Tinnitus, Høretab Og Lydfølsomhed


kajser

Recommended Posts

Hej TS,ere

Allerførst glædelig jul og håber at i har fået det i ønskede jer af julen og ditto gaver :-)

For 22 år siden fik jeg ved en arbejdsskade (ikke musik) erhvervet mig en skade på ørene iform af ovenstående i overskriften. Jeg var selv uden nogen former for skyld idet, men ikke desto mindre var det træls at lægge drømmen om musik mere eller mindre på hylden. Har dog spillet i årenes løb med formstøbte ørepropper, men dog haft ufrivillige pauser i årenes løb pga at tinnitussen blev for generene. Jeg har de sidste to måneder været i stilstand og ikke rørt trommerne hvilket jeg savner vildt meget. jeg går i tinnitus-behandling nu, samt at jeg er skrevet op til høreapparater med hvid støj indlagt..

Er der nogen af jer derude der har særligt gode erfaringer med nogle bestemte in-ears eller andre ting der fungerer godt sammen med tinnitus, høreappararter eller lignende?

Jeg er rimeligt "skræmt" ved tanken om måske at skulle lægge det hele på hylden for altid..det er en stor del af min livs-kvalitet..desuden er det undeligt at have høre-apparat og være trommeslager..går med nogle pt for at prøve det..ikke fedt..men i samtaler hjælper de..tager dem ud hvis jeg skal spille da dette ikke fungerer sammen..håber at kunne finde en løsning på noget der gør at tinnitussen træder i baggrunden og musikken kan nydes igen bag trommerne ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej TS,ere

Allerførst glædelig jul og håber at i har fået det i ønskede jer af julen og ditto gaver :-)

For 22 år siden fik jeg ved en arbejdsskade (ikke musik) erhvervet mig en skade på ørene iform af ovenstående i overskriften. Jeg var selv uden nogen former for skyld idet, men ikke desto mindre var det træls at lægge drømmen om musik mere eller mindre på hylden. Har dog spillet i årenes løb med formstøbte ørepropper, men dog haft ufrivillige pauser i årenes løb pga at tinnitussen blev for generene. Jeg har de sidste to måneder været i stilstand og ikke rørt trommerne hvilket jeg savner vildt meget. jeg går i tinnitus-behandling nu, samt at jeg er skrevet op til høreapparater med hvid støj indlagt..

Er der nogen af jer derude der har særligt gode erfaringer med nogle bestemte in-ears eller andre ting der fungerer godt sammen med tinnitus, høreappararter eller lignende?

Jeg er rimeligt "skræmt" ved tanken om måske at skulle lægge det hele på hylden for altid..det er en stor del af min livs-kvalitet..desuden er det undeligt at have høre-apparat og være trommeslager..går med nogle pt for at prøve det..ikke fedt..men i samtaler hjælper de..tager dem ud hvis jeg skal spille da dette ikke fungerer sammen..håber at kunne finde en løsning på noget der gør at tinnitussen træder i baggrunden og musikken kan nydes igen bag trommerne ;-)

 

Jeg har svag tinnitus. Ikke meget, men lidt er der. Det skyldes at jeg ind til jeg var 16, spillede helt uden nogen form for beskyttelse. Jeg spiller hver dag i mange timer og bruger de normale orange ørerpropper samt lukkede hovedtelefoner udenpå. Dette kan virke som meget dæmpning, men ens ører justere ligesom ''efter det''. Derfor har jeg intet problem med at spille dynamisk heller. Så jeg går stadig benhårdt efter musikerdrømmen.

- btw. når jeg spiller til musik bruger jeg monitors eller in-ear formstøbte monitors (igen med de lukkede hovedtelefoner udenpå.

 

Håber det hjælper :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har selv problemet. Opgav af samme årsag alt musik for ca. Tre år siden. Det holdt bare ikke og jeg har valgt at ofre noget af mit helbred for at beholde musikken. Gør selvfølgelig hvad jeg kan for at beskytte min hørelse, med diverse propper. Men vigtigst beskytter jeg min hørelse også i de situationer, hvor jeg ikke selv spiller (koncerter, arbejde m.m.). Det er nok kun dig selv, som kan afgøre hvor drastisk dit forhold til trommerne skal være og selv om du kan søge råd hos fagfolk (læs: læger), så er det min opfattelse at tinnitus ikke er en eksakt videnskab. Held og lykke med det.

 

 

jan

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige et lille indspark af "lægelig" art:

Jeg har flere gange konsulteret Kelun Wang på Vesterbro i Aalborg, dog mest med ryg- og nakkesmerter.Et af hans specialer er akupunktur mod Tinitus (!)

Kan se, du er fra Vrå, så det er ikke så langt ... - se www.kelunwang.dk

/ Jess

 

avatar-104.php

Link til kommentar
Del på andre sites

Overskriften tinnitus, høretab og lydfølsomhed skal jeg lige forstå rigtigt. Man kan sagtens rammes af blot én af de tre ting, som f.eks. få lidt nedsat hørelse uden at få hyletone eller speciel lydoverfølsomhed. Alle tre ting på en gang må være ganske ubehageligt.

 

På musikskolen opfordrer jeg alle elever til at tilpasse deres spil lokalets beskaffenhed, hvilket jeg også selv prøver på, når jeg øver.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej..

 

Tak for jeres svar :-)

Jeg er ramt af alle 3 dele og ja..ikke behageligt, til tider er det dog moderat, men andre gange er det med fuld styrke både mht. hyletoner/brummen etc. og ditto lydfølsomhed. Høretabet er blevet en smule større siden skaden opstod for 22 år siden, dog ikke væsentligt værre, hvilket vidner om at jeg har/er ganske god til at beskytte mine ører. Jeg er som tidligere nævnt under behandling hvori der indgår øvelser i at ignorere "faresignalerne" som hjernen konstant bombaderer ens system med, dette hjælper faktisk til en vis grad. jeg har læst om Akupunktur også Kelun Wang og har overvejet dette også. Jeg har i mange år spillet med de formstøbte samt alm. høreværn, men flere frekvenser er nærmest væk..også i dagligdagen da min høreskade og ditto tinnitus ligger i samme område, så lige nu er det med at fremhæve mellemtone og diskant i høre apparaterne, da megen tale ligge i dette område, men godt nok en skinger fornemmelse.Problemet er lige nu at komme igang med at spille igen med et eller andet der gør at jeg kan høre det meste både alle andre men så sandelig også mig selv, jeg har overvejet flere ting men kan af gode grunde ikke have høreappararter indeni høreværn, in-ears m.v.. men istedet tage mine formstøbte på og have monitor ved siden af, ikke den fedeste løsning da jeg føler at jeg virkelig går glip af meget i muskken..heldigvis er jeg af den opfattelse at dynamikken ikke må forsvinde selvom jeg har disse problemer, men kan ikke helt lade være med at tænke på fremtiden. Havde for nogle år siden en meget stor pause på flere år hvor jeg nærmest havde "abstinenser" af at undvære det jeg elsker mest udover familien..hvor var det dog skønt at komme igang igen med at spille..men ja..der er jo en risiko..og den er jeg noget betænkelig ved pt..håber andre har gode inputs og gode ideer..de er ihvertfald meget velkomne.. ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kaj

 

Spændende emner du der tager op. Jeg bruger selv høreapparater, da jeg har et høretab på 40-45%. Udover dette har jeg en anelse tinnitus. Høreapparaterne "fjerner" dog det værste af dette, så det oplever jeg kun, når jeg ikke benytter disse, og når der er helt stille.

 

Mit høretab har iøvrigt intet med musik at gøre, men er arveligt (som efter lægernes forklaring, sagtens kan sprigen seks generationer over). -_-

 

Til øvning med bandet bruger jeg også formstøbte ørepropper, fra Rexton. Pt med filter på 15 db, men overvejer at skifte til 9 db, da det godt kan blive lidt "indelukket".

 

Jeg har desværre ingen erfaring med in-ear, men jeg er overbevidst om, at de ville hjælpe i min situation. Arvelige/mit høretab ligger i taleområdet, så sangen kan tit forsvinde helt. Nu har jeg ingen deciderede planer om at gå musik-vejen, men i såfald ville jeg ikke tøve med at anskaffe in-ears, så jeg selv kan bestemme, hvad jeg har brug for af mix. Vi er på et hygge niveau, så det behøver ikke være helt i top..

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kaj

 

Spændende emner du der tager op. Jeg bruger selv høreapparater, da jeg har et høretab på 40-45%. Udover dette har jeg en anelse tinnitus. Høreapparaterne "fjerner" dog det værste af dette, så det oplever jeg kun, når jeg ikke benytter disse, og når der er helt stille.

 

Mit høretab har iøvrigt intet med musik at gøre, men er arveligt (som efter lægernes forklaring, sagtens kan sprigen seks generationer over). -_-

 

Til øvning med bandet bruger jeg også formstøbte ørepropper, fra Rexton. Pt med filter på 15 db, men overvejer at skifte til 9 db, da det godt kan blive lidt "indelukket".

 

Jeg har desværre ingen erfaring med in-ear, men jeg er overbevidst om, at de ville hjælpe i min situation. Arvelige/mit høretab ligger i taleområdet, så sangen kan tit forsvinde helt. Nu har jeg ingen deciderede planer om at gå musik-vejen, men i såfald ville jeg ikke tøve med at anskaffe in-ears, så jeg selv kan bestemme, hvad jeg har brug for af mix. Vi er på et hygge niveau, så det behøver ikke være helt i top..

 

Jeg bruger formstøbte øre-propper fra AKU med 15/25 db dæmning, men fælles for dem begge er at ingen sang kan høres andet end en mudret brummen ( sikkert ikke propperenes skyld, men skaden)...min skade opstod da jeg var indkaldt som værnepligtig og var på skydeøvelse med TMG hvor der belv skudt på begge sider af mig selvom der endnu ikke var afgivet odre herom...træls da vi der var på begge sider endnu ikke havde fået propperne i ( ordre herom afgives ligeså )og vi derfor stod og ventede på de to ordrer og pludselig brager det løs..så var det sket..! Havde altid drømt om at gå musikvejen....men istedet er det blevet mere til "hygge-plan" uden dog at gå på kompromis med at vi vil have det til at lyde godt samt have dynamikken og humoren i højsædet..nu arbejder jeg istedet som pædagog med musik som speciale og abejder mere med kobling imellem det musiske og det musikalske hvori følelser og følelsen af at høre til i fællesskabet hersker. Det er meget spændende og stomp og andre sjove ting indgår deri, men et eller andet sted kunne det stadig have været fedt at spille mere på det private plan fremfor at have det mere eller mindre som et redskab i det daglige med arbejdet. Lige nu er der dog tilstand netop pga. af min tinnitus er forværret..men satser meget på at komme igang igen, da jeg mener at musik skal fremmes og ikke nedskæres på..det er jo en af kilderne til glæde og hvem vil ikke gerne være glad...? Jeg vil ihvertfald gerne..! tror at jeg vil kigge nærmere på in-ears også til øve brug..nogen der har specielt gode/dårlige erfaringer med diverse in-ears sæt og set-ups..?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg lytter lige med på sidelinjen. Jeg lider også af tinnitus, høretab og lydoverfølsomhed, også i +20år.

Har også tænkt på in ears, men når man er lydfølsom kan det da ikke være sagen at have lyd direkte in i øret- jeg tænker, hvad nu hvis der skulle komme noget feedback mens man sidder og spiller- det er nok min værste frygt- så hellere have en monitor stående på gulvet- den kan selvfølgelig også feede, men det er ikke direkte ind i hjernen. Vi kender sikkert allesammen folk med høreapperater der hyler uden de selv lægger mærke til det. Jeg ved ikke om det er et problem i virkeligheden- nogen må have erfaringer på området. Venter spændt!

Hvad går øvelserne om at ignorere faresignalerne ud på?

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi kender sikkert allesammen folk med høreapperater der hyler uden de selv lægger mærke til det. Jeg ved ikke om det er et problem i virkeligheden- nogen må have erfaringer på området. Venter spændt!

Hvad går øvelserne om at ignorere faresignalerne ud på?

 

Dette skyldes feedback i apparaterne (mellem højtaler og mikrofon). Det sker specielt for ældre personer, hvor megen forstærkning kræves, og oftest i ældre apparater. I mine nye apparater Widex, Clear sidder højtaleren inde i selve øret, og feedback er praktisk talt umuligt.

 

Mange mennesker er skræmte af at få høreapparater, men jeg kan kun sige, at det virkelig giver livskvalitet. Selvfølgelig er det i nogens tilfælde tegn på alderdom, men jeg fik mine i en alder af 19 år, og har kun været glad for dem.

Jeg synes, at hvis man går med en mistanke om hørenedsættelse, er det bare med at få det undersøgt, og få fat i nogle af de lækre hjælpemidler, som kan anskaffes (gratis, staten betaler gildet). :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

... arhhh nu kan jeg ikke lige finde den rigtige tråd ... men mener det er medlem Niki der har in-ears med en lille mixer hvori der er indbygget en "limiter" så man ikke risikerer feedbacken ... skyd mig om jeg ikke mener han også har den model hvor der sidder et "røv-massage-apparat" .. - såén en basforstærker rystedims på trommestolen ...

 

- det koster sæføli kassen ... men det må være det ultimative set-up ... inears - mixer med begrænser - bas frekvenser i stolen ...

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg skal fandeme ikke sætte mig i sådan en elektrisk stol! Har hæmorideproblemer nok efter 40 år på smalle cykelsadler og 30 på 2-cylindrede motorcykler...

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

... arhhh nu kan jeg ikke lige finde den rigtige tråd ... men mener det er medlem Niki der har in-ears med en lille mixer hvori der er indbygget en "limiter" så man ikke risikerer feedbacken ... skyd mig om jeg ikke mener han også har den model hvor der sidder et "røv-massage-apparat" .. - såén en basforstærker rystedims på trommestolen ...

 

- det koster sæføli kassen ... men det må være det ultimative set-up ... inears - mixer med begrænser - bas frekvenser i stolen ...

 

Hvae.. Øh. Er det den her du tænker på, Grevens? Tråd.

 

Godt nytår.

/Frederik

Link til kommentar
Del på andre sites

... arhhh nu kan jeg ikke lige finde den rigtige tråd ... men mener det er medlem Niki der har in-ears med en lille mixer hvori der er indbygget en "limiter" så man ikke risikerer feedbacken ... skyd mig om jeg ikke mener han også har den model hvor der sidder et "røv-massage-apparat" .. - såén en basforstærker rystedims på trommestolen ...

 

- det koster sæføli kassen ... men det må være det ultimative set-up ... inears - mixer med begrænser - bas frekvenser i stolen ...

 

Hellere hæmorrider end tinnitus- eller måske sådan en røvryster ligefrem kan intensivere peristaltikken:hmm: - der er måske et sekundært perspektiv.

Nåmmen har kigget lidt på de forskellige in-ear systemer og kan se de fleste kan klare lydtryk op til 124db- det er på jetfly niveau- med eller uden limiter! Der er selvfølgelig ingen der siger man skal spille så højt, men i forhold til at lyden er direkte i øret og alt efter hvor meget propperne dæmper, hvor meget skader det så hørelsen?

Vi spiller ikke sindssygt højt i bandet- så alt efter akustikken på et job, tilpasser vi lyden så godt som muligt- hvilket gør at jeg ikke altid spiller med propper (Rexton formstøbte -15db). Når jeg bruger dem, har jeg lagt mærke til at de andre råber i stedet for at tale normalt i pauserne, samt at de som regel beder om mere monitor i løbet af aftenen!! Jeg mener, når alt er ok til lydprøven, så må det være et skråplan der udvikler sig i løbet af aftenen, uden de selv lægger mærke til det.

Kan in-ears mon ændre på det fænomen og hvad skal man være opmærksom på som ny bruger?

Link til kommentar
Del på andre sites

Dette skyldes feedback i apparaterne (mellem højtaler og mikrofon). Det sker specielt for ældre personer, hvor megen forstærkning kræves, og oftest i ældre apparater. I mine nye apparater Widex, Clear sidder højtaleren inde i selve øret, og feedback er praktisk talt umuligt.

 

Mange mennesker er skræmte af at få høreapparater, men jeg kan kun sige, at det virkelig giver livskvalitet. Selvfølgelig er det i nogens tilfælde tegn på alderdom, men jeg fik mine i en alder af 19 år, og har kun været glad for dem.

Jeg synes, at hvis man går med en mistanke om hørenedsættelse, er det bare med at få det undersøgt, og få fat i nogle af de lækre hjælpemidler, som kan anskaffes (gratis, staten betaler gildet). :tu:

 

Har endnu ikke fået sat mig ind idet,virker de Widex sammen med tv, telefon, bilradio osv..? tænker mest på om du fx får telefonen direkte ind i ørene via et eller andet smart system i høreapparaterne..? og er det noegt du så at sige kan styre fra en remote i lommen eller...?

Link til kommentar
Del på andre sites

Har endnu ikke fået sat mig ind idet,virker de Widex sammen med tv, telefon, bilradio osv..? tænker mest på om du fx får telefonen direkte ind i ørene via et eller andet smart system i høreapparaterne..? og er det noegt du så at sige kan styre fra en remote i lommen eller...?

 

Jeg har ikke teleslynge til de nævnte ting, men man kan sagtens få det.

 

På de nye apparater følger en skide smart fjernbetjening med. Den er koblet op med bluetooth til min mobiltelefon, og når telefonen ringer tager jeg telefonen fjernbetjeningen, og kan snakke direkte ind i den. Lyden bliver så sendt direkte til begge øre, så jeg kan faktisk høre bedre i telefonen, end folk med normal hørelse. -_-

Link til kommentar
Del på andre sites

Som det tidligere er nævnt kan arvelige faktorer spille ind, når det gælder ens hørelse, og det er mit indtryk at følsomheden i ørene også kan gå i arv. Har man eksempelvis forældre, som har nedsat hørelse eller er blevet skadet har man således øget risiko for det.

 

Uanset hvad er det naturligvis altid vigtigt at passe på sin hørelse, såvel i øvelokalet som på scenen, og i andre sammenhænge i vores hverdag.

 

Det er ærgerligt at høre, hvor mange af Jer, som lider af alle tre "funktionsnedsættelser". Høretab findes der råd for (høreapparat), så de to andre lidelser må være de værste, eller hvordan ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også både tinitus og hørenedsættelse. Min tinitus fik jeg da jeg som teenager havde en Yamaha piccolo-sd som var spændt meget hårdt op, som jeg spillede på uden høreværn. Det hjalp heller ikke at jeg var til Metallica-koncert i 1992. Damn, de spillede højt.

 

Min tinitus er både en hylen og susen og min hørenedsættelse ligger i den højere del af spektret og jeg kan høre den hele tiden.

 

Jeg spiller for det meste uden høreværn, for jeg elsker bare lyden af et akustisk sæt, men jeg sørger altid for at mine børn (og jeg) har høreværn på, når vi leger med mine trommer i kælderen og når de er med ude og høre musik. Det er blevet en vane og de tager dem selv på nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som det tidligere er nævnt kan arvelige faktorer spille ind, når det gælder ens hørelse, og det er mit indtryk at følsomheden i ørene også kan gå i arv. Har man eksempelvis forældre, som har nedsat hørelse eller er blevet skadet har man således øget risiko for det.

 

Uanset hvad er det naturligvis altid vigtigt at passe på sin hørelse, såvel i øvelokalet som på scenen, og i andre sammenhænge i vores hverdag.

 

Det er ærgerligt at høre, hvor mange af Jer, som lider af alle tre "funktionsnedsættelser". Høretab findes der råd for (høreapparat), så de to andre lidelser må være de værste, eller hvordan ?

 

Ja, det er om at passe på sine ører ( hvilket også er tilfældet her) men at komme ud for en ulykke kan man aldrig gardere sig imod, men man kan ihvertfald forebygge en mulig høreskade ved at bruge diverse propper m.m..

Jeg har ikke "kun" haft hørenedsættelse men siden skaden haft alle 3 dele på samme tid, så kan ikke svare på andet end det jeg oplever ved dette. Mht selve tinnitussen hører det med til historien at både volume og lydbilledet ændrer sig. det viser sig ved forskellige lyde ( piben, susen, brummen etc..) nogle gange med deciderede smerte ( troede ikke det var muligt) men har fået fortalt at når systemet i hjernen er overbelastet med at "fortælle" at der er noget galt i ørerne kan man opleve dette som smerte. Heldigvis er det dog langtfra hver dag det er sådan, men diverse lyde er der altid, men med forskellig volume og intensitet. Lydfølsomheden er ligedes en svær størrelse, da det er vidt forskellig fra dag til dag hvad man reagerer mest på, nogle gange kan det være en gaffel man taber på gulvet som i den grad larmer helt vildt ( svært at forestille sig, men tro mig..!)en te-ske der rører rundt, et råb eller et bil horn..forskellige ting...men svært at lade være med at fokusere da man altid er "på vagt" overfor evt skadelige tiltag/lyde omkring een.Ens fysiske og psykiske tilstand har ligeledes meget med det at gøre, jo bedre man har det med begge aspekter des mindre er man tilbøjelig til at fokusrere på lydene..det er min oplevelse af det..

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg lytter lige med på sidelinjen. Jeg lider også af tinnitus, høretab og lydoverfølsomhed, også i +20år.

Har også tænkt på in ears, men når man er lydfølsom kan det da ikke være sagen at have lyd direkte in i øret- jeg tænker, hvad nu hvis der skulle komme noget feedback mens man sidder og spiller- det er nok min værste frygt- så hellere have en monitor stående på gulvet- den kan selvfølgelig også feede, men det er ikke direkte ind i hjernen. Vi kender sikkert allesammen folk med høreapperater der hyler uden de selv lægger mærke til det. Jeg ved ikke om det er et problem i virkeligheden- nogen må have erfaringer på området. Venter spændt!

Hvad går øvelserne om at ignorere faresignalerne ud på?

 

har også tænkt på det du nævner med direkte ind i ørene..men en limiter skulle kunne forhindre at det sker..har ingen erfaring med dette dog..

Øvelserne er jeg endnu ikke kommet så langt i, da jeg kun har været der 2 gange..men det der sket indtil videre er at jeg har lavet en oversigt, en slags tidslinie for at visualisere hvor og hvornår der er sket forandringer i hørelsen, skelne evnen osv de sidste 22 år. Derefter tages hul på en enkelt episode for at udføre en slags kognitiv terapi og "tale til hjernen" om at lade være med at sende faresignaler ud. Dette kan af gode grunde ikke lade sig gøre men man har mulighed for at fokusere mere på det der så er gået godt. Der har været tale om at udsætte mig for nogle lyde i et bestemt frekvensområde sammenholdt med de episoder før omtalt for at "vænne" hjernen til at ikke alt lyd i det område behøver at opfattes som værende farligt..en meget lang proces..dernæst er det kombineret med "hvid støj" i ørerne via høreapparater..

Link til kommentar
Del på andre sites

har også tænkt på det du nævner med direkte ind i ørene..men en limiter skulle kunne forhindre at det sker..har ingen erfaring med dette dog..

Øvelserne er jeg endnu ikke kommet så langt i, da jeg kun har været der 2 gange..men det der sket indtil videre er at jeg har lavet en oversigt, en slags tidslinie for at visualisere hvor og hvornår der er sket forandringer i hørelsen, skelne evnen osv de sidste 22 år. Derefter tages hul på en enkelt episode for at udføre en slags kognitiv terapi og "tale til hjernen" om at lade være med at sende faresignaler ud. Dette kan af gode grunde ikke lade sig gøre men man har mulighed for at fokusere mere på det der så er gået godt. Der har været tale om at udsætte mig for nogle lyde i et bestemt frekvensområde sammenholdt med de episoder før omtalt for at "vænne" hjernen til at ikke alt lyd i det område behøver at opfattes som værende farligt..en meget lang proces..dernæst er det kombineret med "hvid støj" i ørerne via høreapparater..

 

 

Ok, det lyder spændende. Hedder det noget man kan søge på og læse om?

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu