Vigtigheden Af Effektivitet I Øveren


Leo

Recommended Posts

Hejsa.

 

Her vil jeg fortælle om nogle af de erfaringer jeg har gjort mig i de sidste 10 år af min "seriøse" trommekarriere. Altså ikke seriøs som i at man lever af det, men seriøs på den måde at man bruger alt for mange penge og timer på at svede i øveren og i studiet, køre kloden tynd i en skramlet bandbus, skrive mails i lange baner, købe, sælge, slide og slæbe gear i en uendelighed - blot fordi man synes det er det fedeste i verden :tu:

 

Jeg spiller aktivt i en række bands i forskellige dele af rockgenren, og jeg må sige at en af de vigtigeste ting jeg i årenes løb har lært mht sammenspil, sangskrivning og indspilning, er at have et godt øveklima i form af det rigtige gear og en ordenlig planlægning af øvere.

Vi kender vel alle sammen det, at man hurtigt får brugt uhensigtsmæssigt mange timer sammen med bandet på at spille de samme sange igen og igen og igen, for at "få dem ind på rygraden". Dette er jo selvfølgelig også en vigtig del af det, men har i nogle sinde tænkt på hvor effektivt man kunne udnytte tiden ved at - når man har en grundform på et nummer - indspille det i øveren således at alle har mulighed for at gå hjem og øve hver især?

Hvis man som mig spiller i flere meget aktive bands, kan man godt hurtigt komme til at føle, at man spilder tiden i øveren på at andre bandmedlemmer skal stå og nosse med melodistykker mv som de i virkeligheden lige så godt kunne øve derhjemme alene eller med hinanden (strenge- og tangentinstrumenter er altså lidt nemmere at øve i dagligstuen end trommer..). Derfor er det en god idé at planlægge hvad man skal øve f.eks. de næste 2-3 gange. Og dette er altså også en god idé selvom man kun har et band, for i vil nok finde ud af at folk pludselig bliver ret hurtigt gode til numrene.

 

For at kunne øve på den måde, kræver det naturligtvis en smule indspilningsgrej. Ikke det vilde overhovedet; en mikrofon og en minidisc optager, HD recorder eller computer med et indpilningsprogram er sådan set nødvendigt.

Hvis du så får guitaristen til at indspille et helt nummer til metronom, har du noget at putte i ørebøfferne og øve lige så tosset du vil til. Det er altid nice at kunne spole frem og tilbage for at øve det samme fill igen og igen. Og dette gør sig gælde for alle i bandet. Kæft hvor kan man spare mange "glo-på-folk-der-failer timer" i øveren på denne måde :)

 

En anden ting man også kan gøre for at udnytte øvetimerne til fulde, er at sørge for at der bare er pisse god lyd i øvelokalet. Akustisk isolering er en selvfølge, men hvor mange af jer har egentligt overvejet at mike alt ting op og øve med in-ears? Især vokal i bandsammenhæng kan være svært at høre ordenligt, da PA'et ofte skal skrues op på 11 for at overdøve trommer og Marshall stacks.

Men det kan faktisk også være svært som trommeslager at høre sin egen stortromme, så hvis man nu miker den op sammen med vokalerne, og så smider et signal fra mixeren ned i en hovedtelefonforstærker (Behringer laver nogle billige 4-spors f.eks.), kan alle i bandet høre vokal og stortromme ganske tydeligt, uden at guitarer og bas går tabt fordi det alligevel er så pisse højt.

 

 

 

Dette leder mig videre til mig eget setup. For vi har i vores øvelokale, hvor to af mine bands øver, valgt at mike ALT op og spille gennem in-ears. Dvs alle trommer, forstærkere og vokaler. Dette kræver selvfølgelig en solid mixer, eller flere små, og en masse mikrofoner. Men faktisk er det ikke så uverskueligt som det lyder.

 

At have fed lyd i sine ørebøffer når man spiller, gør virkelig spilleglæden meget større, og det bliver også nemmere at spille/synge uden at køre sig selv i sænk med det samme - navnligt fordi man ikke er nødt til at hamre løs på instrumentet for at kunne høre noget som helst. Dette forlænger i øvrigt også levetiden på stikker, bækkener, plektra, strenge og folks stemmer... Det er rent faktisk statistisk til at tage og føle på ifølge mine egne og medspilleres erfaringer!

 

 

Her følger en række billeder med beskrivelser og tanker mht gear (undskyld den dårlige kvalitet. Mobiltelefon og dårlig belysning er i 2012 stadig et væsenligt problem!)

 

------------------------------------

 

Trommesættet i sin store helhed:

 

- Ddrum Dominion Maple 22x20", (10x8"), 12x9", 16x14".

Efter at have ejet 6 vidt forskellige sæt på 10 år, er jeg kommet frem til hvilke størrelser og dybder, der spiller 100% for mig til det jeg bruger dem til! Disse trommer rammer den gyldne mellemvej mellem nogle pisse godt lydende kedler, men som stadig er billige nok til at man gider slæbe dem med på tour og udsætte dem for øl, sved, blod og fulde mennesker. Hardwaren på dem er det største minus, for selvom jeg har set langt dårlige HW, er det ikke nær så stabilt som på Tama og Pearl mellemklassesæt. Meen der er ikke det, der ikke kan fikses med en hammer, en boremaskine, nogle maskinskruer og ståltråd ;) Og heldigvis er det hele standartstørrelser, så det er muligt at opgradere i takt med at delene bliver slidt i stykker.

Skind på tammer er Clear Emperor i toppen, da de er nemme at stemme og lyder som jeg vil have dem, og nemme at regulere resonans med tape. Samt Ambassador i bunden. På stortromme er det lidt forskelligt alt efter hvad de lige har i Aage når jeg får trampet igennem det. Men altid et clear dobbeltlagsskind, som har den tykke, klikkede lyd med god bund.

Altid transporteret i Gewa SPS softbags, som er hårdt foret men stadig bløde nok til at man kan sove i dem i en brandert ;)

 

- Mapex Black Panther aluminum 14x5" - Evans Reverse Power Dot. Fordi Evans bare holder 100 x længere end Remo i coatingen. Den absolut bedst lydende ud af 14 mellem- og topklasse snares jeg har ejet. Den er rimeligt tung, men har en flot klang og nogle lave reifer der bare er vildt gode til rimshots uden at stikkerne bliver skåret midt over.

 

- Remo Mastertouch 13x3½" - Ambassador (jaja jeg modsiger mig selv, men det sad faktisk på da jeg købte det). Super funky størrelse, som komplimenterer rigtigt godt som piccolo men som også sagtens kan stå på egne ben.

 

- Noname (millenium måske?) 10x5" snare. Mest bare legetøj, men fed i fills og som effekt

 

- Tama Roadpro stativer. De ældste af dem er 7 år og de holder stadig 100%. Pisse solidt hardware, som ikke er lige så tungt som Pearl og DW. Altid transporteret i en Hard Case.

 

- Pearl Eliminator belt-drive. Mest alsidige pedal på markedet i 1.000 kroners-klassen. Super solid. Mere power end min gamle Axis, og hurtigere end min gamle Iron Cobra.

 

- Bækener:

Zildjian 22" 70'er ride. Faktisk meget alsidigt, men genialt til rock i det hele taget.

Zildjian AC Projection 18"+ 19". Alsidige men gennemtrængende og holdbare.

Zildjian 14" New Beat 80'er. Klassiker som duer til alt musik. Har nogle forskellige bunde, jeg skifter imellem, f.eks. Z, AC og Mastersound.

Zildjian 20" China Trash. Gået i stykker :( Men mine chinas ryger hurtigere end mine crashes. Godt crash-agtigt i lyden.

Stagg DH 8" Splash. Billigt men lige så vellydende som alle dyrere 8".

Wuhan 12" China. Mega irriterende men meget gennemtrængende og kort sustain.

Alchemy 10" Bell. Pillede nitterne ud, for hold kæft hvor er det dog dumt med nitter i en bell...

 

IMAG0213.jpg

IMAG0214.jpg

IMAG0223.jpg

IMAG0228.jpg

IMAG0227.jpg

 

--------------

 

For at kunne få lyden den digitalt, er det hele kørt ind i en gammel slidt, men fungerende Yamaha mixer, som engang fulgte med i et pakketilbud fra Aage. Vokalerne har vi for sig i et stort nyt PA anlæg (kan ikke huske modellen), som vi så har ført videre over til Yamaha'en.

For at få lyden ud igen til hovedtelefonerne, har vi en billig Behringer head phone forstærker med 4 spor. Jeg har så yderligere en lille Behringer 4-spors mixer til mine egne In-Ears, så jeg kan slutte metronom og øvesamples osv til.

Af in-ears bruger jeg selv Ultimate Ears EB5, som har indbygget basmembran der er kraftig nok til at skabe undertryk inde i skallen på dig!

 

Mit mikrofonsetup på trommerne lyder således:

 

- AKG 112 i BD, på et stativ som står inde i trommen. Tættere på slagskindet giver mere klik, og bund mangler vi i hvert fald ikke i vores iglo-formet bunker. Købte den til vores basist, men han bruger den ikke for tiden, hæ hæ hæ!

- Shure SM57 på snare. (ikke på billedet). Klassiker, og ganske holdbar.

- Røde NT-5 Overheads. Rimeligt ok pris, og suuuper god lyd.

- Audix M1244A-HyperCardioid på tammerne. Dem som Schimmel her inde sælger til favoribel pris. Lyder pisse godt og har virkeligt meget bund. Men de er temmeligt sarte, så man skal ikke komme til at ramme dem!

 

Til guitarer, basser og vokal har vi en masse blandet SM58, Beta58 og nogle AKG vokal mics.

 

IMAG0221.jpg

IMAG0230.jpg

IMAG0211.jpg

IMAG0209.jpg

 

------------------

 

Sidst men ikke mindst, er der optage-delen. Jeg købte engang et brugt Steinberg lydkort med tilhørende Cubase 4 (nu opgraderet til 5). Med et enkelt lineout fra trommemixeren til dette kort, kan man optage hele sættet på en gang. Det kræver selvfølgelig at man laver ordenlig lyd manuelt, både akustisk og analogt på mixeren, men det har nu også sin charme i disse digitalt-forbedrede computer-snyde tider :cigar:

Min computer er i øvrigt en Zepto 17" Hydra gamer PC med 3 år på bagen og en monster processorkraft.

 

IMAG0220.jpg

 

-------------

 

Det var alt for nu. Bare spørg løs hvis der er noget at være i tvivl om :) Jeg/vi har gjort os MANGE tanker og forsøgt mange ting for at skabe optimale øveforhold.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mangler du ikke live fornemmelsen nogle gange, når du altid spiller med in-ear?

Altså det er jo vildt fedt med in-ear (eller hovedtelefoner) for at få en "renere" lyd, men personligt mangler jeg nogle lyden af et band i en øver. (gir det mening)

Er helt enig at det er federe lyd, og særligt med vokal er det en fordel. I hvert fald, når man spiller højt på baggear.

Synes i øvrigt også din pointe med at øve hjemmefra er god.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo, det glemte jeg lige at udpensle lidt. Du har nemlig en pointe :tu:

PA anlægget som vi kører vokaler igennem, har også 2 stk højtalere tilsluttet, så der kommer masser af lyd ud i rummet hvis man tænder dem.

Og nu er det altså heller ikke sådan, at in-ear plugs lukker alt lyd ude. Man kan stadig høre alle instrumenter, mærke bunden, lugte guitaristens prutter osv. selvom mixeren er slukket. De hjælper bare til at man kan høre detaljerne i musikken bedre, samt gør det nemmere at regulere volumen individuelt hos folk.

Desuden er lydniveauet jo særligt højt bag trommerne, og jeg kan godt selv have meget svært ved at høre hvad jeg synger uden in-ears.

 

Jeg spiller i øvrigt stort set altid UDEN in-ear live, netop pga følingen og kommunikationen på scenen.

Redigeret af Leo
Link til kommentar
Del på andre sites

God ide med at øve hjemmefra og optage jer selv- det er jo en meget tidsbesparende og lærerig proces, som jeg forgæves har forsøgt indført i mange år, men nu skal jeg da prøve igen.

Jeg kan godt lide jeres intermistiske "mikrofonholder" til guitaristen:tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

God ide med at øve hjemmefra og optage jer selv- det er jo en meget tidsbesparende og lærerig proces, som jeg forgæves har forsøgt indført i mange år, men nu skal jeg da prøve igen.....

Lige præcis - det er intet, der slår at øve hjemmefra.

 

Har også brugt uanede timer gennem årene på at vente, mens band-medlemmer prøvede at få bugt med en solo - en passage - eller et riff, der måske var lidt svært. Havde disse personager brugt tiden derhjemme på at øve, kunne vi alle have fået meget mere ud af en øveaften.

 

Har mange gange forsøgt at påvirke disse personer til at gøre lidt hjemmearbejde - men det er desværre sjældent lykkes.

 

I dag - hvor jeg er blevet en hel del ældre - tager jeg oftest tingene, som de kommer. Rutine - og mange års erfaring - får mange af mine med-musikanter til at fatte tingene hurtigere. Og hvis vi går i sort - spiller vi lige noget "for sjov" musik for at lette stemningen. :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Kender udemærket også fornemmelsen af bare at sidde og vente på andre og det kan være irriterende når det er basal læring men man skal også have en chance

Det kan måske være at der ikke er tid til at øve særlig meget hjemme - den undskyldning har alle i mit band inkl mig selv da brugt en til flere gange. Der skal jo også være en grund til at betale for øvelokale og bruge tid der. Ellers kunne man lige så godt øve over web-cam :dialaugh_trans: (selvom jeg ikke tror det er trådstarters intention ;-) )

 

Desuden er der samspil, feel mm som man ikke kan få hjemmefra.

Jeg har ikke noget imod at loope en sektion for at folk kan prøve forskellige ting af og finde ud af hvordan tingene fungerer i sammenhæng.

Personligt vil jeg helst lære i øveren så jeg har sammenspillet med det samme, kan stille spørgsmål og diskutere med det samme osv, Hvis der så er noget jeg egentlig har forstået men ikke rigtig kan udføre eller er blank på hvad jeg skal spille vælger jeg hurtigt at sige at jeg kigger på det derhjemme. Så lidt en vurderingssag

 

Mht indspilning bruger vi selv bare en zoom som en noget simplere løsning når noget skal optages men det fulde optagelser er selvfølgelig fedt

Link til kommentar
Del på andre sites

Wipe - Jeg forstår godt hvad du mener, men det er jo heller ikke sort og hvidt. Som du skriver det, svarer det jo nærmest til overhovedet ikke at øve sammen.

Det er klart, at det er uundværeligt at øve sammen med sine band mates, og at det er og bør være essensen i bandsammenholdet.

Men du har garanteret ligesom jeg og alle andre her inde prøvet at spille i band med folk som stort set aldrig rørte deres instrumenter med mindre end at det var i øveren i bandsammenhæng. Og det riff/solostykke/whatever de ikke kunne spille sidst man øvede sammen, kan de stadig ikke finde ud af (fordi de på ingen måde har øvet på lortet siden sidst).

 

Ved at alle har styr på deres pis, samt med god lyd som nævnt overfor, kan øvetimer blive så meget mere effektive og berigende for alle bandmedlemmer. Jeg er heldigvis så priviligeret at have adgang til mit lokale alle ugens dage, men de fleste (undertegnede inklusiv på tidligere tidspunkter) har jo oplevet det at skulle dele øvelokale med op til flere andre bands, og så er øvetiden jo lige pludselig temmeligt begrænset. Så meget desto mere vigtigt er det at forholdene er i orden, så man få noget ordenligt musik fra hånden.

Dermed ikke sagt at alt ting skal være serious business, for det skal da være hyggeligt. Men jeg synes personligt at det er mere behageligt at øve, hvis forholdene for kreativ udfoldelse er i top :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Blæret, at mike alt op og øve med hovedtelefoner :tu: Jeg synger af og til kor, og der kunne sådan noget jo være rigtigt rart... men lige nu er det vist ikke den investering der ligger først for ligemeget hvem i bandet man spørger :-)

 

Vi arbejder også rigtig meget at optage, lytte og øve hjemme, og så have fokus på samspillet når vi øver - det være sig også overgange, besværlige sektioner m.v. Sådan har vi indøvet mange nye numre på meget kort tid, det er effektivt!

 

Blot er vores optagegrej meget mere beskedent: Vores sanger ejer en ret god håndholdt optager (kan ikke lige huske hvad den hedder), som giver en lyd der kun er en anelse papkasset - men man kan fint høre alt hvad der foregår, og om det er skidt eller kanel. Placeret strategisk ved en koncert kan den også give et fint indtryk af hvordan koncerten gik.

 

Det andet aspekt er så at være mere målrettet i forhold til hvad man gerne vil øve... den ene eller den anden sang, hele setlisten etc. - her er jeg planlægningsfreak, og mine bandmates er ikke :-) Så vi er ofte mødt op uden plan, og så kan man nemt ende med bare at tage setlisten fra det seneste job fra toppen og køre rundt i de samme ting som man gjorde sidst. Men man kan godt liste noget planlægning ind ad bagdøren hvis man ikke er for eksplicit omkring det :doo: Og så kan man godt risikere at lande på en plan for de næste 2-3 øvere. Det synes jeg er dejligt, andre vil hellere ta det som det kommer, og det nok et temperamentsspørgsmål. Men der kan ikke være tvivl om hvad der er mest effektivt!

 

Den sidste udfordring er så at få noget ud af tiden mens man er i øvelokaet - her hjælper det os, at bassisten bor langt væk og altid forsvinder ud af døren punktligt for at nå hjem før det bliver sent. Der er ikke tid til at hænge ud og drikke hyggeøl.

 

Men midt i effektiviseringsbestræbelserne er det dog også vigtigt at huske bare at gi den gas og nyde det hvert sekund man er bag gryderne ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 måneder senere...

Hej igen alle.

 

Jeg sidder i studiet med Kill The Rooster, og tænkte at jeg lige ville dele lidt billeder med jer :)

Vi indspiller 15 numre til en plade, og grundspor med trommer, guitar og bas har vi lagt ned live. Derefter er guitar blevet dobbet og så er vi igang med alt vokal, perc og andet fjol.

Der er kommet kanon lyd på det hele, som vi brugte en hel da på at stille op og eksperimentere med. Blandt andet er der foruden close mikes på trommerne også 5 ambience mikes til at gøre det rigtigt stort i lyden :dev:

 

Mike setup trommerne lyder således:

- Neumann TLM 49 + SM57 i stortromme

- AKG C414 overheads

- 2x sm57 på lilletromme

- MD421 på tammer

- SM57 på hihat

- SM81 på ride.

- 5 forskellige vokal og OH mikes til ambience rundt omkring.

 

405039_10150881974592836_731587835_9680312_1935535215_n.jpg

575277_10150952508722090_259732217089_11753241_1097220061_n.jpg

562105_10150952508992090_259732217089_11753245_675494844_n.jpg

182357_10150952509097090_259732217089_11753247_1551380233_n.jpg

559412_10150952509037090_259732217089_11753246_1414566218_n.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad er det for et studie i har indspillet i? Og vil du/i selv producere det?

 

Og godt/sjovt valg af mikrofon på stortrommen med tlm 49 der. Fanger den nok lav frekvens? Det ligner en gang hård rock i har gang i ellers.

Redigeret af Frederik Fogde
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Frederik.

 

Det er Ventura Recording Studio i kbh. Det bliver produceret af Rocky og Henrik Niedermeyer som er faste folk i studiet.

 

Det er skam rigtig meget bund i det bd setup. Sådan en 49 fanger alle frekvenser virkeligt følsomt, og med en god preamp kan den hvad som helst. 57 giver et godt klasket klik, og min 22x20" er stemt helt ned med EQ2 på slagsiden. Der er i det hele taget vildt meget punch i lyden.

Grunden til dette setup kom på banen var fordi D112 og beta52 simpelthen lød for kedelige og statiske i lyden. Der er mere spil nu og det passer vildt godt med rumlyden i sig selv.

Og ja, du gættede rigtigt. Det er hård rock :tu:

Redigeret af Leo
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er heller ikke rigtigt vild med de der stortromme mikrofoner. Det lyder bare ikke fedt.. Kan du måske finde noget trommelyd?? KUN trommer altså? Gerne så råt som muligt, kunne godt tænke mig at høre hvordan det fungere. Hvis det er muligt selvfølgelig..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...

Hvad er det for et studie i har indspillet i? Og vil du/i selv producere det?

 

Og godt/sjovt valg af mikrofon på stortrommen med tlm 49 der. Fanger den nok lav frekvens? Det ligner en gang hård rock i har gang i ellers.

 

Jeg vil sige at jeg har aldrig hørt en dejligere stortromme end da jeg indspillede min 22" DW med en 49'er placeret 20 cm (ja: 20! cm.) fra frontskindet. Lækker fyldig lyd. Stortrommen behøver ikke nødvendigvis være lavfrekvent. Bare den lægger rigtigt - og ikke kommer i interferens med bassen, som ofte går dybere end stortrommen... Plus at den arbejde i et meget større spektre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Så er det atter tid til at indspille plade - nu med mit andet band Stars Burn Stripes

Stilen er 90'er skatepunk og det går STÆRKT. Trommerne er indspillet i øveren med 112 i BD, 2x SM57 på snare, MD421 på tammer, NT-5'ere som overhead og en eller anden Neumann som ambience. Ind i et Focusrite lydkort til Logic på Macbook. Plain and simple!

Ikke så meget akustikvidenskab og analog teknologi som sidst (længere oppe i tråden).

 

Vi kommer højest sansynligt til at bruge plugin på stortrommen og måske delvist på lilletromme. Jeg skal nok smide lyd op så snart der bliver mixet lidt på det og der kommer flere instrumenter i lagkagen. Vi lavede 14 tromme tracks.

 

Sættet er stadig mit Ddrum Dominion som stadig lyder fabelagtigt og stadig har lortehardware :)

Bækkener fra venstre er:

- Alchemy bell 9"

- HHX Evo ride 20" (som crash)

- New Beat 80'er hihat 14"

- Avedis medium-thin crash 19"

- Avedis 70'er ride 22"

- Alchemy Sweet ride 20" (som crash)

- Alchemy china 18"

 

GOPR0138.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu