Blog Omkring Bygning Af Tromme.


jepperask

Recommended Posts

Hey TS!

 

Så er tiden kommet til at jeg vil igang med at bygge min lilletromme.

Jeg er forholdsvis noob på punktet, men har i forbindelse med bygningen af trommen tænkt mig at føre en blog over processen. Dertil havde jeg tænkt mig løbende at stille spørgsmål når jeg når til nye forhindringer.

 

I kan finde min blog på www.jeppe-rask.dk

 

I skal være velkomne til at kommentere inde på selve siden. :-)

 

Men som i kan læse inde på bloggen, så er første punkt at tegne trommen i 3D, da jeg gerne vil have en visuel tegning af gå ud fra.

 

Andet punkt er så at designe trommen. Jeg har netop lavet et nyt indlæg omkring antallet af lugs.

 

Byd endeligt ind med kommentare, da det også motiverer meget at der er nogle der lytter. :-)

 

/Jeppe "blogger". :-)

Redigeret af jepperask
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det er rigtigt nu i siger det. Reifer skal vel støbes, og må være det sværeste af lave.

- Men jeg må lige undersøge forskellige steder.

 

Programmet: Autodesk 3DS Max, kan downloades gratis her: http://students.autodesk.com/, så længe du altså er studerende. Prøv dig frem, det er et rigtigt godt program, men det kræver meget at 'mestre'! ;-)

Redigeret af jepperask
Link til kommentar
Del på andre sites

Utraditionelt antal lugs løses nemmest hvis du sætter single flange reifer på .. Så er det jo claws der holder reifen og de er ligeglade med antal :-)

 

Genialt! Tak!

Men jeg synes nu de ser en smule tynde ud.. Som om at stikken ville blive flænset ved rim-shot. Men det er nok bare billedvinklen.

 

Så holder planen om de 11 lugs endnu!

Link til kommentar
Del på andre sites

For at kunne bygge en tromme kræver det en del inspiration.

 

Det tætteste jeg er lige nu, er at den skal ende med at se sådan her ud:

example_1.jpg

 

Eller alá Black Panther.. Den som er sort med guld hardware.

 

Bør man ikke kunne få de træreifer, uden huller? For så ville jeg jo også kunne løse problemet med de 11 lugs. Men hvordan man så lige laver de huller, må jo være endnu et punkt til dagsordenen. ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Man har fem min. Til at ændre et indlæg, derefter må man stå ved sine udtalelser eller bare følge op med et indlæg med tilføjelser eller lignende.

:)

 

/Frederik

Fair nok.. Men er det så smartest at jeg bruger min hjemmeside som den 'opdaterede' eller er det lettest hvis jeg bare poster nye indlæg når der kommer noget nyt? :-)

 

/Jeppe

Link til kommentar
Del på andre sites

Nemmest ville nok være at bruge en tråd i selvbygger delen på trommeslageren.dk ;-)

 

Ang reifer så fås de ikke uden huller.. Men du kan jo lave den med reifer a la stortromme... Se på Ayotte trommer... Eller det Premier Signia 75 jubilæums sæt der er til salg herinde pt :-)http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?showtopic=66114

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Men som Silverston antyder, så kommer et ulige antal lugs til at bøvle lidt på en lilletromme, ihvertfald designmæssigt.

 

Vi er jo vant til, at strainer og butt-end sidder midt mellem 2 lugs - det ser pænt ud, og der er plads til mekanikken.

 

Det kan du jo så IKKE gøre, da du så vil skulle sætte butt-end midt i en lug....

 

 

Meget sjov tanke, det med de 11 lugs - men hvorfor? Det kan jo ikke ses at der er 11, med mindre man sidder på din plads og ser ned på den.

 

Er det ikke bare en lidt fjollet idé?

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Nemmest ville nok være at bruge en tråd i selvbygger delen på trommeslageren.dk ;-)

 

Ang reifer så fås de ikke uden huller.. Men du kan jo lave den med reifer a la stortromme... Se på Ayotte trommer... Eller det Premier Signia 75 jubilæums sæt der er til salg herinde pt :-)http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?showtopic=66114

 

Ja, jeg må lige se om jeg kan få den flyttet af en admin, ellers må jeg lave en ny (havde ikke set der var et forum om selvbyggeri).

 

Mht. reifen, så er det også det jeg har overvejet. Altså Single Flange Reife, og det er det jeg går efter, hvis jeg ikke kan få sådan en træ-reife.

 

Men som Silverston antyder, så kommer et ulige antal lugs til at bøvle lidt på en lilletromme, ihvertfald designmæssigt.

 

Vi er jo vant til, at strainer og butt-end sidder midt mellem 2 lugs - det ser pænt ud, og der er plads til mekanikken.

 

Det kan du jo så IKKE gøre, da du så vil skulle sætte butt-end midt i en lug....

 

 

Meget sjov tanke, det med de 11 lugs - men hvorfor? Det kan jo ikke ses at der er 11, med mindre man sidder på din plads og ser ned på den.

 

Er det ikke bare en lidt fjollet idé?

 

 

Jon

 

Som jeg har skrevet på selve bloggen, jamen så kunne det være sjovt at lave en utraditionel tromme. Og princippet med at man ikke skal stemme over kryds, men til de 2 modsat siddende, kunne jo også være sjovt at 'studere'. Men jeg er stadig i den fase hvor jeg først og fremmest skal vide dens design, inden jeg begynder at bestille hjem. Så nu ser jeg alle muligheder som åbne, og så må jeg jo se om mine idéer bliver elimineret af realiteten. :-)

Redigeret af jepperask
Link til kommentar
Del på andre sites

Den største forhindring er stadig hvordan seiding-systemet skal fungere, når der nu ikke er plads til den, pga den ekstra lug.

Men en mulighed, kunne være være at sætte seiding-systemet i toppen, istedet for. (er brugt meget på marchtrommer).

 

Denne her bør kunne klare det. Det betyder så at selve "Straineren" skal sidde hvor der er plads, og så skal den anden ende sættes fast hvor der modsat også sidder en lug. Det bliver svært at kringle sammen, men burde ikke være umuligt.

40:60.gif

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er kommet en ny løsning.. HVIS du kan gå med til 8 lugs i bunden.. Se her:

 

http://stdrums.de/special/imagespecialhardware/parallel.JPG

 

Ellers kan du hurtigt designe en mulighed for at montere seiding system på/mellem lugs?.. Monter en træplade som sidder fast på lugs eller stemmeskruer og monter systemet på den?

 

Men det er mere besværligt end godt med ulige antal stemneskruer.. Så dEt skal ikke være for lyden du gør det

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu du nævner løsningen med seiding under slagskindet.. Jeg er selv i besiddelse af en marchtromme med dobbelt seidingsystem. Det under slagskindet er givetvis magen til det du illustrerer. Det er en anden lyd end den du får med seiding under budskindet! Den er markant anderledes. Så der ville jeg sige at det kun skulle være løsningen, hvis det var den specifikke lyd som var din interesse.

 

Just my five cents..

/Frederik

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu