limiter i - dvs. at hvis der skulle blive sendt for meget signal gennem mixeren, er det ikke enheden der ryger, men istedet et lille, billigt komponent der skal skiftes. Dertil en nogenlunde mixer med det antal kanaler i skal bruge

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen. Som jeg skrev, er det bare 2 højtalere og en mixer.

Jeg ved ikke rigtigt hvad budgettet er endnu, da jeg gerne vil have noget ok noget men ikke kender prisen på de forskellige klasser.

Det nu linker til, fisk, ser ganske fornuftigt ud! Og ja, jeg havde slet ikke overvejet det med aktive højtalere. Det giver jo ret god mening. Tak indtil videre :)

Link til kommentar
Del på andre sites

+1 til aktive højtalere - de vejer ad helvede til, men hvis de bare skal stå fast gør det jo ikke noget.

 

Vi har sådan et sæt her stående i salen på den skole hvor jeg arbejder. Jeg normalt IKKE Behringer fan, men de spiller sgu' både godt og højt - og til den pris, er der ikke mange der kan følge med.

 

Hvis I har lidt flere penge til rådighed (og skal handle hos Thomann), ville jeg gå efter højtalere som JBL EON 515 eller noget HK.

 

Af mixere kan jeg varmt anbefale Allen&Heath - de koster ikke en millard, men virker upåklageligt. HAr selv 2 der har været med rundt i en del år, og virker upåklageligt.

 

Dok.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mht vægt er de nye aktive faktisk ved at komme efter det.... selv har jeg 4 stk JBL prx 612m aktive med 1000w i hver - de vejer 15 kg stykket whistling.gif OG... det er trækasser! Subben dertil vejer 35 kg

 

Jeg har ingen erfaringer med Behringers højtalere, men jeg har haft et par The Box (Thomanns eget billig-mærke) og det vil jeg bestemt ikke anbefale. Lyden var for så vidt ok, selvom de ikke spillede specielt kønt, men efter et halvt års tid fik jeg brændt et horn af.... Det vil sandsynligvis også ske på et tidspunkt i en øvelokaleforening, hvor respekten for gear'et ofte ikke er super stor.

 

De nye skud på EON serien lyder bestemt også godt, men der er vi også oppe i 5600 på kasse, og er vi oppe i det luftlag, kan det ikke betale sig, ikke at smide lidt ekstra og få fx de nye Jbl PRX 612m til 7k. De rykker EON over..... Alternativt er der QSC K10, som også lyder svinefedt til kun godt 6000 pr. kasse. Eller RCF ART 322 A, ligeledes til 6k, som også er super fed....

 

Men spørgsmålet er, hvor mange watt du har brug for.... Skal det kun bruges i et øvelokale på fx 30-40 kvm til sang og keys, er 2x350 watt (fx i RCF art 312 a) nok. (medmindre i spiller vold-kamp-højt...) Et par af de større, som nævnt ovenfor, ville i let kunne spille små koncerter (150-200 personer) op med - dog uden den gode bund til bas og BD, selvom jeg godt kan hive en nogenlunde bund ud af mine 612'ere med en grafisk EQ...

 

Husk, at når i køber ved Thomann er der 30 dages returret....

Redigeret af Fisk
Link til kommentar
Del på andre sites

Mht. mixer vil jeg klart anbefale en af de mindre Soundcraft.... I modsætning til de andre små mixere, har Soundcraft puttet deres fede GB30 preamps (som også sidder i deres dyre analogpulte) i selv de allermindste mixere. EQ er ligeledes bygget efter samme princip (dog kun med 1 mid-sweep). Generelt er de lækre at have med at gøre og lyden er vitterligt hørbart bedre end div. behringer, t.mix, yamaha mm. små-pulte. Desuden er effektmaskinerne i dem Lexicon og lyder noget bedre end dem, der sidder i de billigere mærker.... I Soundcraft EFX-12 får man temmelig meget mixer for pengene.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Tag et kig på Electro Voice sx300. Det er det absolut mest anderkendte på verdensmarkedet, inden for letvægtshøjttalere. De er dog passive.

Kig evt. efter brugt amp. + mixer. - Der er masser til en fornuftig pris i den blå (:

 

- Muhlig

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu