Rack


Preben Kollerup

Recommended Posts

Til jer som har mere erfaring med rack til trommer.

Man kan få rack i runde rør eller 4-kantede. Men hvilken én af disse er et bedre valg.

Jeg kunne forestille mig at de runde udgaver er nemme at spænde beslag på. Og at det måske ser lidt bedre ud i udseende. Men er bange for at beslagende omkring rørene ik kan holde trommen oppe.

Der ville jeg mene, at de 4-kantede udgaver måske bedre kan holde trommen oppe.

Så kort sagt, er der overhovedet forskel på dem i, at have dem i brug ?

Alle detalje-svar modtages.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange vil nok sige de firkantede, som i teorien da også bedre kan sidde fast, uden at clampsne drejer sig. Dog har jeg aldrig haft problemer med mit rack med runde rør, og der er mange flere muligheder for selv at customize det som man vil have det, specielt hvis man køber brugte dele og sparer de penge! :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange vil nok sige de firkantede, som i teorien da også bedre kan sidde fast, uden at clampsne drejer sig. Dog har jeg aldrig haft problemer med mit rack med runde rør, og der er mange flere muligheder for selv at customize det som man vil have det, specielt hvis man køber brugte dele og sparer de penge! :tu:

Det ville jeg osse mene, at de firkantede kunne.

Tak for dine svar :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Af dem jeg har haft var de firkantede langt mere stabile .. Især når man ikke bruger et 3-sidet rack..

 

Det ultimative rack er for mig yamahas hex rack.. Desværre er det udgået så man kan kun få rester, hist og pist

 

Skal selv til at købe igen.. Mit setup er bleet for komplekst til alm stativer (læs: for tungt).

Jeg regner med at købe Pearl Icon rack.. Medmindre et yamaha dukker op :-)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har prøvet både Gibraltars runde rack system og Pearls Icon rack og af de to er jeg ikke i tvivl. Pearl ICON 100%.

 

Det er langt mere stabilt. Og du kan customize det som du har lyst.

 

Og det er så meget nemmere end at slæbe stativer og stille op.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har haft et par runde racks, men bruger nu firkantede. du kan sagtens få et stabilt rack med runde rør, så længe du ikke køber sådan noget billigt noget (gibraltar-kopier). Men teoretisk set er der mindre risiko for at clampsne rutscher på firkantede rør, hvilket er et plus for mig. Derudover er det let at sætte op (hvis man har haft clamps af rørene), idet de kun kan sidde på én måde (man kan ikke rotere dem).

 

Jeg er fuldt tilfreds med mit firkantede Pearl rack, men hvis jeg engang skal bruge et nyt, vil jeg ikke være afvisende overfor et med runde rør.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 år senere...

Jeg har et stort Gibraltar-rack (runde rør). Min erfaring siger mig at man i mange tilfælde er nødt til at have memory-locks på det meste for at undgå at rørene drejer. Godt nok er memory-locks da meget smart ift at lave et konsistent setup men kun hvis dette er muligt for er der noget der skal ændres bliver det straks mere besværligt, da der så pludselig er yderligere en ting der skal løsnes, flyttes og strammes. Derudover er investeringen i disse memory-locks fordyrende og selvom racket som udgangspunkt er lidt billigere end Pearls rack så kommer man ca op på det samme efter investering i memorylocks, som ikke er nødvendige ved Pearls rack. Jeg ved ikke om de firkantede står mere stabilt, men det kunne jeg forestille mig. Fordelen ved Gibraltars er at det er langt mere fleksibelt. Både Dixon og Tama anvender samme standard str og man kan købe alle mulige længder og str og gadgets til og dermed nærmest kun lade fantasien (og pengepungen) sætte grænser. Tilkøb til Pearls er noget dyrere. I praksis så er fleksibiliteten dog mest kosmetisk og man vil kunne opnå (næsten) alle opstillinger med De firkantede racks også.

Smag og behag men havde jeg valgmuligheden så ville jeg i dag gå med Pearls Icon eller Yamahas som jeg dog finder uforholdsmæssigt dyrt

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu