Hhx Hh A K Osv.


Sigurd Sørensen

Recommended Posts

Hej,

 

Det er de forskellige bækkenfirmaers serier!

 

Af dem du nævner, så er Hhx, HH og AA Sabian, hvor at hh(hand hammered) og hhx er håndhamret, mens AA er fabrikeret af en maskine.

A(avedis) og K er fra zildjian, hvor at de begge er maskine-hamret, men ikke de gamle (vintage, ville nogen sige), de er nemlig oftest håndhamret :)

 

der er mange forskellige firmaer derude, men zildjian og sabian er nok de to største, så kommer andre mærker som Paiste, Meinl, Istanbul. hvor der alle mulige serier og hamringer! (Tyrkiske Bækkener er dog oftest håndhamret)

 

Håber det hjalp lidt :)

 

Mvh. Jens

Redigeret af Hartmann
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er forskellige bækken serier lavet af forskellige firmaer.

 

Sabian laver AA, AAX, HH, HHX.

 

Zildjian laver A, A Custom, K, K Custom

 

Alle har naturlighvis deres forskellige lydkaraktaristika.

 

Sabian AA og Zildjian A minder om hinanden i lyd. Lyst, og lidt vintage agtigt.

 

Sabian AAX og Zildjian A Custom minder om hinanden. Lyst, og mere moderne og gennemtrængende.

 

Sabian HH og Zildjian K minder om hinanden. Lidt mørkere i lyder, lidt vintage agtigt.

 

Sabian HHX og Zildjian K Custom minder om hinanden. Lidt mørkere, men moderne og gennemtrængende.

 

 

Dette er dog en GROV generalisering, men meget gode retningslinjer at skrive sig bag ørene når man skal vove sig ud i bækken junglen.

 

Der er naturlighvis MANGE andre mærker som laver lignende bækkener og bækkenserier.

Link til kommentar
Del på andre sites

Men det som jeg synes er en af de vigtigste faktorer når de kommer til bækkeners lyd, er vægt!

 

Generelt jo tyndere et bækken er, jo mere trashy og mørkt vil det være. Jo tykkere/tungere et bækken er, jo lysere og mere gennemtrængende vil det være.

 

Dette er naturlighvis relativt til bækkenets størrelse

Link til kommentar
Del på andre sites

Tusind tak begge to ;) Og jeg er helt enig vægten, størelsen og tykkelsen er det vigtigste hvad der angår lyden. Men 2 håndhammret bækkner kan lyde forskellige selvom det er de samme ;) Så jeg var bare nyssgerig efter hvad var hvad :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Sabian:

 

HHX: Modern Dark.

 

HH: Vintage Dark.

 

AAX: Modern Bright:

 

AA: Vintage Bright.

 

 

Hvis jeg skulle matche zildjian og sabian ville jeg sige.

 

HHX= K Custom

 

HH= K

 

AA= A(vedis)

 

AAX= A Custom.

 

Den dyreste Sabian serie er nok: HH, eller HHX.

Den dyreste Zildjian er nok: K, K custom, eller de helt gamle Avedis.

 

MIne yndlings sabian serie er nok: HHX

Min yndlings zildjian serie er nok: De gamle A eller K.

 

Håber det hjalp.

Link til kommentar
Del på andre sites

og bare for at forvirre alle, så er Sabian AA ikke KUN maskinhamret.. der er stadig en manuel hamringsproces involveret.. det er mere om hvor MEGET der håndlaves.

 

A Zildjian hedder det fordi A står for Avedis som er en af de oprindelige grundlæggere af firmaet (Zildjian familien er ganske stor og omfangsrig).

K står for konstantinople..

 

hos Sabian (som jo oprindeligt blev grundlagt af en zildjian mand!) er AA nok mest for at pege på at de minder meget om A Zildjian.

 

men som de andre siger.. fabrikationen giver dig kun et fingerpeg om den grundlæggende lyd.. du SKAL høre dem personligt for at vælge de rigtige til DIT øre :-)

 

og som Gungre siger: Paiste bækkener er MEGET konsistente, og dem kan man normalt godt købe udfra de lyd klip der ligger på deres hjemmeside.. det vil jeg ikke anbefale med andre mærker, da de svinger en del i lyd.. ikke dårligere, men bare større spredning i lyden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Meinl er ret konsistente synes jeg.. ikke som Paiste dog, men bedre end Zildjian..

 

bosphorus er lidt som zildjian.

 

hvis jeg SKULLE tvinges til en prioritering efter hvor konsistente deres skiver er:

 

  • Paiste
  • Sabian
  • Anatolian
  • UFIP
  • Meinl
  • Bosphorus
  • Zildjian

det er bare sådan lige hurtigt, og der mangler seføli en masse mærker!.. og den er totalt subjektiv!!.. så den står helt for egen regning.. det er bare sådan jeg tænker på dem.

 

som sagt siger det INTET om lyd kvaliteten, kun om hvor meget f.eks. et 17" Fast Crash fra 2003 minder om et tilsvarende fra 2007.. bare som eksempel.

med andre ord: der findes GUDE skiver i alle mærker.. de er bare mere forskellige i frekvens spektret i nogle mærker end andre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Anatolian er faktisk ret konsistente som jeg også har vist, har haft 3 stk. 18" Baris f.eks. og de var ret tætte i lyden.. det ene dog lige tanden lækrere... men solgte dem så alle da de ikke passede ind i mit setup pt... sjovt nok har jeg et 19" Baris som er super cool i setuppet... så det vider også hvor individuelt bækken valg er!

 

så glem alt om at købe det "som de andre har" eller samme serie osv... nogle gange passer de godt sammen, men andre gange ikke.. brug ørerne :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er rimelig enig med din prioritering, men har HELT anden erfaring med Anatolian... alene de 5 forskellige 18" baris bækkener jeg har haft har svinget meget lydmæssigt. De dybe undertoner har været relativt konsistente, men sprødheden af bækkenet har varieret meget. Jeg skal have en meget god pris før jeg køber et anatolian jeg ikke har hørt :)

 

Meinl er ret konsistente synes jeg.. ikke som Paiste dog, men bedre end Zildjian..

 

bosphorus er lidt som zildjian.

 

hvis jeg SKULLE tvinges til en prioritering efter hvor konsistente deres skiver er:

 

  • Paiste
  • Sabian
  • Anatolian
  • UFIP
  • Meinl
  • Bosphorus
  • Zildjian

det er bare sådan lige hurtigt, og der mangler seføli en masse mærker!.. og den er totalt subjektiv!!.. så den står helt for egen regning.. det er bare sådan jeg tænker på dem.

 

som sagt siger det INTET om lyd kvaliteten, kun om hvor meget f.eks. et 17" Fast Crash fra 2003 minder om et tilsvarende fra 2007.. bare som eksempel.

med andre ord: der findes GUDE skiver i alle mærker.. de er bare mere forskellige i frekvens spektret i nogle mærker end andre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

K står for konstantinople..

 

Trivia - men hvis man nu skal i "Hvem vil være Millionær" eller lignende:

 

K står for Kerope, ligesom A står for Avedis. Avedis udvandrede til USA, Kerope blev hjemme i Konstantinopel, senere kaldet Istanbul.

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Trivia - men hvis man nu skal i "Hvem vil være Millionær" eller lignende:

 

K står for Kerope, ligesom A står for Avedis. Avedis udvandrede til USA, Kerope blev hjemme i Konstantinopel, senere kaldet Istanbul.

 

Venligst

 

Jon

 

ok.. det vidste jeg sgi ikke... jo det med istanbul nok, men ikke Kerope tingen...tak :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu