14X5.5 Keller Maple 11 Lugs Snare.


jepperask

Recommended Posts

Heya.

 

Nu er jeg kommet igang med trommen, uden de helt store problemer.

 

Lidt billeder:

IMG_4084.jpg

IMG_4107.jpg

IMG_4101.jpg

IMG_4109.jpg

IMG_4112.jpg

IMG_4118.jpg

 

Nu venter jeg bare på at mine claws og sorte washers skal komme hjem, og så skal jeg ellers igang med at bejdse. Jeg skal ha lavet nogle tests med grøn/sort og rød/sort farve.

 

Til aller sidst skal jeg jo så igang med at lave en ny form for buttend. Jeg fik en med gratis fra stdrums, men det fungerer desværre ikke helt. Jeg uploader nogle 3D-billeder når jeg lige får det 'tegnet'. Jeg tænker at jeg vil lave 2 modtagere på hver side af modstående lug. De skal fungerer med samme princip som lednings-modtagerne bag på en forstærker (dem man stikker ledningen i og derefter skruer fast) - kan finde et billede hvis i ikke ved hvad det er. :-)

 

Hvis i har en idé til hvordan jeg ellers kan lave det, er i meget velkomne til at poste. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Tama lavede faktsik en snare med 11 lugs - foroven.

 

Der var 10 forneden...

 

Ja, det er en god idé med klem-skruer.

 

Bruges i princippet også på håndbremser på cykler til kabelmontering.

 

En bolt med et hul i, hvor kablet/snoren løber igennem - og så en vingemøtrik. Eller hvor kablet/snoren bare kommer i klemme mellem 2 skiver.

 

 

Bolt indefra og ud gennem kedlen - skive og møtrik. Så sidder den dér. Så en skive, snoren (eventuelt viklet en gang rundt om bolten) en skive mere - og en vingemøtrik.

 

Kan fint gå.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja nu spørger jeg jo bare dumt, men hvorfor lige præcis 11 lugs? Det er jo ikke fordi at 8, 10 og 12 mindre random tal en 11. Men hvorfor 11?

 

Peace!

Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja nu spørger jeg jo bare dumt, men hvorfor lige præcis 11 lugs? Det er jo ikke fordi at 8, 10 og 12 mindre random tal en 11. Men hvorfor 11?

 

Peace!

Peter

 

Jeg er måske nok bare af den støbning, at jeg gerne vil udfordre mig selv, og gå af andre veje end man normalt gør. Der er ikke nogen speciel grund, men jeg blev da grebet af at prøve noget nyt af - selvom det faktisk er min første tromme jeg selv bygger. :-)

- hvis den viser sig at være lort, kan jeg jo bare bestille en ny kedel, og så bruge 10 af de lugs jeg har.

 

#jon petersen - Ah de hedder Klem-skruer! Tak for det. Jeg vil se om jeg kan finde nogle i chrome på nettet, ellers kan det vist ikke være så svært at lave.

Redigeret af jepperask
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tænker bare at det bliver ret svært at placere seidingen så den kommer til at gå diagonalt over bunden, eller hvad?

 

Peace!

Peter

 

He he, det er nemlig problemet. Det er også derfor jeg skal have lavet 2 Buttends på hver side af den modstående lug (den der sidder modsat straineren) Og så har jeg tænkt mig at bruge snore istedet for de af plastik.

Link til kommentar
Del på andre sites

Den ser skisme lækker ud! :)

 

Er det den endelige finnish? For den er godt nok flot! :-)

 

He he, der er faktisk slet ikke gjort noget ved finish endnu.

- Men sjovt du siger det, for jeg har virkeligt overvejet at beholde den i den her farve (med lak selvfølgelig). Men jeg regner med at bestille noget bejdse, så får jeg det lige testet på noget træ, og så må jeg jo overveje hvad jeg vil. Forhåbentlig er den færdig engang tidligt i marts. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ihhhhh hvor er det skønt med kreative mennesker som tænker og handler i nye baner.

Her har du så en opgave med den såkalte buttfidus, tænk istedet på noget todelt, et stk på hverside af lugsen. Evt. et øsken( en lille bolt, med to møtrikker, hvor i den ene ende er et lukket hulhoved). Hvad med to 4 m.m. bolte uden hoveder og så bore et 2 m.m. hul et par m.m. fra enden,til at stikke snoren i gennem. Sådan en løsning kan selvfølgelig ikke bruges hvis du ønsker at bruge plastik strips eller hvad det nu hedder.

Jeg har i mange år puslet med tanken, hvorfor skal seidingen altid sidde under bundskindet?. Det er jo en næsten 100 år gammel tankegang, nemt -- ja-- og hvad så? Hvorfor sidder den ikke under topskindet og aktiveres af dette, måske kan den sidde fast vedhjælp af noget indvendig dæmperlignende system?.

Bare en en spøjs indskydelse, og held og lykke med dit projekt.

 

Hilsen Finn.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved ikke om jeg gør det mere simpelt end det er nu - men hvorfor lægger du ikke bare seidingsnoren op over "benet" (altså den del der går ind mod trommen) på den 11. lug. Jeg ved ikke om det ville se træls ud, måske ville faktisk se mere simpelt ud - jeg synes jo altid det er en fordel at der er så lidt som muligt skruet uden på kedlen. Bare en strøtanle, har ikke tænkt den helt til ende, det kan du gøre ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Ihhhhh hvor er det skønt med kreative mennesker som tænker og handler i nye baner.

Her har du så en opgave med den såkalte buttfidus, tænk istedet på noget todelt, et stk på hverside af lugsen. Evt. et øsken( en lille bolt, med to møtrikker, hvor i den ene ende er et lukket hulhoved). Hvad med to 4 m.m. bolte uden hoveder og så bore et 2 m.m. hul et par m.m. fra enden,til at stikke snoren i gennem. Sådan en løsning kan selvfølgelig ikke bruges hvis du ønsker at bruge plastik strips eller hvad det nu hedder.

Jeg har i mange år puslet med tanken, hvorfor skal seidingen altid sidde under bundskindet?. Det er jo en næsten 100 år gammel tankegang, nemt -- ja-- og hvad så? Hvorfor sidder den ikke under topskindet og aktiveres af dette, måske kan den sidde fast vedhjælp af noget indvendig dæmperlignende system?.

Bare en en spøjs indskydelse, og held og lykke med dit projekt.

 

Hilsen Finn.

 

 

Det første er vel noget af det samme, som jeg - med andre ord - prøver at beskrive?

 

Og seiding under topskindet findes på masser af marchlilletrommer. Der er så også en seiding under bundskindet.

 

 

Venligst

 

Jon

Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

Til aller sidst skal jeg jo så igang med at lave en ny form for buttend. Jeg fik en med gratis fra stdrums, men det fungerer desværre ikke helt. ................... Jeg tænker at jeg vil lave 2 modtagere på hver side af modstående lug. De skal fungerer med samme princip som lednings-modtagerne bag på en forstærker (dem man stikker ledningen i og derefter skruer fast) - kan finde et billede hvis i ikke ved hvad det er. :-)

 

Hvis i har en idé til hvordan jeg ellers kan lave det, er i meget velkomne til at poste. :-)

 

Kan du ikke bare bruge den nederste del af den tube-lug, der sidder i vejen, der hvor buttenden skulle være, til at binde seidingsnoren fast omkring. Så passer det med straineren på den modsatte side. Og så giver det også pludselig en lille smule mening med 11 lugs - man kan spare en buttend :hmm:

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan du ikke bare bruge den nederste del af den tube-lug, der sidder i vejen, der hvor buttenden skulle være, til at binde seidingsnoren fast omkring. Så passer det med straineren på den modsatte side. Og så giver det også pludselig en lille smule mening med 11 lugs - man kan spare en buttend :hmm:

 

Mvh

Erik

Jo, det har jeg også tænkt på. Men det skal jo være pænt, og også nemt at håndtere. Så hvis jeg ikke kan lave det andet må jeg jo genoverveje det. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Så er jeg kommet lidt videre med trommen!

 

Første billede af trommen (1 lag bejdse - stadig våd)

IMG_4127.jpg

Lidt bejdseblanding (Mørkegrøn, Sort og Rød):

IMG_4119.jpg

Først en test af rød alene, som var alt for kedelig. Lidt af den sorte bejdse hjalp godt på det:

IMG_4122.jpg

Og lige for at sammenligne:

IMG_4124.jpg

 

Trommen tørrede, og blev en smule kedeligere. Jeg gav den derfor et lag bejdse mere, og den blev rigtig pæn. Første lag lak er nu lagt, og er nok tørt om en halv time. Jeg læste noget med 6-8 timer et sted. Er det vigtigt at jeg venter? Eller kan jeg bare give næste lag når jeg føler den er tør?

 

/Jeppe

Link til kommentar
Del på andre sites

.. gennemtør ... mindst som anbefalet, og gerne endnu mere ... ellers risikerer du at næste lag "opløser" det forrige lag ... eller får det til at "krympe" ... så lidt tålemod er givet godt ud ...

Link til kommentar
Del på andre sites

Spændende projekt og godt tænkt med seidingen :-)

 

I teorien er det en smart idé med et ulige antal lugs.

Hvis man forestiller sig streger fra lug til modsatte lug på en tromme med et lige antal stemmeskruer, vil det punkt de mødes på være lillebitte. En lille prik i trommens midte.Det er sweetspottet, hvor trommen stemmer og er tør i klangen.

Hvis man gør det samme med en tromme med et ulige antal stemmeskruer, vil man få et stjerneformet sweetspot i midten af trommen, der er betydeligt større end det andet. Jeg har desværre aldrig prøvet en 11 lug Tama, men teorien lyder sandsynligt og til dem med Gretschtrommer prøv at tjek det ud på en 12" med 5 lug kontra en 13" med 6. Der noget om snakken...

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Spændende projekt og godt tænkt med seidingen :-)

 

I teorien er det en smart idé med et ulige antal lugs.

Hvis man forestiller sig streger fra lug til modsatte lug på en tromme med et lige antal stemmeskruer, vil det punkt de mødes på være lillebitte. En lille prik i trommens midte.Det er sweetspottet, hvor trommen stemmer og er tør i klangen.

Hvis man gør det samme med en tromme med et ulige antal stemmeskruer, vil man få et stjerneformet sweetspot i midten af trommen, der er betydeligt større end det andet. Jeg har desværre aldrig prøvet en 11 lug Tama, men teorien lyder sandsynligt og til dem med Gretschtrommer prøv at tjek det ud på en 12" med 5 lug kontra en 13" med 6. Der noget om snakken...

 

 

 

Hmmm - jeg kan sagtens følge tankegangen, men hvis det er rigtigt burde 3 lugs vel give den optimale sweetspot?

 

Det vil så kræve ganske stive reifer, men det er jo i princippet kun et spørgsmål om at gøre dem høje nok.

 

I princippet.

 

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Spændende projekt og godt tænkt med seidingen :-)

 

I teorien er det en smart idé med et ulige antal lugs.

Hvis man forestiller sig streger fra lug til modsatte lug på en tromme med et lige antal stemmeskruer, vil det punkt de mødes på være lillebitte. En lille prik i trommens midte.Det er sweetspottet, hvor trommen stemmer og er tør i klangen.

Hvis man gør det samme med en tromme med et ulige antal stemmeskruer, vil man få et stjerneformet sweetspot i midten af trommen, der er betydeligt større end det andet. Jeg har desværre aldrig prøvet en 11 lug Tama, men teorien lyder sandsynligt og til dem med Gretschtrommer prøv at tjek det ud på en 12" med 5 lug kontra en 13" med 6. Der noget om snakken...

 

Sjovt du siger det. Jeg er ved at tage kørekort, og sad derfor og stirrede på nogle biler i noget tid. Jeg lagde mærke til fælgene.. Der var altid et ulige antal 'støtter' i fælgen. Tror det kan have noget at gøre med styrken af fælgen, da vægten bliver fordelt mere skævt, og derfor ikke lige mellem 2 støtter, hvor fælgen er svagest. Samme princip må foregå her, at trommen er stærkest - som på ingen måde har noget med lyden at gøre, men det var nu en sjov tanke :-)

 

Forresten! Trommen er jo bejdset, og fik ialt 6 lag lak. Den kunne nemt ha fået mere, men synes den er lækker og meget naturlig uden alt for meget lak.

 

Jeg venter lige med at uploade billede til jeg har fået mine claws hjem.

- det eneste jeg mangler er få lavet mit seidingsystem. Er ædderspændt! :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Sjovt du siger det. Jeg er ved at tage kørekort, og sad derfor og stirrede på nogle biler i noget tid. Jeg lagde mærke til fælgene.. Der var altid et ulige antal 'støtter' i fælgen. Tror det kan have noget at gøre med styrken af fælgen, da vægten bliver fordelt mere skævt, og derfor ikke lige mellem 2 støtter, hvor fælgen er svagest. Samme princip må foregå her, at trommen er stærkest - som på ingen måde har noget med lyden at gøre, men det var nu en sjov tanke :-)

 

Forresten! Trommen er jo bejdset, og fik ialt 6 lag lak. Den kunne nemt ha fået mere, men synes den er lækker og meget naturlig uden alt for meget lak.

 

Jeg venter lige med at uploade billede til jeg har fået mine claws hjem.

- det eneste jeg mangler er få lavet mit seidingsystem. Er ædderspændt! :-)

 

Sjov sammenligning med fælge på biler, dog holder den ikke - der findes mange 6, 8, 10, 12-egede fælgtyper, endda enkelte 4 egede..

 

Nok om det, er også rigtig spændt på at se mere til denne tromme, og ikke mindst høre om nogle af teorierne holder vand og om den generelt bliver mega fed! 3Dsmile.gif

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Så blev den færdig!

 

Jeg fik igår mine claws hjem og nogle sorte washers (plastikringe der sidder mellem lugs og keddel) - dog var de noget mindre end jeg troede, men de giver faktisk et lidt svævende 'look' på de lugs jeg har valgt.

 

IMG_4330.jpg

 

Her er så første idé til hvordan det kan fungere. (havde desværre ikke de rigtige snore, så jeg fandt noget skrigblåt :-) )

IMG_4332.jpg

 

IMG_4334.jpg

 

Farven er lidt svær at se pga. solen - men den er en del rødere end her:

IMG_4338.jpg

 

Sådan her ser farven nogenlunde ud rigtigt.

IMG_4132.jpg

 

Prøver at optage lidt lyd på den snarrest. :-)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu