Bedste Jazzskind


Hr.Lermann

Recommended Posts

Hej TS!

 

Jeg har et lækkert oldgammelt Pearl funk-jazzsæt, som jeg har spillet på altid. Jeg altid bare spillet alt muligt og alle mulige genre på sættet og skindene har bare været tilfældige. Nu er jeg så begyndt at interessere mig for skind, og jeg er nødt til at eksperimentere med, hvad for en lyd mine trommer skal have, så vil jeg gerne høre jeres mening om:

 

"Hvad for nogle slags skind er de bedste til jazz? hvad er bedre end andet? og hvad er det, der gør forskellen?

 

- TurboJørgen :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej TS!

 

Jeg har et lækkert oldgammelt Pearl funk-jazzsæt, som jeg har spillet på altid. Jeg altid bare spillet alt muligt og alle mulige genre på sættet og skindene har bare været tilfældige. Nu er jeg så begyndt at interessere mig for skind, og jeg er nødt til at eksperimentere med, hvad for en lyd mine trommer skal have, så vil jeg gerne høre jeres mening om:

 

"Hvad for nogle slags skind er de bedste til jazz? hvad er bedre end andet? og hvad er det, der gør forskellen?

 

- TurboJørgen :-)

 

Hej Jørgen!

 

Ambassador fra Remo går man ikke galt i byen med. Men ellers er Remo Fiberskind og deres Renaissance serier også gode bud. Alle har ru overflade og en åben klang. Og så er Ambassador ovenikøbet noget af det billigste.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jørgen!

 

Ambassador fra Remo går man ikke galt i byen med. Men ellers er Remo Fiberskind og deres Renaissance serier også gode bud. Alle har ru overflade og en åben klang. Og så er Ambassador ovenikøbet noget af det billigste.

 

Mvh

Erik

 

Tak for svaret.

 

Jeg havde også tænkt Ambassador som et fantastisk alternativ. Renaissance skindende er virkelig også flotte, jeg kender dog ikke deres lyd, men måske skulle jeg springe ud i det, og prøve dem. Jeg venter og ser om folk har nogle flere inputs!

 

- TurboJørgen

Link til kommentar
Del på andre sites

Coatede enkeltlags skind er en sikker løsning.. F.eks. Remo coated ambassador eller Evans coated G1.

 

Jeg spiller selv jazz (og alt muligt andet!!) på coated ambassador og så clear ambassador som bundskind. Det er den mest alsidige kombination jeg kender, og det lyder godt!

 

Har også haft coatede emperor som slagskind og stemt dem højt til jazz, hvilket også kan være super fedt! Brian Blade har bla. brugt emperor. Det giver en lidt kortere sustain, hvilket kan være godt, når trommerne er højt stemt.

 

Men coated ambassador er den sikre vej frem!! Virker HVER gang!

Link til kommentar
Del på andre sites

Coatede enkeltlags skind er en sikker løsning.. F.eks. Remo coated ambassador eller Evans coated G1.

 

Jeg spiller selv jazz (og alt muligt andet!!) på coated ambassador og så clear ambassador som bundskind. Det er den mest alsidige kombination jeg kender, og det lyder godt!

 

Har også haft coatede emperor som slagskind og stemt dem højt til jazz, hvilket også kan være super fedt! Brian Blade har bla. brugt emperor. Det giver en lidt kortere sustain, hvilket kan være godt, når trommerne er højt stemt.

 

Men coated ambassador er den sikre vej frem!! Virker HVER gang!

 

Tak for svaret!

 

Coated Ambassador lader til at være et hit blandt jer jazz'ere :-) Jeg har også kun haft gode erfaringer med dem, de gange jeg har spillet på sæt med dem på. Jeg glæder mig til at høre mit sæt med Ambassador, da jeg kun har hørt dem med de samme skind de seneste par!

 

-TurboJørgen

Link til kommentar
Del på andre sites

Ambassador - nuff said. De er virkelig alsidige - og kan fungerer til en masse stilarter - det handler også meget om hvordan du vil stemme dem - fordi, som udgangspunkt, kan næsten et hvilket som helst være fint. Udbredt er dog rennasaince og fiberskyn pga deres udseende - specielt rennesaince ser sådan lidt "eksklusive ud" - lidt vintage..

Fiberskyn ser bare generelt flotte ud - især som frontskind på fx storetromme - MEN dér gør rennesaince-skindene også goodt..

 

Single ply skind - stemt højt! Helst coated.. fordi det dur med whiskers :D hæhææhæhæ

Link til kommentar
Del på andre sites

De eneste Evans skind jeg kan lide er også storfede til jazz (og funk og pop og....).

 

Evans J1. Ret ukendte og undervirderede. Har en mega flot tone! Og så ser de også mega frække ud fordi de er sådan lidt sandfarvede i det :-)

 

Peace!

Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

Med mulighed for at folk bliver sure, hvor mange af jer der har svaret spiller jazz?....altså ikke bare 5-10 min for sjov i øvelokalet.

 

Har bare ikke indtrykket at de fleste af jer spiller jazz.

-og syndes måske de fleste svar er lidt "farvet" af hvad der er jeres ynglings skind...

 

Måske jeg bare tager fejl...eller læser det forkert.

 

 

 

Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for kildekritikken gutter.

Omvendt må jeg så lige sige, at jeg bare bad om TS-folkets mening. De behøver skam ikke have spillet jazz. Fordi rygter og noget de har hørt fra andre er også velkommen. Selvfølgelig er en 'ægte' jazzers mening den bedste, og uden tvivl det der er bedst at stole på, men det er bare skønt med nogle ærlige svar om den personliges mening om jazzskind, lige meget hvor meget jazz vedkommende har spillet.

 

Fred på jord

 

-TurboJørgen

Link til kommentar
Del på andre sites

Med mulighed for at folk bliver sure, hvor mange af jer der har svaret spiller jazz?....altså ikke bare 5-10 min for sjov i øvelokalet.

 

Har bare ikke indtrykket at de fleste af jer spiller jazz.

-og syndes måske de fleste svar er lidt "farvet" af hvad der er jeres ynglings skind...

 

Måske jeg bare tager fejl...eller læser det forkert.

 

 

 

Jesper

 

Jeg spiller jazz (og meget andet)!.. Jeg gider ikke name-droppe, men jeg spillede 20 gigs på CPH Jazzfestival sidste år og spiller generelt rigtig mange jobs udover studiet på rytmekons. Jeg spiller ikke jazz fordi nogen har sagt at jeg skal - Jeg spiller jazz fordi jeg synes det er awesome :tu: Jeg har spillet trommer det meste af livet, så jeg har testet en del skind gennem årene. Jeg vil selvfølgelig ikke påstå at min mening er hverken den eneste eller den rigtige, men den bunder i meget erfaring!

 

Ens anbefalinger er vel altid "farvet", eftersom man sjælendt anbefaler noget man ikke selv kan lide?! Det er vel lidt ideen med anbefalinger. Jeg anbefaler coatede ambassador som et godt jazz skind (og generelt all-round også), fordi jeg selv synes, det er det bedste. Personligt er jeg ikke så meget til fiberskyn, da jeg synes de har en tendens til at have en lidt hård og dump lyd uden så meget naturlig klang. Bruger dog Fiberskyn som frontskind på stortrommen pga. looket og den lidt 'dumpe' lyd der kræver mindre dæmpning. Emperor er også et fint alternativ til amb. Har ikke spillet så meget Evans, så der kan jeg ikke sige det helt vilde, men har været igennem de fleste Remo skind indenfor denne kategori. Jeg taler udfra egne erfaringer, og jeg er IKKE sponsoreret af Remo eller noget, så det er simpelthen min ydmyge mening.

 

I må endelig ikke tolke dette som et bittert indlæg, men jeg syntes lige at Pingels kommentar krævede et svar :whiteflag:

 

/Andreas

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har spillet det sidste års tid, hvor jeg har brugt ambassedore coated som slag og clear som bund.

Har dog lige invisteret i nogle nye coatede, så jeg båede har coatede i bund og i top. Kan ikke huske hvor tippet kom fra, men mener det var en ret habil jazzer (måske Alex Riel´s biografi).

 

Glæder mig til at få prøvet det.

 

Købte nogle fiberskind til et jazz for over et år siden, og syntes ikke om looket. Det er dog fedt som nævnt iovenstående tråd, at bruge som frontskind.

 

Casper,-

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger coated ambassador i bunden og vintage ambassadors i toppen, hvilket er den ultimativt fedeste kombination jeg har prøvet til dato. De coated skind i bunden gør klangen en anaelse mere tør og varm, og vintage ambassadors er den ultimative mellemting mellem et ambassador og emporor. De er lidt tykkere end et almindeligt ambassador, hvilket giver en anelse bund, og passer efter min mening rigtig godt til højere stemninger, da jeg her synes almindelige ambassadors har en tendens til at blive en anelse for toppede/spinkle i lyden. Vintage ambassadors minder kort sagt meget om almindelige ambassadors, bare med lidt mere fyldig bund og varme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Med mulighed for at folk bliver sure, hvor mange af jer der har svaret spiller jazz?....altså ikke bare 5-10 min for sjov i øvelokalet.

 

Har bare ikke indtrykket at de fleste af jer spiller jazz.

-og syndes måske de fleste svar er lidt "farvet" af hvad der er jeres ynglings skind...

 

Måske jeg bare tager fejl...eller læser det forkert.

 

 

 

Jesper

 

Hej Jesper!

 

At man ikke selv spiller jazz, forhindrer da ikke, at man kan rådgive om stemning og valg af skind. Det er vel nok, at man hører jazz, så man ved hvilken lyd, der er almindelig i genren. Derudover er det da heller ikke forbudt at se, hvad jazztrommeslagere anvender til koncerter og gigs.

 

Jeg skrev bl.a. fiberskind. Det er fordi jeg har bemærket, at nogle jazz-trommeslagere anvender dem. Ikke fordi jeg personligt ville anvende dem. Jeg har selv prøvet dem på et "jazz-sæt" 18, 12, 14 og brød mig ikke om dem på tomtommerne i længden - de har sådan et lidt "pap"-agtigt anslag. Helt alm. ambassador lyder i mine ører bedre og mere hen ad den lyd man oplever, når man lytter til et lille jazz-gig, hvor trommeslageren er rent akustisk.

 

I øvrigt er spørgsmålet som udgangspunkt ikke særligt vanskeligt at besvare: Ambassador kan bruges til, og bliver brugt til, alle mulige genrer med stor succes.

 

Underligt egentlig, at ingen har spurgt til, hvad det er for nogle tønder, udover at de altså er gamle og fra Pearl. Jeg mener et Wood-fiber-sæt med 24" stortromme er jo ikke ret jazzet - nærmest uanset valg af skind.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Sættet er ikke et woodfiber sæt,,, men derimod et MEGET jazzet sæt :D 13 tom, 16 gulvtom og 20x16 storestromme. Storetrommen i sig selv har en ret varm svampet lyd som er meget gammeldags og super skøn at spille med, da den er alsidig og altid lyder godt. Tommerne er jo egentlig ret "store", men jeg har bare altid spillet med dem stemt dybt, så jeg har intet billede af hvordan de vil lyde stemt højt...

Jeg kan ikke finde ud af hvad for en model det er, og det eneste, der står er "Pearl" med en anderledes skrift end det, der står nu...

 

-TurboJørgen

Link til kommentar
Del på andre sites

Med mulighed for at folk bliver sure, hvor mange af jer der har svaret spiller jazz?....altså ikke bare 5-10 min for sjov i øvelokalet.

 

Har bare ikke indtrykket at de fleste af jer spiller jazz.

-og syndes måske de fleste svar er lidt "farvet" af hvad der er jeres ynglings skind...

 

Måske jeg bare tager fejl...eller læser det forkert.

 

 

 

Jesper

 

For at svare på dit spørgsmål: Mine holdnnger og eventuelle synspunkter er baseret på det jeg har hørt, set, og prøvet såvel i virkeligheden som over internettet - og gennem andre personer der enten har spillet jazz, eller spiller det. :hmm:

 

Det virker som om, du burde svare på tråd-sprøgsmålene, eftersom du gør udtryk for du har mere forstand på det end os andre - hvilket også er muligt - men så undrer det mig at du så ikke har gjort det endnu. :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Sættet er ikke et woodfiber sæt,,, men derimod et MEGET jazzet sæt :D 13 tom, 16 gulvtom og 20x16 storestromme. Storetrommen i sig selv har en ret varm svampet lyd som er meget gammeldags og super skøn at spille med, da den er alsidig og altid lyder godt. Tommerne er jo egentlig ret "store", men jeg har bare altid spillet med dem stemt dybt, så jeg har intet billede af hvordan de vil lyde stemt højt...

Jeg kan ikke finde ud af hvad for en model det er, og det eneste, der står er "Pearl" med en anderledes skrift end det, der står nu...

 

-TurboJørgen

 

Med det gamle pearl-logo, snakker vi om trommer fra 60-erne. Så mon ikke stortrommen kun er 14" dyb?

 

Det lyder som noget, der kan være ret all-round. Også til jazz. Jazz er mange ting, og skal ikke nødvendigvis bruge små kedler. Gammeldags dixieland og meget bigband er tværtimod ofte kendetegnet ved nogle ordentlige gryder.

 

På med nogle coatede Ambassador - forsøg både i top og bund, det skulle være mærkeligt om ikke du kan finde en brugbar lyd så.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Med det gamle pearl-logo, snakker vi om trommer fra 60-erne. Så mon ikke stortrommen kun er 14" dyb?

 

Det lyder som noget, der kan være ret all-round. Også til jazz. Jazz er mange ting, og skal ikke nødvendigvis bruge små kedler. Gammeldags dixieland og meget bigband er tværtimod ofte kendetegnet ved nogle ordentlige gryder.

 

På med nogle coatede Ambassador - forsøg både i top og bund, det skulle være mærkeligt om ikke du kan finde en brugbar lyd så.

 

Mvh

Erik

 

Coated Ambassador it is!

Link til kommentar
Del på andre sites

For at svare på dit spørgsmål: Mine holdnnger og eventuelle synspunkter er baseret på det jeg har hørt, set, og prøvet såvel i virkeligheden som over internettet - og gennem andre personer der enten har spillet jazz, eller spiller det. :hmm:

 

Det virker som om, du burde svare på tråd-sprøgsmålene, eftersom du gør udtryk for du har mere forstand på det end os andre - hvilket også er muligt - men så undrer det mig at du så ikke har gjort det endnu. :huh:

 

 

Dette er ment som et svar til alle jer der skriver i denne tråd!

 

syndes da ikke at det jeg skriver er skrevet i en klogeåge tone..

eller jeg giver udtryk for at jeg ved mere eller har mere forstand på det end jer..

 

Jeg syndes blot at nogle af svarene er "farvet" af hvad man kan lide mere end hvad der lyder godt til jazz...

 

at i fleste så nu skriver at grunden til div forslag er, er da bare fedt.

 

vær nu lidt glade og ikke så bitre

 

Jesper

Redigeret af Pingel
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu