Andreas H's Blog


Andreas Hansen

Recommended Posts

Tjaa... kom til at læse Gunnars forumbeskrivelse så jeg tænkte at jeg nok hellere måtte ændre navnet... og efter lang tids søgen kunne jeg ikke rigtig finde ud af hvordan man gjorde det... så har bare kopieret de indlæg jeg nåede at få lavet inden den blev alt for lang... so here goes :) Enjoy!

 

Sendt 07 Jul. 2011 - 23:43

 

Nå, ja...

Jeg læste grevens blog (fra start til slut) og det fik da lige mig inspireret til at lave min egen.

Jeg er trods alt også stadig begynder ;)

 

Vi må vidst starte med starten...

Tilbage i frebruar 2010 skulle jeg tage et valg. Jeg skulle til at afslutte 9. klasse og så skal man jo videre.

Der var der dog ikke de store overvejelser, jeg skulle på STX, nærmere betegnet Sønderborg Statskole.

Grunden hertil er nok familien.

Min mor, min storebror (+ hans kæreste) og alle fætre/kusiner havde alle gået/gik stadig på den skole, så det skulle jeg jo også.

Linjen var der heller ikke de store bekymringer om, matematik, fysik, kemi ;)

Men... nu kommer vi så til "valget". Fordi, jeg skulle jo vælge valgfag.

jeg havde to muligheder:

1. Billedkunst

2. Musik

Sidst jeg havde beskæftiget mig med udøvelse af nogle af dem var tilbage i 5. klasse.

Dog lød musik lidt mere spændende en billedkunst (hvem fanden gider også snakke om billeder? det gør man jo nok i dansk i forvejen :P )

 

Så kom vi til August og min først musiktime.

Jeg havde lidt på forhånd sagt til mig selv, at jeg nok hellere måtte vælge at lære et instrument, da min sangstemme nok bare skulle blive på sin plads i brusekabinen.

I folkeskolen var der en i min klasse der spille trommer, og det havde jeg egentlig altid været fascineret af, så jeg kastede mig over tønderne. Ret hurtigt fandt jeg ud af, at jeg havde lidt talent og da der ikke var andre i min klasse der gad spille trommer, fik jeg lov ret ofte.

 

Ud over påvirkningen fra musiktimerne, var vi også nogle drenge (ingen af os havde beskæftiget os med musik, bortset fra vores erfarne guitarist :argh: ) der beslutte at lave et "band".

Da det kun var guitaren der var fastlagt var jeg ret hurtig til at sige "helle" for trommerne ;)

 

Vi fik øvet/jammet et par få gange i løbet af efteråret og havde det hyggeligt.

I slutningen af november køber jeg mig så en PS3.

Nu tænker du sikkert: "hvad fanden har det med trommer at gøre?" jo det skal jeg sige dig: Rock Band.

Måske lyder det som noget i højest sandsynligt griner højlydt af, men det er faktisk super for en "from scratch" begynder som mig.

Jeg lærte at holde takten + en del "foot-independence" og efter et par måneder spillede jeg allerede på hard og lidt på expert.

 

Det var så lige starten på min (ind til nu) korte trommehistorie ;)

Redigeret af Andreas Hansen
Link til kommentar
Del på andre sites

Sendt 08 Jul. 2011 - 20:48

 

DEL 2

 

Nå, vi nåede vidst til omkring jul 2010...

Her sker der faktisk en lidt dramatisk ændring da jeg er nødt til at skifte klasse. Det resulterer selvfølgelig også i ny musikklasse...

Og her er der så et problem, fordi i min nye klasse er der en rimelig hardcore trommeslager der har spillet i mange år og så blev jeg jo ligesom skubbet lidt ud til siden (fik dog lov et par gange af lige vel).

Men som nævnt tidligere blev jeg bedre og bedre til rock band, og var godt tilfreds med det.

Vi fik jammet lidt mere i "bandet" og vi havde skrevet teksten til en sang, og nu havde vi et mål: at få lavet noget musik til.

Det hyggede vi meget med.

 

Den 20. marts tager vi så 4 mand af sted over til Stooooore København for at se Rise Against... og hold da k*** hvor var det fedt!

Har stor respekt for deres trommeslager, Brandon Barnes, og det var sådan set her jeg tog beslutningen: Jeg skal være trommeslager!

Så hjem og søge på nettet og så videre, tilmelde mig den lokale musikskole (mere om den senere), finde online gratis lektioner, på youtube og på freedrumlessons.com. Fandt selvfølgelig også TS og blev medlem den 8. april og læste så meget jeg nu kunne (/kunne forstå... i har tendens til at blive ret nørdede ;) )

 

Men det er sgu ikke sjovt at spille trommer når man ikke har et sæt, så det søgte jeg også vidt og bredt efter.

Fandt et Peace på dba med slidte fabriksskind, slidt pedal og 2 bækkener og hi-hat + stativer og en stol.

Selve trommerne var standard, 14" snare, 10", 12", 14" toms og en 20" bass

Det ene bækken (kan ikke huske størrelsen) var et (meget) slidt Peace der var fulgt med sættet da det blev købt i 2007.

Det andet var/er et 16" Paiste PST3 crash og hatten var/er 14" ligeledes PST3...

Det var jeg så med min far en tur til silkeborg for at hente første weekend i påskeferien 2011, og da jeg fik det hjem var der ikke megen tvivl: der manglede en del ting ;)

Mit første køb var stikker. Jeg var dog nødt til at vente til efter ferien da min lokale pusher havde valgt at holde ferielukket :confused: typisk...

Herefter en udskiftning af Peace bækkenet til et 21" Sabian signature fierce ride, købt her på TS.

Så fik skindene en tur og til sidst en pedal, en Premier, ligeledes købt her på siden af Fedlarm. Tusind tak for en god handel, køre skide godt ;)

 

Nå, nu hvor sættet var på plads var det ellers bare med at øve.

Heldigvis kunne jeg trække lidt på førnævnte folkeskole kammerat der havde en god bog med mange øvelser i.

 

Så kom læseferien... :whiteflag:

men jeg skulle ikke op til nogen eksamener (kun nogle årsprøver der alligevel ikke talte) så jeg fik en masse timer til at gå bag sættet -_- -_- -_-

 

Så det er sådan set hvad jeg har lavet af trommerelaterede ting ind til nu ;)

Næste uge står på arbejde, så en uge ud til min far, så en uge i KBH, og til sidst en uge i sommerhus og så er den ferie gået.

Den 11. august skal jeg starte i 2.g og i uge 33 starte med rigtige levende trommeundervisninger :cigar: det bliver godt!

Redigeret af Andreas Hansen
Link til kommentar
Del på andre sites

Sendt 11 Jul. 2011 - 16:35

 

Nå, men nu må vi vel til at se lidt ud i fremtiden...

Som sagt skal jeg starte på Sønderborg Musikskole her en gang efter ferien, med Håkon Berre som lærer (nogen der kender ham?), så det skal sgu nok blive fedt :)

Ud over det starter jeg i 2.g og da jeg kun havde musik på c-niveau er det desværre slut der, men regner med at vælge det som valgfag i 3.g igen.

Lige nu skal ferien bare nydes for fulde drag inden det går løs igen til August.

Jeg har spurgt/plaget min mor om vi ikke kunne få renoveret og isoleret det loft vi har over vores værksted så jeg kunne få flyttet mit sæt der ud da jeg lige nu er ret begrænset i hvornår jeg kan øve. Sættet står nemlig på mit værelse :ph34r: og som man måske kan regne ud larmer det lidt :P

Så forhåbentlig kommer efteråret til at stå på øvning, lektier og gør-det-selv-arbejde...

Redigeret af Andreas Hansen
Link til kommentar
Del på andre sites

Sendt 27 Aug. 2011 - 17:40

 

Så blev det tid til næste del...

Jeg har nu været 2.g'er i knap 2½ uge og vi har allerede 4 afleveringer for... bare til i næste uge :argh:

Ud over det emmer hele huset af bryllup! min mor skal giftes (for 3. gang :ph34r: ) på lørdag, så hun har ikke meget andet i tankerne.

Heldigvis er jeg stort set aldrig hjemme for tiden med skole arbejde og trommelektioner, der starter fra på onsdag -_-

Har ikke fået øvet så meget den seneste tid, men det skulle jeg nok kunne få lavet om på når jeg er faldet lidt til i min nye hverdag :)

angående "operation øveloft", er jeg lidt på stand-by. som nævnt før har mutti ikke andet på hjernen end den store fest på lørdag :D

Det var vidst det hele for nu... kommer nok igen efter første lektion.

Redigeret af Andreas Hansen
Link til kommentar
Del på andre sites

Sendt 27 Aug. 2011 - 17:40

 

Så blev det tid til næste del...

Jeg har nu været 2.g'er i knap 2½ uge og vi har allerede 4 afleveringer for... bare til i næste uge :argh:

 

 

jeg er 3.g'er, da jeg var i skole 2. dag efter sommerferien, havde jeg fået de første 4afleveringer udleveret :) - sååå du pyldrer må jeg desværre konstatere :lol::doo:

 

nice blog ellers! :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

som en ekstra del af min undervisning på musikskolen, har jeg også taget imod et tilbud om gratis musikteori. Der havde jeg så første time i går, sammen med nogle andre jævnaldrende nybegyndere :) de spillede på henholdsvis klarinet, tværfløjte og klaver... og man må sige at det var ret basalt det vi startede med :P vi startede ud med lidt rytme, hvor jeg selvfølgelig havde en fordel, da jeg jo spiller trommer... :cigar:

ved min rigtige trommelektioner er jeg begyndt at spille Whole Lotta' Love (igen Led Zep) og den er både sjovere og mere udfordrende en Comunication breakdown :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Så blev vi færdige med Whole Lotta' Love og vi er så småt begyndt på Honky Tonk Woman... en dejlig klassiker fra Rolling Stones.

ud over det kører vi nogle lilletromme-øvelser, med trioler (triplets), 4-8-og-16 dele og accenter m.m :)

tror det var det her fra for nu...

snakkes :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...

Kan se det er længe siden jeg har skrevet her :whiteflag:

her på det sidste er der sket en del...

Først og fremmest har jeg været med til opstart af nyt band (YAY for mig :cigar: ). Vi mangler dog en del ting at få på plads, men vi har medlemmer og øvelokale hvilket vel er det vigtigste. det skal lige siges at jeg ikke kender de to andre ( :argh: ), men har skrevet en del over mail sammen med guitaristen og så skal vi lige mødes og snakke på lørdag.

Øvemæssigt har vi taget fat på diverse "rudiments", hvilket jo også hører til det at spille trommer :zzz: . Herudover skal jeg spille med en masse andre første-års elever, nogle lørdage de næste par måneder. Glæder jeg mig også en del til.

Lige til sidst skal jeg snart starte med køretimer -_-

Redigeret af Andreas Hansen
Link til kommentar
Del på andre sites

Kan se at jeg hist og her har skrevet specifikationer på mit sæt, men bare lige for en opsamling:

 

Bækkener:

14" Paiste pst3 Hi-Hat

16" Paiste pst3 Crash

18" Meinl M-SERIES Medium Crash

21" Sabian Signature Fierce Ride

 

Trommer:

Peace 14" snare (Bliver nok det næste jeg skal have skiftet ud :hmm: )

10" 12" og 14" Peace tammer

20" Peace Bass

 

Hardware:

En blandet landhandel bestående af Yamaha, Peace, Pearl og Premier

 

Skinde:

Remo over hele linjen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Det er noget tid siden jeg har skrevet så ville lige komme med en update...

Der er sket en del ting siden sidst, så starter bare fra en ende af ;)

Mit nyopstartede band har nu fået navn, Mount Doom, og vi starter med de første par øvegange her i marts. Er super excited på det punkt!

"Første-års holdet" er som sådan meget hyggeligt, omend ikke særlig højt niveau :ph34r: det er trods alt første-års... vi spiller sigurd barret-sange :argh:

Så er jeg blevet enig med mig selv om at man ikke kan spille for meget, så derfor har jeg sagt ja til at spille med i et harmoniorkester på sønderborg musikskole! der er liiidt mere udfordring end det med de første-års ;)

 

Her til sidst er forældrene gået i gang med fuld renovering af huset, hvilket inkludere skift til fjernvarme fra fastbrændsel. det giver desuden plads til ekstra badeværelse (i kan nok forestille jer kun at have 1 til 5 mand + 1 kvinde :ph34r: ), og jeg kan endelig få mit "musikrum" over værkstedet. alt i alt ser det ret godt ud :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Fedeste koncert EVER!!! de drenge giver den altså bare gas på en scene! og så med hele 2 supportbands... slet ikke dårligt ;) hjemme i sønderborg klokken 7:19 pga. nogle mega dårlige togtider, men trods alt genial aften/nat! så står den på skole til klokken 15:25 + skal ud at køre klokken 11... bliver skide godt xD

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 uger senere...

Tid til lidt update :)

 

Den sidste uges ti pg især den her weekend har stået på fjernvarme og total renovering af bryggers. Fjernvarmen er kommet ind, og gulvet i bryggerset er brækket op og gravet ud... Det viste sig så at en rottemor havde valgt at lave rede inde under huset, samt føde sine unger der. Derudover var et af vandrørene sprunget læk, og vandet er så sivet ind under min storebrors værelse :argh: så det skal brækkes op i morgen tidlig :( Det er heldigt at forsikringen tager sig af sådan nogle ting :cigar: forhåbentlig kan vi komme i gang med musikrum en gang i løbet af foråret/sommeren.

 

På musikfronten er jeg kommet godt i gang med harmoniorkesteret, og hygger mig med de forskellige numre :tu: I Mount Doom har vi lidt problemer med øvelokale da Sønderborghus er rimelig booket ud, så hvis der eventuelt er nogen der kender steder i Sønderborg-området (helst ikke for langt ude på Als) bliver forslagene modtaget med kyshånd!

 

Lige til sidst kunne jeg godt tænke mig at vide hvem der egentlig læser min blog :doo: ikke at det gør noget, men det kunne da være rart at vide :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå, nu har de så fået brækket gulvet op, og der er dukket et par flere ubehageligheder op :argh: rotten har åbenbart været så flittig at den har undermineret bryggerset, min brors værelse, vores badeværelse, stuen og så vi de kunne se også noget af køkkenet :whiteflag: så på tirsdag flytter vi ud en uges tid eller to, mens håndværkerne får ordnet gulvet... satans til skadedyr.. mutti er liiidt træt af det hele nu, og det kan jeg da også godt forstå :gross:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Nu har håndværkerne været godt i gang siden den 10. og er næsten færdige, det vil sige at vi forhåbentligt kan flytte ind igen på onsdag og det med splinternyt badeværelse. køkkenet har heldigvis ikke været brækket op, så det er okay :)

 

På trommefronten har vi lige haft afsluttende koncert med de der førsteårs-elever, hvilket også var min debut på scenen som trommeslager! :D var lidt nervøs, uden at det blev alt for slemt, og så var numrene jo heldigvis ikke så svære :ph34r:

 

Mount Doom er gået liiidt i stå, pga. manglende øvelokale, men der bliver arbejdet på sagen, og vi har måske fundet noget oppe der hvor de to andre bor :P og så bliver det mig der skal til at pendle :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu