Nu Er Det Sku Blevet Min Tur...


PearlDrums

Recommended Posts

Hej derude!

 

(Efter inspiration fra Mr. Rathje)(Dem der har erfaring med sådan en process please læs og giv et par tips!. :tu:;-) )

 

Efter at have stenet forummet igennem for bejdseprojekter har jeg nu bestemt mig for at prøve det på et af mine sæt! :argh: . Jeg har før olieret trommer og givet dem voks, dog med et kedeliggt resultat da de trommer varierede en del i núanceforskæl og årer.

Nu vil jeg så prøve at bejdse et af mine sæt, netop mit allerførste trommesæt, som jeg har strippet for coating og hardware. Jeg har brugt en times tid på at slibe den ene tam (10x8") pga. nogle mørke grimme plamager den har fået da jeg tidligere havde prøvet at give den olie men ikke har haft gnisten efter den første nedtur som beskrevet ovenover :doo:

 

Nu er kedlen så (pæn) lys og ser noglelunde ligegodt ud helevejen rundt.

Når der kommer billeder nedenunder må i ikke sige "Hold kæft hvor er den grimt slebet", eller "Fuck du er en nar til at slibe trommer", fordi sagen er den at, det er et ddrum d2, mener nok at det er poppel eller sådan noget og den var meget grim fra start af.

 

Nogle vil nok mene at det er spild af tid og penge at bejdse det og lakere det pga. sættets lyd og kvalitet, men så siger jeg bare "DET ER IKKE FOR AT SÆLGE DET, ELLER (måske) SPILLE PÅ DET. DET ER FOR HYGGENS SKYLD OG DET ER GOD ERFARING AT HAVE MED SIG!" :hmm:

 

Ok. Først lige nogle spørgsmål (Kom så selvbyggere der har prøvet dette før, HJÆLP mig).

 

Jeg ved godt at der står en masse er på siden om bejdse, lakering og hvordan!, MEN jeg bliver sku forvirret og kan slet ikke tage stilling til at blande alle indlægne sammen. Så nu kommer de dumme og mange gange forklarede spørgsmål:

 

(Jeg går efter en varm mørk mahogni eller valnød finish der skinnder af lak!!, ka' ikke få nok! :tu::-)

 

:::::lige et par billeder og så!, sprøgsmål :cigar:

 

thumb-9B2B_4E3596C5.jpg

 

thumb-1F98_4E3596C5.jpg

 

thumb-AADE_4E3596C5.jpg

 

Haha, den er sku ikke for køn hva'? xD

 

1) Er det muligt at få en flot varm og mørk finish på de her lyse og billige kedler

2) Alt afhænigt af om det bliver spritbejdse eller -vand, hvordan skal blandingsforholdene så være?

3) Er det rigtigt hvis jeg siger slib 180-240 korn inden bejdsning og mellemslib med ståluld "000" eller "0000" når man bejdser?

4) Rens kedlen med spritklud inden lakering

5) Påfør lak og mellemslib de første lag med 6-800 korn og de sidste lag med 1-2000 korn?

6) Jeg skal bruge 4-5 lag bejdse og 6-8 lag lak ikke?

7) Har jeg glemt noget? :-)

 

 

Jeg er meget spændt på at høre fra jer! Det kunne være fedt at gå og sysle med det her projekt over efteråret :hmm:

 

 

Venligst Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

1) Er det muligt at få en flot varm og mørk finish på de her lyse og billige kedler JA!.. no problem.. opskriften på en superstar/gretsch mørk valnød/mahogni farve er:

45% mahogni (Teknos)

55% Mørk Valnød(Teknos eller Hygæa)

Ser sådan ud:

P1100297_opt.JPG

 

 

Eller på en snare jeg har lavet:

P1100813_opt.JPG

 

2) Alt afhængigt af om det bliver spritbejdse eller -vand, hvordan skal blandingsforholdene så være?.. det står på pakken.. normalt er det et brev til 2,5 dl.. enkelte mærker (CLOU f.eks. som er den bedste synes jeg) er 5 dl pr brev.. men som sagt, læs på brevet :-)

 

3) Er det rigtigt hvis jeg siger slib 180-240 korn inden bejdsning og mellemslib med ståluld "000" eller "0000" når man bejdser? Korrekt

 

4) Rens kedlen med spritklud inden lakering.. korrekt.. fnugfri klud.. gl. bomuld tshirts er tit gode.

 

5) Påfør lak og mellemslib de første lag med 6-800 korn og de sidste lag med 1-2000 korn? yeps

 

6) Jeg skal bruge 4-5 lag bejdse og 6-8 lag lak ikke?.. afhænggig af hvordan kedlen tar imod osv. så regn med 3-4 lag bejdse.. men nok 10-12 lag lak for at få dem helt top nice... hvis du orker.. husk TYNDE lag lak.. kun lige så det ser fugtigt ud.. ikke mere!.. hvis det løber så er det næsten forfra og det er røøøøøøv sygt...

7) Har jeg glemt noget? :-) .. tror jeg ikk.. Men husk en rulle Tesa Precision maler tape (det er gult!).. det er så finporet at du kan dække kanter af inden du bejdser og holde 99,9% bejdse ude fra indersiden og huller.. bare du trykker det godt fast.. og du kan så lade det sidde til du er helt færdig.. genial tape.. koster lidt mere, men er det værd!

 

 

Jeg er meget spændt på at høre fra jer! Det kunne være fedt at gå og sysle med det her projekt over efteråret :hmm:

 

 

Venligst Kristian

 

husk billeder af processen!.. og spørg endelig hvis der er noget :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

bejdsen: bland de 2 farver hver for sig, og bland dem så sammen bagefter.. altså opløse et brev af hver i hver sin dut (anbefaler en ren ½ liters danskvands flaske.. der kan det holde sig i 1-2 md uden problemer).. og så bland det i en 3 dut...

 

der går ca. 1½ liter færdigblandet bejdse til et sæt trommer.. hvis du bruger 3-5 lag.

 

når du har fundet den gode blanding, så bland 1½ liter med det samme!.. så du rammer samme blanding til hele sættet. Som sagt holder det nemt 1-2 md i en lukket 1½ liters danskvands flaske :-)

 

husk at farven bliver 25% mørkere når du putter lak på.. så lav den lidt lysere end du vil ha den inden du lakerer.

 

lav en test på et stykke lignende træ inden du går i gang.

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

1) Er det muligt at få en flot varm og mørk finish på de her lyse og billige kedler JA!.. no problem.. opskriften på en superstar/gretsch mørk valnød/mahogni farve er:

45% mahogni (Teknos)

55% Mørk Valnød(Teknos eller Hygæa)

Ser sådan ud:

P1100297_opt.JPG

 

 

Eller på en snare jeg har lavet:

P1100813_opt.JPG

 

2) Alt afhængigt af om det bliver spritbejdse eller -vand, hvordan skal blandingsforholdene så være?.. det står på pakken.. normalt er det et brev til 2,5 dl.. enkelte mærker (CLOU f.eks. som er den bedste synes jeg) er 5 dl pr brev.. men som sagt, læs på brevet :-)

 

3) Er det rigtigt hvis jeg siger slib 180-240 korn inden bejdsning og mellemslib med ståluld "000" eller "0000" når man bejdser? Korrekt

 

4) Rens kedlen med spritklud inden lakering.. korrekt.. fnugfri klud.. gl. bomuld tshirts er tit gode.

 

5) Påfør lak og mellemslib de første lag med 6-800 korn og de sidste lag med 1-2000 korn? yeps

 

6) Jeg skal bruge 4-5 lag bejdse og 6-8 lag lak ikke?.. afhænggig af hvordan kedlen tar imod osv. så regn med 3-4 lag bejdse.. men nok 10-12 lag lak for at få dem helt top nice... hvis du orker.. husk TYNDE lag lak.. kun lige så det ser fugtigt ud.. ikke mere!.. hvis det løber så er det næsten forfra og det er røøøøøøv sygt...

7) Har jeg glemt noget? :-) .. tror jeg ikk.. Men husk en rulle Tesa Precision maler tape (det er gult!).. det er så finporet at du kan dække kanter af inden du bejdser og holde 99,9% bejdse ude fra indersiden og huller.. bare du trykker det godt fast.. og du kan så lade det sidde til du er helt færdig.. genial tape.. koster lidt mere, men er det værd!

 

 

Jeg er meget spændt på at høre fra jer! Det kunne være fedt at gå og sysle med det her projekt over efteråret :hmm:

 

 

Venligst Kristian

 

husk billeder af processen!.. og spørg endelig hvis der er noget :-)

 

Lige manden jeg håbede på at høre fra! :tu::hmm:

 

 

Så Teknos bejdse, men hvilken lak?, og er det spraylak eller? :argh:

 

OG...!;,./&% :D Hvilken måde er det bedst at påføre bejdsen (Pensel, klud etc.?))

 

 

Venligst Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige manden jeg håbede på at høre fra! :tu::hmm:

 

 

Så Teknos bejdse, men hvilken lak?, og er det spraylak eller? :argh:

 

OG...!;,./&% :D Hvilken måde er det bedst at påføre bejdsen (Pensel, klud etc.?))

 

 

Venligst Kristian

 

det bedste er nitro cellulose lak... men det kræver et semi prof sprøjte udstyr med kompressor osv... jeg brugte bare en billig kunst-harpiks spray som er super nem at håndtere og BILLIG..

klarlak-dupli.jpg

 

koster 35 kr. dåsen!...i silvan eller bauhaus.

 

der går en 8-10 dåser til et sæt.. sådan cirkus..

Link til kommentar
Del på andre sites

Glimrende Henrik!

 

Jeg tror at jeg vil gå efter den som du har vist mig, men med lidt mere valnød måske en 75/25% ?.. Jeg prøver at lede efter noget lak Dupli Colur lak og Teknos bejdse! Tak for hjælpen indtil videre! :hmm:

 

:doo:

P.S hvordan er det nemmest at påføre bejdsen på kedlen?

 

Venligst Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

 

:doo:

P.S hvordan er det nemmest at påføre bejdsen på kedlen?

 

Venligst Kristian

 

75% bliver meget mørk, men prøv det!

 

jeg bruger fnugfri klude... synes det er absolut nemmest at styre.. bare hold kluden op til flasken, vend den en gang, så du fugter kluden og så smør det ud.. tager lidt mere tid men super nemt at styre og ingen sænk ud over det hele som du får med rulle eller pensel!..

 

PS: HUSK at købe en kasse engangs latex handsker!!.. sparer dig for meget rengøring af hænder.. det farver VILDT det bejdse!

Link til kommentar
Del på andre sites

SUPER!!!

 

 

 

PS: HUSK at købe en kasse engangs latex handsker!!.. sparer dig for meget rengøring af hænder.. det farver VILDT det bejdse!

^Sure i'll do that! ;-)

 

 

Venligst Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

... du er for vild henrik.

 

Kæmpe thumbs up!

 

Og held og lykke med projektet Kristian

 

Ja han har fandme styr på det. Plus det overskud til at forklare om dette punkt til rigtig mange! Det er bare fee'

 

 

Og tak Mikas :tu:

 

 

Venligst Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

En lille update!

 

...Så har jeg været i Silvan hvor jeg fik malertape, bejdse, sandpapir og self. sprit! :nuke: Jeg kunne ikke få ståluld eller Dupli Color lak så jeg måtte i Flügger hvor de havde ståluld "000" men ikke lakken!!! :ph34r: .

Jeg har bestemt mig for en valnød bejdse (da det var det eneste de havde og så ret godt ud). Jeg vil self lede videre efter noget mahogni i dag. Grunden til at det blev valnød var at, de havde kun valnød og eg, og eg er for lyst. Spritbejdsen udgår og de får ikke mere Teknos ud over det de havde :(

 

Dupli Color er åbenbart ikke til at snuse op i de større butikker, så nu vil jeg ringe til den nærtliggende farvehandel for at høre ham ad. Han er kendt for sit lidt speciale sortiment. Han blander f.eks selv lak og har maskiner til det, så måske har han noget Dupli Color! :tu: .

 

thumb-9E2B_4E369946.jpg

 

Jeg regner med at det første lag bejdse bliver lagt i dag, og selvfølgelig skal der også komme billeder! :hmm:

 

Så stay tuned!

 

 

Venligst Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

Hejsa. Har ikke selv forstand på det du nu skal igang med nu, men det lyder rigtig spændene. På et af billederne er der et hul i det yderst lag. Ved godt at det bare er et forsøg. Men tænk nu hvis det bare blev MEGA fedt (som jeg er sikke på at det bliver) så ville det da være synd med sådan et hul for tror at det bliver meget synlig med lak. Bare min mening, at hvis det er for at øve dig, skal du da også lige lære at fikse det hul. Glæder mig også til at følge dit projekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hejsa. Har ikke selv forstand på det du nu skal igang med nu, men det lyder rigtig spændene. På et af billederne er der et hul i det yderst lag. Ved godt at det bare er et forsøg. Men tænk nu hvis det bare blev MEGA fedt (som jeg er sikke på at det bliver) så ville det da være synd med sådan et hul for tror at det bliver meget synlig med lak. Bare min mening, at hvis det er for at øve dig, skal du da også lige lære at fikse det hul. Glæder mig også til at følge dit projekt.

Hej, og tak for meddelsen! :tu:

 

Som sagt er det en af de billige trommer og ja, der er et sted hvor jeg har været nød til at slibe så dybt, for som jeg nævnte ovenover har trommerne været behandlede før med noget lin- eller ædeltræsolie? (Don't remember) og det skulle så slibes ned. Ja, det er synd, men jeg får ikke brug for at lære at fikse det da jeg ikke vil slibe andre og "seriøse" kedler så langt ned. Bare et forsøg hvor jeg vil stifte bekendskab med bejdse og muligvis lære af mine fejl! ;-)

 

 

Venligst Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

En lille update

 

 

Jeg har nu været rundt i forskællige malerbutikker, og jeg har ikke kunnet finde Dupli Color varer (HVAD GØR JEG HENRIK :confused::argh: ?). Jeg sidder lige nu og skal til at skifte tøj og blande bejsen op. Derefter har jeg en lille krydsfinérsplade som jeg vil lave et lille forsøg på!! :hmm:

 

 

Ses!

 

 

Venligst Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

Så fik trommen sit første lag bejdse! Jeg syntes selv at farven er dejlig mørk, måske ikke så varm, men mørk!!:D.

 

Billeder kommer!, men først et til af de dumsmarte spørgsmål ;-)

 

Jeg bejdsede trommen for ca. 4 timer siden, og nu er den tør. Jeg har hele tiden læst at bejdsen er tør efter ca 12 timer?. Men måske suger min tromme bare hurtigt eller?. Men ok, spørgsmålet lyder, kan jeg bare begive mig ud i et lag mere, eller skal den gennemtørre? Jeg ved tydeligvis ikke hvad jeg snakker om, men tørrer den først overfladisk eller er den bare tør, når den er tør?! :doo::-o:huh: Jeg mener er det bare en regl at selvom den er overfladisk tør så skal den stå længere for at....OMFG!! må jeg godt bejdse nu? :ph34r::whiteflag:

 

 

Erhmmm....Ja..

 

Første lag med blitz

thumb-5618_4E36DF56.jpg

 

Første lag uden blitz

thumb-B595_4E36DF56.jpg

 

Første lag, den ser lidt spøjs ud ik? ;-)

thumb-B017_4E36DF96.jpg

 

SÅ ER DER SHOOOOOOTS!!!!

Coke?? ;-)

thumb-73D3_4E36DF96.jpg

 

Det kan godt være at der ikke er meget tilbage men rolig nu!, jeg har mere hvor det kommer fra!

 

Blandingen er således:

Et helt brev valnød bejdse

2½ dl. sprit (Som brugsanvisningen sagde) men den var FOR mørk, så jeg tilføjede en kvart dl. oveni Mmmmmmh! :tu:

 

 

Nå håber mit spørgsmål bliver besvaret hurtigst muligt!

 

 

Venligst Kristian

Redigeret af PearlDrums
Link til kommentar
Del på andre sites

Lad det tørre!!.. Det er ikke gennemført før efter 12 timer.. Det gælder især første påføring.. Det skal trække ned.. Så vent.. Ved godt man hellere fortsætter mendu risikerer at rode op i det første lag igen hvis du lægger mere på for tidligt.. Husk at mellemslibe og tørre slibestøv af med en opvredet klud.. Inden du giver næste lag . 2 lag og frem kan du nøjes med 6-8 timers tørring.. Men ikke mindre..

 

Efter hver omgang så vent 10-15 min og tør så overskydende bejdse af med en klud. Ellers kan det blive lidt ujævnt i farven.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lad det tørre!!.. Det er ikke gennemført før efter 12 timer.. Det gælder især første påføring.. Det skal trække ned.. Så vent.. Ved godt man hellere fortsætter mendu risikerer at rode op i det første lag igen hvis du lægger mere på for tidligt.. Husk at mellemslibe og tørre slibestøv af med en opvredet klud.. Inden du giver næste lag . 2 lag og frem kan du nøjes med 6-8 timers tørring.. Men ikke mindre..

 

Efter hver omgang så vent 10-15 min og tør så overskydende bejdse af med en klud. Ellers kan det blive lidt ujævnt i farven.

 

Haha, Fuck øhmmm... Nå ja... Jeg talte med min far som sagde, "arh, hva' faen', giv du den bare igen hvis den er tør"! :hmm: . Nå ja, men det er spændende at se hvordan det så bliver :confused::doo: . Men, masser af tolmodighed (ikke mig). Som jeg nævnte ovenover, man skal lære af sine fejl, men hvad galt kan der engtlig ske? :argh:

 

 

 

Nå, men her er altså andet lag..

 

Med blitz

thumb-A2CD_4E36FD56.jpg

 

Uden blitz

thumb-8CCB_4E36FD56.jpg

 

 

Hehe....

 

 

Venligst Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

Så har trommen tørret helt igennem over natten ;-) !. Her til morgen har jeg så slebet den med sandpapir og påført et 3. lag bejdse.

 

Med blitz

thumb-F4AF_4E37DFBB.jpg

 

Uden blitz

thumb-8D83_4E37DFBB.jpg

 

 

Jeg regner med at lade den tørre til i aften hvor jeg kommer hjem, eller måske først i morgen...

 

 

Venligst Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

Her er så 4. lag bejdse! Tørt...

 

 

Lige et enkelt spørgsmål en af jer erfarne derude.

 

Nu har jeg kun en lille smugle bejdse tilbage, måske lige til et tyndt lag. Skal jeg stadig slibe trommen før jeg påfører eller skal jeg bare gnubbe det på uden at slibe den først? :argh::hmm:

 

Nå men her er de så!

 

Med blitz

 

thumb-BAF5_4E3971B0.jpg

 

Uden blitz

 

thumb-8D37_4E3971B0.jpg

 

Den bliver sku dejlig mørk :lol::tu:

 

Venligst Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu