Tromme Ødelagt Under Fragt, Hvad Nu?


Niki Strandholdt

Recommended Posts

Forhistorie:

 

Jeg bliver kontaktet pr. mail af en person fra Østrig der ved at snuse rundt på nettet har fundet den Sonor Signature 14x8" lilletromme jeg har til salg.

Jeg er skeptisk i starten, da der jo har været en del sager med synd og bedrag fra tilsyneladende udenlandske købere/sælgere.

Efter en del mail korrespondance, hvor jeg bl.a. får tlf. nr. på vedkommende samt Facebook profil, Myspace osv. må jeg konstatere at personen virker reel.

 

Vi aftaler nu en pris, 535€ inkl. fragt og Paypal gebyrer som jeg skal betale.

Han overfører pengene med det samme, jeg pakker trommen efter, hvad jeg mener er, alle kunstens regler på mit arbejdes lager/forsendelse.

 

Trommen når frem i går og her starter mareridtet så...

 

Køber kontakter mig via mail hvor der er billeder af en knækket "bøjle" på reifen på snare siden.

Vi bliver enige om at jeg kontakter GLS som har stået for fragten ang. erstatning.

Vi skriver lige frem og tilbage og er egentlig lidt i vildrede, da en 14" 12 huls snare reife ikke ligger og flyder på ethvert gade hjørne, så den er lidt svær at prissætte i forbindelse med en evt. erstatning.

 

Jeg får flere billeder af køber af indpakning efter udpakning (han skriver at han modtager pakken uden betænkeligheder, da den ser fin og hel ud uden på), som jeg videresender til GLS' erstatnings afdeling.

De svarer tilbage i dag, i en utrolig lang mail, hvor bottom line er, at de mener at den skulle have været pakket meget bedre ind (Har pakket den på samme måde som vi pakker instrumenter til 70000,- i firmaet), så de erstatter lige præcis 0 og en prut!

 

Jeg har forinden det skrevet med køber om, at man jo nok kunne lime de afbrækkede dele på igen med 2 komponent epoxy.

Køber er også enig med mig i, at den skade der er sket på ingen måde har indflydelse på trommens funktion, ergo strainer og det hele virker som det skal.

Han spørg dog stadig om jeg er villig til at give en økonomisk kompensation, hvis GLS ikke vil erstatte noget.

 

Det ville de som skrevet ikke, så heri består mit dilemma...

 

Hvad mener I kære TS'er?

 

I kan nedenfor se skaden. Han snakker om 150-200€, hvilket jeg på ingen måder mener er rimeligt, da trommen jo er fuldt funktions dygtig.

 

Skal jeg smide penge hans vej, eller skal han lime skidtet sammen og være glad?

 

P1150309.jpg

P1150310.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Øv!

 

At lime det er en meget halv løsning - duer fint til pynt, men ikke til en brugsgenstand.

 

Hvem der skal erstatte, når nu GLS ikke vil (Og så er vi alle vist advaret mod dét firma!) er ikke så enkelt. Principielt kan man jo sige at både den ene og den anden har ansvaret.

 

Jeg har aldig købt så dyre genstande på nettet, så jeg plejer at vælge billigste fragt, som regel "un-signed for". Dermed påtager jeg mig hele ansvaret - sælger kan jo ikke gøre for at jeg er en nærigpind. Havde jeg betalt en dyr forsendelse, ville jeg nok mene at afsender var forpligtet til at sørge for at skidtet kommer helskindet frem.

 

 

Men spørgsmålet er om det er muligt at gå lidt hårdere til GLS?

 

 

Venligst

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Tænkte lige... (ikke at det er til nogen hjælp, nu når skaden er sket)... men jeg mener, at der er en måde at sende en vare på, så afsender og modtager ikke hæfter for evt. skader på varen under transport?. Mener at Postdanmark har dette tilbud til deres kunder, og hvis det også er tilfældet hos GLS (mod mere betaling selvfølgelig) så burde varen ha været sendt på denne måde, således at problemet ikke ville opstå mellem sælger og køber. Altså en form for forsikring man tegner, når varen bliver tilsendt.

 

Da det ikke er tilfældet, så hæfter afsender for de evt. udgifter ved transport, da varen tilsyneladende ikke har været forsvarligt pakket ind til at klare strabasserne - og det er min mening.

 

Håber I finder ud af en løsning på problemet.

 

/Gandrum

Link til kommentar
Del på andre sites

Den er svær...

 

Som jeg læser det er køber helt uden skyld i det skete, idet køber ikke har gennemtvunget en risikofyldt økonomiforsendelse, og pakken ingen synlige skader havde ved modtagelse. Og på den anden side har du heller ingen skyld, da du havde pakket trommen forsvarligt ind. Et eller andet sted er det vel afsenders ansvar at varen kommer sikkert frem. Du har naturligvis muligheden for helt og holdent at ignorere købers krav, eller at tilbyde en kompensation for skaden. Trommen ER mindre værd nu i salgsøjemed, men 150-200 Euro synes jeg også er for meget. Jeg ville nok tilbyde en kompensation svarende til 500 danske kr. hvis det var mig.

 

/Mugge

Link til kommentar
Del på andre sites

Eftersom der ikke er nogle synlige skader på pakken, så ville jeg gå ud fra at trommen allerede havde et svagt punkt der hvor den er knækket. Ud fra det, vil jeg mene at ansvaret er sælgers.

 

Men igen, jeg ved ikke hvordan reglerne er. På HHX lærte vi at der altid skulle aftales hvem der bar ansvaret for fragten.

 

Men jeg synes du skal smide nogle penge efter ham som kompensation. Også selvom at det kan virke som et overkill fra din side.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er jo ikke noget overraskende i, at GLS ikke er interesseret i at betale. Jeg synes dog ikke du skal give op så hurtigt. De kan jo til enhver tid hævde, at en pakke skulle have været pakket bedre ind, men prøv at stik lidt til det. Det kan godt være, at de skriver lange mails med kringlet jurasprog, men det skal du ikke bekymre dig om.

 

Hvis både du og modtager meddeler, at trommen var pakket godt ind, men at noget alligevel var i stykker, så må du/I stå bedre. Hvordan pakkede du den egentlig?

 

Jeg synes helt klart at GLS skal punge ud. Ikke før den mulighed er fuldstændig udtømt ville jeg overveje en plan B.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Øv!

 

At lime det er en meget halv løsning - duer fint til pynt, men ikke til en brugsgenstand.

 

Hvem der skal erstatte, når nu GLS ikke vil (Og så er vi alle vist advaret mod dét firma!) er ikke så enkelt. Principielt kan man jo sige at både den ene og den anden har ansvaret.

 

Jeg har aldig købt så dyre genstande på nettet, så jeg plejer at vælge billigste fragt, som regel "un-signed for". Dermed påtager jeg mig hele ansvaret - sælger kan jo ikke gøre for at jeg er en nærigpind. Havde jeg betalt en dyr forsendelse, ville jeg nok mene at afsender var forpligtet til at sørge for at skidtet kommer helskindet frem.

 

 

Men spørgsmålet er om det er muligt at gå lidt hårdere til GLS?

 

 

Venligst

 

Jon

 

Ud fra den mail jeg har modtaget fra GLS, tror jeg ikke der er meget mere at komme efter.

 

 

Det er så mig der har betalt fragten og selvfølgelig skævede jeg til hvor det var billigst, da det trods alt koster en del at sende en 9 kg tung tromme gennem Europa.

Jeg har tidligere benyttet GLS uden problemer (der har selvfølgelig heller ikke været noget der gik i stykker).

 

Som flere af jer skriver, så kan det umiddelbart være lidt lakrids at sige om det er mit eller købers ansvar.

Jeg kan sagtens se det fra hans sted, at det er super ærgeligt at give penge for noget som så er defekt. Men igen, den er jo ikke mere defekt end at den er 100% funktionel.

 

På sin vis kan jeg godt acceptere hans ønske om en kompensation, men mener bare ikke den skal op i 1000 kroners klassen...

Han har trods alt stadig fået trommen til en god pris i forhold til hvad de ryger for på Ebay.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ud fra den mail jeg har modtaget fra GLS, tror jeg ikke der er meget mere at komme efter.

 

Altså... De ville da være dumme, hvis de efterlod dig med et indtryk af, at der var mere at rafle om. Men hvorfor skulle der ikke være det? Er det 100% åbenlyst at deres fragtmænd ikke har behandlet pakken med tilpas omhu? Hvordan kan de garantere dig det?

Link til kommentar
Del på andre sites

Æv for en træls situation.

Du har sikkert pakket den forsvarligt, hvorfor skulle du også andet? Du er jo ikke interesseret i, at den skulle komme beskadiget frem.

 

Men om kompensationen skal være så stor, ved jeg ikke, men hvis køber kræver, at den skal være fejlfri, så kan du evt tilbyde at tage den tilbage. Og køber skal selvfølgelig være indstilet på at betale fragt.

 

Det er sgu en speget sag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ud fra den mail jeg har modtaget fra GLS, tror jeg ikke der er meget mere at komme efter.

Nej det tror jeg heller ikke. GLS kan ikke påtage sig ansvaret, da pakken er sendt UDEN forsikring.

 

Det er så mig der har betalt fragten og selvfølgelig skævede jeg til hvor det var billigst, da det trods alt koster en del at sende en 9 kg tung tromme gennem Europa.

Jeg har tidligere benyttet GLS uden problemer (der har selvfølgelig heller ikke været noget der gik i stykker).

Det er nemt at være bagklog, men man skal ALTID ved afsendelse af omkostelige varer, sikre sig at noget kan gå i stykker. Det er Murphys Lov om igen

 

Som flere af jer skriver, så kan det umiddelbart være lidt lakrids at sige om det er mit eller købers ansvar.

Jeg kan sagtens se det fra hans sted, at det er super ærgeligt at give penge for noget som så er defekt. Men igen, den er jo ikke mere defekt end at den er 100% funktionel.

Det er irrelevant, da varen stadig er af en ringere kvalitet, end da køber betalte varen.

 

På sin vis kan jeg godt acceptere hans ønske om en kompensation, men mener bare ikke den skal op i 1000 kroners klassen...

Han har trods alt stadig fået trommen til en god pris i forhold til hvad de ryger for på Ebay.

Prisen er også irrelevant, da køber har ret til at blive kompenseret i forhold til hvad det vil koste at få trommen repareret så den er tilsvarende den han købte. Det er ikke rimeligt, at køber skal betale ekstra i forhold til trommens stand, da han købet den.

Redigeret af Gandrum
Link til kommentar
Del på andre sites

Ud fra den mail jeg har modtaget fra GLS, tror jeg ikke der er meget mere at komme efter.

Nej det tror jeg heller ikke. GLS kan ikke påtage sig ansvaret, da pakken er sendt UDEN forsikring.

Mht. forsikring, så er pakker hos GLS forsikret op til 4500,- Det er dog stadig en vurderingssag fra deres side om man er berettiget til erstatning.

 

Det er så mig der har betalt fragten og selvfølgelig skævede jeg til hvor det var billigst, da det trods alt koster en del at sende en 9 kg tung tromme gennem Europa.

Jeg har tidligere benyttet GLS uden problemer (der har selvfølgelig heller ikke været noget der gik i stykker).

Det er nemt at være bagklog, men man skal ALTID ved afsendelse af omkostelige varer, sikre sig at noget kan gå i stykker. Det er Murphys Lov om igen

Som skrevet, vi pakker instrumenter til over 70000,- i værdi på den måde på mit arbejde, så selv med Murhpys Lov i mente, mener jeg ikke det kunne være gjort bedre

 

Som flere af jer skriver, så kan det umiddelbart være lidt lakrids at sige om det er mit eller købers ansvar.

Jeg kan sagtens se det fra hans sted, at det er super ærgeligt at give penge for noget som så er defekt. Men igen, den er jo ikke mere defekt end at den er 100% funktionel.

Det er irrelevant, da varen stadig er af en ringere kvalitet, end da køber betalte varen.

jeg kan vel heller ikke garantere at en 23 år gammel tromme kan holde til alt?

Hvis trommen har været svag det pågælende sted, har jeg jo ikke kunnet se det.

 

På sin vis kan jeg godt acceptere hans ønske om en kompensation, men mener bare ikke den skal op i 1000 kroners klassen...

Han har trods alt stadig fået trommen til en god pris i forhold til hvad de ryger for på Ebay.

Prisen er også irrelevant, da køber har ret til at blive kompenseret i forhold til hvad det vil koste at få trommen repareret så den er tilsvarende den han købte. Det er ikke rimeligt, at køber skal betale ekstra i forhold til trommens stand, da han købet den.

Så fordi en ny reife er umulig at fremskaffe, så er det ok at køber sætter en fiktiv pris? Ja, trommens stand er kosmetisk forringet, men efterkommer jeg hans "krav" ender han med en fuldt funktionsdygtig Sonor Signature lilletromme til en pris af 2000,- Det har jo ingen gang på jord.

 

 

Jeg kan efterhånden godt sætte mig ind i, hvorfor flere og flere ikke gider sende ting, hverken til udlandet eller i DK.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Det afgørende punkt er efter min mening hvem der tog beslutningen om en forsendelse uden forsikring.

 

Solgte du varen inkl. forsendelse og valgte en billig forsendelse, hænger du på den.

 

Hvis det var ligesom mine ebay-handler, hvor varen har en pris og forsendelsen aftales efter købers ønske - så hænger køber på den.

 

 

Og så er det desværre ligegyldigt hvad skaden koster - og om trommen er funktionsdygtig. Den skal bare laves, så den svarer til den vare køber besluttede sig for.

 

ØV på dine vegne! Sådan en Sonor-reife er garanteret møghamrende dyr.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Det afgørende punkt er efter min mening hvem der tog beslutningen om en forsendelse uden forsikring.

 

Solgte du varen inkl. forsendelse og valgte en billig forsendelse, hænger du på den.

 

Hvis det var ligesom mine ebay-handler, hvor varen har en pris og forsendelsen aftales efter købers ønske - så hænger køber på den.

 

 

Og så er det desværre ligegyldigt hvad skaden koster - og om trommen er funktionsdygtig. Den skal bare laves, så den svarer til den vare køber besluttede sig for.

 

ØV på dine vegne! Sådan en Sonor-reife er garanteret møghamrende dyr.

 

 

Jon

Okay - det kan ikke siges mere rigtigt end ovenstående :tu:

 

Sælger har jo andensteds givet tilkende, at varen blev sendt på den billigste måde, men spørgsmålet er så, om det er med købers accept??? :doo:

 

Og igen... (som også Jon skriver)... så skal trommen bare laves så den er tilsvarende den køber købte - og det udenset pris.

 

Bad luck, men at sende uden forsikring er noget lort. Det er vigtigt, at sikre sig at fragtselskabet står 100% for evt. skade ved transport.

Redigeret af Gandrum
Link til kommentar
Del på andre sites

Ham Østrigeren er uden skyld men det er du og GLS ikke. Bed ham østrigeren finde en erstatningsdims på Ebay og betal hvad den koster.

 

Surt røv! Men den eneste der intet har gjort galt er altså køber.

 

Kan han/du ikke finde en dims der passer skal han have 500-1000 kr synes jeg.

 

Peace!

Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes at Seitan har 100% ret.

 

Et fragtfima vil altid prøve at sno sig uden om at udbetale erstatning. Det æder jo en del af deres fortjeneste hver gang. Jeg har haft samme oplevelse med en pakke jeg fik fra USA, og der fik jeg også et brev, hvor der stod at varen ikke havde været pakket forsvarligt ind, så det er bare deres standardsvar.

 

Jeg synes ikke, at du skal give op endnu, men fortælle dem, at du lever af at pakke instrumenter og derfor ved hvad du har med at gøre. BUM

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis GLS' pakker er forsikret op til 4500 kr. forstår jeg ikke, hvorfor det ikke er værd at få dem til at betale? Der ud over er jeg enig i, at køber jo selvfølgelig er uden skyld i sagen, så det bør ikke gå ud over ham.

 

Hvis du ender med at betale ham en kompensation ville jeg finde 5-600 kr. rimeligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg kan ikke finde den i Sonors reservedelskatalog, men mon ikke de kan finde en - for en pris?

 

Jeg ville skrive en mail til fabrikken og høre ad.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Øv for en muggen røv-oplevelse!

 

Jeg tænker to ting:

 

1) Har GLS noget på skrift om hvordan en 'forsvarlig' indpakning ser ud og har du pakket i overensstemmelse med det?

 

2) Har du selv en forsikring (sådan noget husstand eller indbo eller hvad det hedder) og kunne den tænkes at dække?

 

Jeg har selvfølgelig hverken indsigt i- eller erfaring med sådanne sager. Men mon ikke det ville være besværet værd at spørge om en pris hos Sonor og så lige prøve en gang til at lægge regningen hos GLS? Måske gennem en advokat.

Det kunne vel tænkes at hvis en ny koster en tusindkroneseddel så hoster de op med en plov?

 

Det kan også være at dit eget forsikringsselskab orker at dække den for dig og selv tage slagsmålet med GLS.

 

Held og lykke og husk at fortælle hvor den ender.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis der intet var at se på pakken da han modtager den og skriver under på at modtage den, hvem kan så vide om han har tabt den da han pakker ud ?

 

Se, nu vælger jeg generelt at tro det bedste om folk, men ja tanken har strejfet mig.

Det ville jo for ham være en utrolig billig måde at få et tromme på. Men tror nu ikke det forholder sig sådan i dette tilfælde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Niki, nu skriver du lige til Gerd hos ST drums. Han plejer at have snablen nede i Sonors tønde og han må om nogen kunne undersøge om det er muligt at finde en tilsvarende.

 

Det er en rigtig ærgerlig situation du er havnet i, men det bliver aldrig købers skyld, med mindre han, som andre også har nævnt, specifikt har bedt om den type forsendelse. Jeg syntes at du skal ringe til GLS! man kan sq ikke afvise en sådan anmeldelse og fortsat lege hoppebold med andre menneskers pakker!

 

TNT er i øvrigt lige så slemme til det med at smadre pakker. Fik et sæt hjem fra England. Først blev pakken flået i stykker i Bristol og senere igen i Antverpen eller hvor det nu var i Holland.

 

Held og lykke med det hele...

 

Nimbas

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu