Trommer, Øvening, Socialt - Bandmanship?


Recommended Posts

Hej !

 

Jeg står lidt og tænker en gang imellem over, hvor mange trommeslagere der findes i Danmark.

For nogle gange hører jeg virkelig om meget mangel på trommeslagere i mange Bands, harmoniorkestre og brass bands?

(i mit tilfælde vil jeg jo bare gerne have uendeligt mange til at spille på trommer sammen! fx i Trommekorps eller drumlines! xD, men det ikke så meget derfor jeg laver det her indlæg, eller... :P )

 

Er det fordi arrangeret musik er for kedeligt?

Er det fordi vi hader når andre musikere ikke er lige så tight som os på beatet?

eller er det simpelthen fordi mp3+øvebogen bare er federe at øve til end sammen med en flok amatørmusikere ? ;)

 

Er Trommeslagere virkelig bare en flok egoister, som kun spiller for sig selv?

Eller har vi bare så meget bandmanship, at der er ingen der kan matche os når det kommer til Teamspirit?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes da der er rigeligt med trommeslagere. Der er over 7.000 medlemmer på denne side, det siger en del.

 

Jeg ved ikke helt hvad du præcist vil frem til med "arrangeret musik", men jeg har da selv spillet i tambourkorps (det er dig fra HOT, ikke?). Det er rigtig sjovt og man får teknik med i pakken, men alt det der med uniform og pudsede sko er ikke lige mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

det er bare svært at finde en slager som har nodekendskab nok, og har stick control nok, som samtidigt "gider" at spille i brass og harmoni orkestre.

i rytmisk sammenhæng synes jeg ikke der er mangel?.. tværtimod...??

 

jeg har til gengæld ofte set at slagere er lidt mere beskedne end andre instrumenter... de er ofte lidt mere nørdede med deres instrument, og ikke særligt gode til selvtillid og promovering.

 

de slagere der kommer bedst frem er ofte dem der også er bedst til at promovere sig selv (brande sig selv).

Selvfølgelig skal man være dygtig, men det er der mange der er.. der er bare ikke mange der gode til at vise sig selv frem, uden at få røde kinder.. eller måske tør de slet ikke..

 

DK har efter min mening den største talentmasse mht. trommeslagere, hvis man ser på antallet af slagere ifht. indbyggertal!

Det har jeg også hørt fra både, tyske, engelske og amerikanske musikere..

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Men kan man diskuterer om hvorvidt det er selve "uniformen" hos de forskellige organiserede orkestre og brass bands der er noget galt med?

 

Er det så det fordi man som menneske har svært ved at identificerer sig selv med noget så matrialistisk og overfladisk som tøjet?

En dress code(fancy words) ?

Er det jakkesættet, politiuniformen, hjemmeværnet, en pæn skjorte eller det med bygarder der er noget galt med?

Uden at være fordomsfuld, men ofte synes jeg at i mange andre musikgenrer bliver der også definere en tøjstil og dermed også skaber en form for dresscode - altså: en uniform.

såååehh

Det er der hvert fald ikke noget nyt. Så hvad er det i virkeligheden? - Eller er det virkelig så banalt som en kikset tøjstil, der gør man vælger det fra?

 

Er det rent ud sagt det musikalske niveau, som ikke altid er i top(for det er det jo, naturligvis, ikke altid)?

Ang. teknikken:

Teknikken er ofte ikke meget anderledes end hvad de fleste trommeslagere laver i forvejen. Så hvis det hverken er teknikken eller det sociale der er i vejen, hvad er der så helt elementært galt med orkester-ideen?

Er det for upersonligt, eller whua?

 

Jeg skal ikke kloge mig på hvordan det foregår, eller hvordan ser ud, på den rytmiske scene.

Men jeg synes at have oplevet fx på sjælland, og jylland, at der på orkesterfronten generelt bliver genbrugt rimelig meget af de samme trommeslagere. Ikke fordi det er kedeligt at høre på. Men det må da siges at være et problem, hvis slagtøjsmusikere, trommeslagere, etc. Konstant er "assistenter" - for bandet / orkesteret gør det vel at man ikke altid kan få det fulde potentiale af at musikstykke ud.Man får vel heller 100% ikke den der fællesoplevelse i, at spille sammen med andre?

 

Jeg tvivler på at alle 7000+ trommeslagere registreret her på siden spiller i en eller anden form for band. Oveni det med at jeg egentlig også tvivler på alle 7000 registrerede medlemmer alle stadig er, eller har været de sidste 2 - 3 år, aktive bruger. Der der vil jeg personligt højest gætte på 2500. Hvilket endda er et rimelig optimisk gæt fra min side. Men nu jeg heller ikke kendt for at være alt for positiv/optismisk :P .. Men nu det jo også bare endnu påstand fra min side.

 

Og når/hvis der nu alligevel er så mange, så kan jeg tilmed spørge:

Hvorfor "giiiiider" man så ikke ?

 

OG jo - det er mig der er hot ;)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Well, jeg synes bare det er ærgeligt at man skal have stramt pudset tøj på for at spille på lilletromme. Ville hellere bare troppe op i Nike tshirt og bukser. Eller hvad man nu havde lyst til. Synes alt med uniformer og traditioner bliver lidt tungt og så er niveauet altså heller ikke altid super højt. Og så er det rimelig kogt at stå op kl 7 søndag morgen for at spille på torvet i den lokale flække for 25 mennesker.

 

Hvis vi havde noget som var på USA/college niveau (eller arbejdede mod det) i DK, er jeg sikker på at der ville være interesse. De fleste tambourkorps i DK spiller på gamle Premier trommer og spiller de samme melodier om og om igen. I min tid i korpset var der meget få nye melodier.

Redigeret af Malte Hvid
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

 

Hvis vi havde noget som var på USA/college niveau (eller arbejdede mod det) i DK, er jeg sikker på at der ville være interesse. De fleste tambourkorps i DK spiller på gamle Premier trommer og spiller de samme melodier om og om igen. I min tid i korpset var der meget få nye melodier.

 

 

Hehe jaaa - jeg kan godt se at Hinnerup garden lidt er en "ener" på det punkt ;)

 

Vi har solgt næsten alle vores 30 gamle premier marchtrommer .. mangler kun de sidste 6 ;)

 

Men forstår udmærket godt, at i tamburkorps-sammenhæng - at der er helt hjernedødt at spille for 25 mennesker i en lille lokal flække.

 

Det er jo også korpsene og bandsene ansvar ikke altid at gå med på alle den slags arrangementer, hvor der nærmest ingen mennesker kommer.

Link til kommentar
Del på andre sites

det er mange teser du efterspørger, og det kan jeg ikke give gode bud på i alle afskygninger..

 

men kan da fortælle at på Sjælland ser jeg ikke nogen særlig mangel på trommeslagere... jo gode slagere!... men ikke større mangel end bas, guitar, keyboard osv osv.

 

faktisk er bassister LANGT mere mangelvare end trommeslagere!.. thats a fact.. i hvert fald på sjælland.

 

At mange bruger de samme trommeslagere er en laaaang snak... vi kan kun være enige om at det svagt, mangel på originalitet mm. som er grund til det, men hvis du ser på bands der rent faktisk producerer noget originalt og anderledes, så har de for det meste deres "egen" slager.. heldigvis.

 

men det er jo helt normalt, i alle lande, at dygtige studie og live musikere bruges i mange sammenhænge.. men jo ofte kun der, hvor deres indflydelse på musikken er minimal.. dvs. det er er mest en "solist" der enten selv skriver numrene, eller har et team til det, og som så bruger dygtige hires hands musikere til at spille tingene.. og det er da fint... røvkedeligt, men fint nok.

 

Jeg har selv spillet i bands, hvor vi lejede folk ind når man skulle spille ude.. feks. blæsere, som ikke skulle "andet" end at læse noder og spille dem.

 

sådan er gamet.. kan man ikke lide det, så er det jo bare at lave et "ægte" band, hvor alle bidrager til musikken på lige fod.. dem er der heldigvis mange af i DK også efterhånden.

 

laaaaaang lang snak, som spænder over mange emner... du skal nok indsnævre dit emne, hvis du vil nå frem til mere konkrete diskussioner?

 

 

 

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Man skal passe på med at skrive at der ikke er mange der hører det.

Jeg spiller i et harmoniorkester på 50 mand.. Og vi spiller blandt andet til musikfester i tyskland, spanien og i usa. Der har været flere hundrede til vores koncerter. Også helt unge på min egen alder. Men nej der er nok aldrig nogle der hyrer et harmoni orkester til deres 30 års fødselsdag. Men der er et stort publikum for det alligevel.

Og der er nogle der gør alt hvad de kan, for at spille i alt hvad de overhovedet kan komme til! OGSÅ harmoniorkestrer, big bands og tambourkorps. Nogle er måske egoistiske, men at generalisere og sige at alle trommeslagere er egoistiske.

En ting som måske kan være et problem, er hvis man skal have en fast øvegang. Der er måske mange, som ikke lige har tid til at afsætte en af hverdagsaftenerne til det. Men det ved jeg ikke :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det handler da om at der er ikke er ret mange der hører sådan brass/tampukorps/march noget. Så er der da naturligvis heller ikke ret mange der vil spille?

 

 

Det ved jeg da ikke om jeg vil give dig helt ret i. Selvfølgelig er det ikke alle orkestre der når lige langt ud i landet, men første weekend i december spiller jeg hvert år med i tre koncerter som hver trækker 1100 betalene tilskuere. I januar spiller vi så i en anden by for 850 til 900 stadigvæk betalene tilhørere og i august hiver vi 3.000 - 3.500 mennesker ind til en gratis koncert i Sønderjylland. Derudover er der stadig koncerter i kalenderen som trækker godt til.

Så vil nogen herinde måske sige at det er solisterne der trækker folk til. Javel ja selvfølgelig gør de også det. Men det er samtidig med til at jeg måske med dette indlæg kan gøre opmærksom på følgende:

 

AT til trods for at jeg spiller i to uniformer (to orkestre), behøver det ikke at være langhåret musik som ingen gider høre på. Selvfølgelig spiller jeg også den slags musik med masser af nodelæsning og krav til teknik. Samtidig spiller jeg altså også en masse trommesæt i alle mulige og umulige genrer og taktarter, hvor noder er vejledende og hvor dirigenten giver mig plads til at groove og spille små listige fills og hvad man nu ellers kan byde ind med af musikalske kvaliteter. (skal straks skynde mig at tilføje at ingen er forpligtet ud over deres evner)...

 

Jeg synes det er synd hvis opfattelsen af store som små orkestre og bands og garder er, at det er for musiknørder a la "American Pie". Vi er egentlig nok bare en flok musikere som er del af et kanon godt socialt fællesskab med en god og alsidig interesse som hedder Musik.

Redigeret af basse36
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kender ikke nogen der sådan lige smækker den nye march/tampukorps noget plade på derhjemme, eller lige går ud og køber en billet til det. Jeg kender faktisk heller ikke nogen der spiller, det kan selvfølgelig bare være at det er mig der har en snæversynet vennekreds der kun spiller indie musik. Det virker bare ikke til at der er ret stort marked for den slags, så alt det der med at trommeslagere som mennesker skulle være, ja hvad blev der sagt, socialt dårlige, eller egoistiske osv, det er da en gang hø. Men der er vel ikke bare ikke så mange der gider den slags..

Redigeret af Frederik Fogde
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kender ikke nogen der sådan lige smækker den nye march/tampukorps noget plade på derhjemme, eller lige går ud og køber en billet til det. Jeg kender faktisk heller ikke nogen der spiller, det kan selvfølgelig bare være at det er mig der har en snæversynet vennekreds der kun spiller indie musik. Det virker bare ikke til at der er ret stort marked for den slags, så alt det der med at trommeslagere som mennesker skulle være, ja hvad blev der sagt, socialt dårlige, eller egoistiske osv, det er da en gang hø. Men der er vel ikke bare ikke så mange der gider den slags..

 

Ja du har sikkert ret i, at du har en snæversynet vennekreds der kun spiller indie. Men det vælger du selvfølgelig også helt selv. :tu:

 

Nu var det jo også bare for skyde med lidt ekstra skarpt for at sætte gang i nogle tanker eller meninger :ph34r:

 

Don't shoot me! :whiteflag: hehe

Link til kommentar
Del på andre sites

Er enig med Henrik i første indlæg... Jeg er selv en af dem der kan ikke er for højt oppe med silvtilliden, men i virkeligheden er rimelig god... De hænder tit at jeg er 10 gange bedre når min musiklærer på musikskolen går uden for døren i et par minutter... Det hænder også at jeg er væsentlig dårligere live...

 

Jeg ville ikke spille sammen med nogle lige nu, hvis det ikke var fordi det var noget musikskolen havde arrangeret - men de mennesker kender jeg efterhånden, og man kan da også lave lidt lir engang imellem.

 

Synes sq det er svært sådan bare at sige: "Hey, jeg spiller trommer, mangler du en slager?" uden at ligne en torsk..

 

Jeg håber også, at når jeg fx starter på den musiske linje på gym, at jeg kan finde nogen at spille sammen med, inden for min sociale omgangskreds, er det lidt tyndt med sangere...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kender ikke nogen der sådan lige smækker den nye march/tampukorps noget plade på derhjemme, eller lige går ud og køber en billet til det. Jeg kender faktisk heller ikke nogen der spiller, det kan selvfølgelig bare være at det er mig der har en snæversynet vennekreds der kun spiller indie musik. Det virker bare ikke til at der er ret stort marked for den slags, så alt det der med at trommeslagere som mennesker skulle være, ja hvad blev der sagt, socialt dårlige, eller egoistiske osv, det er da en gang hø. Men der er vel ikke bare ikke så mange der gider den slags..

 

Hmm,, Du kender da vel nok nogle der spiller det??

Der er nogle ude fra Mgk der spiller i en garde (-:

OG en del ude fra Mgk som også spiller i et brass band.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Jeg er tidligere Holbæk garder, og synes faktisk nuveauet er ganske fint...

Fx er der nuclear Devils Som vist nok også holder til i Holbæk og deres niveau er ret højt.

 

Og når det så er sagt vil jeg mene der er en del der spiller marchmusik... Så vidt jeg husker er der omkring 2000 der går i en bygarde i Danmark.

 

 

Men altså start du bare en drumline op så er jeg frisk... Men så skal det sku også være en drumline og ikke et trommekorps i en bygarde... Så skal det være mere highschool inspireret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Jeg nægter simpelthen at tro på at vi i Danmark nogensinde får noget vi kan kalde en drumline...

Trommekorps er der massere af...

Men det nærmeste vi har det som jeg ser som en drumline er Nuclear Devils.

Og man skal vel være nogle stykker før man kankalde det en drumline.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu