Kan du noder 100% ?


Andreas Pilgaard

  

44 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind eller register dig som bruger for at stemme i denne afstemning.

Recommended Posts

Tja.. Altså... Noder til trommer er intet problem, men lige det der med klaver og toner m.m.... ;) Til gengæld har jeg tilmeldt mig undervisning i klaver til næste år, så det skal jeg nok få styr på også! :tu:

 

- Jokke

Link til kommentar
Del på andre sites

Trommenoder er ingen problem og er da ved at have rimelig styr på de andre også.. de tager bare lige et stykke tid. kender også godt til det der Prim, sekond, terts, kvart, kvint, sekst, øhh ja noget, oktav. :tu: kan ikk lige huske syv og i øvrigt ved jeg ikke om det andet er stavet rigtigt. men min lærer siger at jeg skal lære det der halløj hvis jeg skal blive til noget.. det der med paralelle tonearter og så'n... ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Trommenoder er ingen problem og er da ved at have rimelig styr på de andre også.. de tager bare lige et stykke tid. kender også godt til det der Prim, sekond, terts, kvart, kvint, sekst, øhh ja noget, oktav. :tu: kan ikk lige huske syv og i øvrigt ved jeg ikke om det andet er stavet rigtigt. men min lærer siger at jeg skal lære det der halløj hvis jeg skal blive til noget.. det der med paralelle tonearter og så'n... ;)

7 er vist et eller sibtens eller sådan noget :unsure:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan trommenoder til husbehov ( altså jeg kan læse mere end en røvballe rockrytme, men er ikke på avanceret niveau ) , har altid priorteret praksis højere end teori.

 

Ved siden af mit trommespil har jeg også mishandlet kattetarme i nogle år :tu: Derfor kan jeg da også noget teori derfra: intervaller, lidt omvendinger, nodelæsning, paralleltonearter, skalaer osv.. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...
Alle seriøse musikere burde være velfunderede nodelæsere - såvel som allle trommeslagere burde have et gedigent harmonisk og melodiskkendskab og kunne spille klaver! :cigar:

Hvor mange af de trommeslagere man ser som spiller fedt, er med i de bands vi elsker osv. kan mon noder/teori....Faktisk ikke så mange endda...Min pointe er bare at man sagtens kan spille pisse fedt og være en eminent musiker uden den store teoretiske baggrund(faktisk mener jeg at for megen teori kan skade kreativiteten, hvis man ikke formår at gå sine egne veje og istedet følger "reglerne"....)

Dermed ikke sagt at det er noget skidt at kunne....Vil da ikke benægte at jeg selv ved da selv en del og syns det er meget spændende at sætte sig ind i. Det er bare ikke et must(for en trommelager).

Til gengæld HØRELÆRE - det er et must for alle...Et uundværligt redskab i musikken! :doo:

Link til kommentar
Del på andre sites

Fisk, der er ingen fare for at det at kunne sin teori skulle kvæle ens egen kreativitet! Og teori og hørelære er SÅ tæt forbundet, faktisk en enhed, så at du overhovedet skiller det ad.....

 

Der er masser af trommeslagere i de "bands vi elsker" der kanlæse noder rigtig godt! Ikke midst i de amerikanske bands, hvor mange har det som skolelærdom på college/high school osv. Der er da undtagelser og der findes folk der er nodeblinde (svarer til ordblinde) som spiller godt alligevel, men synes du at Steve Gadd, Steve Smith, Dave Weckl, Vinnie Colaiuta, Peter Erskine, Søren Frost, Louis Bellson, Gregg Bisonette, Jeff Porcaro, Omar Hakim osv osv osv hænger på det kreative?

 

Jeg er selv en stor tilhænger af, at (musikalske) regler skal/kan udfordres og brydes i det omfang musikken kalder på det, men hvis men ikke lærer reglerne FØR man bryder dem er det kun anarki - hvilket ikke nødvendigvis er nogen genvej til kunst!

 

Der er kun en vej (mener jeg) - lær sit fag, det praktiske og det teroretiske og så skave sin stil! Jo større harmonisk indsigt og teoretisk viden man har, des større muligheder har man for at skabe selv, for des flere birkker har man at bygge med!

Jeg mener stadig, at fornægelse af at ville lære musikkens grundbegreber når man vil beskæftige sig med den er dovenskab! :cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

Kunne ikke være mere enig end anders ... Jeg har haft musikteori det sidste års tid på begynder niveau, og skal nu have det igen, samt klaver og hørelære af Hans Mydtskov, og så skal jeg have solo tromme undervisning af mr. senderovitx himself.. Så jeg får både travlt, men håber da også på at jeg kommer til at rykke mig meget næste år... Ikke mindst med nodelæsning :cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

Joooo kan da også en del teori.

Og som i skriver er trommenoder vel ikke det sværeste.

Men har også spillet guitar i mange år og gået en del op i hvordan det hele hænger sammen, så jeg vil da vove at påstå at jeg kan tage en hvilken som helst akkord på et klaver, ganske simpelthen fordi jeg har lært hvordan de opbygges, men jeg kan ikke SPILLE klaver, men om det er Dur eller Mol, 9'er eller add9'er, sus2 eller sus4 så kan jeg da tage dem, ja og harmoni lære og kadence har jeg vel også været omkring.

Og jeg synes så absolut også at trommeslagere bør lære et melodi instrument. Og det er jo også en stor fornøjelse at kunne :cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

Fisk, der er ingen fare for at det at kunne sin teori skulle kvæle ens egen kreativitet! Og teori og hørelære er SÅ tæt forbundet, faktisk en enhed, så at du overhovedet skiller det ad.....

 

Der er masser af trommeslagere i de "bands vi elsker" der kanlæse noder rigtig godt! Ikke midst i de amerikanske bands, hvor mange har det som skolelærdom på college/high school osv. Der er da undtagelser og der findes folk der er nodeblinde (svarer til ordblinde) som spiller godt alligevel, men synes du at Steve Gadd, Steve Smith, Dave Weckl, Vinnie Colaiuta, Peter Erskine, Søren Frost, Louis Bellson, Gregg Bisonette, Jeff Porcaro, Omar Hakim osv osv osv hænger på det kreative?

 

Jeg er selv en stor tilhænger af, at (musikalske) regler skal/kan udfordres og brydes i det omfang musikken kalder på det, men hvis men ikke lærer reglerne FØR man bryder dem er det kun anarki - hvilket ikke nødvendigvis er nogen genvej til kunst!

 

Der er kun en vej (mener jeg) - lær sit fag, det praktiske og det teroretiske og så skave sin stil! Jo større harmonisk indsigt og teoretisk viden man har, des større muligheder har man for at skabe selv, for des flere birkker har man at bygge med!

Jeg mener stadig, at fornægelse af at ville lære musikkens grundbegreber når man vil beskæftige sig med den er dovenskab! :tu:

Det er bare lettere at bryde reglerne hvis man ikke kan dem..... B) Man behøver bare at spille og hvis man finder noget der lyder godt så spiller man det igen....

 

Et eller andet sted er det vel meget logisk at risikoen for at blive "ukreativ" er der: Så længe du ikke kender nogen regler er din musik helt på dine præmisser, men så snart du ved at du kan gøre sådan og sådan og så kommer det til at lyde sådan og sådan er der vel naturligt en risiko for at man vælger, måske ubevidst, at gå den "nemme"vej. Selvfølgelig hører det stadig til under kreativitet, bare ikke så originalt som før.....

 

...."Der er masser af trommeslagere i de "bands vi elsker" der kanlæse noder rigtig godt! Ikke midst i de amerikanske bands, hvor mange har det som skolelærdom på college/high school osv. Der er da undtagelser og der findes folk der er nodeblinde (svarer til ordblinde) som spiller godt alligevel, men synes du at Steve Gadd, Steve Smith, Dave Weckl, Vinnie Colaiuta, Peter Erskine, Søren Frost, Louis Bellson, Gregg Bisonette, Jeff Porcaro, Omar Hakim osv osv osv hænger på det kreative?"...

- Ja MEGET! :D Ej det var gas.....Rolig nu!

 

Ups....den kom måske lidt forkert ud.....mente såmænd bare at man sagtens kan være en fed musiker uden nødvendigvis at kunne teorien bag det man laver....Tror nu stadig at der er rimelig ligevægt blandt skolede og ikke skolede slagere

 

Bare til slut...Jeg ka sagtens følge dig i det meste af det du siger, og se logikken i at jo mere man kan, jo mere har man at gøre godt med...Det er bare imod min opfattelse af musik at sige at man skal lære alle reglerne for at være en seriøs musiker. Musik er SÅ stort og det ville være ufatteligt synd hvis alle havde den samme baggrund for at gå ud og lave det de gør...Det er jo alle vi musikeres forskellighed der gør det spændende. Jeg nægter at tro at det ikke former de ting man laver hvis man har fuldstændig fat på al teorien.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu