Drum Dial


OFWGKTA

Recommended Posts

Hej Allesammen :).

 

Jeg vil starte med at sige, at jeg er forfærdelig til at stemme mine trommer. Jeg har forsøgt tonsvis af gange at sidde med trommerne længe, og prøvet mig frem, men kan simpelthen ikke få en tilfredsstillende lyd frem!

 

Så nu overvejer jeg at investere i en af disse Drum Dials.

 

Er der nogen der har personlig erfaring med disse, nogen der kan anbefale? :whiteflag:.

Link til kommentar
Del på andre sites

.. jeg har én og bruger den ... kan anbefales ... specielt når man mangler de 100 vis af timers erfaring andre har ... og det med at stemme bundskindet én tertz over topskindet !!! det er nemmest at måle hvis man nu ikke liige har styr på tertz og hertz og alle de andre frække ord ...

 

- om ikke andet så giver den et godt finger peg om hvor trommen befinder sig i lydbilledet ... den måler jo bare spændingen ( stramhed ) i skindet ... og når man giver alle trommer samme tilspænding i skindet ( målt med dimsen ) så det det jo trommens størrelse der giver de forskellige toner ... og så burde det spille ... med en fin tuning til afslutning ... jeg bruger den dog ikke til BDén ... men alle toms og lilletrommer ...

 

- om 100 timers stemning er det blevet meget nemmere ... siger de andre ... :cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også en og mine meninger om den er lidt delte. Den virker bedst på nye skind men uanset hvad skal man fintune efterfølgende.

Men jeg vil sige at jeg er blevet bedre til at stemme med ørerne efter at have brugt da den viser hvor stor forskel små justeringer på stemmeskruerne kan gøre og hjælper med at afsløre den den skyldige stemmeskrue hvis skidtet ikke stemmer.

Men det er vel et spørgsmål om temperament om man synes det er for dyre lærepenge

Link til kommentar
Del på andre sites

det er nemmest at måle hvis man nu ikke liige har styr på tertz og hertz og alle de andre frække ord ...

 

 

Det der med tertsen er nemt. Det handler om at finde et et stykke musik man enten hader eller elsker eller bare ligger latent bagerst i hjernen. Kort sagt et stykke musik man altid kan huske. For mit vedkommende er det de første to toner i omkvædet fra "goodbye adjø. Osv." Nummeret fra The Sound Of Music. ...og nej man kan ikke just sige at jeg elsker det nummer, det er bare nemt for mig at huske hehe. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det der med tertsen er nemt. Det handler om at finde et et stykke musik man enten hader eller elsker eller bare ligger latent bagerst i hjernen. Kort sagt et stykke musik man altid kan huske. For mit vedkommende er det de første to toner i omkvædet fra "goodbye adjø. Osv." Nummeret fra The Sound Of Music. ...og nej man kan ikke just sige at jeg elsker det nummer, det er bare nemt for mig at huske hehe. :-)

 

Ok måtte lige google det. Det de synger der er: so long, farewell. Det er en terts, så det nynner jeg når jeg stemmer hehe

Link til kommentar
Del på andre sites

har også en og købte den netop også fordi at jeg ikke var den store stemme guru.. og er det desuden heller ikke idag. Dog synes jeg at det har været et godt værktøj til at hjælpe mig med at forstå de enkelte trommer bedre at kende.

 

Blandt andet har det lykkes mig at kunne stemme mine trommer i toner med drum dial som jeg har kunne måle på min guitar tuner og har desuden der kunnet høre at de holdt tonen når jeg slog dem an. Ret sejt synes jeg selv!

 

Som de andre siger, så er den ikke godt til stortrommen af en eller anden grund, dette er også min erfaring. Så min anbefaling: køb den! om ikke andet er det sjovt legetøj. Det skal dog siges at den ikke automatisk giver dig godt lydende trommer automatisk som en guitar tuner eksempelvis gør. Selv med en drum dial i hånden, vil stadig sidde og være i tvivl og måske ikke være tilfreds med din tromme lyd.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja måske skal man tilføje at den måler spændingen man at det i sig selv ikke sikrer ensartet pitch/tone hele vejen rundt, da ujævnheder i skindet især som følge af slid, lugs, skindet kontakt med reife og reifen i sig selv har indvirkning på lyden kontra spændingen i sig selv...

 

Men ja man lærer noget om den enkelte trommes karakter og sweetspot. Jeg blev især mere opmærksom på sammenhængen og samarbejdet mellem bund- og topskind og at jeg tidligere havde undervurderet bundskindets betydning.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Det bliver ikke perfektion, men i forhold til at sidde og blive frustreret efter at have brug oceaner af tid uden at kunne få det til at lyde, er det en fin investering.

 

 

Øret og evnen til bare at stemme uden videre kommer med tiden, men der går måske nogle år før den er der.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu