"begynder Forum"


Jens Madsen

Recommended Posts

som en forslag til moderator her på siden, har jeg tænkt over, om ikke det var en idé med et "begynder" forum?

 

det vil gøre det nemmere at hjælpe nytilkomne slagere, samt måske også undgå irritation over spørgsmål omkring "hvilke trommesæt skal jeg vælge"... og lignende

 

 

jeg vil godt påpege (da jeg har en teori om nogle kunne blive fornærmet over dette indlæg) at det på ingen måde er for at træde nogen over fusserne :)

 

 

god aften folkens!

/Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror ikke, at det vil være en god løsning. Jeg ved godt, at der er mange som bliver irriteret over 'begynder-spørgsmål', men jeg synes, at det er op til os selv, om hvorvidt vi vil svare eller lade være. Mange har jo disse spørgsmål, fordi de ved, at de kan få kvalificerede svar herinde. Men dem som konstant spørger om "hvordan er dette sæt, eller er dette sæt bedre end dette sæt" osv er da trælse end bare begynderspørgsmål. Lad os da vise os fra den bedste side, og hjælpe de nyankomne til at lære vores fantastiske forum.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror ikke, at det vil være en god løsning. Jeg ved godt, at der er mange som bliver irriteret over 'begynder-spørgsmål', men jeg synes, at det er op til os selv, om hvorvidt vi vil svare eller lade være. Mange har jo disse spørgsmål, fordi de ved, at de kan få kvalificerede svar herinde. Men dem som konstant spørger om "hvordan er dette sæt, eller er dette sæt bedre end dette sæt" osv er da trælse end bare begynderspørgsmål. Lad os da vise os fra den bedste side, og hjælpe de nyankomne til at lære vores fantastiske forum.

 

Her må jeg give Jonas ret. Jeg har selv fundet svar på både lette og komplicerede problematikker herinde og vil derfor gerne give mine erfaringer videre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror ikke, at det vil være en god løsning. Jeg ved godt, at der er mange som bliver irriteret over 'begynder-spørgsmål', men jeg synes, at det er op til os selv, om hvorvidt vi vil svare eller lade være. Mange har jo disse spørgsmål, fordi de ved, at de kan få kvalificerede svar herinde. Men dem som konstant spørger om "hvordan er dette sæt, eller er dette sæt bedre end dette sæt" osv er da trælse end bare begynderspørgsmål. Lad os da vise os fra den bedste side, og hjælpe de nyankomne til at lære vores fantastiske forum.

 

 

jeg er fuldstændig enig Jonas, men jeg er bare af den overbevisning (havde det hvertfald selv sådan dengang jeg fandt frem til denne fantastiske site) at det er skønt nok med et sted, hvor man kan stille dumme spørgsmål, uden folk kommer med dumme kommentarer :argh::hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

I må gerne spørge os :-)

 

 

Spøg til side. Jeg mener det du efterspørger er unødvendigt. Man skal virkelig anstrenge sig udi disciplinen at udvise overmenneskelig dumhed, før nogen reagerer negativt herinde. Og når det så sker, er det vel fair nok at spætten hakker.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Synes du virkelig at der er så mange dumme spørgsmål at der er grundlag for at lave sådan et forum? Jeg må også erklærer mig enig med Jonas. Når man er helt ny på forummet, og i nogens tilfælde ikke særlig gamle, tror jeg ikke det er skide sjovt at ens spørgsmål bliver "degraderet" til en laverestående del af forummet, hvor mange fra forummet måske ikke engang gider at kigge.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Kan godt sætte mig ind i tanken når man en gang på gang ser de samme spørgsmål om "hvad skal jeg købe" og jeg kan da også godt blive irreteret over at nye medlemmer ikke lige tjekker forumet igennem inden de poster de klassiske nybegynder spørgsmål, men så tænker jeg mig lige om en ekstra gang, dette er jo et forum for alle og ikke ens eget lille private univers, tænk om sådan et forum havde fandtes da jeg var ung og nybegynder i 80'erne, jeg ville da ha været lykkelig over det og havde med garanti selv stillet de samme åndsvage spørgsmål som mange andre nybegyndere gør, vi er her jo for at hjælpe de nye og selv samle viden fra de andre erfarne, orker man ikke lige at hjælpe en der for 10 gang spørg om et sæt vs. et andet sæt, så spring let og elegant hen over det, der er som regel nogle andre der har overskudet til at hjælpe.

 

Så for at svare på dit spørgsmål, så nej, et begynder forum er en dårlig ide syntes jeg, hvem skulle f.eks svare på alle de spørgsmål, også nybegyndere?

Jeg har affundet mig med at der skal være plads til alle på et offentligt forum, så næste gang du bliver sur/tvær over det samme spørgsmål, så stik en finger i måsen (eler et andet sted :doo: ) og tæl til 10, så er der nok en anden der har fundet tid til at hjælpe den stakkels knægt (som jo garanteret mener det godt) med at svare på hans 1 vs. 2 :hmm:

 

Gryden!

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

fedt at folk er så enige! respekt!

 

nå, men vil som sagt lige sige at det ikke så meget handler om min egen holdning til nybegyndere. det var mere det faktum at jeg har lagt mærke til andre forummer rundt omkring har et dedikeret forum til "de første par spørgsmål" og så kan det godt ske at tandhjulene knagede for meget, fordi jeg tænkte vi kunne have gjort det samme, og have gjort siden ekstra disko dasko! :confused::doo:

 

 

:whiteflag:

Link til kommentar
Del på andre sites

fedt at folk er så enige! respekt!

 

... faktum at jeg har lagt mærke til andre forummer rundt omkring har et dedikeret forum til "de første par spørgsmål"....

 

:whiteflag:

 

 

Ja, det er en meget almindelig ting med en FAQ sektion. Jeg er sikker på at mange af de professionelle på dette forum vil bidrage lige så meget til en sådan som til enkelt-begyndertråde. Faktisk synes jeg, at sådanne tråde skal have mindst muligt ^_^"Off topic" og mest indeholde input fra folk med meget erfaring.

 

Meget af materialet er derude, så det er bare med at få det samlet.

 

Eksempler på emner:

Gode råd om skind, og hvilken type lyder hvordan? hvordan kommer jeg i gang med at stemme og dæmpe trommer? Hvordan holder man korrekt på stikken? Gode råd til dig som skal købe dit første sæt. Brugte sæt der lyder godt til prisen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ideen er sådan set meget god, men på den anden side synes jeg i forvejen, der er lidt for mange underfora her på siden (nok min eneste kritik her på stedet, da forsiden og især drop down-menuen er lidt overskuelige), og det ville alligevel ikke "hjælpe" for os, der primært bruger "se nye indlæg".

Egentlig handler det jo bare om at vise lidt pli og lade være med at kommentere på et indlæg, man synes er fjollet/overflødigt, eller hvor man på anden måde ikke kan bidrage positivt; man kan jo som regel se på titlen, hvad det handler om, så det er let nok at undgå begynderspørgsmål, hvis man vil. Og lige så mange ældre eller mere erfarne medlemmer, der helst undgår dem, lige så mange er der heldigvis, som gladeligt besvarer dem efter bedste evne.

Jeg ville for min part ønske, jeg havde haft en bredbåndsforbindelse og et sted som dette, den gang jeg startede (der var begge dele vist stadig en 7-8 år ude i tiden), for det havde da godt nok sparet mig for en del hovedpiner og famlen i blinde.

Redigeret af k_50
Link til kommentar
Del på andre sites

... ... ... ...

Gryden!

 

+ 1

 

 

- og kære "gamle" medlemmer ... der findes allerede én dropdown menú med titlen "Læsestof" med blandt andet "DrumDoctor" om gode råd til skindvalg og køb af nye trommer osv. osv. osv. ...

 

Grevens ... 2 år gammel, og glad modtager af gode råd fra de ældre ... :cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej drenge.

Man kunne jo, kom jeg i tanke om, måske lave et underfora hvor folk kunne linke til diverse tråde her på siden. Tråde som omhandlede emner som "de nye" måske ville fatte interesse for. Så slippede de garvede for at dele erfaring ud af flere omgange. Var det en brugbar idé?

 

/Frederik

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej drenge.

Man kunne jo, kom jeg i tanke om, måske lave et underfora hvor folk kunne linke til diverse tråde her på siden. Tråde som omhandlede emner som "de nye" måske ville fatte interesse for. Så slippede de garvede for at dele erfaring ud af flere omgange. Var det en brugbar idé?

 

/Frederik

 

 

Der ligger jo "tips og tricks"-undermenuen, hvor der står mange gode råd.

Men problemet kan også være, at hvis man bruger søgefunktionen, så kan man kun skrive ord på min. 4 ord.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kunne man lave en "begynder-guide"? Tænker på en sammenfatning af alle de klassiske råd mht køb af trommer, stemning osv.

 

 

Det ville sikkert være en god idé. Prøv at kontakte Gunnar, og forelæg ham idéen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der ligger jo "tips og tricks"-undermenuen, hvor der står mange gode råd.

Men problemet kan også være, at hvis man bruger søgefunktionen, så kan man kun skrive ord på min. 4 ord.

 

Det er selvfølgelig rigtigt, jeg tror bare at det vil gavne med et specifikt fora. Ellers så skulle man gøre mere brug af Tips og Tricks delen. Eller man skulle lave een stor tråd, "DEN STORE BEGYNDERGUIDE -De erfarede uddeler erfaringer!", en gang for alle, og så skilte med den oooooveralt. Så behøvede man kun et svar til tråden "jeg er ny, hvilket sæt skal jeg købe?" - et link til supertråden ( ;) ).

 

Jeg ser desværre ikke problemet i det med søgefunktionen.

 

Vh

/Frederik

Link til kommentar
Del på andre sites

Sagen er jo nok, at folk hellere vil have personlige råd end en guide. Ikke bare fordi det er nemmere/hurtigere, men også fordi det er tryggere og sjovere.

 

Når folk spørger, "Hvad bør jeg vælge" kan man tit læse, "Hvad bør JEG vælge". Det synes det er fint nok med begynderspørgsmål og jeg hjælper gerne når jeg kan. Der er også områder hvor jeg selv er 'begynder', ligesom det nok gælder med de fleste af os. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu