Skal Prøve Med Nyt Band


Olje

Recommended Posts

Hola.

 

Efter nu ca. 1½ år som græsenkemand på det musikalske område, er det lykkedes mig at løbe 3 gutter op, der står og mangler en trommeslager.

 

Vi har aftalt at mødes til en uformel aften i deres øvelokale. Dette har jeg aldrig prøvet før, sådden at skulle spille med fremmede mennesker. Jeg er af natur en ydmyg person.

 

Efter samtale i telefon, lyder det som om vi er på nogenlunde samme niveau: selvlærte, samme ambitionsniveau, repertoire, én ugentlig øveaften, ikke-rygermiljø etc. etc.

 

Jeg har fået tilsendt en sæt-liste, hvor jeg kender (og har spillet) ca. halvdelen af numrene. Ser fint ud til min smag, og matcher det jeg gerne vil: gammel rock og rul, 16 km fra hjemmet, cover etc.

 

Gutterne er ca. 10 år yngre end mig, men dette ser jeg ikke som et problem. Jeg er 52 :gross:

 

NU

 

Er der nogen af jer, der har et par gode råd til en gammel mand, der har udstyret i orden, og her er det også trommeudstyret jeg tænker på :lol:

 

:rock:

Link til kommentar
Del på andre sites

Spil simpelt, men ikke fedte med det.. Tro på det du spiller.,,

 

Ha det sjovt... Det er bare musik ;-)

 

Ta de ting med du er gladest for, men ikk så meget at det tar for lang tid at stille op..

Især hvis de skal prøve flere samme dag, så orker man ikk bruge en time på hver slager :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er da rigtigt spændende, tag det roligt,og prøv at falde ind i den debat de andre fører, men ikke for frembrusende. Vær lidt interesseret i evt jobs, hvor længe de har spillet sammen og sådanne nære ting. Fortæl lidt om dig selv og især om dit spil.

En omgang kage og en termokande med kaffe og nogle krus er altid en god start på sådan et møde.

En enkelt håndbejer er heller ikke det værste at have i reserve, evt. spørg dem om det har interesse evt i en pause.

PØJ PØJ.

 

Hilsen Finn.

Link til kommentar
Del på andre sites

... - jeg var for 2½ måned siden ude i samme situation ... - dog med den forskel at jeg var den yngste på 44 ... - og at jeg aldrig har spillet sammen med andre levende mennesker ... - og at det var en slags audition med en anden trommeslager samtidig ... hvor vi skulle skiftes til at spille de samme numre ...

 

... men tror jeg har været igennem de samme tanker ... og de var faktisk et sammendrag af de gode råd jeg har suget til mig her på TS siden ...

 

- Vær dig selv ... - hellere en god original, end en dårlig kopi ... (dén linje er jeg ikke bekrymret over, men den kommer med i denne tråd så andre kan lære ... : )

 

- Vær bevidst om at dit kropssprog signalerer " jeg gider jer godt, og jeg har glædet mig og jeg er åben for nye indput " ... - at være ydmyg, er at vise sine holdninger gennem handlinger ... ... istedet for kun at snakke om dem ! ( - hvis det ellers giver mening for dig ? )

 

- "Keep it simple " ... lir´ og gejl kan man altid fylde på, når man har lært hinanden at kende ...

 

- Vær bevidst om din "rolle" som "taktholder" og "for-tæller" ... det tror jeg de forventer af en trommeslager ... - selv om du er den nye dreng i klassen ...

- det var en grænseoverskridende handling for mig, at jeg skulle være den der var "lederen" ...

 

- Læg dig tæt op af den originale måde de enkelte numre spilles på ... det giver bonus ... ... og et fælles grundlag for at de derefter kan sige ... " sådan spiller vi den ikke " ... men så er det de andre der ændret på nummeret og ikke dig ... ( - hvis du forstår hvad jeg mener )

 

- Så gjorde jeg den fejl at jeg bare tog sætlisten og downloade numrene fra TDC play, uden at tjekke hvilken version de mente ... ... jeg kan oplyse om at der er flere versioner af f.eks "Knock On Wood" , - og en del af de andre vi spiller ... ... det måtte jeg lære på den "hårde måde" ...

 

- nå ja og så lige på falderebet ... - husk at rose de andre ... - selv om de spiller råddent, så kan man altid sige at det er en pæn guitar de har ... - hvis den altså er pæn ...

;-)

 

... held og lykke

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Henrik: Du har utrolig stor viden om trommer, men bestikkelse i form af kage er du altså ikke helt "tight" i.

 

Se her hvordan man gør

 

250 g god, mørk chokolade

- 250 g smør

- 150 ml whisky

8-10 tsk. pulverkaffe - afhængig af styrken

- 200 gram rørsukker

- 300 gram puddersukker

- 125 g mel

- 1,5 tsk. bagepulver

- 0,5 tsk. natron (Ja, der skal både bagepulver og natron i - den er god nok...)

- Lidt salt

- 4 æg

- 120 ml kærnemælk

 

Hvis du ikke er vild med kaffe - irsk eller i det hele taget - skifter du pulverkaffen ud med pulverkakao til at røre op i mælk (ligesom o'Boy), og whiskyen ud med Cognac, og vupti - så har du en Lumumba-kage.

 

Sådan gør du:

Smelt smør og hakket chokolade i en gryde sammen med pulverkaffe.

Bland mel, natron, salt, bagepulver og sukker.Pisk æg og whisky og håndlun kærnemælk sammen og bland i chokolade- og smørblandingen.

Tilsæt derefter tørvarerne og pisk som ind i h...

Hæld hele molevitten i en smurt 22/24 cm springform, hvor bunden er beklædt med bagepapir.

Bag midt i ovnen i cirka 1,5 time ved 160 grader. Tjek den af og til, da der kan være stor forskel på ovne.

Kagen er klar, når du kan stikke en stegenål eller lignende i den, og den kommer op ren.

Mens kagen er i ovnen, kreerer du glasuren. Lige så dekadent glasur

Det skal du bruge:

- 400 gram hvid chokolade

- 1 spsk. smør

- 2 dl. piskefløde

- Marven fra en stang vanilje

- Mere whisky

 

Sådan gør du:

Hak den hvide chokolade fint og kom den i en skål. Varm fløde og smør til det er lige under kogepunktet (90-95 grader)

Hæld det laaangsomt i chokoladen, mens du pisker, Når den er lind og fri for klumper, smages den til med vaniljemarv og whisky.

Når kagen er bagt færdig og stadig håndlun, dryppes den med ekstra whisky, til den er godt fugtig.

 

 

Herefter kan du vælge mellem to løsninger til den endelige finish: Den pæne eller den dekadente.

 

Den pæne:

Lav omgang en hvid chokolade-ganache (et fancy navn for glasuren) som beskrevet ovenfor. Lad både kage og glasur stå i køleskabet i mindst to timer, indtil begge dele er kolde og har sat sig (ganache har nærmest konsistens som A38, når den er håndlun), dæk derefter kagen med ganachen og strø puddersukker med en meget let hånd henover som pynt.

 

Den dekadente:

Lav omgang en hvid chokolade-ganache (stadig et fancy navn for glasuren) som beskrevet ovenfor, og hæld den - mens den endnu er flydende - over den håndlune kage, der til dette formål bør holde sig i (sin spring)form. Ganachen smelter derved ned igennem kagen og gør den ekstra amok-bastant.

 

Stil hele molevitten i køleskabet natten over, og dæk den lige inden serveringen med friskpisket flødeskum og strø gavmildt med puddersukker.

 

OLJE: Hvis i overlever dette, er du med garanti optaget i Bandet.

Redigeret af basse36
Link til kommentar
Del på andre sites

Kære Ole!

 

Hvor er det fedt, at du har fundet nogle ligesindede, som vil spille sammen med dig,

og hvor er de heldige!!!

 

Jeg synes, du skal fokusere på dine egne styrker:

 

Du har spillet i mange år og har bunker af rutine at trække på

Du har noget godt gear og ved hvordan du får det til at lyde godt

Du kender rigtig meget musik og har allerede spillet halvdelen af repertoiret

Og ikke mindst: Du er en rigtig dejlig fyr at være sammen med

 

Og så er det jo ikke kun et spørgsmål, om de vil have dig - du skal jo også

ville dem!

 

Jeg ville nok tage en håndfuld øl med til indkitningen... der duer kage ganske

enkelt ikke!

 

Held og lykke

Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg forbereder mg altid helt vildt. Lærer numrene og koncentrerer mig om at lægge en fed og tight rytme, de kan mærke og straks føler, de kan stole på. Så slapper bandet af og det hele flyder godt sammen. Senere kan man fylde på med alt muligt lir...

 

Bare min måde, der endnu ikke har svigtet :-)

 

God fornøjelse og held med det :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Kære alle.

 

Kæft hvor er I søde .... :kiss:

 

1000 tak for alle jeres velmente råd. De luner her i kulden.

 

Jeg tror jeg vil gøre følgende:

 

  • kasper Moll: Kage: tror jeg simpelthen jeg springer over, den 1. gang. Men ellers er jeg stor tilhænger af kage!!
  • Jonaslind: Være ydmyg: den køber jeg. Det falder mig heller ikke svært - jeg er simpelthen ikke blæremåstypen ...
  • Henrikrantje: Jeg vil helt sikkert prøve at få det sjovt, og ja; hvad er det værste der kan ske??? Grej: Jeg skal kun have mine bækner med - den første gang. Jeg ville nu nok have foretrukket at skulle spille på mit eget (gode) grej, men det må komme en forhåbentligt anden gang.
  • Ha' det sjovt: DET vil jeg prøve, men jeg ved at når jeg skal koncentrere mig, kan jeg komme til at virke en smule sammenbidt...
  • Grevens indlæg ER BARE GODT!! tak for det.
  • Claus: Du er bare en kammerat! Tak for dit søde indlæg. Og ja, mit grej og den rutine jeg har liggende et eller andet sted, vil jeg hive frem og bruge, OG TRO PÅ! Tak.
  • heroje: Jeg har fået tilsendt de 4 numre vi skal prøve. Jeg kender dem næsten alle sammen, og har spillet det ene til hudløshed. Men jeg vil da helt sikkert forberede mig på disse 4. "Lektier" stod der også i emnefeltet i mailen ....
     

 

Jeg synes bare dette site er en guds gave til trommeskeheden.

Af hjertet tak for jeres indlæg!! :kiss: Keep them coming! :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, som Claus siger; du skal også ville dem! Vær klar i spyttet om hvad du gerne vil og hvor du gerne vil hen.. det er fedest når alle ved hvad man forventer af hinanden.. det har i hvertfald været et tilbagevendende tema i de ting jeg har spillet i.. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, som Claus siger; du skal også ville dem! Vær klar i spyttet om hvad du gerne vil og hvor du gerne vil hen.. det er fedest når alle ved hvad man forventer af hinanden.. det har i hvertfald været et tilbagevendende tema i de ting jeg har spillet i.. :)

Det har både du og Claus meget ret i.

Netop dette er clearet af med en den ene guitarist pr. telefon: at det skal virke begge veje.

Og for mig er det faktisk ektremt vigtigt, at kemien er der. Hænger meget sammen med mit ydmyge væsen. Jeg duer ikke til at at feje ting ind under gulvtæppet. Dog er jeg stand til at indgå kompromisser - bare ikke på det menneskelige.

I mit gamle band spillede vi f.eks. jazz-inspirerede numre. DET var et kompromis fra min side ... :argh:

Men vi havde det fame sjovt alligevel!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er enig Ole, øl er godt, kage får dig til at virke for needy!

 

Det meste er sagt, vær dig selv, vis dem at du har styr på dit skidt og vis dem at synes de spiller fedt og at du brænder for musikken, altså hvis du gør det! Vi havde for nyligt en orgelmand på prøve og han kommenterede slet ikke på musikken eller på vores andres spil, det synes jeg var ærgeligt - der er ingen grund til at være genert :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du skal spille på et andet trommesæt end dit eget så husk en stemmenøgle, der er ikke noget der er så nedren som at skulle spille på et tr.sæt hvor man sidder og ærgrer sig over hvor elendigt det lyder. Det kan godt være at det er fedt og stemmer godt, men for en sikkerheds skyld, og så må det vel sætte lidt respekt hos de andre at de har at gøre med en person som kan stemme sit grej, og ikke er tilfreds med hvad som helst.

Når jeg har været i samme sitiuation så har vi været enige om at tage en to - tre øvere og så tage en evaluering. Det er her det hele falder på plads, man får tænkt sig om nogle dage om man vil netop dette?. Er der måske en person som fylder regelig meget, med klamme vitser, derigerer lige meget nok, eller noget i den stil, som bare er for meget?. Er der en god stemning i det hele taget?, det kommer sjældent frem ved blot den første øver.

Hilsen Finn.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg/vi har aldrig haft nogen musikere til prøve, hvor vedkommende er kommet med øl, kage eller lign. og synes faktisk at det er lidt overkill.

 

Måske er det bare mig... men at komme med den slags til en første gangs audition lugter i min verden lidt af bestikkelse og tage fokus væk det eksistentielle, nemlig at spille musik sammen - så hellere vente hvis udfaldet bliver positivt.

 

/Gandrum

Link til kommentar
Del på andre sites

Henrik: Du har utrolig stor viden om trommer, men bestikkelse i form af kage er du altså ikke helt "tight" i.

 

:dialaugh_trans: Så fik vi ham...Sorry for OT

 

Men til Olje. Som allerede skrevet så mangler de jo også netop en trommeslager så bare læg et solidt fundament så de føler sig tilpas.

 

Vær dog forberedt på at kemien måske ikke er der. Det er selvfølgelig meget forskelligt hvad de forventer og hvor meget tid man skal bruge sammen men for mig har kemien altid været den ubekendte faktor hvor man kan blive sorteret fra selvom man spillede bedst. Derfor er det vigtigt som der også tidligere blev skrevet i tråden at du fortæller lidt om dig selv og helst får lokket lidt ud af dem.

 

Sorry for pessimistisk indlæg

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu varer det ikk længe før jeg poster min hjemmelavede citronmåne opskrift... Med marcipan i dejen så den bliver saftig.. DEN ER GOD!!

 

MEN må hvis jeg skal være seriøs sige at: kage ville jeg ikk prioritere men derimod:

 

-Grundig forberedelse af numrene

- Ta gerne din egen stortromme pedal med( ved ikk med dig, men den er VILDT vigtig for mit spil, og den er lynhurtig lige at skifte)

- stemme trommer er fint, men jeg ville holde det til et minimum.. Er mega irriterende for et band der skal prøve slager, at han skal sidde og nørde (hvis det er nødvendigt, så spørg bandet om det er ok du lige bruger 10 min på at stemme dem).

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Olje.

 

Dejligt du er igang igen.

Sådan nogle gamle cirhusheste som os, skal have lidt savsmuld at rode rundt i.....

 

Som nævnt før så er forberedelse af de udvalgte numre et must. Lyt til dem, lær dem udenad og spil med autoritet uden at "knalde vildt igennem"

bare vis dem at du kan det p.. her. Spil også gerne med overskud og smil ( ikke påtaget ).

 

I pausen spørg lidt ind til de forskellige personers erfaring og forhør lidt om band'ets historie.

 

Jeg har, de få gange jeg har prøvet med nye bands, ALTID haft min egen lilletromme og pedal med. DET er alfa og omega for mig at disse ting virker.

 

Meld klart ud, både hvad de vil og hvad du vil: øvefrekvens, jobfrekvens, investering grej, ambitioner o.s.v. o.s.v.. ALT for mange bands kommer ikke videre fordi man efter måneders øvning finder ud af at man ikke vil det samme. Det kan være alt lige fra pris på job ( spiller man for pengenes skyld eller for at have det sjovt eller en kombination ), musikstil o.s.v.

 

Vær ærlig og åben og bed dem være det samme.

 

/BRJ

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Olje.

 

Dejligt du er igang igen.

Sådan nogle gamle cirhusheste som os, skal have lidt savsmuld at rode rundt i.....

 

Som nævnt før så er forberedelse af de udvalgte numre et must. Lyt til dem, lær dem udenad og spil med autoritet uden at "knalde vildt igennem"

bare vis dem at du kan det p.. her. Spil også gerne med overskud og smil ( ikke påtaget ).

 

I pausen spørg lidt ind til de forskellige personers erfaring og forhør lidt om band'ets historie.

 

Jeg har, de få gange jeg har prøvet med nye bands, ALTID haft min egen lilletromme og pedal med. DET er alfa og omega for mig at disse ting virker.

 

Meld klart ud, både hvad de vil og hvad du vil: øvefrekvens, jobfrekvens, investering grej, ambitioner o.s.v. o.s.v.. ALT for mange bands kommer ikke videre fordi man efter måneders øvning finder ud af at man ikke vil det samme. Det kan være alt lige fra pris på job ( spiller man for pengenes skyld eller for at have det sjovt eller en kombination ), musikstil o.s.v.

 

Vær ærlig og åben og bed dem være det samme.

 

/BRJ

Hej Bent.

 

Ja, vi er sgutte til at holde væk ... thank God

 

Tak for dit indlæg, det giver rigtig god mening det du skriver. Og jeg er fuldtændig enig i dine synspunkter.

Nu er det heldigvis ikke første gang jeg skal spille med nogen, bare første gang det er vildt fremmede - alle sammen.

Har downloaded de 4 numre der skal spilles, og hører dem hele tiden, for netop at komme "in å æ lys'tavl".

 

Jeg glæder mig!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu