Namm 2012: Jammit


Gunnar Kristiansen

Recommended Posts

<i>Ny og forrygende software til iPhone, iPad og iPod gør det nu muligt at øve til kendte sange i originale minus-one udgaver - og så endda med "live" noder til.</i><br/>

<br/>

Jammit fås til guitarister, bassister, trommeslagere, pianister og sangere. I korte træk går det ud på, at man har en fader til trommerne (i trommeversionen), en fader til bandet, en fader til klik samt en fader til ens eget take på nummeret - når man når så langt som til at indspille det.<br/>

<br/>

Inden da kan man øve med - eller uden - de originale trommer, se noderne bliv fremvist i realtime, loope enkelte parts samt afspille nummeret - eller dele heraf - i halvt tempo. Altsammen ret lækre features, når et nummer skal læres til bunds.<br/>

<br/>

Selve programmet er gratis, og sangene køber man herefter enkeltvis for mellem $0,99 til $5,99 online (eller via sin iOS enhed). Bemærk at sangene er originale versioner, så firmaet bag Jammit må have haft fat i en del multitrack-sessions og underskrevet en del aftaler, for at kunne benytte disse originale versioner.<br/>

<br/>

På Jammits hjemmeside kan man høre en stor del af de tracks der er til salg. Det foregår via små (YouTube pop-up) videoer, der også viser nummeret uden band, viser noderne til nummeret osv. <a href="http://jammit.com/store/Drums" target="_blank">SE LISTEN OVER SANGENE HER</a>.<br/>

<br/>

På listen - som i øvrigt bliver udvidet dagligt - fremgår det også hvilken genre sangen tilhører, hvad sværhedsgraden på det enkelt track er osv. Alt i alt virker system ret gennemarbejdet og lige til at gå til.<br/>

<br/>

<b>DEMO VIDEO</b><br/>

<iframe width="549" height="279" src="http://www.youtube.com/embed/RlPrrC3AS0k" frameborder="0" allowfullscreen></iframe><br/>

<br/>

Programmet kommer til både Mac og PC senere på året. For mere information, besøg Jammit via linket herunder. Du kan også allerede nu hente programmet til din iOS enhed og spille løs…<br/>

<br/>

http://jammit.com/

Link til kommentar
Del på andre sites

Virker fint men meget lille antal sange og alt for meget hævy og gammel rock efter min smag :)

 

Synes også prisen er lidt stram. 24 kr for et nummer er også en slags penge især fordi man kun køber et track + full mix. Ville være federe hvis man selv kunne mixe alle instrumenter og vokal.

Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan måske forestille sig at det er en bekostelig affære at få alle de tracks fundet frem, mixet uden trommer, bass osv., hvilket så afspejles i prisen.

Sikkert

 

Men det er jo bare sådan, at det er meget tvivlsomt hvor mange der gider bruge 500-1000 kr på play along numre.. Til en iphone app?

Måske hvis de kunne extractes til protool bagefter.. Tja

 

Ikk noget firma jeg ville investere i, hvis se fastholder den politik... Så går den nedenom snart..

Måske jeg tar fejl?.. 25-30 kr pr sang... Nej tak... 5-8 kr max.. Og så skal de ha MANGE flere på lager

Link til kommentar
Del på andre sites

Generelt tror jeg ikke det holder licensmæssigt hvis man betaler en gang for at få adgang til det hele. Det skal nok være på abbonnement basis eller betaling per nummer.

 

Forskellige mennesker har naturligvis forskellige meninger om hvad en rimelig pris per nummer er, men det er klart at det ikke vil være billigere end et almindelig iTunes nummer - der er trods alt noget merværdi her. Det er interessant at sammenligne med Rockband tracks til konsollerne, da produktet er mere eller mindre det samme. De køber rettighederne og mastertrack, lægger guitar, bass, tromme, keys og vokal på forskellige spor og tracker sangene med deres eget "node" system. Alt i alt en del mere arbejde og her lander vi på en pris på 10 kr. En pris som jeg synes er meget fair og som jeg også gerne ville betale for Jammit tracks hvis man ikke skulle betale per instrument - det synes jeg stadig virker helt tosset.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mon ikke prisen regulerer sig efter udbud og efterspørgselspricippet? Jeg kan se at de kører udsalg på nogle af titlerne…

 

Jeg har personligt ikke noget problem med priserne. Skal man sammenligne med så meget andet musik/nodemateriale derude, ser jeg ikke den store forskel - de fede features taget i betragtning.

 

Softwaren til afvikling er ydermere gratis - jovist, en del af forretningsmodellen selvfølgelig, men alligevel. Det giver en masse folk mulighed for at prøve det af.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tjo.. Man kan jo se tiden an.. Hvis prisen falder under 10,- så er jeg på..

 

Jeg er med på at det måske ikk er muligt(som musiker har jeg stor respekt for ophavsret og arbejdsløn), men så er jeg bare ikke i målgruppen.. Eller også er konceptet ikke bæredygtigt

 

Jeg så værdien i at kunne loade et cover sæt på 25-30 numre, og så øve derhjemme... Men det går ikk til 25-30 pr stk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu