Kan Ikke Få Denne Bløde Trommer Ud Af Mine Starclassic Kedler :/


metallica2

Recommended Posts

Hej alle!

 

Jeg har drejet og skruet, men jeg kan bare ikke få den lyd jeg søger!

 

 

Nu kan det jo være svært at "forklare" en lyd så her er et link jeg godt kunne tænke mig mine trommer lyder som:

 

Jeg ved ikke helt om det er bubinga, maple (eller hvad der ellers måtte være i Starclassic serien af træsorter) han spiller på, men mit er ihvertfald et maple.

 

Mine trommer har ikke denne "bløde" lyd som hans sæt har. Mine trommer kommer der næsten ingen tone ud af, også er de meget skærende i lyden. Det rum jeg spiller trommer i har en dårlig akustik, jeg ved ikke om det har noget at kunne sige? Nu ved jeg selvfølgelig heller ikke om ham der spiller trommer i videoen er noget han har leget med efterfølgende i Logic (eller hvad for et program han nu bruger).

 

TAK! :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Tja, tror du får svært ved sammenligne din akustiske lyd med den lyd han har der. Hvorfor?

 

Som du selv siger så er det her optaget. Og har sikkert været en tur igennem Pro Tools eller noget lignende. En del af den dybte som du snakker om, kom simpelthen fordi at du hører trommerne igennem mikrofoner.

 

Umiddelbart ser det ud til at han også spiller på Maple og ikke Bubinga - da jeg kan se at træet er lyst.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej alle!

 

... - Det rum jeg spiller trommer i har en dårlig akustik, jeg ved ikke om det har noget at kunne sige? ...

 

 

 

 

... jo det ved du godt ... det samme princip som når du synger i badeværelset og lyder guddommelig ... og så går ind i kosteskabet og det lyder ... ? anderledes ?...

 

- det betyder kolonormt meget hvilket rum du spiller i ( uden mic. ) ... prøv for sjov og lidt i alvor at slæbe dem ind i stuen ... og fyr dem af der ... eller ud under åben himmel ... eller ind i en maskinhal ...

 

- når det er skrevet, så betyder skindvalg og stemning naturligvis også deres del ... men akustik i forskellige rum betyder MEJET ... - for den måde dine ører opfatter lyden ... for selve lyden der udgår fra trommerne må jo nødvendigvis være den samme ... de første centimeter ... :huh:

 

:cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lidt det samme "problem".

 

Og ved mig er det simpelthen mit øvelokale - hvilket er virkelig træls, men igen, så snart de er med ude osv. lyder de ti gange bedre. jeg løser mit "problem" ved at øve med høreværn, lidt plat råd, men de ændre lyden i dine ører(!), så lyder dit rum som det fedeste studielokale.

 

Alt i alt, det lyder som om det er rummet der er dit problem!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej alle og tak for svarene!

 

Nej, for mit sæt er et maple :)

 

Jeg har tænkt på at fjerne akustikken helt så.

 

Hvad skal jeg bruge til at fjerne akustikken - æggebakker?

 

Jeg køber ikke det der skumgummi man kan hænge op på væggen da det koster 79kr pr. Kvadratmeter og jeg synes det er latterligt dyrt.

 

Nu har jeg også beton vægge derinde og lakeret trægulv. Kan det hjælpe og få gulvtæppe på?

 

Også lige til sidst - jeg har hørt meget om at æggebakker ikke skulle have en særlig god effekt - er det rigtigt?

 

Og kan man fjerne akustikken for meget?

 

Håber i kan hjælpe mig med alle mine spørgsmål! :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Æggebakker er 100% NO-GO! De udgør en kæmpe brandfare, og desuden er effekten stort set ikke-eksisterende.

 

Skum til 79 kr. pr. m2 lyder billigt, synes jeg. Måske er det endda for billigt, da en billig, let (lav densitet) skumplade vil dæmpe langt mindre effektivt end en tung, som er dyrere. Men du kan jo prøve dem! Husk i øvrigt, at du ikke behøver dække alle overflader. Du kan evt. starte med at sætte 2-3 m2 op på væggene og høre, hvad det gør ved lyden.

 

Det kan også hjælpe på akustikken, hvis du stiller nogle flere ting ind i rummet. Hvis det er helt tomt, opstår der let såkaldt "flutter-ekko", som slår frem og tilbage mellem væggene. Men det vil skumpladerne også hjælpe med at fjerne.

 

Man kan sagtens fjerne akustikken for meget. Et meget lyddødt rum (som i øvrigt er ekstremt dyrt at indrette) vil fjerne så meget klang, at dine trommer lyder kedelige og klangløse. Jeg spillede engang i en biograf. Der var rummet så dæmpet, at det var lige ved at være ubehageligt.

Redigeret af Drummer_Boy
Link til kommentar
Del på andre sites

Tippet med at bruge høreværn er en billig måde at få noget mere bund på når mand spiller på sit trommesæt.

 

Som de andre også nævner så er det godt at få en sofa eller noget lignene ind i rummet. Gulvtæpper er også godt.

 

Men om bedre akustik giver mere dybde i trommerne ved jeg ikke?

Link til kommentar
Del på andre sites

Tippet med at bruge høreværn er en billig måde at få noget mere bund på når mand spiller på sit trommesæt.

 

Som de andre også nævner så er det godt at få en sofa eller noget lignene ind i rummet. Gulvtæpper er også godt.

 

Men om bedre akustik giver mere dybde i trommerne ved jeg ikke?

Ja, altså jeg spiller selvfølgelig med høreværn, og som du siger giver det en god dybte, men jeg vil jo også gerne indspille også går det ikke at have et sæt der lyder som mit gør ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, altså jeg spiller selvfølgelig med høreværn, og som du siger giver det en god dybte, men jeg vil jo også gerne indspille også går det ikke at have et sæt der lyder som mit gør ;)

Så læs lige svarene igen! :) NÅR du indspiller, mic'er du trommerne op. Hvis du closemic'er trommerne, optager på ordentligt grej og får en med gode ører til at mixe det, skal de nok komme til at lyde pissefedt - hvis man altså er til klar, moderne lyd som på klippet... men alt dette forudsætter naturligvis at du kan finde ud af at stemme dine trommer.

Link til kommentar
Del på andre sites

...og så for lige at være helt vildt gnaven onkel morfar-agtig (I vil forstå det om mange år) : Det er ikke akustikken du fjerner/dæmper. Det er rummets klang el. reflektioner. Akustikken er rummets "lyd" uanset om den er helt dæmpet eller meget åben.

 

pyha det lettede. Tak og undskyld

 

Mvh

Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

med fare for at gentage mig selv selv

 

... og tilføj gerne "Basstraps" i hjørner ... hårde hjørner er "dårlige" for den gode lyd ... rockwoll pakket ind i stof .. op på væggen i hjørner og op mod loftet ...

 

... tænk bløde ting der kan ændre lydbølgernes retning ... ( det er effekten af æg i bakker ) ...

 

... den optimale klangtid er 1,6 sekund ...

 

... tænk bløde ting der kan ændre lydbølgernes retning ...

 

... de der skum dæmpere kan med fordel placeres lige bag ved der hvor du sidder ... -hvis du sidder lige foran en hård væg ...

 

... tænk bløde ting der kan ændre lydbølgernes retning ...

 

... gulvtæppe er bedre i et betonrum end det bare hårde gulv ...

 

... tænk bløde ting der kan ændre lydbølgernes retning ...

 

... træ på vægge, 2på1 eller andet brudt mønster kan medvirke til at forbedre lydbilledet ... træ har de to gode egenskaber at det både kan resonere .. og dæmpe ... på samme tid ...

 

:hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu