Gode Og Mindre Gode Koncert Gimmicks...


Doktor Andersen

Recommended Posts

Hey slagere.

 

Sad lige og så noget video fra vores job på The Rock igennem, og tænkte at jeg lige ville dele 2 sekvenser med jer.

 

Dette er ikke gjort så meget med henblik på kommentarer på lyd eller trommespil (selvom de da naturligvis er velkomne) - men mere henlede opmærksomheden på et par af de trick vi hev op af hatten denne aften, og måske inspirere andre til at komme med historier / videoer af nogle af de utallige gimmicks og tricks der huserer rundt omkring på de danske scener.

 

Vi spiller hillbilly sydstatsrock, og har aldrig været bange for at lave et show ud af koncerterne, flirtende med samtlige klicheer, men kun for at give de folk der kommer og lytter en oplevelse udover musikken.

 

På The Rock var der særligt 2 gimmicks der udmærkede sig, og som folk har nævnt efterfølgende:

 

1) En sød pige på scenen er altid et hit - især når hun har whiskey med ;-) Ideen opstod 30 min før vi gik på - og heldigvis var en af de flinke barpiger friske.

 

 

2)Vores sangers efterhånden legendariske ølfontæne - der i dette tilfælde, ikke faldt helt heldigt ud for undertegnede. Det er måske svært at på videoen, men tønderne og jeg får et gevaldigt ølbad :confused:

 

Klikkebørge 2

 

Bare lige lidt hygge til jer - og jeg er sikker på at vi ikke er de eneste der bruger "feje tricks" når der spilles live :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

I 80erne spillede jeg i forskellige heavy bands. Eet af dem havde et nummer, der handlede om soldater, krig og ødelæggelse. I midten var et langt, stille guitar melodi-stykke og her havde vi 2 bodybuildere til at lave et show mens scenen blev fyldt med tøris. Det virkede faktisk ret fedt - set fra mit eget ydmyge synspunkt...

Link til kommentar
Del på andre sites

I 80erne spillede jeg i forskellige heavy bands. Eet af dem havde et nummer, der handlede om soldater, krig og ødelæggelse. I midten var et langt, stille guitar melodi-stykke og her havde vi 2 bodybuildere til at lave et show mens scenen blev fyldt med tøris. Det virkede faktisk ret fedt - set fra mit eget ydmyge synspunkt...

 

 

Lyde pisse sejt.

Link til kommentar
Del på andre sites

:dialaugh_trans: ... well ... you know you are a´ Redneck if : ... you drink whiskey when playing drums ...

 

Takker mange gange for den store kompliment hr. Greve :tu:

 

Vi plejer at spille pisse godt :whiteflag:

 

...og det kan man ikke gøre samtidigt med at man laver lidt spas? :-)

- men nu er det jo meget få der spiller så godt som jer Mads, så vi andre er jo nød til at kompensere :doo:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det var nu ikke ment så spasset som du får det til :whiteflag:

 

 

Jeg er SÅ træt af at bands som har fokus på så meget andet end musikken. Forsangere som skal fortælle den ene anekdote mellem numrene, guitarister som skal danse åndsvagt i et klovnekostume, mens der kører en motocykel med fire pandekager med ild i hen over scenen...

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Det var nu ikke ment så spasset som du får det til :whiteflag:

 

 

Jeg er SÅ træt af at bands som har fokus på så meget andet end musikken. Forsangere som skal fortælle den ene anekdote mellem numrene, guitarister som skal danse åndsvagt i et klovnekostume, mens der kører en motocykel med fire pandekager med ild i hen over scenen...

 

I'll second that! Jeg indrømmer at jeg er ekstremt kedelig når det kommer dertil, jeg vil bare gerne høre nogen der spiller nogle fede numre pisse fedt - det er rigelig underholdning til mig.. :-)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Det var nu ikke ment så spasset som du får det til :whiteflag:

 

 

Jeg er SÅ træt af at bands som har fokus på så meget andet end musikken. Forsangere som skal fortælle den ene anekdote mellem numrene, guitarister som skal danse åndsvagt i et klovnekostume, mens der kører en motocykel med fire pandekager med ild i hen over scenen...

 

Det var skam ikke negativt ment - jeg har hørt jer spille og syntes faktisk I spiller røven ud af bukserne på så mange andre. Så der var nu ikke noget negativt i det. Jeg kan til dels godt forstå din pointe ift. for meget udenoms-halløj der tager fokus fra musikken, sådan har jeg også haft det i andre bandsammenhænge - men lige præcis i Loud*N*Rowdy, har ideen fra starten været, at vi ville lave et konceptband, med alt hvad den kunne trække af rock'n'roll klicheer og show. Det syntes jeg ikke der noget galt i - vi har ingen ambitioner om at revolutionere musikverdenen og udgive masser af plader. Vi vil bare holde en fest og underholde folk med vores musik.

 

Denne tråd er jo på ingen måde et udtryk for, at jeg syntes at en koncert skal være spækket med gimmicks og gøgl, for det behøver den så absolut ikke - men mere en udveksling af anekdoter om hvad folk har fundet på af mere eller mindre tossede ting under deres koncerter.

Link til kommentar
Del på andre sites

I mit hæævi band har jeg fået på en idé: Under ens sæt begynder man at spille noget glad/kærlighedsmusik og så deler vi gratis øl ud til publikummet. I min optik lyder det genialt og tilfredsstillende for alle. Det er godt nok en inspiration fra Illdisposed, som gjorde det til en koncert, der blev filmet under dokumentaren "Headbanger i Hovedlandet".

 

For det meste plejer mit band sgu også bare at præsentere sangene, og ellers bare gå fyre op for sangene. Men jeg synes altid det er pisse fedt, hvis der er en form underholdning, hvis det bare ikke overstyre musikken.

Link til kommentar
Del på andre sites

Af ting mine bands har praktiseret kan nævnes medlemmer der bytter instrumenter, gæsteoptrædener, fortolkninger af kendte popnumre, dele alkohol ud fra scenen, mærkelige intronumre/danse, en forsanger der dansede rundt i indianerkostume, hyldest til Terminator-filmene, og selvfølgelig klassikeren med at sidde to guitarister på hver sin barstol mens man spiller den ømme ballade. For mig er det lige så vigtigt at band/publikum har det sjovt som at musikken lyder fedt (selvom at det skulle den selvfølgelig også helst)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Af ting mine bands har praktiseret kan nævnes medlemmer der bytter instrumenter, gæsteoptrædener, fortolkninger af kendte popnumre, dele alkohol ud fra scenen, mærkelige intronumre/danse, en forsanger der dansede rundt i indianerkostume, hyldest til Terminator-filmene, og selvfølgelig klassikeren med at sidde to guitarister på hver sin barstol mens man spiller den ømme ballade. For mig er det lige så vigtigt at band/publikum har det sjovt som at musikken lyder fedt (selvom at det skulle den selvfølgelig også helst)

Spiller Cockapitation egentlig stadigvæk?

Link til kommentar
Del på andre sites

Af ting mine bands har praktiseret kan nævnes medlemmer der bytter instrumenter, gæsteoptrædener, fortolkninger af kendte popnumre, dele alkohol ud fra scenen, mærkelige intronumre/danse, en forsanger der dansede rundt i indianerkostume, hyldest til Terminator-filmene, og selvfølgelig klassikeren med at sidde to guitarister på hver sin barstol mens man spiller den ømme ballade. For mig er det lige så vigtigt at band/publikum har det sjovt som at musikken lyder fedt (selvom at det skulle den selvfølgelig også helst)

 

Ja, af visse grunde har jeg været stort set de samme ting igennem. :doo: Jeg mener også at det er godt at skabe noget ekstra kemi imellem band og publikum. Det kan selvfølgelig blive for meget med alt muligt tant og fjas, men når det kommer til metal, så synes jeg at attitude og performance har stort set lige så meget at sige som musikken. Der er ikke noget værre end at opleve et pisse fee' smadder-band som bare står med hver deres stoneface-maske på :argh:

 

Og Andreas: Nej, desværre ikke, men måske er et nyt metal-projekt på vej efter ferien.. Det vil tiden vise, men jeg håber!

Redigeret af Tallica
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 måneder senere...

Har 1 gang haft en stripper på scenen.. til vores årlige " Dansk StøtteRock"... Dansk StøtteRock

 

 

Meen det forgik bagvendt.. dvs. hun kom nøgen ind på scenen og tog tøjet på :-)

 

og Skulle hilse og sige, at de 850-900 mennesker som var på posten den aften, var meget tilfredse med det lille indslag :-)

 

og ja foto haves naturligvis ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu